منابع و ماخذ پایان نامه دانشگاه امام صادق (ع)، دانشگاه تهران، خاندان نوبخت، دانشگاهها

دانلود پایان نامه ارشد

چهارم هجري، ج 1، ص 78؛ مادلونگ، مکتبها و فرقه هاي اسلامي در سده هاي ميانه، ص 120 – 136، 188؛ احمد امين، ضحي الاسلام، ص 267- 268.
113 – تحقيقات بيشتر نشان مي دهد که اين انتسابها از هر دو طرف ملاحظه مي گردد؛ گروهي شيعه را به معتزله و برخي ديگر به جهت هواداري و بهره گيري معتزله از حضرت اميرالمؤمنين علي ( معتزله را به شيعه انتساب داده اند. براي آگاهي از اين موضوع ر. ک: جعفر سبحاني، بحوث في الملل و النحل، الطبعة الاولي، مرکز مديريّت حوز? علميّ? قم، قم، 1412ق.، ج 3، ص 172- 182.
114 – براي اطلاع از تفاوتهاي محتوايي اين دو شاخه ر. ک: صابري، تاريخ فرق اسلامي، چاپ اول، سازمان مطالعه و تدوين کتب علوم انساني دانشگاهها (سمت)، تهران، 1383، ج 1، ص 165 – 167.
115 – براي آگاهي از طبقات رجال معتزله ر.ک: قاضي عبدالجبّار بن احمد اسدآبادي همداني، فرق و طبقات المعتزلة، تحقيق علي سامي النشار و عصام الدين محمد علي، دارالمطبوعات الجامعية، 1972م.، ص 23 – 126.
116 – زهدي حسن جارالله، المعتزلة، منشورات النادي العربي، قاهرة، ‎????ق.، ص 208.
117 – محمد بن احمد مقدسي، احسن التقاسيم في معرفة الاقاليم، الطبعة الثانية، مطبعة بريل، ليدن، 1906م.، ص 439.
118 – ابن اثير، الکامل، ج 9، ص 372.
119 – ر. ک: محمد جعفر جعفري لنگرودي، تاريخ معتزله؛ فلسف? فرهنگ اسلام، چاپ اول، کتابخان? گنج دانش، تهران، 1368، ص 157 – 158.
120 – جعفريان، تاريخ ايران اسلامي، ص 203 – 204.
121 – براي آگاهي بيشتر ر. ک: احمد پاکتچي: “احمد بن حنبل”، دائرة المعارف بزرگ اسلامي، زير نظر کاظم موسوي بجنوردي، تهران، 1367 -… ؛ اچ. لاوست: “احمد بن حنبل”، دانشنام? ايران و اسلام، زير نظر احسان يارشاطر، تهران، 1354 -…
122 – صابري، تاريخ فرق اسلامي، ج 1، ص 215.
123 – براي اطلاع از سير تاريخي مکاتب حديثي ر. ک: جباري، مکتب حديثي قم، ص 19- 80؛ احمد پاکتچي، مکاتب فقه امامي ايران پس از شيخ طوسي تا پايگيري مکتب حله، چاپ اول، انتشارات دانشگاه امام صادق (ع)، تهران، 1385؛ آندره نيومن، مدرس? قم و بغداد (در اواخر قرن سوم و اوائل قرن چهارم هجري) ترجم? سيد صادق حسيني اشکوري، آستان? مقدس? قم، انتشارات زائر، قم، 1384؛ علي جابري، الفکر السلفي عند الاثني عشرية، الطبعة الثانية، دار احياء الاحياء، قم، 1409 ق.؛ علي فاضل قائيني، علم الاصول تاريخاً و تطوراً، الطبعة الاولي، مکتب الاعلام الاسلامي، قم، 1405 ق.؛ محمد مهدي آصفي، “تاريخ فقه اهل البيت”، رياض المسائل، الطبعة الاولي، مؤسسة النشر الاسلامي، قم، 1412 ق.، ج 1، ص 7 – 108.
124 – کتاب ارزشمند پژوهشي در تاريخ حديث شيعه اثر آقاي دکتر مجيد معارف آگاهيهاي سودمندي دربار? حديث شيعه در عصر امامان: در اختيار قرار مي دهد.
125 – گفتني است که اين اصطلاح را نخستين بار شيخ مفيد به کاربرده است (ابوعبدالله محمد بن علي بن شهرآشوب سروي مازندراني، معالم العلماء، تصحيح محمد صادق آل بحرالعلوم، الطبعة الثانية، المطبعة الحيدرية، نجف، 1961م.، ص 39).
126 – ابوالعباس احمد بن علي اسدي نجاشي، رجال، تحقيق سيد موسي شبيري زنجاني، مؤسسة النشر الاسلامي، قم، 1416 ق.، ص 40.
127 – پايان نام? کارشناسي ارشد آقاي سعيد شفيعي تصوير روشني از مکتب حديثي شيعه در کوفه تا قرن سوم هجري ارائه مي دهد. براي اطلاع از مشخصات کتابشناسي آن به بخش کتابنامه رجوع شود.
128 – محمدحسين مظفر، تاريخ شيعه، ترجم? سيد محمد باقر حجتي، چاپ اول، دفتر نشر فرهنگ اسلامي، تهران، 1368، ص 105.
129 – محمد حاجي تقي، “شجر? علمي خاندان اشعري قم”، علوم حديث، ش 5، مهر 1376، ص 205 – 234؛ خضري، تاريخ تشيّع، ج 2، ص 163 – 180.
130 – علاّمه حلي اين واژه را به صورت نُوبُخت ضبط کرده است (خلاصة الاقوال، تحقيق جواد قيومي، الطبعة الأولى، مؤسسة النشر الإسلامي، مؤسسة نشر الفقاهة، قم،1417 ق.، ص 92).
131 – ابن قولويه‌، ابوالقاسم‌ جعفر بن‌ محمد بن‌ جعفر قمى‌ (د. 368 يا 369ق.)‌ از مشايخ برجست? قم بود و براي فراگيري حديث به نقاط مختلف سفرهايي کرده است. براي آگاهي از شرح حال وي بنگريد به: حسن انصاري، “ابن قولويه”، دائرة المعارف بزرگ اسلامي، زير نظر کاظم موسوي بجنوردي، تهران، 1367 -…؛ جواد قيومي، مقدم? کامل الزيارات، الطبعة الاولي، مؤسسة نشر الفقاهة، قم، 1417 ق.، ص 5 – 29.
132 – محمدبن جعفربن بَطّه قمي معروف به “ابوجعفر مؤدّب”، از محدّثان برجست? قم بوده كه به بغداد مهاجرت نمود و در محلّ? نوبختي? بغداد ساکن شد. براي آگاهي از شرح حال وي بنگريد به: حسن يوسفي اشکوري، “ابن بطّه قمي”، دائرة المعارف بزرگ اسلامي، زير نظر کاظم موسوي بجنوردي، تهران، 1367 -…
133 – براي آگاهي از تاريخ فقه اماميّه پس از شيخ طوسي تا ظهور مکتب حلّه ر.ک: پاکتچي، مکاتب فقه امامي ايران پس از شيخ طوسي تا پايگيري مکتب حلّه، سراسر اثر.
134- سيد محمد باقر صدر، المعالم الجديدة للاصول، الطبعة الثانية، مکتبة النجاح، تهران، 1395 ق.، ص 63 – 69.
135 – کتاب ارزشمند مکاتب فقه امامي ايران اثر آقاي دکتر احمد پاکتچي تصوير روشني از دوران پس از وفات شيخ طوسي تا پايگيري مکتب حله ارائه مي دهد.
136 – جعفريان، تاريخ ايران اسلامي، ص 194.
137 – ذهبي، تاريخ الاسلام، ج 24، ص31.
138 – جاسم حسين، تاريخ سياسي غيبت امام دوازدهم (عج)، ترجم? محمد تقي آيت اللهي، چاپ دوم، مؤسس? انتشارات اميرکبير، تهران، 1377، ص 137.
139 – نوّاب اربعه به ترتيب عبارت بودند از: عثمان بن سعيد عَمروي(عُمَري) (د. 264 يا 265 ق.)، محمد بن عثمان بن سعيد (د. 304 يا 305 ق.)، حسين بن روح نَوبَختي (د. 326 ق.) و علي بن محمد سَمُري (د. 329 ق.) (ابوالرشيد عبدالجليل بن ابي الحسين قزويني رازي، نقض بعض مثالب النواصب في نقض “بعض فضائح الروافض”، تصحيح ميرجلال الدين محدِّث، انتشارات انجمن آثار ملّي، تهران، 1358، ص 86)؛ براي آگاهي بيشتر دربار? سازمان وکالت ر.ک: محمد رضا جباري، پژوهشي جامع پيرامون سازمان وکالت، وکلا و ابواب ائمه: ، مؤسس? آموزشي و پژوهشي امام خميني، قم، 1379.
140 – ر. ک: مظفّر، تاريخ شيعه، ص 144 – 146.
141 – براي آگاهي از ديدگاههاي آنان و علّت قتلشان بنگريد به: ابوجعفر محمد بن حسن طوسي، الغيبة، تحقيق عبادالله طهراني و علي احمد ناصح، الطبعة الاولي، مؤسسة المعارف الاسلامية، قم، 1411 ق.، ص 401 – 412.
142 – محمد واعظ زاده خراساني، رسالة حول حياة الشيخ الطوسي، در مجموع? الرسائل العشر، مؤسسة النشر الاسلامي، قم، بي تا، ص 20.
143 – تقي الدين حسن بن علي بن داود حلّي، کتاب الرجال، تحقيق سيد محمد صادق آل بحر العلوم، منشورات مطبعة الحيدرية، نجف، 1392 ق.، ص 200.
144 – حسين يوسفي اشکوري، “آل يقطين”، دائرة المعارف بزرگ اسلامي، زير نظر کاظم موسوي بجنوردي، تهران، 1367 -…
145 – ر. ک: ابن کثير، البداية و النهاية، ج 10، ص 204؛ سيد محسن بن عبدالکريم امين عاملي، اعيان الشيعة، تحقيق حسن امين، دارالتعارف للمطبوعات، بيروت، بي تا، ج 3، ص 554؛ صادق سجادي، “برمکيان”، دائرة المعارف بزرگ اسلامي، زير نظر کاظم موسوي بجنوردي، تهران، 1367 -…
146 – براي آگاهي از شرح حال افراد اين خاندان و فهرست تأليفات و آثار علمي آنان و نيز نقش آنان در حکومت عباسيان ر. ک: عباس اقبال آشتياني، خاندان نوبختي، چاپ دوم، کتابخان? طهوري، تهران، 1345.
147 – شيخ مفيد، ابوعبدالله محمد بن محمد بن نعمان عکبري بغدادي، اوائل المقالات ، تحقيق ابراهيم انصاري زنجاني، در مجموع? مصنفات الشيخ المفيد، ج 4، الطبعة الاولي، المؤتمر العالمي لالفية الشيخ المفيد، قم، 1413 ق.، ص 82.
148 – همان؛ احباط در لغت به معني از بين رفتن و فاسد شدن است و در اصطلاح متکلمان به اين معني است که آيا افعال و اعمال نيک بندگان به واسط? اعمال زشت و ناپسند آنان از بين رفته و بي ارزش مي شوند و يا به کار آمده و به قوت خود باقي مي مانند. عد? معدودي از متکلّمان معتزله همچون ابوعلي جبائي ديدگاه اول را پذيرفته اند، لکن اغلب آنان اين رأي را مردود دانسته و مي گويند همانطور که در کتب آسماني بيان شده اعمال خوب و پسنديده موجب تزکيه مي شود، امّا عمل زشت سبب بي ارزش شدن اعمال نيک نمي گردد و آيات و اخبار نيز مؤيّد همين معناست (جعفر سجادي، فرهنگ معارف اسلامي، چاپ اول، شرکت مؤلّفان و مترجمان ايران، تهران، 1357، مدخل احباط).
149 – مفيد، اوائل المقالات، ص 68.
150 – براي آگاهي بيشتر ر. ک: عبدالله نعمه، فلاسف? شيعه، ترجم? سيّد جعفر غضبان، کتابفروشي ايران، تبريز، 1347، ص 166 – 169.
151 – ابوعبدالله ياقوت بن عبدالله حموي، معجم الادباء، تصحيح د. س. مرجليوث، الطبعة الثانية، المطبعة الهندية، مصر، 1924م.، ج 2، ص 312 .
152 – خطيب بغدادي، تاريخ بغداد، ج 12، ص 242.
153 – همان، ج 9، ص 35.
154 – همان، ج 7، ص 211.
155 – براي آگاهي بيشتر ر. ک: عبدالرسول عبدالحسين الغفار، الکليني و الکافي ، الطبعة الاولي، مؤسسة النشر الاسلامي، قم، 1416، ص 159 به بعد.
156 – نجاشي، رجال، ص 261.
157 – همان، ص 389.
158 – نجاشي، رجال، ص 384.
159 – ابوغالب احمد بن محمد بن سليمان شيباني بغدادي، تاريخ آل زرارة، تحقيق محمد علي موسوي موحد ابطحي اصفهاني مطبعة رباني، 1399ق.، ص 215؛ همو، رسالة في آل اعين، تحقيق محمد علي موسوي موحد ابطحي اصفهاني، مطبعة رباني، 1399 ق.،ص 77.
160 – نجاشي، رجال، ص 377؛ شيخ کليني را اگرچه بنابر مشهور “کليني بغدادي” خوانده اند، به طوري که ثامر هاشم حبيب العميدي کتاب خود را الشيخ کليني البغدادي و کتابه الکافي ناميده است، اما وي را از جهت آراء و انديشه هايش نمي توان از محدثان مکتب عقل گراي بغداد به شمار آورد. ضمن آن که هيچ يک از منابع متقدّم از وي با لقب بغدادي نام نبرده اند.
161 – روستايي بزرگ از نواحي نهروان در بغداد (ياقوت حموي، معجم البلدان، ج 4، ص 77).
162 – ناحيه اي در ده فرسخي بغداد (همان، ج 4، ص 142).
163 – ناحيه اي از بغداد به طرف نهروان از سواد عراق (همان، ج 1، ص 181).
164 – شايان ذکر است که اين فهرست غالباً از مطالعه و بررسي کتابهاي رجالي نگاشته شده تا قرن پنجم فراهم آمده و نگارنده به هيچ روي قصد احصاء کامل محدّثان بغداد را نداشته است.
165 – ابوجعفر احمد بن محمد بن خالد برقى، رجال، انتشارات دانشگاه تهران، تهران، 1383 ق. ، ص 27؛ کشّي، محمد بن عمر، اختيار معرفة الرجال المعروف برجال الکشي، تصحيح وتعليق مير داماد استرابادي، تحقيق سيد مهدي رجائي، مؤسسة آل البيت: لاحياء التراث، قم، 1404 ق.، ج 2، ص 587؛ طوسي، رجال، تحقيق جواد قيومي، الطبعة الاولي، مؤسسة النشر الاسلامي، قم، 1415 ق.، ص 167.
166 – طوسي، الفهرست، تحقيق جواد قيومي، الطبعة الاولي، مؤسسة النشر الفقاهة، قم، 1417 ق.، ص 272.
167 – نجاشي، رجال، ص 311.
168 – كشّي، اختيار معرفة الرجال، ج 2، ص 854.
169 – همان، ج 2، ص 840.
170 – نجاشي، رجال، ص 84؛ طوسي، الفهرست، ص 78.
171 – براي پرهيز از اطال? کلام، از ذکر مأخذ اصلي شخصيتهايي که در ادامه به معرّفي آنها خواهيم پرداخت، اجتناب کرده ايم.
172 – طوسي، رجال، ص 380، 394.
173 – كشّي، اختيار معرفة الرجال، ج 2، ص 653.
174 – همان، ج 2، ص 605، 837.
175 – شايان ذکر است که علاّمه حلي اين نام را به صورت ابن عُبدون ضبط کرده است (خلاصة الاقوال، ص 104).
176 – طوسي، الفهرست، ص 82.
177 – همو، رجال، ص 410.
178 – نجاشي، رجال، ص 93.
179 – همو، ص 84؛ طوسي، الفهرست، ص 78.
180 – نجاشي، رجال، ص 79؛ طوسي، رجال، ص 408؛ نام اين راوي به اختلاف “احمد بن محمد مسلمة رماني بغدادي” ياد شده است.
181 – طوسي، همان، ص 410.
182 – همو، الفهرست، ص 73.
183 – نجاشي، رجال، ص 84؛ طوسي، همان، ص 79.
184 – طوسي، رجال، ص 384.
185 – همان، ص 351.
186 – برقي، رجال، ص 60؛ طوسي، رجال، ص 384.
187 – طوسي، همان، ص 417.
188 – همان، ص 419.
189 – كشّي، اختيار معرفة الرجال، ج 2، ص 789.
190 – طوسي، رجال، ص

پایان نامه
Previous Entries منابع و ماخذ پایان نامه نهج البلاغه، حوزه و دانشگاه، دانشگاهها Next Entries منابع و ماخذ پایان نامه امام صادق