منابع پایان نامه ارشد با موضوع امرؤالقیس، زبان و ادبیات عربی، نمایش نامه، ادبیات عربی

دانلود پایان نامه ارشد

عشق به وطن و دفاع از هویت اسلامی_ عربی، اتحاد عرب ها زیر یک پرچم متحد و داشتن امنیت در کنار وحدت دینی، یکی از عوامل به وجود آمدن مفاهیم رومانتیسیسم در اشعار جویده است. جویده برای این که بتواند ماهیت ظلم و استعمار را اثبات نماید، به رومانتیسیسم روی آورده است تا اوضاع جامعه را به تصویر بکشد.
ظلم و ستم موجود در مصر و سایر کشورهای عربی، حکومت خودکامه حسنی مبارک و وجود فقر، محرومیت و فساد عامل دیگری است که جویده را بر آن داشته است تا اشعاری در قالب مضامین رومانتیسیسم بسراید و با بیان کردن آن مشکلات، غرور مردم را تحریک ساخته و آنان را به مبارزه دعوت نماید و مشکلات را در قالب اشعاری به مسئولان گوشزد کند.
اوضاع نا بسامان مصر و غلبه رؤیاها بر جویده و آرزوی داشتن سرزمین عربی متحد و آزاد و به دور از هر گونه نا امنی و هرج و مرج عامل دیگری است که جویده را به سمت رومانتیسیسم سوق داده است.
2_ در اشعار جویده رنگ و بوی رومانتیسیسم موج می زند. وی حتی زمانی که از اوضاع سیاسی کشور مصر و سرزمین های عربی سخن می گوید، رومانتیسیسم را با سیاست در هم می آمیزد. زیرا سیاستی که رنگ و بوی ظلم و ستم به خود گرفته است، به وجود آورنده حزن و اندوه، غربت و دوری از وطن را نیز به همراه خواهد داشت. پس جویده توانسته است در ورای این اشعار به بیان احساسات و عواطفش پرداخته و تعداد بیشتری از ابیاتش را با رومانتیسیسم همگام سازد.
3_ با این که در اشعار جویده، بیشتر جلوه های رومانتیسیسم وجود دارد و وی از حزن و اندوهش به خاطر ظلم و استبداد جامعه سروده است و یا این که اتحاد عرب ها را زیر یک پرچم به تصویر کشیده؛ و یا از رؤیاهایش سخن گفته و آرزوی آزادی عرب ها را بیان داشته است، با این حال اشعارش ارتباط عمیقی با عشق، وطن پرستی و مصر دارد. زیرا اگر عشق و وطن پرستی را از مضامین شعری جویده حذف کنیم، شاید بتوان گفت چیزی از بن مایه های شعری وی باقی نخواهد ماند. به خاطر این که وی همواره در اشعارش از عشق و علاقه خود به مصر و سایر سرزمین های عربی سروده است. پس می توان گفت که در میان سایر مضامین شعری جویده، عشق رنگ و بوی خاصی دارد و در بیشتر اشعارش نمود یافته است.

فهرست آیات
شماره آیه
سوره
آیات
صفحه
195
البقره
لَا تُلقُوا بِأیدِیکُمْ اِلَی التَّهْلِکَة
107
268
البقره
الشَّیطَانُ یَعِدُکُمُ الفَقْرَ وَ یَأمُرُکُمْ بِالفَحْشَاء
141
103
آل عمران
وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعَاً وَ لَا تَفرَّقُوا وَ اذْكُرُوا نِعْمةَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إذْ كُنْتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِه إِخْوَانَاً
125
169
آل عمران
وَلَا تَحْسَبَنَّ الذِّینَ قُتِلُوا فِي سَبِیلِ اللَّهِ أموَاتاً بَل أَحْیَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِم یُرْزَقُونَ
123
37
هود
وَاصْنَعِ الفُلکَ بِاَعْیُنِنَا وَ وَحْیِنَا وَ لاَ تُخَاطِبْنِي في الَّذِین ظَلَمُوا اِنَّهُم مُغْرَقُونْ
134
81
هود
اِنَّ مَوْعِدَهُمُ الصُّبْحُ ألَیْسَ بِقَرِیْبٍ
139
25
مریم
وَ هُزِّي إِلَيْكِ بِجِذْعِ النَّخْلَةِ تُسَاقِطْ عَلَيْكِ رُطَبَاً جَنِيّا
126
92
الأنبیاء
اِنَّ هَذهِ اُمَّتُکُمْ اُمَّةً وَاحِدَةً
121
13
الحجرات
یَا اَیُّهَا النَّاسُ اِنَّا خَلَقْناکُم مِنْ ذَکَرٍ وَ اُنْثَی وَ جَعَلْناکُمْ شُعُوباً وَ قَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا اِنَّ اَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ اَتْقَاکُمْ
121
22
ق
فَکَشَفنَا عَنْکَ غِطَاءَک فَبَصَرَکَ الیَومَ حَدِیدٌ
60
8
الصف
يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُوره وَ لَوْ كَرهَ الْكَافِرُونَ
122
10
القیامة
یَقُولُ الانسَانُ یَومَئِذٍ أیْنَ المَفَرُّ
101
8_9
التکویر
وَ اِذَالمَوُءودَةُ سُئِلَتْ بِأیَّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ
117
3_5
علق
إقرَأ بِاسمِ رَبِّکَ الّذِی خَلَقَ خَلَقَ الانسانَ مِن عَلَقٍ إقرَأ وَ رَبُّکَ الأکرَمُ
124

بیوگرافی اشخاص
آ_ الف
آلفرد ویکتور کنت دو فینی (Vigny alfredvictor conte de): (1797-1863)- شاعر، رمان نویس و نمایش نامه نویس فرانسوی، در خانواده ای اصیل و به حد افراط، شاهدوست زاده شد که اعضای آن همه از افسران عالی رتبه ارتش بودند. وی پس از مرگ پدر، در سال1799 توسط مادرش از زادگاهش به پاریس آورده شد و در مدرسه شبانه روزی مشغول به تحصیل شد. وی پس از مدتی با شاعران رمانتیک دوستی یافت و به انجمن سناکل رفت و آمد می کرد. نخستین دیوان شعری خود را با نام مستعار انتشار داد. از معروف ترین و مشخص ترین اشعار وی، آلوایا خواهر فرشتگان می باشد.379
آیس خیلوس (Aes chylus): نخستین تراژدی نویس بزرگ سدۀ پنجم بیش از میلاد یونان در یکی از خانواده های اشرافی آتن به دنیا آمد. در چهل سالگی نخستین پیروزیش را در مسابقه های نمایش نامه نویسی به دست آورد. وی حدود نود نمایشنامه نوشت که فقط هفت تراژدی وی در دست است. او در تراژدی های خود به ژرف ترین مسائل مذهبی و اخلاقی از قبیل سرشت خدایان میهن دوستی می پردازد.380
ابراهیم ناجی: ابراهیم ناجی در سال 1898میلادی در قاهره ولادت یافت و در دوره زندگی اش به پزشکی اشتغال داشت و مانند ابوشادی یکی از فریفتگان خلیل مطران و نیز از اعضای فعال انجمن آپولو بود. به علاوه در ادامه انتشار مجله آپولو به دوست خود ابوشادی کمک کرد. ناجی زبان های انگلیسی و فرانسوی را آموخت و به آثار شعرای رمانتیک این دو زبان علاقه پیدا کرد. وی «گلهای بدی» اثر بودلر را با نام «أزهار الشر» به عربی ترجمه کرد و این ترجمه بعد از وفاتش انتشار یافت. ناجی سه مجموعه شعر دارد که اولی به سال1934، دومی در سال1944 و سومی در سال 1953 بعد از مرگ شاعر منتشر گشت.381
ابوالقاسم شابی: شابی در تونس ولادت یافت. پدرش در کار قضا بود. بعد از آموختن قرآن، وی را به مدرسه معروف جامع الزیتونة فرستادند. وی پس از فراگیری زبان و ادبیات عربی و علوم قدیم اسلامی، به تحصیل حقوق پرداخت. شابی از راه مطالعه آثار ادبای « الرابطة القلمیة» که انجمنی از نویسندگان و شاعران مهاجر عرب در آمریکای شمالی بود، از روح رمانتیک غربی متأثر شد. قصائد شابی در مجلات مختلف بخصوص در مجله مصری آپولو که ابوشادی آن را منتشر می کرد، پیاپی انتشار یافت. شابی زیباترین قصاید رمانتیک را سروده و بی شک از برجسته ترین شاعران آفریقای شمالی در عصر حاضر است.382
ابو نواس: ابونواس در سال 145 هجری در اهواز متولد شد. وی برای یادگیری درس و کار راهی بصره شده و پس از آن به والبة بن الحباب پیوست و با وی راهی کوفه شد. پس از کوفه به بغداد رفته و به برمکیان و آل ربیع پیوست و مدح آنان نمود. ابونواس در زمان رشید و مأمون نیز در دربار خلافت بود. وی دیوان شعری با موضوعات غزل، مدح، هجا و رثا دارد.383
ابن خفاجة: ابواسحاق بن ابی الفتح بن خفاجه در سال 450 هجری، در جزیره شقر از توابع بلنسیه متولد شد. وی در سرودن اشعارش به طبیعت اهتمام خاصی داشته و آن را دارای جان، درخشنده و بهشت وار توصیف کرده است. وی هم چنین یکی از شاعران نوآور دوره اندلس به شمار می رود.384
ابن رومی: ابن رومی در سال 221هجری قمری در بغداد متولد شد. وی در کودکی پدرش را از دست داد و یتیم بزرگ شد. ابن رومی با شرایط سخت خود به درس خواندن روی آورد. با این حال زندگی ابن رومی دوران تلخی را برایش رقم زد. زیرا هنوز سی ساله نشده بود که همسر، برادر و فرزند خود را از دست داده و دورانی همراه با حزن و اندوه را سپری نمود. در اشعار وی وصف طبیعت و رثاء بیشتر از سایر موضوعات شعری نمود دارد.385
ابن زیدون: ابن زیدون در قرطبه متولد شد و در کنار ادیبان و دانشمندان رشد یافت. وی پس از آن به ابوالحزم ابن جهور، مؤسس دولت جهوریان پیوسته و به ذی الوزارتین ملقب گشت. وی در زمان خلیفه مستکفی، عاشق زنی به اسم ولاده شده بود. از ابن زیدون علاوه بر دیوان اشعارش، رسائلی نیز بر جای مانده است که تضمین، اشاره به آیات قرآنی و احادیث، موضوعات تاریخی و سخنان مشهور به وفور دیده می شود. هم چنین در غزلیات ابن زیدون، مضامین رمانتیسیسم از قبیل درد و رنج و شوق بازگشت موج می زند.386
احمد شوقی: احمد شوقی در سال 1868 در قاهره در خانواده ای که خون عرب، ترک، کرد و یونانی در هم آمیخته شده بود، متولد شد. وی در مدرسه حقوق درس خوانده و پس از فراق از آن جا، توفیق پاشا خدیو مصر وی را برای آموختن حقوق و ادبیات فرانسوی به کشور فرانسه فرستاد. زمانی که خدیو عباس ثانی در مصر به حکومت رسید، احمد شوقی شاعر محبوب او شد و شاعر امیر لقب یافت. از آثار مشهور وی می توان به الشوقیات و مصرع کلیوباترا اشاره نمود. شوقی یکی از شاعرانی است که عشق به وطن، مصر در آثار وی جلوه نمایی می کند. عشق به دین، عشق به آزادی و زندگی در آثار وی موج می زند.387
احمد زکی ابوشادی: ابو شادی در قاهره به دنیا آمد. پدرش وکیل دادگستری و یکی از رهبران نهضت ملی مصر بود. وی در سال1912 برای آموختن پزشکی به انگلستان رفت و تا سال1922 در آن جا اقامت گزید و با ادبیات انگلیسی آشنایی پیدا کرد. وی پس از بازگشت به مصر علاوه بر شغل اصلی خود، به عنوان طبیب میکروب شناس به فعالیت های ادبی خود ادامه داد و به تربیت زنبور عسل مشغول شد. مجلات ادبی بسیاری را منتشر ساخت که مهم ترین آن ها مجله آپولو می باشد. وی با فعالیت های ادبی مشهور شد. ابوشادی از شیفتگان خلیل مطران و نیز از با نفوذ ترین ادبا در ترویج نهضت رمانتیسیسم در مصر بود.388
اخطل: اخطل به عنوان یکی از شاعران سیاسی دوره امویان، در سال 640 در حیره متولد شد. وی بعد از آن که یزید بن معاویه او را به هجو انصار دعوت کرد، ارتباط سیاسی خود را با دربار حکومتی افزود و مدافع قوم و قبیله اش در برابر مخالفان شد. اخطل دیوان شعری دارد که طبیعت و شرایط زندگیش نقش بسزایی در آن دارند.389
الیاس ابوشبکة: الیاس ابوشبکه در نیویورک زاده شد و در لبنان نشأت یافت و درس خواند. پیش از آن که معلوماتش را تکمیل کند، تحصیل در مدرسه رها کرد ولی خود به آموختن ادامه داد. در ادبیات فرانسه اطلاعات وسیعی داشت و به آلفرد دوموسه بسیار علاقه مند بود. وی به روزنامه نگاری مشغول و در روزنامه های لبنانی و مصری مقالات زیادی نوشت. بر اثر نشر مجموعه اشعارش به نام «أفاعی الفردوس»_ افعی های بهشت_ در سال 1938، به « شاعر لعین» موسوم شد.390
ایلیا ابوماضی: ایلیا ابوماضی در لبنان متولد شد و تحصیلات ابتدائی خود را در آن جا گذراند. در سال 1900 به مصر سفر کرد و در آن دیار تا 1911به سیگارفروشی مشغول بود. در این سال نخستین مجموعه شعر خود را با نام «تذکار الماضی» منتشر کرد. در 1916به گروهی از ادبا که بعد «الرابطة القلمیة» را در نیویورک بنیان نهادند، پیوست ولی از مؤسسان این انجمن نبود. در سال1919دیوان ایلیا ابوماضی با مقدمه ای از جبران خلیل جبران انتشار یافت و در سال 1925مجموعه دیگری از اشعار وی به نام الجداول با مقدمه میخائیل نعیمه منتشر شد. ابوماضی در سال 1940 چهارمین دفتر اشعار خود را با نام الخمائل انتشار داد.391
امرؤالقیس: امرؤالقیس شاعر دوره جاهلی، در سال 500 در نجد به دنیا آمد. پدرش رئیس قبیله بنی اسد محسوب می شد. وی به خاطر کثرت در می گساری و شراب، از خانواده خود رانده شد و در بیابان ها با افراد ولگرد همراه شد. پس از مرگ پدر، قصد انتقام داشت که بعد از مدتی تلاش و مبارزه، سرانجام به اهداف خود نرسید. از آثار وی می توان به دیوان اشعارش اشاره نمود که ابیات آغازین آن با گریه بر خرابه های دیار یار شروع می شود.392
ب
بدر شاکر السیاب: بدر شاکر السیاب در سال 1926 در روستای جیکور از توابع بصره متولد شد. سیاب پس از اتمام دروس ابتدایی به بصره رفته و در آن جا ادامه تحصیل داد. پس از آن به بغداد رفته و به دانشسرای عالی پیوسته و در آن جا تخصص زبان و ادبیات عربی را انتخاب نمود و دو سال بعد در قسمت زبان انگلیسی ادامه تحصیل داد. سیاب دیوان شعری دارد که در دو مجلد چاپ شده است. قصاید تشکیل دهنده دیوان سیاب عبارتند از :

پایان نامه
Previous Entries منابع پایان نامه ارشد با موضوع دوران کودکی، امید به آینده، ظلم و ستم، ادبیات عربی Next Entries منابع پایان نامه ارشد با موضوع جبران خلیل جبران، روزنامه نگاری، رومانتیسم، نامه نگاری