منابع و ماخذ پایان نامه نهج البلاغه، حوزه و دانشگاه، دانشگاهها

دانلود پایان نامه ارشد

جعفر محمد بن جرير طبري، تاريخ الامم و الملوک، مؤسسة الاعلمي للمطبوعات، بيروت، 1403ق.، ج 7، ص 200 – 206؛ براي اطّلاع بيشتر دربار? ريشه هاي نزاع دربار? خلق قرآن ر. ک: ويلفرد مادلونگ، مکتبها و فرقه هاي اسلامي در سده هاي ميانه، ترجم? جواد قاسمي، بنياد پژوهشهاي اسلامي، مشهد، 1375، ص 98- 119.
17 – منيرالدين احمد، نهاد آموزش اسلامي، ترجم? محمدحسين ساکت، مؤسس? چاپ و انتشارات آستان قدس رضوي، مشهد، 1368، ص 236. نمون? آن را بنگريد به: ابوبکر احمد بن علي خطيب بغدادي، تاريخ بغداد؛ مدينة السلام، تحقيق مصطفى عبد القادر عطا، الطبعة الاولي، دارالکتب العلمية، بيروت، 1417 ق.، ج12، ص 345 – 346.
18 – خطيب بغدادي، تاريخ بغداد، ج1، ص 88؛ براي آگاهي بيشتر ر. ک: محمد سهيل طقوّش، دولت عباسيان (132- 656/ 750 – 1258م.)، ترجم? حجت الله جودکي، با اضافاتي از رسول جعفريان، چاپ سوم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، قم، 1385، ص 57 – 61؛ هولت، تاريخ اسلام کمبريج، ج1، ص 167.
19 – براي آگاهي از وجه تسمي? بغداد ر. ک: توفيق وهبي، بحثي در باب کلم? بغداد، ترجم? علي رضا مجتهدزاده، بي نا، مشهد، بي تا، سراسر اثر.
20 – خطيب بغدادي، تاريخ بغداد، ج1، ص 87 – 88.
21 – منيرالدين احمد، نهاد آموزش اسلامي، ص 39.
22 – شهرستاني، الملل و النحل، ج 1، ص 169.
23 – جرجي زيدان، تاريخ آداب اللغة العربية، دارمکتبة الحياة، بيروت، 1967 م.، ج 2، ص 462.
24 – براي آگاهي بيشتر ر. ک: حسين مدرسي طباطبايي، مکتب در فرايند تکامل، ترجم? هاشم ايزدپناه، چاپ اول، انتشارات کوير، تهران، 1386، ص 319- 343؛ خضري، تاريخ خلافت عباسي از آغاز تا پايان آل بويه، ص 108 – 112.
25 – براي آگاهي از مکتب قم ر.ک: محمدرضا جباري، مکتب حديثي قم، چاپ اول، آستان? مقدس? قم، انتشارات زائر، قم، 1384، سراسر اثر؛ احمد عابدي، مکتب کلامي قم، چاپ اول، آستان? مقدس? قم، انتشارات زائر، قم، 1384، سراسر اثر.
26 – ر. ک: ابوالحسن علي بن حسين مسعودي، التنبيه و الاشراف، دارصعب، بيروت، بي تا، ص 346؛ آدام متز، تمدن اسلامي در قرن چهارم هجري يا رنسانس اسلامي، ترجم? عليرضا ذکاوتي قراگزلو، چاپ اول، انتشارات اميرکبير، تهران، 1362، ج 1، ص 21 – 26.
27 – آدام متز، شرق شناس سوئيسي، کتاب خود دربار? تاريخ تمدن اسلامي در قرن چهارم را “دور? رنسانس اسلام” (Die Renaissance de Islams ) ناميده است.
28 – در اين که آل بويه بر مذهب تشيّع بوده اند شکّي نيست اما نوع گرايش تشيّع آنان که زيدي مذهب بوده اند يا امامي مذهب، مورد بحث محقّقان است. در اين باره ر. ک: احمدرضا خضري و ديگران، تاريخ تشيّع، چاپ اول، سازمان مطالعه و تدوين کتب علوم انساني دانشگاهها (سمت)، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، تهران، 1384، ج 2، ص 63 – 71.
29 – ر. ک: علي اصغر فقيهي، آل بويه و اوضاع زمان ايشان، انتشارات صبا، بي جا، 1357، ص 88 به بعد.
30 – ر. ک: ابن اثير، الکامل، ج 8، ص 264 – 275.
31 – همان، ج8، ص 312، 390، 467.
32 – همان، ج8، ص 449 – 450.
33 – همان، ج8، ص 451 .
34 – همان، ج8، ص 482.
35 – براي اطلاع از اقدامات عضدالدوله و دوران حکمراني وي ر. ک: جوئل کرمر، احياي فرهنگي در عهد آل بويه: انسان گرايي در عصر رنسانس اسلامي، ترجم? محمد سعيد حنايي کاشاني، چاپ اول، مرکز نشر دانشگاهي، تهران، 1375، ص 369 – 384.
36 – ما در اين جا قصد بررسي جنگهاي مفصلّ آل بويه با حمدانيان و سامانيان و درگيريهاي داخلي آنها بعد از عضد الدوله و نيز تهاجمات ترکان غرنوي به قلمرو آل بويه در ماوراء النهر و فارس را نداريم، بلکه هدف اصلي اين بحث روشن شدن فضاي کلّي حاکم بر اين دوره مي باشد. براي آگاهي از اين موضوع ر. ک: خضري، تاريخ تشيع، ج 2، ص 27 – 56.
37 – ابن اثير، الکامل، ج 9، ص 372.
38 – همان، ج9، ص 380؛ ابن کثير، البداية و النهاية، ج 12، ص 86؛ ابن خلدون، ابوزيد عبدالرحمن بن محمد اشبيلي، تاريخ ابن خلدون، مؤسسة الاعلمي للمطبوعات، بيروت، 1391 ق.، ج 3، ص 459 – 460.
39 – علي دواني، مفاخر اسلام، چاپ اول، انتشارات اميرکبير، تهران، 1363، ج 3، ص 385.
40 – ابن جوزي، ابوالفرج عبدالرحمن بن علي قرشي بغدادي، المنتظم في تاريخ الملوک و الامم، تحقيق محمد عبدالقادر عطا و مصطفي عبدالقادر عطا، الطبعة الاولي، دارالکتب العلمية، بيروت، 1412 ق.، ج 16، ص 16.
41 – ر. ک: خطيب بغدادي، تاريخ بغداد، ج 1، ص 98- 101.
42 – ابوالحسين محمد بن احمد بن جبير الکناني، رحلة ابن جبير، دارصادر، بيروت، 1964م.، ص 201.
43 – همان.
44 – محمد بن حوقل، صورة الارض، الطبعة الثانية، دار صادر، بيروت، بي تا، ص 242.
45 – همان.
46 – ابوعبدالله ياقوت بن عبدالله حموي، معجم البلدان، دار احياء التراث العربي، بيروت، 1399 ق.، ج 4، ص 448.
47 – ابن خلّكان، ابوالعباس احمد بن محمد بن ابراهيم برمكي اربلي، وفيات الاعيان، تحقيق احسان عبّاس، دارالثقافة، بيروت، 1968- 1972م.، ج4، ص 175.
48 – ياقوت حموي، معجم البلدان، ج 4، ص 448.
49 – براي آگاهي بيشتر دربار? اين تهاجمات ر. ک: ساسان طهماسبي، “کرخ در دوره آل بويه”، تاريخ اسلام، سال چهارم، ش 13، ، بهار 1382، ص 107 – 124.
50 – ياقوت حموي، معجم البلدان، ج 1، ص 362.
51 – همان، ج1، ص 363.
52 – ابن جوزي، المنتظم، ج 15، ص 4 – 5 ؛ مصطفي جواد و احمد سوسة، دليل خارطة بغداد المفصل في خطط بغداد قديما و حديثا، المجمع العلمي العراقي، 1958 م.، ص 12، 84 – 85.
53 – ياقوت حموي، معجم البلدان، ج 5، ص 321.
54 – همان، ج 1، ص 308.
55 – همان، ج 1، ص 284.
56 – همان.
57 – همان،ج 1، ص 283.
58 – همان.
59 – همان، ج 3، ص 46؛ براي آگاهي بيشتر ر. ک: مصطفي جواد و احمد سوسة، دليل خارطة بغداد، ص 107 – 109.
60 – ياقوت حموي، معجم البلدان، ج 4، ص 448.
61 – همان، ج 5، ص 322.
62 – همان، ج 4، ص 448.
63 – محمد بن طبيب، ابوبکر بصري بغدادي (338 – 403 ق.): فقيه و متکلم اشعري (خيرالدين زرکلي، الأعلام، الطبعة الخامسة، دارالعلم للملايين، بيروت، 1980م.، ج 6، ص 176).
64 – رسول جعفريان، تاريخ تشيع در ايران، چاپ اول، انصاريان، قم، 1375، ج 1، ص 365.
65 – ابوسليمان سجستاني، صوان الحکمة و ثلاث رسائل، ص 386 و 381، به نقل از: کرمر، احياي فرهنگي در عهد آل بويه، ص 64.
66 – قاضي عبدالجبّار بن احمد اسدآبادي همداني، تثبيت دلائل النبوة، تصحيح عبدالکريم عثمان، دارالعربية، بيروت، 1966م.، ج 1، ص 211؛ ج 2، ص 443.
67 – ذهبي، تاريخ الاسلام، ج 26، ص11؛ ابن کثير، البداية و النهاية، ج 11، ص 276.
68 – ابن جوزي، المنتظم، ج 14، ص 75، 84، 109.
69 – همان، ج14، ص 151؛ ابن کثير، البداية و النهاية، ج 11، ص 276.
70 – ابن جوزي، المنتظم، ج 14، ص140؛ ابن کثير، همان، ج 11، ص 274.
71 – ابن کثير، همان جا.
72 – فقيهي، آل بويه و اوضاع زمان ايشان، ص 457 – 458؛ براي اطلاع بيشتر دربار? عبارت “حي علي خير العمل” ر. ک: سيد جعفر مرتضي عاملي، الصحيح من سيرة النبي الاعظم 6، الطبعة الرابعة، دارالهادي للطباعة و النشر و التوزيع، بيروت، 1415 ق.، ج 4، ص 278 به بعد.
73 – ابن کثير، البداية و النهاية، ج 12، ص 86؛ ابن اثير، الکامل، ج 9، ص 576.
74 – ر. ک: فقيهي، آل بويه و اوضاع زمان ايشان، ص 461 – 465.
75 – ابومحمد حسن بن علي (233- 329ق.) مشهور به بربهاري شيخ حنبليان در عصر خود و اهل بغداد بود. وي با کساني که به زعم خود آنان را اهل بدعت مي دانست رفتاري سخت خصمانه داشت و مخالفان او بسيار شدند و خليفه قاهربالله عباسي را تحريک کردند که او را فراخواند و او از بيم دستگيري متواري شد. وي در خلافت راضي بالله باز به موقعيت پيشين خود بازگشت امّا چندي بعد راضي بالله نيز بر او خشم گرفت و بربهاري دوباره متواري گشت و در حال اختفا درگذشت. واژ? بربهاري به معني کسي است که داروها و ادوي? هندي را وارد مي کند و مي فروشد، پيروان او به بربهاريّه معروف شدند (غلامرضا تهامي، فرهنگ اعلام تاريخ اسلام، چاپ اول، شرکت سهامي انتشار، تهران، 1385، مدخل بربهاري).
76 – ابن اثير، الکامل، ج 8، ص 308.
77 – براي آگاهي از نمونه هايي از اين آشوبها ر. ک: متز، تمدن اسلامي در قرن چهارم هجري، ج 1، ص 81 – 90.
78 – ابن اثير، الکامل، ج 8، ص 632؛ ابن کثير، البداية و النهاية، ج 11، ص 312.
79 – ابن جوزي، المنتظم، ج 14، ص 254 .
80 – نمون? آن را بنگريد به: همان، ج 15، ص 33.
81 – براي تفصيل بيشتر اين مبحث ر. ک: فقيهي، آل بويه و اوضاع زمان ايشان، ص 457 – 479.
82 – ر. ک: همان، ص 530 – 532.
83 – خضري، تاريخ تشيّع ، ج 2، ص 81.
84 – همان، ج 2، ص 73.
85 – علي بن يوسف قفطي، تاريخ الحکماء، مؤسسة الخانجي بمصر، قاهرة، بي تا، ص 226.
86 – ابوعلي احمد بن محمد مسکويه رازي، تجارب الامم، تحقيق ابوالقاسم امامي، الطبعة الاولي، دارسروش، تهران، 1379، ج 6، ص 457.
87 – همان، ص 314؛ قفطي، تاريخ الحکماء، ص 75، 235، 331، 402.
88 – دواني، مفاخر اسلام، ج 3، ص 286.
89 – ابوالحسن علي بن محمد ماوردي شافعي، آيين حکمراني، ترجم? حسين صابري، شرکت انتشارات علمي و فرهنگي، تهران، 1383، ص 201.
90 – همان، ص 202.
91 – همان، ص 204.
92 – براي اطلاع از اسامي و شرح حال نقيبان بغداد ر. ک: حسن موسوي، زندگي سياسي و فرهنگي شيعيان بغداد، چاپ اول، مؤسس? بوستان کتاب قم، قم، 1381،.ص 152- 179.
93 – نمون? آن را بنگريد به: علي دواني، “سيد رضي مؤلف نهج البلاغه”، مقالاتي پيرامون نهج البلاغه و گردآورند? آن، چاپ دوم، بنياد نهج البلاغه، تهران، بي تا، ص 13- 144.
94 – رسول جعفريان، تاريخ ايران اسلامي، چاپ اول، موسسة فرهنگي دانش و انديش? معاصر، تهران، 1378، ج 2، ص 161.
95 – ويل دورانت، تاريخ تمدن، ترجم? ابوالقاسم پاينده، چاپ چهارم، سازمان انتشارات علمي و فرهنگي، تهران، 1373، ج 4، بخش اول، ص 304.
96 – قفطي، تاريخ الحکماء، ص 440.
97 – براي آگاهي بيشتر در اين باره ر. ک: متز، تمدن اسلامي در قرن چهارم، ج 1، ص 201 – 207؛ فقيهي، آل بويه و اوضاع زمان ايشان، ص 533 – 538.
98 – صلاح الدين خليل بن ايبک صفدي، الوافي بالوفيات، تحقيق احمد الارناؤوط وتركي مصطفى، دار احياء التراث، بيروت،1420 ق.، ج 15، ص 46.
99 – ابن کثير، البداية و النهاية، ج 11، ص 357.
100 – صفدي، الوافي بالوفيات، ج 15، ص 46.
101 – خالي بن عنبة، جمال الدين احمد بن علي حسني داودي، عمدة الطالب في انساب آل ابي طالب، تصحيح محمد حسن آل الطالقاني، مطبعة الحيدرية، نجف،1380 ق.، ص 209 – 210.
102 – سيد محمد باقر بن زين العابدين خوانساري، روضات الجنات في احوال العلماء و السادات، ترجم? محمد باقر ساعدي خراساني، کتابفروشي اسلامية، تهران، 1360، ج 7، ص 127.
103 – براي دستيابي به فهرستي از مساجد بغداد که کانونهاي فرهنگي و آموزشي بودند بنگريد به: منيرالدين احمد، نهاد آموزش اسلامي، ص 120 – 137.
104 – براي آگاهي بيشتر در اين باره ر. ک: متز، تمدن اسلامي در قرن چهارم، ج 1، ص 201 – 207.
105 – براي آگاهي از رشد و توسع? علوم گوناگون بنگريد به: ويل دورانت، تاريخ تمدن، ج 4، بخش اول، ص 302 – 359؛ حتّي، تاريخ عرب، ص 462 – 521.
106 – مسکويه، تجارب الامم، ج 6، ص 457 – 458.
107 – در پرداختن به اين بحث از کتاب احياي فرهنگي در عهد آل بويه اثر پروفسور جوئل کرمر و تاريخ فرق اسلامي نگاشت? جناب آقاي دکتر حسين صابري بهره برده ام.
108 – فقيهي، آل بويه و اوضاع زمان ايشان، ص485 – 489؛ متز، تمدن اسلامي در قرن چهارم، ج 1، ص 47 – 74.
109 – کرمر، احياي فرهنگي در عهد آل بويه، ص 104.
110 – فقيهي، آل بويه و اوضاع زمان ايشان، ص 448.
111 – همان، ص 448 – 449؛ ابن اثير، الکامل، ج 8، ص 308.
112-Shahrough??????????”???(?(????m(‘?”????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????;
کرمر، احياي فرهنگي در عهد آل بويه، ص 117؛ متز، تمدن اسلامي در قرن

پایان نامه
Previous Entries منبع پایان نامه ارشد درمورد پیش دبستانی، تمایز یافتگی، زندگی روزمره، نیازهای آموزشی Next Entries منبع پایان نامه ارشد درمورد روان شناسی، تربیت هنری، ارزیابی شخصیت، قرن نوزدهم