منابع و ماخذ پایان نامه سرمایه فکری، ارزش بازار، صاحبان سهام، بازده دارایی

دانلود پایان نامه ارشد

کارکنان، مدیریت موثر یا به عبارت دیگر سرمایه‌های فکری شرکتها بوده است. از دهه ‎۱۹۷۰ محققان زیادی مطالعات خود را بر روی این موضوع متمرکز نموده‌اند. الگوهای زیادی نیز در این راستا ارائه شده که هر یک قسمتی از نیازهای تحقیقاتی در این زمینه را برطرف نموده است(دستگير، محمدي،1388 ).
اهميت سرمايه فكري تا به آنجا پيش رفته است كه بحاردواج در مقالات و اظهارات خود ارزشمندترين و مهمترين منابع يك شركت را سرمايه‌هاي فكري و دارايي‌هاي نامشهود آن مي‌داند. به نظر وي دارايي‌هاي مشهود مي‌توانند به راحتي كپي برداري شوند و يا در يك بازار آزاد خريداري گردند، بنابراين آنها نمي‌توانند داراييهاي استراتژيك يك شركت باشند و مزيتهاي رقابتي براي آن شركت ايجاد كنند(رضايي و همكاران،1389).
این تحقیق در پی کسب شواهد تجربی در زمینه ارتباط بین سرمایه فکری و عملکرد مالی شرکتها می‌باشد.
مهمترین معیار ارزیابی بر پایه ارزش به کار رفته در این پژوهش، ارزش ایجاد شده برای سهامداران (csv)1 میباشد. این روش در سال (2001) توسط پابلو فرناندز2 مطرح شده است و به طور کلی بیانگر این موضوع است که یک شرکت زمانی ارزش برای سهامدارن ایجاد میکند که بازده صاحبان سهام از بازده مورد انتظار آنها بیشتر باشد و یا به عبارتی دیگر شرکتی، در پایان سال مالی ارزش برای سهامداران خود ایجاد می‌کند، که ارزش ایجاد شده آن شرکت بالغ بر پیش بینیها باشد(فرناندز،2001).
با توجه به توضيحات ارائه شده در تحقيق حاضر به دنبال يافتن پاسخي براي سوالات زير هستيم:
تأثیر کارایی سرمايه فكري بر عملكرد مالي شركتها چگونه است؟ و همچنین بررسی اینکه تأثیر کارایی سرمايه فكري بر ارزش بازار به ارزش دفتري چگونه است؟
1-3- ضرورت انجام تحقیق
سرمایهگذاران همواره ارزیابی عملکرد مالی شرکتها را به منظور شناسایی فرصتهای مطلوب سرمایه‌گذاری مد نظر قرار می‌دهند. آنچه که سهامداران را به سرمایهگذاری پس اندازهایشان در فعالیت خاصی سوق می‌دهد عملکرد مطلوب آن صنعت است و دستیابی به عملکرد بهینه در شرکتها نیز در گروی مدیریت شرکتها خواهد بود در نتیجه سهامداران میتوانند مطمئن باشند چنانچه مدیران محرکهای لازم به آنها داده شود و کنترل شوند، تصمیمات مطلوب و در جهت حداکثر کردن ثروت اتخاذ خواهند کرد.
در طول نیمه دوم قرن بیستم مفهوم، نقش و اهمیت دانش در اقتصاد و تجارت، تغییرات زیادی یافته است. اهمیت این موضوع تا حدی است که اتحادیه اروپا در نشست سال 2000 خود در لیسبون پرتغال، مهمترین هدف خود را تبدیل شدن به بزرگترین قطب اقتصادی بر پایه دانش در جهان معرفی می‌نماید(همتی و همکاران(1388).
به رغم اهميت روز افزون افشاي اقلام غيرترازنامهاي، داراييهاي نامشهود و سرمایه فکری در گزارش‌هاي سالانه، به ويژه در گزارشهاي مطرح در سطح عموم جامعه، ولی متاسفانه هنوز اكثر سيستم‌هاي حسابداري سنتي عمل نموده و قادر به محاسبه و ملحوظ نمودن شفاف سرمايه فكري نميباشند.
در حقیقت حسابداری مالی سنتی قادر به محاسبه ارزش واقعی شرکتها نمیباشد و تنها به اندازهگیری ترازنامه مالی و دارایی‌های ملموس اکتفا میکند. سرمایه فکری یک مدل جدید کاملی را برای مشاهده ارزش واقعی سازمانها فراهم میآورد و با استفاده از آن میتوان ارزش آتی شرکتها را نیز محاسبه کرد.
در یک سازمان دانش محور، که درآن دانش بخش بزرگی از ارزش یک محصول و همچنین ثروت یک سازمان را تشکیل میدهد، روش‌های سنتی حسابداری، که مبتنی بر دارایی‌های ملموس و نیز اطلاعات مربوط به عملیات گذشته سازمان هستند، برای ارزشگذاری سرمایه فکری، که بزرگترین و ارزشمندترین دارایی برای آنها است، ناکافی هستند(مدهوشی و اصغرنژادامیری، 1388 ).
در 10 سال گذشته بیش از 1000 عنوان مقاله علمی معتبر در مجلات و کنفرانسهای علمی درباره سرمایه فکری منتشر شده است که هر یک از زاویهای خاص مسأله را مورد بررسی قرار دادهاند. نقش و اهمیت دانش نه تنها در سطح کلان اقتصاد و تجارت بلکه در فرآیندهای مدیریت شرکتها به شمار میآید. و تمایل به سنجش و لحاظ کردن ارزش واقعی دارایی‌های نامشهود و دانش در صورتهای مالی شرکتها بیش از پیش افزایش یافته است. بطوری كه آن را ابزاری ارزشمند برای توسعه‌ دارایی‌های کلیدی یک سازمان می‌‌دانند. پیمایش ‌های صورت گرفته حکایت از آن دارند که دو سوم تمامی شرکت‌‌های آمریکایی، به دنبال یافتن روش ‌هایی جدید برای گردآوری و ارایه‌ اطلاعات غیر مالی از جمله سرمایه‌های فکری هستند. حداقل یک سوم تصمیمات شرکت ‌های آمریکایی در قبال سرمایه‌ گذاری، مربوط به دارایی‌‌های نامحسوس هستند. آمار حکایت از آن دارد که اتکای بیشتر به معیارهای غیر مالی منجر به پیش ‌بینی‌‌های دقیق‌‌تری در مورد سود و درآمد آتی خواهد شد.
کندریک (1990) که یکی از مشهورترین اقتصاددانان مطرح کشور آمریکا است، می‌گوید: در سال 1929، نسبت سرمایه‌های تجاری نامشهود به سرمایه‌های تجاری مشهود 30 به 70 بوده است ولی در سال 1990 این نسبت به میزان 63به 37 رسیده است و همچنین لئو مطرح نموده است که فقط در حدود 10تا15 درصد کل ارزش بازاری سازمانها، از دارایی‌های مشهود و فیزیکی است و دارایی‌های نامشهود در حدود 85 درصد کل ارزش بازاری سازمان را تشکیل می‌دهند که هنوز هیچ کاری در مورد اندازه‌گیری آنها صورت نگرفته است(ستارامن و دیگران،2002).
همچنین یکسری مطالعات انجام شده در سال 1999 در زمینه ترکیب دارایی‌های هزاران سازمان غیرمالی در طی سال‌های 1978 تا 1998 نشان داد که رابطه بین دارایی‌های نامشهود و مشهود بطور قابل ملاحظه‌ای تغییر کرده است. در سال 1978، نسبت دارایی‌های مشهود و نامشهود 80 به 20بوده ولی در سال 1998، این نسبت درست عکس دو دهه گزشته نقریباًبه 20 به 80 رسیده است. این تغییر قابل ملاحظه زمینه‌های لازم برای ابداع برخی روش‌ها برای محاسبه ثروت سازمان‌هایی شده است که مهمترین آنها، دارایی‌های نامشهود بویژه فکری و دانشی بوده است(سالیوان و دیگران،2000).
در طی دهه گذشته، اکثر سازمانها اهمیت مدیریت دارایی‌های نامشهود خود را درک کرده‌اند و بدین جهت توسعه مارک‌ها، روابط سهامداران، شهرت و فرهنگ سازمان‌ها را به عنوان مهمترین منابع مزیت پایدار تجاری خود در نظر گرفته‌اند. در این اقتصاد، توانایی خلق و استفاده از ارزش این دارایی‌های نامشهود منجر به ایجاد یک نوع شایستگی اساسی برای سازمان‌ها می‌شود(کانان و دیگران،2004).
بدین ترتیب و برای نایل شدن به این شایستگی‌ها، امروزه سازمان‌ها باید دارایی‌های خود را از نو و دوباره طبقه‌بندی نموده و این موضوع را درک کنند که چگونه این دارایی‌ها می‌توانند اهداف استراتژیک آنها را حمایت کنند و سهم آنها را در تولید ارزش برای سازمان‌ بصورت کمی در آورده و بتوانند مقایسه درستی از دارایی‌های خود با دارایی‌های سایر سازمانها، داشته باشند.
بنابراين اندازهگيري عملكرد با رويكرد سرمايه فكري درسازمان‌ها موجب بهبود كيفيت تصميمگيری استفادهكنندگان، بهبود مديريت داخلي، بهبود گزارش‌دهي به خارج از سازمان، مبادلات اين سرمايه در داخل شركت و در خارج از شركت و بهبود كاركرد حسابداري ميشود. در كشور ما نيز بخصوص با اجراي اصل 44 قانون اساسي كشور و گرايش به سمت خصوصي سازي اقتصاد و به دنبال آن افزايش رقابت در اقتصاد داخلي و همچنين با تمايل كشور به پيوستن به سازمان تجارت جهاني لزوم نگرش سازمانها به سرمايه فكري بيش از پيش احساس ميشود.
رویکرد سرمایه فکری برای سازمان‌هایی که میخواهند از ارزش عملکردشان به خوبی اگاهی داشته باشند، جامع تر است. لذا با در نظر گرفتن اهمیت تصمیمگیری برای سرمایه گذاران، تحليلگران و فعالان بازار، ارائه تحقيقي كه سرمايه فكري شركتهارا بيش از پيش مورد تاكيد قرار داده، و جايگاه اجزاي تشكيل دهنده آنرا در افزايش ارزش بازار و عملکرد مالی شركتها نمايان كند، امري ضروري به نظر ميرسد.
1-4- پرسشهای تحقیق
مطالعات اوليه و بررسي متون نظري موجود و مطالب ارائه شده در قسمت تشريح و بيان مسئله سؤالات متعددي را به ذهن متبادر مي‌كند. در تحقيق حاضر به دنبال پاسخ به پرسش‌هاي زير به عنوان سؤالات اصلي تحقيق هستيم:
تأثير کارایی سرمايه فكري(سرمايه بكارگرفته شده، سرمايه ساختاري، سرمايه انساني) بر عملكرد مالي شركتها چگونه است؟
تأثير کارایی سرمايه فكري(سرمايه بكار گرفته شده، سرمايه ساختاري، سرمايه انساني) بر ارزش بازار به ارزش دفتري شركتها چگونه است؟
1-5- اهداف پژوهش
در این قسمت اهداف علمی و کاربردی تحقیق به صورت مجزا بررسی می‌شود.
1-5-1- اهداف علمی تحقیق
با توجه به مطالب ارائه شده در مورد سرمايه فكري(IC) و عملكرد مالي و ارزش بازار شركتها، تحقيق حاضر به دنبال بررسي اهداف زير به عنوان اهداف علمي تحقيق خواهد بود:
تعیین تأثیر سرمايه فكري بر عملكرد مالي شركتها.
تعیین تأثیر سرمايه فكري بر ارزش بازار به ارزش دفتري شركتها.
1-5-2- اهداف کاربردی تحقیق
با ارزيابي تأثير سرمايه فكري بر روي عملكرد مالي و ارزش بازار شركت‌هاي فعال در بورس اوراق بهادار تهران، فعالان در بورس، تحليلگران مالي و سرمايه گذاران فعلي و بالقوه انواع شركتهاي مورد بحث در گرفتن تصميمات مالي مطمئن‌تر خواهند بود.
1-6- تبیین فرضیههای تحقیق
با توجه به اهداف پژوهش و سوال مطرح شده پنج فرضيه اصلي مطرح است:
فرضيه اصلي اول: (سرمایه فکری بر نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری تأثیر دارد).
فرضیههای فرعی منتج از فرضیه اول اصلی:
کارایی سرمایه فکری بر نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری تأثیر دارد.
كارايي سرمايه بكارگرفته شده بر نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری تأثیر دارد.
كارايي سرمايه انساني بر نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری تأثیر دارد.
كارايي سرمايه ساختاري بر نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری تأثیر دارد.

فرضيه اصلي دوم: (سرمایه فکری بر بازده حقوق صاحبان سهام تأثیر دارد).
فرضیههای فرعی منتج از فرضیه دوم اصلی:
کارایی سرمایه فکری بر بازده حقوق صاحبان سهام تأثیر دارد.
كارايي سرمايه بكار گرفته شده بر بازده حقوق صاحبان سهام تأثیر دارد.
كارايي سرمايه انساني بر بازده حقوق صاحبان سهام تأثیر دارد.
كارايي سرمايه ساختاري بر بازده حقوق صاحبان سهام تأثیر دارد.
فرضیه اصلی سوم: (سرمایه فکری بر بازده دارایی‌ها تأثیر دارد).
فرضیههای فرعی منتج از فرضیه سوم اصلی:
کارایی سرمایه فکری بر بازده دارایی‌ها تأثیر دارد.
كارايي سرمايه بكار گرفته شده بر بازده دارایی‌ها تأثیر دارد.
كارايي سرمايه انساني بر بازده دارایی‌ها تأثیر دارد.
كارايي سرمايه ساختاري بر بازده دارایی‌ها تأثیر دارد.
فرضیه اصلی چهارم: (سرمایه فکری بر نرخ رشد درآمد تأثیر دارد).
فرضیههای فرعی منتج از فرضیه چهارم اصلی:
کارایی سرمایه فکری بر نرخ رشد درآمد تأثیر دارد.
كارايي سرمايه بكارگرفته شده بر نرخ رشد درآمد تأثیر دارد.
كارايي سرمايه انساني بر نرخ رشد درآمد تأثیر دارد.
كارايي سرمايه ساختاري بر نرخ رشد درآمد تأثیر دارد.
فرضیه اصلی پنجم: (سرمایه فکری بر ارزش ایجاد شده برای هرسهم تأثیر دارد).
فرضیههای فرعی منتج از فرضیه پنجم اصلی:
کارایی سرمایه فکری بر ارزش ایجاد شده برای هر سهم تأثیر دارد.
كارايي سرمايه بكارگرفته شده بر ارزش ایجاد شده برای هر سهم تأثیر دارد.
کارايي سرمايه انساني بر ارزش ایجاد شده برای هر سهم تأثیر دارد.
كارايي سرمايه ساختاري بر ارزش ایجاد شده برای هر سهم تأثیر دارد.
1-7- روش پژوهش
اين تحقيق از لحاظ تحقیقات حسابداری از نوع تحقیقات بازار سرمایه است و از لحاظ روش شناسي با توجه به عنوان تحقیق، از نوع علی پس از وقوع می‌باشد و از نقطه نظر هدف کاربردی است. اين نوع تحقيقات براي كسب اطلاع از رابطه بين متغيرها انجام مي‌پذيرد. در این نوع تحقیقات محقق می‌خواهد بداند که آیا بین دو گروه از اطلاعات رابطه و همبستگی وجود دارد یا خیر، و در صورت وجود ارتباط به دنبال بررسی میزان و چگونگی(مثبت یا منفی) تأثیر متغیر مستقل بر متغیر وابسته است. برای اندازه‌گیری ضری

پایان نامه
Previous Entries منابع و ماخذ پایان نامه آزمون فرضیه، سرمایه فکری، ارزش بازار، عملکرد مالی Next Entries منابع و ماخذ پایان نامه سرمایه فکری، ارزیابی عملکرد، عملکرد مالی، مدیریت دانش