منابع پایان نامه ارشد با موضوع جامعه شهری، فضای عمومی، پیاده روی، شبکه شهری

دانلود پایان نامه ارشد

می‌شود. قسمت تحتانی دیوار به وسیله قوس میله‌ها شکل می‌گیرد و دارای بادگیرهای خاصی به نام لوور یا ناکوز است. باز و بسته شدن ناکوزها به طور خودکار پشت سر هم به وسیلهٔ کامپیوتر کنترل می‌شود و از اصول سرعت باد پیروی می‌کند. سیستم سقف مضاعف به هوا اجازهٔ عبور از میان سقف می‌دهد. در طول فصل‌هایی که باد موسمی می‌وزد بادهایی که روی کلبه‌ها می‌وزد بسیار شدید است و انحنای مرکب یا دوتایی کلبه در مقابل باد مقاومت می‌کند و ناکوزها این عمل را با عبور دادن هوا به طور مستقیم از میان کیس‌ها تسهیل می‌کند.

شکل8-2 مرکز فرهنگی ژان ماری تیجیبائو
طراحی صندوقچه‌ها و راههای دسترسی به صندوقچه‌ها
درپروژه مرکز فرهنگی تجیبائو که قراربود سمبل استقلال قوم کاناک باشد، طبیعتاً رجوع به سنت بومی پیش نیاز مهمی بود. معماری این قوم به کلبه‌های چوبی پوشالی منحصر می‌شود واین خود محدودیتی بزرگ ازنظر انتخاب الگویی برای تعبیر است. محدودیت دیگر بی دوام بودن این کلبه هاست. پاسخ پیانو به این مسئله نوعی معماری است که درآن تک بنا عرض اندام نمی‌کند. تصویر مجموعه ازدوریک نشان بارز محیطی است که مکمل ومتمایز کننده منظره ساحل ازدوردست است. این تصویر ازده سازه کلبه مانند درابعاد مختلف به وجود آمده است. کل مرکز ازسه بخش به وجود آمده است که هربخش به مثابه یک دهکده بومی ومستقل است. سازماندهی پلان این بخشها وفضاهای مدور آنها نیز تداعی کننده دهکده‌های اقوام کاناک اند. روش ساختن سازه‌های کلبه مانند ومصالح به کاررفته درآنها نیز ازاین فرهنگ الهام گرفته شده‌اند .[۸] از طراحی تا ساخت این صندوقچه‌ها ممکن است با تناقضات زیادی مواجه شود، به عنوان مثال در فرهنگ کاناکها تنها رئیس ده امکان دسترسی مستقیم به همه موارد در روستا را دارد که طراحی بخش پارکینگ مجموعه تحت تاثیر این امر قرار گرفت به طوریکه پارکینگ نمی‌تواند در قسمت انتهایی گردشگاه واقع شود؛ ورودی به سایت از بخش شمالی جزیره می‌باشد و پارکینگ ماشین‌ها بین ورودی و نگهبانی قرار دارد. جاده عبوری برای ماشین‌ها در تفرجگاه در روی سطح زمین وجود ندارد بلکه در زیر زمین جاده‌ای را برای عبور ماشین‌ها ساخته شده است. بنابراین زیر این ساختمان به ظاهر ساده، یک زیر سازی بتنی عمیق و محکمی قرار دارد. باز بودن طبقه همکف برای ادغام آن با طبیعت اطرافش و اطاقهایی که احتیاج به محصور بودن کامل داشتند در زیر زمین قرار گرفتند.
بررسی علت پایداری مجموعه
آزمون تونل باد
مسئله اقلیم که به طورموازی با تحقیق درمورد ساختمانهای سنتی و انجام آزمایشهای پیشرفته بر ماکتهایی درابعاد مختلف وخصوصاً آزمون تونل باد دنبال می‌شد مبنای این قرارداده شد :که از باد برای کنترل دمای دیوار دوجداره بیرونی ونیز تهویه طبیعی فضای داخل استفاده شود. در واقع آزمون تونل باد نشان داد، فاصله بین دو رگه‌ها داخلی و خارجی باعث تهویه طبیعی ساختمان می‌شود. در ضمن تهویه طبیعی برای تمام این ده ساختمان یکی است و فقط در مقدار نور با هم فرق می‌کنند مثلا کافه تریا بیشترین نور و اتاق سمعی بصری کمترین نور را دارد.
استفاده از سقف دو جداره
در این آب و هوا جنس و نوع سقف خیلی مهم می‌باشد، استفاده از سقف دو جداره باعث اختلاف چشمگیری در دمای داخل و خارج ساختمان شده است. دمای خارجی سقف بیش از ۵۰ درجه سانتیگراد اندازه‌گیری شده است به طوریکه هوای بالای سقف داخلی در حدود ۳۰ درجه سانتی گراد می‌باشد فاصله بین دو سقف باعث جریان هوا می‌شود؛ جنس آلومینیومی سقف، پرتوهای حیات بخش خورشید را بر روی نما و ستون‌ها پراکنده می‌کند که در روح بخشی به ساختمان تاثیر بسزایی دارد.
تهویه طبیعی
تهویه از طریق واردکردن جریان هوای خنک دربخش فوقانی بنا انجام می‌شود. صندوقچه‌ها طوری طراحی شده‌اند تا بادهایی راکه تقریباً همیشه ازیک جهت می‌وزند دریافت کنند وپیوسته دمای داخلی راطوری کاهش دهند که هوای گرم مدام تخلیه شود. بدیهی است که این سازه‌ها طوری طراحی شده‌اند که دربرابر هر رخداد اقلیمی، به ویژه طوفانهای گرمسیری تاب آورند.
استفاده از سازه دو لایه
سازه این ساختمان‌ها دو لایه است و خلا بین دو جداره، ابزاری ارزشمند برای خنک کردن و تهویه فضای داخلی محسوب می‌شود.
استفاده از دیواره لایه لایه قوس دار
استفاده از دیواره چوبی لایه لایه در بدنه خارجی ساختمان در مسیر باد غالب، به صورت قوسی باعث کنترل باد غالب شده است.(سایت اینترنتی)

2-3-4 مرکز جی پل گتی لس آنجلس کالیفرنیا
 آغاز ساخت : ۱۹۹۱
پایان ساخت : بهار ۱۹۹۵
  الگوی اولیه مرکز جی . پل گتی در لس انجلس مرکز اصلی در جهت حرکت عقربه های ساعت مرکز تاریخ فرهنگ و هنر باستان ، تالار کوچک سخنرانی، دفاتر اجرایی مرکز گتی تراست (دفاتر مایل و سرمایه گذاری ) و ساختمان مرکز اموزشی هرن گتی : موسسه برنامه اطلاعات تاریخ هنر و برنامه گتی گرانت و ساختمان حفاظتی گتی .
 شبکه های سازمانی
 مرکز جی . پل . گتی در ۱۴ میلی (۳/۲ کیلومتر ) غرب مرکز لس انجلس در ناحیه جنوبی کوهها سانتا مونیکا واقه شده است . از این دماغه مرتفع میی توان بسیاری از مشخصه های شهری جغرافیایی را مشاهده کرد . ساختار محل از طریق شبکه شهری ویک محور شمالی – جنوبی هم سو با تنگه موجود ، این مکان را برای ایجاد مجتمع کانونی دو قسمت میکند .  پوشش ساختمان به دلیل مجوز استفاده مشروط در طرح و نما محدود میشود . به علت محدودیت خطی مکان به جهت این مجوز ، بخشی از پوشش ۲۴ ای کر ( ۹۷۱۲۸ متر مربع ) قابل ساخت نیست . شکلهای خمیده خطی که از نمای محل و شبکه ساختمانی مربوط به بافت شهری و محور آزاد راه ایجاد شده است با هم ارتباط دارند . تناسبات هندسی ، در طول مرزها کاملاً آشکار است و باعث آرایش ساختمانها می شود باغها که ورای پوشش ساختمان گسترش یافته ، این ترکیب را با ویژگی های بارز محل نشان میدهد .
ساختمانهای مرکز در طول دو قطری که از محل تقاطع وسیع کوه ایجاد میشود قرار میگیرد . مسیر بین این دو لبه ، با وجود باغهایی با شیب پلکانی که فضای سبزی در کنار آمفی تئاتر به وجود می آورد ، منظره جالبی پیدا میکند . ساختمانهای کم ارتفاع محوطه که مرکز را تشکیل میدهند ، در طول این دو لبه ساخته شده اند .  در طول لبه شرقی تالار سخنرانی و ساختمان مرکز آموزش هنر گتی ، دفتر برنامه اطلاعات تاریخ ، هنر گتی ، دفتر برنامه طرح گتی گرانت و دفتر اجرایی هیات امنای مرکز ، بخش حفاظتی گتی و موزه گتی قرار دارد . مرکز تاریخ فرهنگ و هنر باستان نیز در لبه غربی واقع است .سالن غذا خوری ، رستورانهای مختلفی در خود جای داده و قهوه خانه در لبه باغ ، نزدیک حیاط ورودی قرار گرفته است . مهمترین فضای عمومی مرکز موزه ، از تعداد فضای مکعبی نورگیردار تشکیل شده است . این فضا ، در اطراف حیاط بزرگ قرار دارد و با پیاده روی سرپوشیده ومحصور ، به بازدید کنندگان امکان می دهد به راحتی در فضای داخلی و خارجی حرکت کنند . نقش اصلی موزه ، به نمایش گذاشتن مجموعه دائمی و چندین نمایشگاهها موقت است . ترتیب فضاهای گالری ، امکان تماشای کامل آثار هنری را برای بازدید کنندگان ، دانشجویان و پژوهشگران می سازد. دومین و بزرگترین جزء برنامه ساختمانی – یعنی مرکز تاریخ فرهنگ و هنر باستان – اطراف فضای گردشی نورگیر داری قرار گرفته که کتابخانه ای با گنجایش یک میلیون جلد کتاب را در خود جای داده است اتاق بایگانی عکس و نسخ خطی و آثار دانشمندان ، اتاق گردهمایی و تالار سخنرانی به گنجایش ۲۰۰ نفر نیز ، حول این فضا قراردارد .

شکل9-2 مرکز جی پل گتی لس آنجلس کالیفرنیا
آب و هوای کالیفرنیای جنوبی ، فرصت ویژه ای برای تلفیق طبیعت ، باغهای سرسبز و ساختمانها ایجاد کرده است . در تمام مراحل ، توجه خاصی به ارتباط درونی ساختمانها با محل شده تا درک فرد را از این مکان بالا ببرد . امکانات و طرح و برنامه این مرکز ، نه تنها آنرا به مرکزی ویژه تبدیل کرده ، بلکه مکان خارق العاده ی موسسه به دلیل محیط متفکرانه اش ، آنرا به فضای منحصر به فردی در قرن بیستم تبدیل نموده است .
مر کز جی پل گتی  ، تاسیس شد تا اعتقاد موسس خود را مبنی بر اینکه درک و فهم هنرهای بصری برای جامعه شهری ضروری است ، منعکس سازد .  این طرحها ، از موزه اصلی گسترش یافته و حتی محوطه های عمومی پژوهشی ، آموزشی و حفاظتی مربوط به هنرهای بصری را نیز در بر میگیرد . هدف هیات امنا از تاسیس مرکز جی پل گتی آن بود که برنامه ها و طرحهای مختلفشان را درمحیطی طبیعی جمع کند و هر کدام بتواند تعامل به وجود آمده از دیدگاههای جدید ، نزدیک به هم و مفید برای کل جامعه تقویت سازند .
مرکز جی پل گتی به عنوان یک موسسه خصوصی ، نقش دو گانه ای دارد و فضایی عمومی برای تفکر ودرک هنر و زیبایی مناظر طبیعی به دست میدهد ودر عین حال ، فضای ویژه برای پشتیبانی دانشجویان هنر فراهم می سازد . این مرکز ، در زمینی به مساحت ۱۱۰ ای کر (۴۴۵۱۷۰ متر مربع ) در دامنه کوههای لس آنجلس با چشم اندازهای گسترده واقع شده است . در جنوب و غرب این مکان ، اقیانوس آرام و چشمه های ساحلی در جنوب شرقی ، شهر لس آنجلس و در شمال ، کوههای سانتا مونیکا قرار دارد . این مرکز ، انبوه ساختمانهای به هم پیوسته و باغها را که کمتر از ۲۴ ای کر ( ۹۷۱۲۸ متر مربع ) از کل زمین را اشغال کرده، در بر میگیرد.هنگامی که از فرودگاه مجاور این محل به سمت شمال می رویم ، محور اصلی از خیابان مرکز پارتی با ۵/۲۲ درجه جا به جایی از زاویه شهر سندیگو عبور میکند . محور جانبی مقابل ، با گذر از مرکز ساحتمان ، قبل از تغییر جهت دادن از محور طولی محل به سمت شرق ، با خط آزادراه موازی میشود . بازدید کنندگان خودروهایشان را در پارکینگ زیرزمین زیر تپه پارک میکند و به وسیله تراموا (اتوبوس برقی ) از حیاط ورودی اصلی مرکز تا ارتفاع ۲۴۶ فوت (۷۵ متر ) بالا میروند .
 ساختمان موزه کاربرد  و عملکرد های مهمی دارد و هر ساختمان موفق باید چنین باشد کاربرد اصولی موزه حفظ آثار هنری است و نور پردازی خوب با در نظر گرفتن اهداف و اندیشه های هنرمندان نقش حیاتی دارد . توجه به آکوستیکی در فضا کمتر از اهمیت نور و بافت نیست . ساختمان موزه باید به این مجموعه ، نظم و حیات ببخشد و گالریها نیز باید به نحوی باشد تا متصدیان ، اجسام را به طور آشکار ، و منطقی و زیبا نشان دهد . چیدمان آن را بدون اشکا ل تغییر دهند . موزه ای که خوب طراحی شده باشد . بازدیدکنندگان را در چار چوب فکری پذیرنده ای قرار میدهد . و آنها را میخکوب میکند .گمگشته ، خسته و از نظر بصری سنگین  ومعمار به فضای روشن و سازماندهی شده به بازدیدکنندگان اعتماد به نفس و با در نظر گرفتن فضاهایی برای استراحت و تفریح اور ا به خود      فرا خواند . این فراخوانها گاه به گاه باید چشم و فکر بازدید کنندگان را به چیزهایی فراتر از هنر متمرکز کند  گالریها باید مکانی آرام ، راحت و فضای برای تمرکز حواس باشد .
مانند دیگر آثار موفق معماری ، ساختمان عالی و کم نظیر موزه ( که بسیار انگشت شماراست ) نه تنها باید کاربری مناسبی داشته باشد ، بلکه فراتر از آن نیز بروداین موزه ، ارزشها و سنتهای متمایز جامعه ای را بیان میکند . که آنرا میسازد و تاثیر شوق انگیزی  در محوطه سازی دارد . علاوه بر این ، شادی و راحتی را با شکلها و تناسبات ، مواد رنگ و توالی برخوردهای فضایی اش عرضه میکند . بنابراین ، ارتباط ساختمان را با مجموعه ای که در آن نگهداری میشود میتوان سنجید .و در بهترین شرایط ، ساختمان موزه به منزله همراه ماهری برای آثار هنری است که به آن نظم ، اهمیت و زینت می بخشد ، وهرگز آن را تحت الشعاع قرار نمی دهد . او می گوید : به وضوح مداخله بشر را درساماندهی زیبا شناسی محیط می بینیم و همواره در پی برقراری سیستم منسجم ارزشهای متقابل وابسته وارتباط هارمونیک بخشها هست.البته منظوراو جداسازی تمام وسایل مربوط به شکل کاربرد و تناسب است ومهم تر ازهمه اینکه باید پیچیدگی دو جانبه ای میان این مفهوم برای یک ساختمان و تجسم فیزیکی آن وجود داشته باشد .

پایان نامه
Previous Entries منابع پایان نامه ارشد با موضوع تجدید حیات، ساختمان سازی، پوشش گیاهی، بازاندیشی Next Entries منابع پایان نامه ارشد با موضوع معماری پایدار، فضاهای شهری، محیط زیست، فضاهای باز