منابع پایان نامه ارشد با موضوع تجارت الکترونیک، مصرف كننده، رفتار خرید، عوامل بیرونی

دانلود پایان نامه ارشد

حقوقى در استفاده از تجارت الكترونيكى مانند عدم قبول اسناد و امضاهاى الكترونيكى
امنيت پائين نقل و انتقال وجوه الكترونيكى در برخى از كشورها
سرعت پائين و نيز محدوديت هاى استفاده از شبكه اينترنت
عدم اطلاع كافى مؤسسات و شركتهاى واسطهاى و توليدى ازمزاياى كسب و كار اينترنتى
تأمين امنيت لازم و نيز محرمانه ماندن اطلاعات رد و بدل شده
2-16تجارت سیار53:
اين سبك از تجارت را كه تجارت الكترونيكى ازطريق فناورى بى سيم مىدانند، جديدترين نوع تجارت الكترونيك محسوب مىشود. اگرچه اين سبك از تجارت هنوز مراحل ابتدايى خود را پشت سر مىگذارد اما تاكنون رشد سريعى را آغاز كرده است. اين سبك ازتجارت سبب خواهدشد كه كاربران به اطلاعات حساس تجارى و بازرگانى در هر زمان و در هر موقعيتى دست يابند.
فناورىهاى تشخيص موقعيت مكانى امروزه به عنوان راهكارى در توسعه فروش و مديريت ارتباط با مصرف كننده، تجارت شركت با مشترى و شركت با نماينده فروش مورد استفاده قرار مىگيرد. در صورت نزديك بودن قيمت مكانى خريدار به يكى از شعبات فروشنده، امكان تحويل كالا به خريدار در همان موقعيت فراهم خواهد بود.
ابعاد حقوقی تجارت الکترونیک:
تصویب قوانین و مقررات مربوط به این نوع داد و ستد در ایران در چارچوب قانون تجارت الکترونیک در 81 ماده و با مباحثی همچون تعاریف، احکام داده پیام، حمایت از اسرار تجاری، کلاهبرداری رایانه ای، جعل رایانه ای، جبران خسارت و غیره شروع شده است که البته انتظار می رود با رشد و گسترش تجارت الکترونیکی واجرای آن دردنیای واقعیت،نقایص وکمبودهای این قوانین، متناسب با شرایط رفع گردد (تجارت الکترونیک،29،1393).
رفتار خرید اینترنتی و عوامل موثر بر آن:
پیدایش اینترنت، گسترش فناوری اطلاعات و توسعه استفاده از آن به عنوان ابزاری برای مبادله های میان مشتریان و بنگاه ها در تجارت الکترونیک، پیامدهای متعددی داشته است. از مهمترین این پیامدها ایجاد فرصت هایی برای خرده فروشان است که می توانند در تمام مکان ها و به طور جهانی به مشتریان دسترسی یابند و بازار الکترونیکی را تشکیل دهند(کلوپینگ54،2004، 36).
از این روست که می توان مهمترین ویژگی تجارتالکترونیکی از دیدگاه بازرگانی را توانایی برقراری ارتباط سازمان یا فرد با کل مخاطبان و سازگار ساختن محصولات و خدمات با نیازهای فرد – فرد آنها دانست. از سوی دیگر عوامل موثر بر تصمیم و قصد خرید از طریق وب سایت های اینترنتی را می توان در قالب دو دسته عوامل بیرونی و درونی طبقه بندی نمود. عواملی مانند کمبود امنیت در شبکه اینترنت، پایین بودن اعتماد مشتریان به خرید مجازی، کیفیت سایت و مدل طراحی آن به ویژه در نحوه ارائه محصول و اطلاعات مربوط به کالا را که به بیرغبتی مشتریان به انجام دادن خریدهای اینترنتی منجر میشود را میتوان در زمره عوامل بیرونی طبقه بندی نمود. در عین حال نگرش، عادات و درک افراد از فرصتهایی که توسط خرید اینترنتی ممکن میشود را میتوان به عنوان عوامل درونی در نظر گرفت.
2-18-1- ویژگی های خریداران اینترنتی:
واضح است که خریداران اینترنتی در درجه اول باید کاربر اینترنت باشند. امروزه خریداران اینترنتی بیشتر از میان جوانانی هستند که سطح درآمد بالاتری نسبت به سایر کاربران اینترنت دارند. با وجود این، همزمان با گسترش خریدهای اینترنتی، این خریداران از نظر ویژگیهای جمعیتشناختی به ویژگیهای یک کاربر معمولی نزدیک می شوند.
اسکات و یارد خریداران اینترنتی را بر اساس رفتارهای خریدشان به هشت گروه طبقه بندی کردهاند:
1- عاشقان خرید: این گروه 1/11 درصد از کاربران اینترنت و 24 درصد از خریداران اینترنتی را تشکیل می دهند این افراد از خرید اینترنتی لذت میبرند؛ از نظر استفاده از کامپیوتر در سطح بالایی قرار دارند و علاقه مند به ادامه این قبیل عادات خرید هستند. این افراد، گروه هدف ایدهآل فروشگاههای اینترنتی هستند.
2-ماجراجویان: این گروه 9 درصد از کاربران اینترنت و 30 درصد از خریداران اینترنتی را تشکیل میدهند. افراد این گروه بخش کوچکی از بازار هستند که فرصت بزرگی را در اختیار بازاریان قرار میدهند و نیازمند توجه اندکی از سوی فروشندگان اینترنتی هستند چرا که بر این باورند که خرید اینترنتی، سرگرم کننده است.
3-فراگیران شکاک: این گروه 10 درصد از کاربران اینترنت و 15 درصد از خریداران اینترنتی را تشکیل می دهند. افراد این گروه بخشکوچکی از بازار را تشکیل میدهند اما پتانسیل رشد خوبی برخوردارند. عدم تمایل آنها به خرید اینترنتی بیشتر به دلیل عدم آشنایی آنها با کامپیوتر است.
4-کاربران تجاری: این افراد آگاهی بیشتری نسبت به کامپیوتر دارند و از اینترنت عمدتاً برای کارهای تجاری استفاده میکنند.
5- جستجوگران هراسان: این افراد قابلیت بالایی در استفاده از کامپیوتر و اینترنت دارند اما بیشتر وقت خود را صرف خرید سنتی در فروشگاهها میکنند(کاو55،2003،67).
6- افراد گریزان از خرید: این گروه سطح درآمد بالایی دارند، اما گروه هدف خوبی برای فروشندگان اینترنتی نیستند چرا که تمایل ندارند منتظر ارسال کالا باشند و تمایل دارند هنگام خريد، کالا را از نزديک ببينند.
7- افرادگریزان از هر نوع تکنولوژی جدید : اين گروه افرادي هستند که با کامپيوتر آشنايي زيادي ندارند و استفاده ازآن، آنها راگيج وسردرگم ميکند. اين افراد نسبت به بخشهاي ديگر زمان کمتري را صرف خريد اينترنتي ميکنند.
8- جويندگان سرگرمی: افرادي هستند که نسبت به ساير بخشها، کمدرآمدتر و از نظر تحصيلات پايينتر هستند. اين افراد در اينترنت به دنبال سرگرمي و مسائل تفريحي هستند و از خريد اينترنتي واهمه دارند(هاوکینز،2007؛605).
2-18-2- نكات كليدي رفتار مصرف كننده:
1- رفتار مصرفكننده برانگيخته است .به عبارت ديگر رفتار مصرفكننده عموماً در راستاي رسيدن به هدفي خاص است .
2-رفتار مصرفكننده متمركز بر فعالیتها است .همچنين بايد بين فعاليتهاي عمدي و تصادفي تمايز قائل شد. برخی از فعالیتها از قبیل صحبت با مشتری و تصمیم خرید، رفتارهای عمدی هستند. در مقابل مواقعی پیش میآید که فردی که برای خرید کالای خاص وارد فروشگاه شده است چیز دیگری که قصد خرید آن را نداشته، خریداری میکند.
3- رفتار مصرفکننده، یک فرایند است. مباحث انتخاب، خرید، استفاده و دور انداختن کالا بر فرایندی بودن رفتار مصرف دلالت دارد. بهطور کلی فرایند رفتار مصرفکننده سه مرحله مرتبط فعالیتهای قبل از خرید، فعالیتهای ضمن خرید و فعالیتهای بعد از خرید را در بر میگیرد.
4- رفتار مصرفکننده از نقطه نظر زمان و پیچیدگی قابل تحلیل می باشد. منظور از پیچیدگی تعداد فعالیتها و سختی یک تصمیم است. دو ویژگی زمانبری و پیچیدگی قابل تحلیل میباشد. یعنی با ثابت در نظر گرفتن بقیه عوامل، هرچه تصمیمی پیچیدهتر باشد، زمان بیشتری صرف آن خواهد شد.
5- حداقل سه نقش عمده در فرایند رفتار مصرفکننده وجود دارد که عبارتند از:
الف- تاثیر گذار
ب- خریدار
ج- استفاده کننده
6- رفتار مصرفکننده تحت تاثیر عوامل خارجی است. رفتار مصرفکننده تا حد زیادی از نیروهای خارجی مانند فرهنگ، گروه های مرجع، خانواده و …تاثیر میگیرد. رفتار مصرف افراد مختلف باهم متفاوت است. افراد مختلف به واسطه تفاوتهای فردی، رفتارهای مصرف مختلفی بروز میدهند. به همین دلیل است که بازاریان اقدام به تقسیم بازار میکنند(ایمان خان،1387؛81).
2-19- تئوریهای پذیرش مشتری در خرید اینترنتی(تجارت الکترونیک):
محیط تجارتالکترونیک که مبتنی بر اینترنت است ،این امکان را به مشتریان میدهد تا برای جستجوی اطلاعات و خرید کالا و خدمات از طریق ارتباط مستقیم با فروشگاههای اینترنتی اقدام کنند. باید خاطر‌نشان کرد که خرید به صورت اینترنتی براساس تجربه واقعی از خرید کالا نیست، بلکه براساس ظواهری مانند تصویر، شکل، اطلاعات کیفی و تبلیغات از کالااستوار است. (جان سی،1381؛ 96).
از سوی دیگر خرید از طریق فروشگاههای اینترنتی همانند خرید از طریق کاتالوگ است زیرا در هر دو تحویل کالا از طریق پست است و مصرفکننده نمیتواند کالا را قبل از خرید لمس و یا احساس کند. پس قبول خرید اینترنتی و انجام آن تا حد زیادی به ارتباطات مصرفکننده و چگونگی تعامل افراد با کامپیوتر بستگی دارد. بعلاوه، ویژگیهایی نظیر ارائه اطلاعات، راهنمایی و هدایت و انجام سفارشها در یک وسیله خرید دو سویه و تعاملی به عنوان عامل مهمی در ایجاد اعتماد به تجارتالکترونیک نسبت به فروش سنتی در نظر گرفته شده است . در آثار ومقالات مربوط به تجارتالکترونیک، تحقیقات متعددی در مورد خرید اینترنتی و ارزیابی مصرفکننده وجوددارد که بعضی از بررسیها وجود یک اعتبار تجربی بین عوامل مؤثر بروی خرید ورفتار خرید اینترنتی را توجیه میکند. اما تحقیقات جدید، سبک پردازش اطلاعات توسط مشتریان، الگوهای خرید، ترجیحات مشتریان و زمینههای مرتبط برای ایجاد جذابیت بیشتر،برای استفادهکنندگان از فروشگاههای اینترنتی را مورد توجه قراردادهاند . محققان بازاریابی معتقدندکه در ورای هرعمل خرید یک فرایند مهم تصمیمگیری نهفته است که باید بررسی شود. مراحلی که خریدار طی میکند تا تصمیم بگیرد که چه نوع محصولاتی را خریداری کند را فرایند تصمیمگیری خرید گویند .در این زمینه مدل‌های زیادی وجود دارد که این مدل‌های تصمیمگیری، رفتار خرید و شیوههای قابل درک توسط مصرفکنندگان را نشان میدهند .هدف این مدل‌ها نظم و ادغام اجزای گسترده دانش شناخته شده در مورد رفتار مصرفکننده است که به شرح مختصری از بعضی مدل‌ها خواهیم پرداخت .
سه ديدگاه مطالعاتي در مورد رفتار مصرف‏كننده وجود دارد كه راهنمايي را در مورد عوامل موثر بر رفتار اكتسابي مصرف‏كننده ارائه ميدهند :
الف) دیدگاه تصمیمگیری: در اين ديدگاه، مصرف‏كنندگان، تصميم گيرندگان عقلايي هستند. در اين رويكرد، بررسي ميشود كه مصرف‏كنندگان چگونه به وجود يك مسأله خاص پي ميبرند و در خلال سلسله مراحلي سعي در حل منطقي آن مي‏نمايند. اين مراحل شامل تشخيص مسأله، تحقيق، ارزيابي ، انتخاب و ارزيابي بعد از اكتساب است.
ب) ديدگاه تجربي: در اين ديدگاه، مصرف‏كنندگان، تصميم گيرندگان كاملاً عقلايي نيستند. آنها گاهي براي سرگرمي، خيال پردازي، هيجانات و احساسات مبادرت به خريد كالا و خدمات مينمايند. ريشههاي اين ديدگاه در روانشناسي انگيزشي، جامعه شناسي و انسان شناسي است.
ج) ديدگاه رفتاري: در اين ديدگاه، نيروهاي محيطي، مصرف‏كننده را به سمتي سوق مي‏دهند كه او بدون احساسات و يا باورهاي قوي از پيش ساخته شده، اقدام به خريد يك محصول مي‏نمايد. در واقع، خريد او ناشي از تأثير مستقيم نيروهاي محيطي مانند ابزارهاي پيشبرد فروش، هنجارهاي فرهنگي، فشارهاي اقتصادي و … است. اكثر خريدها داراي عناصري از هر يك از سه ديدگاه مطرح‏شده هستند (دیوید56،2006؛90-100).
بر اساس این سه دیدگاه می‏توان چرخه تجزيه و تحليل رفتار مصرف‏كننده را ارائه نمود که به منزله چارچوبي براي مطالعه، تحليل و درك رفتار مصرف‏كنندگان است. اين چرخه داراي سه جزء مي‏باشد: 1. احساس و شناخت، 2. رفتار و 3. محیط. این سه جزء در شکل زیر نشان داده شده‏اند.

شکل 1. چرخه تحليل مصرف كننده(دیوید،2006، 90-100).

احساس و شناخت به واكنش‏هاي دروني اشاره دارد كه مصرف‏كنندگان در پاسخ به موضوعات و رويدادها در محيط و نسبت به رفتارها بروز مي‏دهند. تأثير عوامل در شكل‏گيري احساسات و شناخت مصرف‏كنندگان، متفاوت مي‏باشد. برخی«احساسات» برانگيخته شده، مثبت و دلخواه هستند و برخی منفی و غیر دلخواه. احساسات برانگيخته شده گاهي داراي شدت بيشتري هستند مانند عشق يا عصبانيت و گاهي داراي شدت كمتري هستند نظير نااميدي يا رضايت. «شناخت» اشاره دارد به دانش و فرايندهاي فكري كه در پاسخ به عوامل محيطي شكل مي‏گيرند. شناخت دربرگيرنده دانش و باورهاي افراد است كه از

پایان نامه
Previous Entries منابع پایان نامه ارشد با موضوع تلفن همراه، پیام کوتاه، رفاه اجتماعی، قابلیت اطمینان Next Entries منابع پایان نامه ارشد با موضوع بازاریابی، استراتژی ها، استراتژی های بازاریابی، روانشناسی بالینی