منابع و ماخذ پایان نامه حوزه و دانشگاه، ناصر خسرو

دانلود پایان نامه ارشد

رفتار و ذهن است نه تقسيمات ديگر تربيت؛ زيرا با در نظر گرفتن معناي تربيت در تقسيمات پيش گفته، وجوه تمايز بيشتر مي‌شود؛ از جمله اينکه: تربيت ويژه انسان نيست اما اخلاق مختص انسان است.
95. علي‌رضا اعرافي، فقه تربيتي، ج1، صص223-224.
96. همان، ص249.
97. مرتضي مطهري، تعليم و تربيت در اسلام، دوم، (تهران، صدرا، 1367)، ص59.
98. علي اکبر دهخدا، ج10، ص13952، واژه عرفان.
99. ر.ک: قاسم کاکايي، علي موحّديان عطار، “نگاهي پديدار شناسانه به کاربردهاي مفهومي عرفان”، مجله معارف اسلامي، شماره2، سال 1384، ص25، علي‌رضا اعرافي، فقه تربيتي، ج1، ص231.
100. عبدالله جوادي آملي، تحرير تمهيد القواعد، اوّل، (تهران، الزهراء، 1372)، ص601.
101. سيد يدالله يزدان پناه، مباني و اصول عرفان نظري، (نگارش: عطاء انزلي)، چهارم، (قم، مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني;، 1392)، صص 73-72، مهدي بابايي، “عناصر و مؤلفه هاي عرفان عملي1″، معرفت عقلي، شماره، 8، 1386، ص48.
102. روشن است که مراد از تربيت، تربيت خاص ديني است.
103. در عرفان، قرب الهي به عنوان اين کمال معرفي مي‌شود.
104. علي رضا اعرافي، فقه تربيتي، ج1، صص239-241
105. سيد يدالله يزدان پناه، ص73
106. علي شريعتمداري، روان شناسي تربيتي، دهم، (تهران، اميرکبير، 1376)، صص4-5
.107 همان، ص7
108. سيف الله فضل اللهي، درآمدي بر روان شناسي تربيتي، اوّل، (قم، بوستان کتاب، 1382)، ص18.
109. گاستون ميالاره، ص45.
.110 علي شريعتمداري، روان شناسي تربيتي، صص9-10.
111. همان، ص10.
112. احمد ابن فارس، ج4، ص504.
113. محمد بن مکرم ابن منظور، ج5، ص55.
114. حسين بن محمد راغب اصفهاني، ص380.
115. محمد بن طاهر ابن عاشور، التحرير و التنوير، (بي جا، بي تا) ج 1، ص 10، ابن جني، المنصف، (به كوشش محمد عبدالقادر)، اوّل، (بيروت، دارالكتب العلمية، 1419)، ص111.
116. محمد حسين ذهبي، التفسير و المفسّرون، (بي جا، دار الکتب الحديثه، بي تا)، ج1، صص 13-14.
117. فرقان، 33.
118. علي اکبر بابايي و ديگران، روش شناسي تفسير قرآن، (زير نظر محمود رجبي)، اوّل، (قم، پژوهشکده حوزه و دانشگاه، سمت، 1379)، صص10-12.
.119 تفسير به مثابه فرايند تفسير، فرآورده تفسير، کنش تفسير، علم تفسير، شمّ يا مهارت تفسير. (سيد هدايت جليلي سنزيقي، پژوهش در تفسير پژوهي قرآن، اوّل، (تهران، سخن، 1390)، ص424) تعاريف و ديدگاههاي مختلف درباره تعريف تفسير را ببينيد در: (علي اکبر بابايي و ديگران، صص12-21)
120. علي اکبر بابايي و ديگران، صص 12-15.
121. عليرضا قائمي نيا، بيولوژي نص، نشانه شناسي و تفسير قرآن، اوّل، (1389، تهران، سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي)، ص172.
122. احمد پاکتچي، دايرة المعارف بزرگ اسلامي، اول، (تهران، مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامي، 1387)، ج 15، ص 682. (مدخل تفسير)
123. فضل بن حسن طبرسي، مجمع البيان، (تهران، ناصر خسرو، 1372)، ج 1، ص 39، محمد هادي معرفت، التفسير و المفسّرون في ثوبه القشيب، اوّل، (مشهد، دانشگاه علوم اسلامي رضوي، 1418)، ص2.
.124 اندلسي، البحر المحيط في التفسير، (بيروت، دارالفکر، 1420 ج 1، ص 26، سيوطي، جلال الدين عبدالرحمان، الاتقان في علوم القرآن، (بيروت، دارالکتب العلميه، 1411) ، ج 2، ص1191.
125. ر.ک: جلال الدين عبدالرحمان سيوطي، الاتقان في علوم القرآن، ج2، ص 1191، ابوحيان محمد بن يوسف اندلسي، ج1، ص 26.
126. “التّفسير هو بيان معانى الأيات القرآنيّة و الكشف عن مقاصدها و مداليلها” (محمد حسين طباطبايي، ج1، ص4، “التفسير هو ايضاح المراد الله تعالي من کتابه العزيز” (ابوالقاسم خوئي، البيان في تفسير القرآن، (قم، مؤسسه احياء آثار الامام الخوئي، بي تا) ص397.
مفاد استعمالي که در اصول فقه به مراد استعمالي تعبير مي‌شود، معنايي است که کلام با توجّه به مفاهيم عرفي کلمات و قواعد و هيئات و ترکيبات و قراين متصل بر آن دلالت دارد . منظور از مراد واقعي همان مطلبي است که گوينده از کلام خويش اراده کرده است، خواه با مفاد استعمالي کلام مطابق باشد و خواه بر خلاف آن باشد. (ر.ک: علي اکبر بابايي و ديگران، 1379، ص24) به عبارت ديگر مي‌توان مراد جدي را دو گونه دانست: مراد جدي بالفعل و مراد جدي بالقوه. هر مرادي که از سطح ظاهري نص استفاده مي‌شود ،در محدوده مراد جدي بالفعل مي‌گنجد اما مجموعه دلالت هايي که در سطح پنهان نص باقي مي‌مانند و بايد مفسّران به آن‌ها فعليت بخشند، در محدوده مراد جدي بالقوه قرار مي‌گيرند. البته بالقوه و بالفعل بودن مراد الهي درباره خداوند بي معناست بلکه اين تعبير مرتبط با نسبت اين مرادات با فهم آدميان است. (علي رضا قائمي نيا، ص186).
127. ر.ک: علي اکبر بابايي و ديگران، 1379، ص24.
128. علي رضا قائمي نيا، صص172-176.
129. محمد عبدالعظيم زرقاني، مناهل العرفان في علوم القرآن، اوّل، (بيروت، دارالفکر، 1416)، ج2، ص4.
130. علي اکبر بابايي و ديگران، 1379، ص23.
131. ر.ک: علي رضا قائمي نيا، صص202-203.
132. ر.ک: همان، ص415.
133. ر.ک: همان، صص30-31.
.134 سيد محمد علي ايازي، المفسرون حياتهم و منهجهم، ج1، ص49.
135. انور الباز، ج1، ص4، ابراهيم بن سعيد الدوسري، ص10.
136. محمد علي لساني فشارکي، 1389، ج8، ص376.
137. محمد کاظم شاکر، مباني و روشهاي تفسيري، اول، (قم، مرکز جهاني علوم اسلامي، 1382)، ص49.
138. همان، ص49.
139. سامر رشواني، “تفسير نو، گرايش مقاصدي در تفسير ابن عاشور”، (ترجمه: صفر عزّتي)، خردنامه همشهري، ديماه 1386، شماره 22، ص54-55،، زين العابدين عبد السلام، منهج الامام الخميني في التفسير، فصل اوّل اين کتاب با عنوان “نحو تفسير المقاصدي للقرآن، صص17-34، با عنوان “امام خميني و تفسير هدف گرا”، (ترجمه سيد حيدر علوي نژاد)، چاپ شده در فصلنامه پژوهشهاي قرآني، شماره 19و20، صص274-289.
140. محمد علي لساني فشارکي، تفسير روحاني؛ گزارشي از تفسير علامه مجاهد شهيد آيه الله حاج آقا مصطفي خميني، اوّل، (تهران، مؤسسه چاپ و نشر عروج، 1386).
141. حسن الترابي، التفسير التوحيدي، اوّل، (بيروت، دار الساقي، 2004).
142. محمد جواد مغنيه، اوّل، (تهران، دارالکتب الاسلاميه، 1424)، ج1، ص13.
.143 محمد کاظم شاکر، مباني و روش‌هاي تفسيري ، ص49.
144. سيد محمد علي ايازي، المفسرون حياتهم و منهجهم، ج1، ص66، محمد کاظم شاکر، مباني و روش‌هاي تفسيري، ص49.
145. علي معموري، ج 8، ص373.
146. “التفسير الذي نطلبه هو فهم الكتاب من حيث هو دين يرشد الناس الى ما فيه سعادتهم في حياتهم الدنيا و حياتهم الآخرة، فإنّ هذا هو المقصد الأعلى منه، و ما وراء هذه المباحث تابع له أو وسيلة لتحصيله”؛ (محمد عبده، محمد رشيد رضا، تفسير القرآن الحکيم، المشهور بتفسير المنار، (تحقيق: ابراهيم شمس الدين)، اول، (بيروت، دار الکتب العلميه، 1420)، ج1، ص17)
147. “التفسير الذي قلنا إنّه يجب على الناس على أنّه فرض كفاية، هو ذهاب المفسّر الى فهم مراد القائل من القول، و حكمة التشريع في العقائد و الأخلاق و الأحكام على الوجه الذي يجذب الأرواح، و يسوقها الى العمل، و الهداية المودعة في الكلام، ليتحقق فيه معنى قوله: هُدىً وَ رَحْمَةً. فالمقصد الحقيقي وراء تلك الشروط و الفنون هو الاهتداء بالقرآن”، (همان، ج1، ص17)
148. التفسير الهدائي، هو تفسير ارشادي‏ يجعل هدفه الأعلى بيان ما أنزل اللّه، بتجلية هدايات القرآن و تعاليمه، و حكم اللّه فيما شرع للناس في القرآن، على وجه يجتذب الارواح و يفتح القلوب، و يدفع النفوس إلى الاهتداء بهدى اللّه” (سيد محمد علي ايازي، المفسرون حياتهم و منهجهم، ج1، ص49، و نيز ر.ک: محمد عبده و محمد رشيد رضا، ج1، ص 17)
149 سيد رضا مؤدب، ص271.
150. علي رضا اعرافي، درآمدي بر تفسير تربيتي، ص71.
151. در تفسير موضوعي سنتي، يک موضوع از متن قرآن انتخاب مي‌گردد و ابعاد و زواياي آن به کمک آيات مرتبط روشن مي‌شود . نمونه اين تفسير را مي‌توان در منشور جاويد، سبحاني، تفسير موضوعي قرآن کريم، جوادي آملي، معارف قرآن مصباح يزدي ملاحظه کرد.در تفسير موضوعي به روش شهيد صدر، موضوعات، مسائل و مشکلات نه از متن قرآن که از متن زندگي انسان و اقتضائات حيات وي انتخاب مي‌شود و براي کشف ديدگاه قرآن و راه حل وي، بر آياتي از قرآن که به نوعي مي‌تواند پاسخگوي دغدغه مفسّر در آن موضوع باشد عرضه مي‌شود و پاسخ قرآن به دست مي‌آيد. (ر.ک: محمد باقر صدر، المدرسه القرآنيه (موسوعه شهيد صدر، ج19)، اوّل، (قم، مرکز الابحاث و الدراسات التخصصيه للشهيد صدر، 1421)
152. ر.ک: علي رضا اعرافي ، 1393، صص19-20.
153. احمد ذبيح افشاگر، “آسيب شناسي تفسير و تفاسير تربيتي قرآن”، دو فصلنامه تخصصي قرآن و علم، شماره 3، سال 1387، ص53
154. هاشم ابوخمسين، ص46
155. محمد احساني، علي همت بناري، “روش شناسي تفسير تربيتي قرآن”، دو فصلنامه تخصصي قرآن و علم، شماره 3، سال1387، ص38
156. ر.ک: سيد عباس صالحي، “تربيت انديشي قرآني”، فصلنامه پژوهش هاي قرآني، سال پانزدهم، پاييز و زمستان 1388، شماره 59-60، صص4-29.
157. بقره، .85،
158. يونس، 57.
159. يونس، 57.
160. آل عمران، 138، غافر، 54.
161 جاثيه، 20.
162 جاثيه، 20.
163 اسراء، ،9.
164. بقره، 151.
165. مائده، 16.
166. بقره، 185.
167. حجر، 1، نساء، 174.
168. ابراهيم، 52.
169 ر.ک: علي رضا اعرافي، درآمدي بر تفسير تربيتي، صص71-76؛ علي رضا اعرافي، علي همت بناري، محمد علي رضايي اصفهاني، “مفهوم شناسي و روش شناسي تفسير تربيتي قرآن”، دو فصلنامه تخصصي قرآن و علم، شماره3، صص13-22؛ غلامحسين ناطقي، “قلمرو تفسير تربيتي”، دو فصلنامه تخصصي قرآن و علم، شماره 3، ص24-32.
170. فاطر، 3، احزاب، 9
171. آل عمران، 185، نساء، 78
.172. مصطفي دلشاد تهراني، سيري در تربيت اسلامي، سوم ، (تهران، مؤسسه نشر و تحقيقات ذکر، 1377)، صص 262-271
173. عبد علي بن جمعه عروسي الحويزي، تفسير نور الثقلين، (قم، انتشارات اسماعيليان، 1415)، ج5، ص607، محمد بن يعقوب کليني، الکافي، (تحقيق: علي اکبر غفاري، محمد آخوندي، تهران، دارالکتب الأسلاميه، 1407)، ج6، ص358؛ محمد باقر مجلسي، بحارالانوار، (بيروت، داراحياء التراث العربي، 1403)، ج66، ص184
174. عباس قمي، مفاتيح الجنان، (ترجمه، الهي قمشه اي)، پنجم، (قم، هجرت، بي تا) ، ص120 (دعاي کميل)
175. در برخي تفاسير، با اشاره به ويژگي ممتاز درخت انجير در خير و منفعت رساني به ديگران، به نکته اي تربيتي اشاره کرده اند. به بيان آنان درخت انجير درخت صادق است و برخلاف بسياري از درختان ديگر که يا ثمر نمي دهند و يا پيش از وفاي به وعده (ميوه دادن) با شکوفه هاي خويش، خود نمايي مي‌کنند؛ اما درخت انجير، قبل از وعده، بذل و وفا مي‌کنند (قبل از شکوفه دادن ميوه خويش ظاهر مي‌کند) و قبل از ادعا، معناي خويش را ظاهر مي‌سازد و پيش از آنکه خود را به برگ و گلي بيارايد، ميوه خويش نمايان مي‌سازد؛ گويا قبل از آنکه همتش معطوف به خويش باشد، در انديشه ديگران است. درخت انجير همچون پيامبر 9 است که دغدغه اش ديگران است و سپس خود، و مصداق اين آيه اند:175 “وَ يُؤْثِرُونَ عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ وَ لَوْ كانَ بِهِمْ خَصاصَةٌ” (حشر ،9) (ر.ک: محمد بن عمر فخر رازي، مفاتيح الغيب، (سوم، بيروت، دار احياء التراث العربي، 1420)، ج32، صص210-211
176. منظور از آيات تربيتي آياتي هستند که برجستگي تربيتي آنان کاملاً روشن است؛ يعني آياتي که موضوع آن ترغيب به رفتارهاي مناسب و بازداري از رفتارهاي نامناسب است.
177. ر.ک: سيد محمود دشتي، “گرايشها و روشهاي تفسير،” دايرة المعارف قرآن کريم، ج8، صص37-43، البته در معناشناسي اين اصطلاحات اختلافات زيادي است.
178. نيز ر.ک: سيد هدايت جليلي، صص79-81، وصص 115-136؛ سيد محمود دشتي، ج 8، صص 36-45.
179. ر.ک: احمد الشنتاوي و ديگران، دايرة المعارف الاسلاميه، (بيروت، دارالمعرفه، 1933)، ج 5، صص362-363، سيد محمود دشتي، ج8، صص43-45
.180 علي اکبر بابايي، مکاتب تفسيري، اول، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه،

پایان نامه
Previous Entries منابع و ماخذ پایان نامه آموزش و پرورش، فلسفه اخلاق، دانشگاه تهران، فلسفه آموزش و پرورش Next Entries تحقیق رایگان درباره توسعه گردشگری، گردشگری مذهبی، گردشگری فرهنگی، تحلیل داده