منابع پایان نامه ارشد با موضوع بزه دیدگی، سازمان های مردم نهاد، جرم شناسی، جرم شناختی

دانلود پایان نامه ارشد

ارائه راه حل به صورت مستقیم نیست، بلكه پاسخگویان داوطلب، با توجه به اصول علمی مشاوره، مصاحبه و تجارب علمی در این زمینه، ابتدا با تماس گیرنده رابطه ای همدلانه برقرار می كنند. سپس در روند مكالمه، با مطرح كردن سؤالات مناسب، همراه با وی به بررسی وضعیت پرداخته، او را به سمتی هدایت می كنند كه خود بتواند مسائل را تجزیه و تحلیل نماید. پس از بررسی راه كارهای مختلف و مشخص شدن نكات مثبت و منفی، از تماس گیرنده خواسته می شود كه راه حل مناسب را با توجه به شرایط خاص خود انتخاب كند
به طور کلی اهداف صدای یارا را می توان به شرح زیر برشمرد؛
۱ همفكري و گفتگوي همدلانه با كودكان و نوجوانان و والديني كه در ارتباط با مسائل آنها تماس مي گيرند. ۲ توانمندسازي تماس گيرندگان در جهت شناخت مشكل خود و يافتن راه حل هاي مناسب و اصولي در شرايط دشوار ، با در نظر گرفتن منافع عاليه كودك و نوجوان.
۳ هماهنگي و همكاري بر مبناي پيمان جهاني حقوق كودك در چارچوب قوانين داخلي با ارگان ها و سازمان هاي دولتي و غير دولتي كه در زمينه مسائل و رفاه كودكان فعاليت مي كنند
۴ پژوهش بر اساس نتايج حاصله از بررسي مسائل و مشكلات طرح شده در صداي يارا و ارائه راهكارهاي علمي و كاربردي براي رفع اين مشكلات و بهبود شرايط زندگي كودكان و نوجوانان.
۵ بالا بردن سطح آگاهي جامعه و جلب افكار عمومي در باره مشكلات كودك و نوجوان به ويژه كودك آزاري و ارائه راهكارهاي عملي در جهت رفع اين معضل.
۶ ارائه خدمات مشاوره اي تلفني در زمينه مسائل مربوط به كودكان و نوجوانان براي كساني كه علاقمند هستند ناشناس باشند يا به دليل مشكلات اقتصادي ، اجتماعي و فرهنگي امكان استفاده از مراكز مشاوره حضوري را ندارند.
۷ اطلاع رساني راجع به مراكز مشاوره و مؤسساتي كه در زمينه هاي تخصصي مختلف در ارتباط با كودكان و نوجوانان فعاليت دارند
۸ ارجاع موارد كودك آزاري به كميته مددكاري جهت پيگيري هاي لازم . ۹ كمك به سالم سازي شرايط رواني خانواده جهت ايجاد كانون امن براي كودكان و نوجوانان
كميته مددكاري انجمن حمایت از کودکان و نو جوانان متشكل از اعضايي است كه داراي رشته تحصيلي و تجارب عملي در زمينه علوم اجتماعي و تربيتي هستند. اين افراد پس از جذب، در جلسات و كارگاه هاي آموزشي در زمينه ي اصول مددكاري، مداخله در بحران، مهارت هاي ويژه ارتباط با افراد، اصول خانواده درماني و … حضور مي يابند و پس از كسب مهارت و توانمندي هاي لازم جهت پي گيري موارد گزارش شده، فعاليت خود را در اين كميته آغاز مي كنند. مددكار تمام وقت دفتر انجمن، پس از دريافت گزارش كليه موارد نيازمند پي گيري، آن ها را به مددكاران داوطلب ارجاع مي دهد و در صورت نياز به معاضدت هاي حقوقي، از مشاوران و وكلاي انجمن نيز كمك گرفته مي شود. هدف مددكاران اجتماعي از پي گيري موارد كودك آزاري، تعقيب آزار رسانان به عنوان مجرم نيست، بلكه با اعتقاد به ديدگاه سيستمي، مسائل و مشكلات را در سه سطح فردي، خانوادگي و جامعه مورد بررسي قرار مي دهند و علي رغم محدوديت هاي قانوني، سعي مي كنند با خانواده ها ارتباط برقرار كرده و از طريق بازديد از منزل و انجام مصاحبه، نيازهاي خانواده، كودك و علل مسائل و مشكلات را شناسايي و با استفاده از تكنيك هاي مشاوره و خانواده درماني در جهت رفع موانع و معضلات اقدام مي نمايند. در صورتي كه والدين و سرپرستان درگير مشكلات حاد رواني، اعتياد، بيكاري، فقر و … باشند از طريق ارجاع آن ها به مراكز مشاوره اي، درماني و ترك اعتياد، ايجاد اشتغال و جلب كمك هاي مالي سازماني حمايتي و افراد خير، در جهت بازتواني خانواده ها تلاش مي كنند و چنانچه اگر بعد از اقدامات اوليه مددكاري، احتمال سوء استفاده و آزار مجدد كودكان توسط سرپرستان و اعضاء خانواده وجود داشته باشد، از طريق اداره سرپرستي و مراجع قضايي در خصوص صدور حكم عدم صلاحيت سرپرستان و تحويل آن ها به اقوام و خانواده هاي صلاحيت دار و يا مراكز نگهداري پي گيري هاي لازم به عمل مي آيد. اهداف کمیته مدد کاری انجمن حمایت از کودکان و نو جوانان به قرار زیر است؛
۱- آشنا ساختن والدین با شیوه های تربیت صحیح و علمی فرزندان و تنویر افكار عمومی نسبت به پیامدهای منفی تنبیه كودكان از طریق برگزاری همایش ها و جلسات آموزشی و … (پیشگیری اولیه) ۲- انجام مشاوره و مصاحبه با والدین و كودكان در معرض آسیب و در صورت لزوم ارجاع آن ها به سازمان های رفاهی و خدماتی به منظور تأمین نیازهای اساسی خانواده و رفع مشكلات آنان (پیشگیری ثانویه) ۳- مداخله به موقع مددكاران در خانواده هایی كه كودكان مورد آزار و سوء استفاده واقع می شوند، به منظور حمایت و مساعدت از كودكان و جلوگیری از آزار مجدد آنان (پیشگیری ثالثه) ۴- ارائه گزارش كودك آزاری به رسانه های گروهی، مطبوعات و نهادهایی كه در زمینه رفاه و حقوق كودكان فعالیت می نمایند با هدف جلب توجه مسئولان به نقایص و كمبودهای قوانین و عدم ضمانت اجرایی آن ها۵- ارائه طرح جامع و كاربردی در جهت پیشگیری كودك آزاری به مجلس شورای اسلامی به منظور بازنگری در قوانین به نفع كودكان۶- تأكید بر نقش مددكاران اجتماعی در پی گیری موارد كودك آزاری، خشونت های خانگی به عنوان یك الگوی كارآمد مداخله در بحران
مبحث چهارم؛ بزه دیدگی ناشی از قلدری کودکان و نو جوانان در مدارس و نقش سازمان های مردم نهاد در پیش گیری از آن
در این مبحث قصد داریم تا نوع خاصی از بزه دیدگی کودکان و نو جوانان را که همراه با نوعی بزه کاری یا بهتر بگوییم نوعی رفتار ضد اجتماعی همراه است، بررسی کنیم. پدیده قلدری کودکان و نو جوانان مسئله جدیدی است که به ویژه در کشور های غربی مورد توجه جرم شناسان و جامعه شناسان قرار گرفته است. این پدیده که می تواند منجر به بزه دیدگی ثانویه کودک شود، جنبه های گوناگونی دارد. از این رو مسلم است که پیش گیری از قلدری در واقع پیش گیری از بزه دیدگی ثانویه کودک یا نو جوان است. لازم به ذکر است که این پدیده بیشتر در مدارس و نسبت به هم مدرسه ای ها اعمال می شود و از این جهت حائز اهمیت است. سازمان های مردم نهاد هم چون سایر زمینه ها در این بخش نیز می توانند نقش مهمی ایفا کنند. در واقع این نهاد ها با پیش گیری از اعمال خشونت آمیز کودک و نو جوان از بزه دیدگی او پیش گیری می نمایند.
قلدری در مدرسه و بزه دیدگی ناشی از آن، به عنوان یک شکل اساسی و فراگیر در سراسر جهان شناخته شده است،138 به طوری که انجمن های تحقیقاتی جهانی، به مطالعه ی آن پرداخته اند. محققان علاقمند هستند تا علل، تأثیرات و ميزان قلدری و بزه دیدگی ناشی از آن را در مدرسه مورد بررسی قرار دهند تا از این طریق تأثیرات منفی آن را بر سلامت جسمانی و روانی دانش آموزان به حداقل برسانند. 139پدیده ی قلدری در مدرسه، منعکس کننده ی خشونت اجتماعی در جهان حقیقی است که افراد ضعیف و کم بنیه را به آسانی هدف خود قرار داده است.140 کلمه ی “قلدری ” 141 اصالتاً از زبان و فرهنگ انگلیسی برخاسته است . به طور کلی، ارجاع به این واژه در فرایندهای اجتماعی به این خاطر است که کودکان و نوجوانان با اعمال قدرت و نفوذشان بر دیگر دانش آموزان از طریق توسل به روش های منفی(همانند خشونت فیزیکی)، به خواسته هایشان دست می یابند. 142
نخستین کسی که عنوان “قلدری ” را به کار برد، آقای دن آلوز (Dan olweus) بود. وی یک معلم کار کشته و با تجربه ی نروژی بود143که رهبری یک تیم تحقیقاتی درباره ی این پدیده را در منطقهی اسکاندیناوی به عهده داشت.شروع تحقیقات اولیه، در سال 1970 میلادی بود.144
تحقیقات انجام گرفته در کشورهای غربی از شیوع این پدیده در مدارس خبر می دهد. به عنوان نمونه، یکی از مطالعات اخیر که در مدارس ابتدایی آلمان انجام گرفته است، نشان میدهد که حدوداً 10 درصد دانش آموزان قلدری می کنند در حالی که 4/17 درصد بزه دیده145 و 5/16 درصد بزه دیده ی قلدر146 هستند. در تحقیقات بین المللی، که در 66 کشور انجام شده است، نشان می دهد که حدود 1/31 درصد از دانش آموزان در مدرسه، حداقل یک بار در دو ماه قلدری می کنند، این در حالی است که نرخ بزه دیدگی147 به بیش از 60 درصد در برخی کشورها همانند؛ زیمباوه و لیتوانی رسیده است148
اگر نتوانیم به افراد قلدر ، عنوان “بزهکار” بدهیم، لیکن چنین افرادی حداقل، دارای حالاتی هستند که در جرم شناسی به آن “حالت خطرناک”149 گفته می شود.در واقع، اغلب تعابیر عمومی در جرم شناسی در جهت تبیین این اندیشه است که جوانان و نوجوانان مستعد بزهکاری، ، به دلیل فعالیت های خطرزایی که دارند، برای بزه دیدگان و سایر افراد خطرات قابل توجهی ایجاد می کنند. 150
از آنجایی که عمل قلدری شکلی از خشونت151 است و به عنوان یک عامل خطر شناخته شده که با رفتارهای ضداجتماعی و مجرمانه مرتبط است، لذا کسانی که قلدری می کنند اغلب افرادی اند که از مدرسه اخراج شده اند و مواد مخدر و الکل استفاده می کنند، از این جهت است که به صورت متوالی و پی در پی در رفتارهای بزهکاری و مجرمانه152 درگیر مي شوند.153
ما در این جا مطالب خود را طی دو گفتار ارائه می دهیم. در گفتار نخست، پس از بررسی مفهوم و مصادیق قلدری در مدرسه و بزه دیدگی ناشی از آن، به آسیب شناسی آن در میان گروه دوستان و مدرسه می پردازیم و در نهایت با یک تحلیل جرم شناختی – روانشناختي و پس از تبیین خصوصیات روانی و جایگاه این پدیده در بین گروه های بزهکار – بزه دیده گفتار نخست به پایان می رسد. گفتار دوم این مقاله، به موضوع پیشگیری و به طور خاص به انواع سه گانه ی پیشگیری یعنی پیشگیری نخستين ،دومین و سومین که در زیر مجموعه ی پیشگیری اجتماعی است و نقش سازمان های مردم نهاد در این زمینه، اختصاص دارد.

گفتار اول: تبیین مفهوم “قلدری ” و بزه دیدگی ناشی از آن
در این گفتار به مفاهیم بنیادین این تحقیق پرداخته می شود و در ضمن به این موضوع که این پدیده در بین دانش آموزان چه خصوصیاتی از نظر روانی و جرم شناختی دارد خواهیم پرداخت.
1. تعریف “قلدری “و ویژگی های آن
“قلدری”154 ، به عنوان یک رفتار پرخاشگرایانه و ستیزه جويانه تعریف شده است که به گونه ای مکرر و منظم، توسط دانش آموزان بر هم کلاسی های ضعیف و ناتوان در کلاس به نمایش درمی آید و در تمام پایه های تحصیلی مدرسه اتفاق می افتد.155 این گونه پرخاشگری ها و تهاجمات می تواند به صورت خشونت فیزیکی156،همانند زد و خورد157باشد. به علاوه سوء استفاده ی لفظی158، همانند صدا کردن نام یا طعنه زدن159 نيز می تواند از مصادیق قلدری در مدرسه باشد160 . تهاجمات سایبری161 مانند پیام متنی یا ایمیل کردن پیام ها و تصاویر آزاردهنده، نوع جدیدی از مصادیق خشونت است که به طور فزاینده ای در فرهنگ جوانان رو به ازدیاد ميرود 162اسمیت( Smith .1994)، استدلال می کند که اگر بخواهیم یک تعریف علمی کوتاه از “قلدری” ارائه کنیم، می توان گفت: “قلدری، سوء استفاده از قدرت به صورت منظم – تکراری و تعمدی، می باشد که اغلب در گروههای اجتماعی پایدار با یک سلسله مراتب روشن و نظارت اندک، همانند ارتش ، مدرسه و یا در زندان، انجام می شود”.163آلوز ( Olweuse 1993) سه ویژگی اساسی برای رفتار قلدرها در نظر گرفته است 164 که عبارتند از: رفتار منفی(همانند خشونت های فیزیکی و لفظی) ،تکرار رفتار ،وجود قدرت نامتوازن (Power imbalance) .165
2. گروههای درگیر در پدیده ی”قلدری و بزه دیدگی ناشی از آن” و تبیین خصوصیات روانی آنها
سه گونه ی متفاوت از دانش آموزان وجود دارند که در رفتارهای پرخاشگرایانه درگیر می شوند. قلدرها، بزه دیدگان و بزه دیدگان قلدر.166 قلدرها افرادی اند که خطر بالای ارتکاب خشونت در آنها وجود دارد.167 آنها افرادی هستند که اعمال خود را یا مستقیماً خود انجام می دهند و یا به طور غیرمستقیم از طریق هوادارانشان به اجرا در می آورند.168بزه دیدگان از نظر جرم شناسی افرادی هستند که قربانی جرایم واقع شده اند.169این افراد تجربه ی طرد شدن از طرف دوستانشان را دارند. 170بزه دیدگان قلدر افرادی هستند که با

پایان نامه
Previous Entries منابع پایان نامه ارشد با موضوع آموزش و پرورش، سازمان های مردم نهاد، قانون اساسی، حقوق کودک Next Entries منابع پایان نامه ارشد با موضوع بزه دیدگی، عزت نفس، پرخاشگری، برنامه های آموزشی