منابع پایان نامه ارشد با موضوع اوقات فراغت، حمل و نقل، زیرساخت های گردشگری، نیروی انسانی

دانلود پایان نامه ارشد

ه نقش آخری به لحاظ ارتباط با سیستم حمل و نقل ، واحدهای خدمات توریستی ، جاذبه های تفریحی ، رستوران ها ، هتل ها ، متل ها و سوئیت ها و واحدهای تبدیل ارز خارجی از همه پررنگ تر است . (موثقی،1392)
7. برخی توریسم و گردشگری را از منظر اقتصادی تعریف کرده و اذعان داشته اند : توریسم عاملی برای افزایش درآمدهای ارزی و مالیاتی بالاتر به جهت سازماندهی اقتصاد سرزمین های میزبان است ، به عبارت دیگر ، توریسم به مجموعه ای از خدمات ، صنایع و فعالیت هایی اطلاق می شود که با کسب تجربه در سفر توأم است . در عین حال ، آن دسته از فعالیت هایی که با توریست ها در ارتباط است ، از جمله : برنامه ریزی انجام مسافرت ، انتقال مکان از یک کشور به کشور دیگر ، اقامت و خرید و بازدید و سرگرمی ها ، بازی ها ، کارناوال ها ، جشن های خیابانی ، همه در حوزه توریسم قرار می گیرند (رنجبریان،1388). برخی توریسم را از جهت موفقیت آن تقسیم کرده اند ، بدین ترتیب ، توریسم مجموعه ای است گردشگران ، مباحث تجاری ، دول میزبان و جوامع میزبان ، دانشگاه ها و همکاری سازمان های غیردولتی که اهتمام خود را صرف مدیریت و میهمان نوازی از بازدیدکنندگان و گردشگران می نمایند. (Weaver،2000)
در کلیه تعاریف توریسم ، به سه عامل مشتکر بر می خوریم ، که عبارتنداز : تفریحی بودن سفر ، فاصله گرفتن از محیط کار و اقامت و وقت گذرانی و سرگرمی . در برخی حالات ، آشنایی با سنت ها ، فرهنگ ها ، آداب و رسوم و تمدن ملل مختلف از دیگر دلایل آغاز سفر و گردشگری بوده است منهای اهدافی چون کسب درآمد و یا اشتغال به کار ؛ البته ، نتیجه این تجدید روحیه در رونق اقتصادی کشورها نقش بسزائی را ایفاء می کند.(سیمین،1386)
1-3 اهمیت توریسم
صنعت توریسم از تمام ابعاد با دیگر فعالیت های اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی متمایز بوده و بیش از همه با بخش خدمات در تعامل می باشد چرا که در این فعالیت عظیم اقتصادی این توریست است که به دنبال یافتن کالا و خدمات از جمله وسایل حمل و نقل با صرفه ، امکانات و کیفیت مدیریت سفر است . در عین حال ، با منافع گوناگونی مواجه است هم از جهت ارائه دهندگان خدمات و هم شخص گردشگر و طبعاً آثار و تبعات فعالیت های توریستی حوزه های مختلفی را شامل می شود. (موثقی،1392)
1-4 اهداف توریسم
سازمان بین المللی جهانگردی اهداف گسترش توریسم را در سه حوزه یادآور شده است :
1. تجارت و بازرگانی
2. تفریح ، سیر و سیاحت
3. دیدار خویشاوندان و آشنایان ، درمان بیماری ها ، زیارت اماکن متبرکه و مذهبی ، تحقیقات علمی ، رقابت های ورزشی ، اکتشافی ، فرهنگی ، بازدید از میراث ملل گذشته و بناهای تاریخی (باستانی) و چشم اندازهای طبیعی که با انجام هر یک از این موارد ، تقرب فرهنگ های بیگانه با هم بیشتر شده و از تنفر و ستیزه جویی که ناشی از جهالت است ، جلوگیری می شود.
مسافرت ، همیشه با نتایج مفید از جمله بهبود سلامتی ، کسب تجربه و مهارت های گوناگون ، تعدیل در رفتارهای سخت گیرانه و گرایش به دوستی توأم است (شالچیان، 1388). برخی از پژوهشگران ، هدف سفرها را گذران اوقات فراغت و بازنشستگی ، دیدار دوستان و خویشاوندان ، تجارت ، ورزش ، مطالعه و بازیابی سلامت و بهداشت جسمی معرفی کرده اند. (سیمین،1386)
ارتقای فرهنگی و اقتصادی دول و ملل میزبان ، کیفیت مطلوب گذران اوقات فراغت توریست ها ، حمایت از محیط زیست و طبیعت و اصلاح کیفیت زندگی در جوامع شهری و روستایی ، از دیگر اهداف توریسم محسوب می شود (موثقی،1392)
1-5 مکاتب توریسم
اهمیت بحث توریسم باعث شده تا برخی از کشورها تفکرات خاصی در مورد توریسم مطرح کنند و این چشم اندازها را در قالب مکاتب پیاده نمایند ، یکی از مشهورترین این مکاتب ، مکتب انگلیس است . از نظر این مکتب ، توریست به کسی اطلاق می شود که به خارج از محل زندگی سکونت خود سفر کرده و حداقل یک شب یا بیشتر در آنجا اقامت کند . این فراد شامل آن دسته از اتباع انگلیسی می شود که در روزهای تعطیل مسافرت می کنند . همچنین هر نوع سفر برای ملاقات خویشاوندان و دوستان در غیر روزهای تعطیل ، توریسم محسوب می شود . در عین حال ، سفر با هدف تجارت ، شرکت در کنفرانس ها ، میزگردها ، اجلاس ها و مشابه آن نیز سفر توریستی محسوب می شود . به این دلیل است که سازمان ملی توریسم انگلستان و ایرلند شمالی مسئول جمع آوری داده ها و آمارها و ارائه آنها را عهده دار می باشند .
مکتب بعدی مکتب استرالیاست . از نظر این مکتب ، که توریست فردی است که از محلی در فاصله 40 کیلومتری دورتر از محل سکونت خود دیدار کند . البته ، مدت اقامت نباید از حداقل 24 ساعت و یا بیش از 12 ماه باشد . این مکتب ، تأکید بر جذاب بودن محیط محل بازدید دارد و مثل بسیاری از مکاتب توریستی ، طول مسافت و مدت اقامت را ملاک تعریف توریسم قرار داده است .
از دیگر مکابت مشهور در حوزه توریسم ، مکتب کاناداست . در این مکتب ، توریست به کسی اطلاق می شود که بیش از 50 مایل به خارج محل زندگی خود سفر کند و یا حداقل یک شب را در خارج از محل زندگی ( خانه ) سپری کند و آن در سه دسته : کانادایی ، اتباع کانادا و سایر خارجی ها طبقه بندی شده است . اتباع و شهروندان کانادا با یک شبانه روز سفر ، و دسته سوم که عبارت است از خدمه کشتی ها ، هواپیماها ، واحدهای ارتش و مهاجران – تحت ضوابط خاصی توریست محسوب می شوند.
اما آخرین دسته از این مکاتب ، مکتب آمریکایی است . در سال 1973 موسسه تحقیقات ملی توریسم آمریکا ، گردشگر را شخصی تعریف کرد که مسافتی حداقل 5 مایل به دور از منزل با دلایل غیرمالی را طی کند اعم از این که شب یا روز را در آنجا اقامت کند.(موثقی،1392)
مرکز اطلاع رسانی مسافران در آمریکا در سال 1998 ، سفرهای بیش از 100 مایل و یا بیشتر را سفر گردشگری نامیده است که تمام گروه های اجتماعی را شامل می شود . در آخرین تعریف ، توریسم به شخصی گفته می شود که بیش از 100 مایل به خارج از محل زندگی خود سفر و حداقل یک شب را در خارج از خانه سپری کند (قره نژاد،1386). اما یک نگرش بین المللی در جهان وجود دارد که « توریسم یا گردشگر بین المللی را شخص معرفی می کند که به طور موقت و حداقل 24 ساعت در یک کشور باقی می ماند و انگیزه این افراد برای مسافرت یکی از دلایل ذیل است :
1. گذران اوقات فراغت به صورت سرگرمی ، تعطیلات ، درمان ، مطالعه ، انجام امور ورزشی .
2. مأموریت های بازرگانی ، خانوادگی و شغلی (ولا،1384)
برخی از اندیشمندان نظیر مکتب اینتاش و گلدنر با توصیف انگیزه های سفر، توریسم را نتیجه چهار انگیزه می دانند :
1- انگیزه های اجتماعی : همانند شرکت در کنفرانس های علمی و بین المللی و حضور در گردهمایی
2- دلایل فرهنگی : که به علایق مردم شناسی و فرهنگی باز می گردد. از این جنبه آشنایی با آداب و رسوم اقوام و ملل گوناگون ، توجه به بازشناسی ادیان و مذاهب ، اعم از الهی یا غیرالهی با نیت رفع مجهولات فکری و نیاز به تقرب معنوی از علل رونق توریسم محسوب می شود به خصوص که اخیراً این شاخص نسبت به دیگر علل گردشگری از اولویت برخوردار گردیده است .
3- انگیزه های فیزیولوژیکی : سفر با قصد تقویت و بهبود سلامتی و بهداشت فردی
4- عامل ارتباطی : مسافرت به جهت بازدید و صله ارحام که از تأکیدات موکد همه انبیای الهی است.(کاظمی، 1385)
1-6 کارکرد توریسم
این حقیقت غیرقابل انکار است که توریسم محصول انگیزه گذران اوقات فراغت است و دارای کارکردهای چندجانبه می باشد .توریسم اقتصاد کشورها را به چالش واداشته و موجب برطرف شدن کسری بودجه دولت ها می گردد و کشورهای فقیر را به سطح تعادل و موازنه اقتصادی سوق می دهد . در عین حال ، سبب ایجاد اشتغال در بخش های مختلف جوامع می شود و مهمتر از همه نماد صلح ، دوستی و همبستگی کشورهای میزبان و میهمان است . بی شک ، توریسم در ارتقای بهداشت و بهبود روحیه جمعی وتقویت ساختارهای حمل و نقل ، نقش برجسته ای را ایفا می کند (سیمین،1386). صنعت توریسم دارای ویژگی های چندی است که عبارتنداز :
1- بسیاری از جاذبه های توریستی در مناطق گردشگری ، فصلی هستند ؛ مانند : زمستان های آلپ و اسکی بازی ، موج سواری در سواحل فلوریدا در تابستان و حمام آفتاب در سواحل دریاها ، بنابراین ، کارکنان و راهنمایان تورهای گردشگری به صورت نیروی انسانی ساده و متبحر فعالیت دارند . در هر حال ، رعایت صرفه اقتصادی در به کارگیری نیروی انسانی نقش اصلی را ایفاء می کند.
2- تولید و ارائه هر نوع کالا و خدمات موردلزوم در توریسم با تعامل عرضه و تقاضا یا ارتباط میان توریست و متصدیان گردشگری تعیین می شود.
3- در صنعت توریسم ، ارتباطات فرهنگی ، پیش از درآمدهای اقتصادی بر توسعه روابط بین الملل تأثیرگذار است و به واقع ، این صنعت در خدمت صلح و همبستگی بین ملل دنیاست و بدین طریق ، تمدن ها به نوعی در تفاهم و تعامل فرهنگی دست می یابند.
4- توریسم ، یک صنعت حساس و آسیب پذیر است و از ناامنی ، بی ثباتی ، تورم و تضادهای اجتماعی ، بیماری ها و رشد تروریسم می نالد و به شدت صدمه می بیند ، با انفجار یک بمب در هتل اتباع خارجی ، بی شک تا مدت ها کارکنان هتل با رکود یا کسادی مواجه خواهند شد و شاید مجبور به تعطیل کردن محل مزبور گردند . گروگان گیری توریست ها در آسیا یا آفریقا و آمریکای لاتین برای مقاصد گوناگون ، صنعت توریسم را با بحران های مالی مواجه می کند .
کودتاها ، اعتصاب ها ، شورش های داخلی ، مخاصمات مسلحانه غیربین المللی در کشورهای درگیر ، نقطه پایان تجارت توریسم است .
5- صنعت توریسم در عمل یک شتاب دهنده اقتصادی محسوب می شود ، با درخواست سفرهای توریستی ، بسیاری از صنایع و بنگاه ها به تهیه کالاها ، خدمات و تسهیلات موردنیاز می پردازند.
6- با افزایش تعداد توریست ها ، سطح زندگی مردم بومی نیز ارتقای می یابد ؛ هر نوع بهبود زیرساخت های گردشگری ، با افزایش درآمد سرانه ملی بومی ها توأم است . ساخت هتل ها ، استخرها ، متل ها ، سینما ، پارک های حیات وحش ، موزه ها ، گردشگرها و چشم اندازها برای هر دو گروه توریست ها و اهالی محل منافع ارزشمندی را به همراه دارد.
7- صنعت توریسم مبتنی بر تنوع و گوناگونی شیوه های زندگی ملل دنیاست ؛ هر بار که سفری آغاز می شود با قصد بازدید از تنوع در سلیقه ها و نوع زیست جوامع توأم است . آثار باستانی ، تنوع زبان ، جشن ها و لباس ها همگی در ایجاد اشتیاق برای مسافرت تأثیر گذارند.
8- در سفر زمان و نوع زندگی گردشگر دچار تغییرات اساسی می گردد ، از جمله در طول سفر غذای محلی و بومی ، بهداشت ، غذا ، سرگرمی ها ، حتی آشنایی با دوستان جدید ، همه و همه در معرض دگرگونی اند.
9- صنعت توریسم یک ساز و کار فصلی است . مطلوبست بازدید از هر محلی ، منوط به تشخیص مناسب فصل ، روز یا شب ، هزینه ها و دانش کافی در مورد محل جدید است به خصوص گردش در جاذبه های طبیعت ، هر کدام در فصل خاصی مطلوب است نه در همه اوقات .
10- صنعت توریسم به شدت متکی به اطلاع رسانی است ؛ بروشور آژانس های مسافرتی و چاپ کتب درباره سفرنامه ها از بهترین مشوق های این صنعت است . با انتشار کتاب احوال جهان ، تألیف مارکوپولو ، در سال های 1100 میلادی علاقه به مسافرت به نقاط دنیا آن چنان رشد نمود که منجر به کشف برخی قاره ها از جمله قاره آمریکا و استرالیا و آفریقا گردید.
11- اشتغال همه جانبه و به کارگیری انواع تخصص ها از اهم مزیت های صنعت توریسم است و قطعاً ، یکی از شاخص های مهم در رفع بیکاری در کشورها ، توجه به زیرساخت های گردشگری است.
12- خدمات و کالاهای توزیع شده در گردشگری از تنوع وسیعی برخوردار است ؛ هتل ها ، غذاها ، مکان های متنوع ، تورگردانان و صنایع دستی در این طیف قرار دارند که به مصرف نهایی می رسند.
13- موسسات دست اندرکار توریسم ، مجموعه ای از واحدهای خرد و کوچک بوده که با پیوستن به هم ، چرخ عظیم گردشگری را به حرکت وا می دارند و به تازگی این آژانس ها نیز به صورت زنجیره ای عمل می کنند.
14- زنان بیشترین فعالان بخش توریسم را تشکیل می دهند ؛ از صنایع غذایی گرفته تا راهنمایان تور

پایان نامه
Previous Entries منابع پایان نامه ارشد با موضوع اکوتوریسم، حمل و نقل، محیط زیست، زیست محیطی Next Entries منابع پایان نامه ارشد با موضوع محیط زیست، زیست محیطی، توسعه گردشگری، حمل و نقل