منابع و ماخذ پایان نامه خاندان نوبخت، دانشگاه تهران

دانلود پایان نامه ارشد

(غلامرضا تهامي، فرهنگ اعلام تاريخ اسلام، مدخل واقفه).
340 – محد واعظ زاده خراساني، “تحقيق دربار? کتاب کافي”، نام? آستان قدس، ش 7، مرداد1340، ص 17.
341 – ابوسعد عبدالکريم بن محمد بن منصور سمعاني مروزي، الأنساب، تحقيق عبد الله عمر بارودي، دارالجنان، بيروت، 1408 ق.، ج 5، ص 711؛ شهرستاني، الملل و النحل، ج 1، ص 188. دربار? رد اين اتهام بنگريد به: عبدالحسين اميني، الغدير، الطبعة الرابعة، دارالکتاب العربي، بيروت، 1977 م.، ج 3، ص 142.
342 – براي آگاهي از نمونه هاي برخورد قميها با غاليان يا راويان احاديث غلو آميز بنگريد به: جباري، مکتب حديثي قم، ص 386 به بعد.
343 – کشّي، اختيار معرفة الرجال، ج 2، ص 779.
344 – ر. ک: محمود فاضل يزدي، “مناظرات مذهبي شيعه يا نهضتي در برابر هجوم فرهنگ بيگانه از آغاز اسلام تا عصر شيخ مفيد (ره)”، مقالات فارسي، ش 49، کنگر? جهاني هزار? شيخ مفيد، قم، 1413ق.، ص 16 – 53.
345 – خويي، معجم رجال الحديث، ج 21، ص 230.
346 – کشّي، اختيار معرفة الرجال، ج 2، ص 780.
347 – نجاشي، رجال، ص 447؛ خويي، معجم رجال الحديث، ج 21، ص 210.
348 – کشّي، اختيار معرفة الرجال، ج 2، ص 780.
349 – اتان کلبرگ، کتابخان? ابن طاووس، ترجم? سيد علي قرائي و رسول جعفريان،كتابخان? عمومي آية الله العظمى مرعشي نجفي، قم،1371، ص 328.
350 – ابوغالب زراري، رسالة في آل اعين، ص 58.
351 – نجاشي، رجال، ص 326. طائفه اي از واليان هستند که به مهلّب بن ابي صفره ازدي (7- 83 ق.) منسوبند. نجاشي وي را از موالي مهلب دانسته که به نظر صحيح نمي آيد و واژ? آل را محذوف کرده است. ( نجاشي، رجال، ص 326)
352 – همو، همان جا.
353 -کشّي، اختيار معرفة الرجال، ج 2، ص830.
354 – طوسي، الفهرست، ص 218.
355 – کشّي، اختيار معرفة الرجال، ج 2، ص 856.
356 – جعفر سبحاني، کليات في علم الرجال، الطبعة الثالثة، مؤسسة النشر الاسلامي، قم، 1414ق.، ص 222.
357 – کشّي، اختيار معرفة الرجال، ج 2، ص 855.
358- نجاشي، رجال، ص327.
359 – همان، ص 326.
360 – کشّي، اختيار معرفة الرجال، ج 2، ص854.
361 – طوسي، الفهرست، ص 218.
362 – حسن صدر عاملي، نهاية الدراية، تحقيق ماجد غرباوي، نشر المشعر، قم، بي تا، ص 269؛ مرتضي بن محمد امين انصاري، فرائد الاصول، الطبعة الاولي، مجمع الفكر الاسلامي، قم، 1419 ق.، ج 1، ص 336 ؛ نجاشي، رجال، 228؛ امام خميني، المکاسب المحرمة، مؤسسة اسماعيليان، قم، 1410 ق.، ج 1، ص 258 .
363 – عبدالله بن حسن مامقاني، تنقيح المقال في احوال الرجال، نجف، بي نا، 1352 ق.، ج 2، ص 63.
364 – محقق ابوالقاسم جعفر بن حسن حلّي، المعتبر في شرح المختصر، مؤسسة سيد الشهداء، قم، 1364، ج 1، ص 165؛ ملاّ احمد بن محمد اردبيلي مقدّس، مجمع الفائدة و البرهان، تصحيح علي پناه اشتهاردي و ديگران، منشورات جماعة المدرسين، قم، بي تا، ج 1، ص126؛ خويي، معجم رجال الحديث، ج 1، ص 62؛ براي آگاهي بيشتر ر.ک: محمد تقي دياري بيدگلي، “بررسي حجّيّت مراسيل ابن ابي عمير”، پژوهش نام? قرآن و حديث، ش 1، بهار و تابستان 1382، صص 73 – 92.
365 – ر.ک: خويي، همان، ج 1، ص 61 -65.
366 – همان، ج 22، ص101.
367 – نجاشي، رجال، ص 333.
368 – ر. ک: خويي، معجم رجال الحديث، ج 18، ص 119 – 126.
369 – بنگريد به: طوسي، الفهرست، ص 216؛ همو، رجال، ص 391.
370 – ر.ک: نجاشي، رجال، ص 334.
371 – ابن نديم، الفهرست، ص 225.
372- همان.
373 – همان.
374 – آقا بزرگ طهراني، الذريعة الي تصانيف الشيعة، الطبعة الثالثة، دارالاضواء، بيروت، 1403 ق.، ج 1، ص 34.
375 – ر.ک: نجاشي، رجال، ص 63 – 64؛ براي آگاهي بيشتر دربار? زندگاني او بنگريد به: اقبال، خاندان نوبختي، ص 125 – 165. ضمنا چنان که خواهيم گفت ( ص ) از عنوان دو اثر اخير مي توان دريافت که وي خبر واحد را حجت مي دانسته، بويژه
376 – نجاشي، رجال، ص 31. براي اطلاع از انديشه هاي کلامي وي ر. ک: حسن انصاري، “ابونوبختي”، دائرة المعارف بزرگ اسلامي، زير نظر کاظم موسوي بجنوردي، تهران، 1367 -…
377 – حلّي، خلاصة الاقوال، ص 56؛ امين، اعيان الشيعة، ج 3، ص 384.
378 – نجاشي، رجال، ص 31.
379 – ابن حجر عسقلاني، لسان الميزان، ج 1، ص 424.
380 – اقبال، خاندان نوبختي، ص 105 – 106. براي آگاهي بيشتر دربار? وي ر. ک: همان، ص 96 – 123.
381 – ر. ک: طوسي، الفهرست، ص 49.
382 – طوسي، الغيبة، ص 272 – 273.
383 – ر. ک: مقدم? کتاب التمحيص، مدرسة الامام المهدي (عج)، قم، بي تا، ص 16 – 17.
384 – دواني، مفاخر اسلام، ج 3، ص 46.
385 – خطيب بغدادي، تاريخ بغداد، ج 4، ص 136.
386 – طوسي، رجال، ص 438؛ خطيب بغدادي، تاريخ بغداد، ج 4، ص 136.
387 – علامه حلي، خلاصة الاقوال، ص 247.
388 – ر. ک: حسن انصاري، “ابن همام اسکافي”، دائرة المعارف بزرگ اسلامي، زير نظر کاظم موسوي بجنوردي، تهران، 1367- …
389 – نجاشي، رجال، ص 380.
390. براي آگاهي از نسبت اين کتاب به ابن همام اسکافي بنگريد به: مقدم? کتاب التمحيص، ص 8 – 14.
391 – مؤلف دربار? وجه تسميه کتاب و موضوع آن چنين مي نگارد: “واشتققت ترجمته من معناه، وذكرت فيه وجوه الاختبار من الله – جل ثناؤه – لعباده المؤمنين، وتمحيصه عن أوليائه الموحدين. وأضفت إليه ما جانسه، وضممت إليه ما شاكله من الصبر و الرضا و الزهد فيما يفنى لتكمل الفائدة، ويعم النفع فيكون ذلك درسا لعالمينا، وفائدة لمتعلمينا، ومقويا يقين من ضعف يقينه منا …” (محمد بن همام اسکافي، کتاب التمحيص، مدرسة الامام المهدي (عج)، قم، بي تا، ص 29).
392 – شيخ طوسي در رجال محمد بن عمر را با عمر بن محمد بن عمر بن سالم معروف به ابن الجعابي يکي دانسته است (ص 445). براي آگاهي از نام دقيق جعابي ر. ک: شوشتري، قاموس الرجال، ج 9، ص 489 – 491.
393 – شوشتري، همان، ج 9، ص 490؛ براي آگاهي بيشتر ر. ک: ابن عساکر، ابوالقاسم علي بن حسن بن هبة الله دمشقي، تاريخ مدينة دمشق، تحقيق علي شيري، دارالفکر، بيروت، 1415 ق.، ج 54، ص 423 – 424.
394 – خطيب بغدادي، تاريخ بغداد، ج 3، ص 236.
395 – همان، ص 241.
396 – آقابزرگ طهراني، الذريعة، ج 1، ص 311.
397 – همان، ج 1، ص 323.
398 – همان، ج 1، ص 342.
399 – همان، ج 6، ص 355.
400 – همان، ج 22، ص 226.
401 – همان، ج 15، ص 151.
402 – همان، ج 22، ص 228.
403 – همان، ج 21، ص 27.
404 – نام پدر او در برخي مآخذ به اختلاف عيسي آمده است. بنگريد به: افندي، رياض العلماء، ج 1، ص 233 – 234.
405 – سيد محمد مهدي بن مرتضي طباطبايي بحرالعلوم، الفوائد الرجالية، تحقيق محمدصادق بحرالعلوم و حسين بحرالعلوم، مکتبة الصادق (، تهران، 1363، ج 2، ص 220؛ دواني، مفاخر اسلام، ج 3، ص 106.
406 – نجاشي، رجال، ص 48.
407 – همان. براي آگاهي از چگونگي نفوذ زمينه هاي فقه ابن ابي عقيل در فقه متکلمان بغداد ر.ک: احمد پاکتچي، “انديش? فقهي ابن ابي عقيل و مکتب متکلّمان متقدّم اماميه”، مقالات و بررسيها، دفتر 76 (3)، پاييز و زمستان 1383، ص 43-44.
408 – افندي، رياض العلماء، ج1، ص 235.
409 – نجاشي، رجال، ص 48.
410 – طوسي، الفهرست، ص 107، 283.
411 – همان.
412 – نجاشي، رجال، ص 48؛ ابو جعفر محمدبن منصور بن احمدبن ادريس حلّي، السرائر، الطبعة الثانية، مؤسسة النشر الاسلامي، قم، 1410ق.، ج 3، ص 240.
413 – بنگريد به: ابن ادريس، السرائر، ج 1، ص 429؛ ج 3، ص 240.
414 – عبدالله مامقاني، مقباس الهداية في علم الدراية، تحقيق محمد رضا مامقاني، الطبعة الاولي، مؤسسة آل البيت: لاحياء التراث، قم، 1411 ق.، ج 1، ص 362.
415 – حسين مدرسي طباطبايي، مقدمه اي بر فقه شيعه، ترجم? محمد آصف فکرت، بنياد پژوهشهاي اسلامي، مشهد، 1368، ص 41.
416 – براي آگاهي از انديشه هاي ابن ابي عقيل و نقش وي در حيات فقهي متکلمان بنگريد به: احمد پاکتچي، “انديش? فقهي ابن ابي عقيل و مکتب متکلمان متقدم اماميه”، مقالات و بررسيها، ص 33 – 53؛ صفاء الدين خزرجي، “شخصيت و مکتب فقهي ابن ابي عقيل عماني”، فقه اهل بيت:، ش 31، پاييز 1381، ص 266- 296؛ “حياة ابن ابي عقيل عماني و فقهه”، الطبعة الاولي، مرکز المعجم الفقهي، قم، 1413ق.
417 – دواني، مفاخر اسلام، ج 3، ص 221.
418 – مفيد، المسائل السروية، تحقيق صائب عبدالحميد، در مجموع? مصنفات الشيخ المفيد، ج 7، همان مشخصات، ص 73.
419 – همان، ص 73-76.
420 – براي نمونه ر. ک: ابن ادريس، السرائر، ج 1، ص 430؛ ج 2، ص 255؛ محقق حلّي، المعتبر، مواضع مختلف کتاب.
421 – شهيداول، شمس الدين محمد بن مکي عاملي، ذکري الشيعة، الطبعة الاولي، مؤسسة آل البيت: لاحياء التراث، قم، 1419، ج 4، ص 277.
422 – جمال الدين احمد بن محمد بن فهد حلي، المهذب البارع في شرح المختصر النافع، تحقيق مجتبي عراقي، مؤسسة النشر الاسلامي، قم، 1407 ق.، ج 1، ص 131.
423 – علاّمه حلي، خلاصة الاقوال، ص 291.
424 – مفيد، المسائل السروية، ص 73.
425 – نجاشي، رجال، ص 385 – 388.
426 – ابراهيم انصاري زنجاني، التعليقات علي اوايل المقالات، ضميم? اوائل المقالات، همان مشخصات، ص 407.
427 – محمد ابراهيم جناتي، ادوار فقه و کيفيت بيان آن، چاپ اول، سازمان انتشارات کيهان، تهران، 1374، ص 385.
428 – مفيد، المسائل السروية، ص 73.
429 – همو، المسائل الصاغانية، ص 73.
430 – ر. ک: دواني، مفاخر اسلام، ج 3، ص 220 – 221؛ در نگارش شرح حال ابن جنيد از اين مأخذ بهره برده ام: احمد پاکتچي، “ابن جنيد اسکافي”، دائرة المعارف بزرگ اسلامي، زير نظر کاظم موسوي بجنوردي، تهران، 1367 -…؛ براي آگاهي از فتاوي ابن جنيد ر.ک: محمد بن احمد بن جنيد اسکافي، مجموعة فتاوي ابن الجنيد، تأليف علي پناه اشتهاردي، مؤسسه النشر الاسلامي، قم، 1416.
431 – آقابزرگ طهراني، طبقات اعلام الشيعة، ج 1، ص 328.
432 – طوسي، رجال، ص 439.
433 – همان.
434 – امين، اعيان الشيعة، ج 2، ص 268.
435 – شهيد ثاني، زين الدين بن علي بن احمد جبعي عاملي، حقائق الايمان، تحقيق سيد مهدي رجائي، الطبعة الاولي، مؤسسة سيد الشهداء، قم، 1409ق.، ص 176.
436 – نجاشي، رجال، ص 439.
437 – همان.
438 – بحرالعلوم، الفوائد الرجالية، ج 2، ص 67؛ ج 6، ص 103.
439 – بنگريد به: طوسي، الامالي، تحقيق مؤسسة البعثة، الطبعة الاولي، دارالثقافة، قم، 1414ق.، ص 331.
440 – براي آگاهي بيشتر ر. ک: سيد عبدالعزيزطباطبايي يزدي، “شخصيت علمي و مشايخ شيخ طوسي”، پژوهشي در منابع و مستندات تهذيب الاحکام شيخ طوسي ، چاپ دوم، انتشارات ابرون، تهران، 1380، ص 477 – 478.
441 – برخي اطلاق عنوان “مفيد” را از جانب امام عصر (عج) و بعضي از طرف رمّاني مي دانند. درباره منشأ اين لقب ر.ک: مارتين مکدرموت، انديشه هاي کلامي شيخ مفيد، ترجم? احمد آرام، مؤسس? مطالعات اسلامي دانشگاه مک گيل با همکاري دانشگاه تهران، تهران، 1363، صص 13- 14.
442 – درباره اين که اين سعيد بن جبير همان مفسر تابعي است يا فرد ديگري، اختلاف است. در اين باره ر. ک: محمدرضا حکيمي، ميرحامد حسين، دفتر نشر فرهنگ اسلامي، 1401 ق.، ص 81؛ محمد جواد شبيري، “ناگفته هايي از حيات شيخ مفيد”، مقالات فارسي، ش 55، کنگره جهاني هزاره شيخ مفيد، قم، 1413 ق.، ص 47 – 51؛ همو، “گذري بر حيات شيخ مفيد”، همان مشخصات، ص 7.
443 – نجاشي، رجال، ص 402.
444 – ياقوت حموي، معجم البلدان، ج 4، ص 142.
445 – ر. ک: امين، اعيان الشيعة، ج 9، ص 420-421.
446 – برخي شاگردي شيخ مفيد نزد رمّاني و ابوعبدالله بصري را افسانه اي و بي بنياد مي دانند. در اين باره ر.ک:
?????????????? ????????D”, Encyclopedia of Islam, ed. by CE Boworth and other, Leiden- New York ,1993.
447 – دواني، مفاخر اسلام، ج 3، ص 241.
448 – همان، ج 3، ص 255.
449 – ابن حجر، لسان الميزان، ج 5، ص 368.
450 – ابن اثير، الکامل، ج 9، ص 178.
451 – همان، ج9، ص 208.
452 – همان، ج9، ص 307.
453 – طوسي، الفهرست، ص 238.
454 – گزارش تحليلي از آثار علمي شيخ مفيد را بنگريد به: عبدالعزيز طباطبايي:

پایان نامه
Previous Entries منابع و ماخذ پایان نامه امام صادق Next Entries منبع پایان نامه ارشد درمورد پرخاشگری، واقع گرایی، آموزش هنر، دانش آموزان پسر