
386.
191 – نجاشي، رجال، ص 64.
192 – برقي، رجال، ص 26؛ طوسي، رجال، ص 334، 375، 385؛ نام اين راوي به صورت حسين بن راشد نيز ضبط شده است.
193 – نجاشي، رجال، ص 47؛ طوسي، رجال، ص 181.
194 – نجاشي، همان، ص 61.
195 – همان، ص 36؛ طوسي، الفهرست، ص 101؛ احمد بن حسين غضائري، الرجال، تحقيق سيد محمدرضا حسيني جلالي، الطبعة الاولي، دارالحديث، قم، 1422 ق.، ص 51.
196 – طوسي، همان، ص 99.
197 – همان، ص 98.
198 – همو، رجال، ص 422.
199 – خطيب بغدادي، تاريخ بغداد، ج 7، ص 438؛ عبدالله بن عيسي بيک افندي اصفهاني، رياض العلماء و حياض الفضلاء، ترجم? محمد باقر ساعدي، بنياد پژوهشهاي اسلامي، مشهد، 1369، ج 1، ص 352 – 355.
200 – طوسي، رجال، ص 423.
201 – همو، الفهرست، ص 108.
202 – نجاشي، رجال، ص 69 .
203 – طوسي، الفهرست، ص 113؛ نام وي در مآخذ رجالي بدين صورت نيز آمده است: حسين ابوعلي بن فرج ابي قَتادَه بغدادي.
204 – همان، ص 134؛ طوسي، رجال، ص 190.
205 – نجاشي، رجال، ص 134.
206 – طوسي، رجال، ص 385.
207 – همان، ص 423.
208 – برقي، رجال، ص 31؛ طوسي، رجال، ص 198.
209 – طوسي، همان، ص 200.
210 – كشّي، اختيار معرفة الرجال، ج 1، ص 279؛ نام اين راوي به صورت خلف محرومي بغدادي هم ضبط شده است.
211 – طوسي، الفهرست، ص 124.
212 – كشّي، اختيار معرفة الرجال، ج 2، ص 704.
213 – طوسي، رجال، ص 357، 386.
214 – کشّي، اختيار معرفة الرجال، ج 2، ص 767.
215 – طوسي، رجال، ص 426.
216 – نجاشي، رجال، ص 182، 191.
217 – همان، ص 192؛ طوسي، رجال، ص 427.
218 – نجاشي، رجال، ص 187؛ طوسي، الفهرست، ص 143.
219 – طوسي، رجال، ص 427.
220 – نجاشي، رجال، ص 195؛ کشّي، اختيار معرفة الرجال، ج 2، ص 741؛ طوسي، الفهرست، ص 144؛ همو، رجال، ص 224.
221 – برقي، رجال، ص 51؛ طوسي، رجال، ص 359.
222 – نجاشي، رجال، ص 209.
223 – همان، ص 280.
224 – همان، ص 237.
225 – همان، ص 230.
226 – همان، ص 302؛ طوسي، الفهرست، ص 193.
227 – طوسي، رجال، ص 433.
228 – کشّي، اختيار معرفة الرجال، ج 2، ص 842.
229 – برقي، رجال، ص 48؛ طوسي، الفهرست، ص 161.
230 – برقي، همان، ص 57؛ نجاشي، رجال، ص 278؛ طوسي، رجال، ص 377، 388.
231 – کشّي، اختيار معرفة الرجال، ج 2، ص 865.
232 – همان، ج 2، ص 840.
233 – آقابزرگ طهراني، طبقات اعلام الشيعة، الطبعة الاولي، دارالکتاب العربي، بيروت، 1971م.، ج 1، ص 185.
234 – کشّي، همان، ج 2، ص 636.
235 – کشّي، همان، ج 2، ص 799؛ طوسي، رجال، ص 267.
236 – طوسي، همان، ص 389.
237 – کشّي، اختيار معرفة الرجال، ج 2، ص 662؛ طوسي، رجال، ص 245.
238 – کشّي، همان، ج 2، ص 843؛ طوسي، همان، 388؛ از اين راوي با عنوان علي بن سلمان بن الرشيد هم ياد شده است.
239 – کشّي، اختيار معرفة الرجال، ج 2، ص 812؛ طوسي، رجال، ص 400.
240 – نجاشي، رجال، ص 276.
241 – طوسي، رجال، ص 431.
242 – نجاشي، رجال، ص 268.
243 – طوسي، رجال، ص 388.
244 – نجاشي، رجال، ص 250.
245 – طوسي، رجال، ص 362.
246 – همان، ص 445.
247 – همان، ص 250.
248 – نجاشي، رجال، ص 294.
249 – همان، ص 296؛ طوسي، رجال، ص 258.
250 – نجاشي، رجال، ص 306.
251 – همان، ص 306.
252 – طوسي، رجال، ص 390.
253 – برقي، رجال، ص50؛ طوسي، رجال، ص 342.
254 – نجاشي، رجال، ص 314.
255 – همان، ص 314.
256 – همان، ص 315.
257- کشّي، اختيار معرفة الرجال، ج 2، ص 802.
258 – طوسي، رجال، ص 394.
259 – نجاشي، رجال، ص 383.
260 – طوسي، رجال، ص 443.
261 – همان، ص 443.
262 – همان، ص 443.
263 – نجاشي، رجال، ص 346.
264 – طوسي، رجال، ص 443.
265 – برقي، رجال، ص60؛ طوسي، همان، ص 401.
266 – نجاشي، رجال، ص 394.
267 – طوسي، رجال، ص 280.
268 – نجاشي، رجال، ص 335.
269 – همان، ص 328.
270 – همان، ص350؛ طوسي، رجال، ص 391؛ ابن غضائري، رجال، ص 95.
271 – طوسي، همان، ص 289.
272 – نجاشي، رجال، ص 378؛ طوسي، الفهرست، ص 224؛ همو، رجال، ص 448.
273- طوسي، الفهرست، ص 233؛ همو، رجال، ص 448.
274 – کشّي، اختيار معرفة الرجال، ج 2، ص 829.
275 – نجاشي، رجال، ص 381.
276 – طوسي، رجال، ص 295.
277 – نجاشي، رجال، ص 393.
278 – همان، ص 422.
279 – همان، ص 421؛ طوسي، الفهرست، ص 252؛ علامه حلّي اين نام را به صورت مُعمّر ضبط کرده است (خلاصة الاقوال، ص 301).
280 – کشّي، اختيار معرفة الرجال، ج 2، ص 763؛ طوسي، رجال، ص 379.
281 – برقي، رجال، ص 30؛ نجاشي، رجال، ص 407؛ کشّي، اختيار معرفة الرجال، ج2، ص 737؛ طوسي، الفهرست، ص 242؛ همو، رجال، ص 301.
282 – طوسي، الفهرست، ص 243؛ همو، رجال، ص 449.
283 – نجاشي، رجال، ص 427.
284 – طوسي، رجال، ص 379.
285 – کشّي، اختيار معرفة الرجال، ج 2، ص 832.
286 – طوسي، الفهرست، ص 173.
287 – همو، رجال، ص 320.
288 – همان، ص 403.
289 – کشّي، اختيار معرفة الرجال، ج 2، ص 789.
290 – نجاشي، رجال، ص 445.
291 – طوسي، رجال، ص 322.
292 – نجاشي، رجال، ص 450.
293 – کشّي، اختيار معرفة الرجال، ج 2، ص 730.
294 – براي پرهيز از اطال? کلام، به همين فهرست بسنده کرده و از ذکر ديگر محدّثان اين عصر خودداري مي کنيم. براي آگاهي بيشتر دربار? محدثان مکتب بغداد بنگريد به: آقابزرگ طهراني، طبقات اعلام الشيعة، ج 1 و 2.
295 – گفتني است منظور از آثار حديثي که در ادامه به معرفي آنها مي پردازيم، کتبي است که امروزه موجود است و با سبک و سياق کتب حديث نگاشته شده است. زيرا اگرچه شالود? بسياري از کتب اين دوره اخبار و روايات است، به شيو? معمول کتب حديثي که در بردارند? سند و متن روايت باشد نگاشته نشده، بلکه شامل شرح و نقد و استنباط از روايات مي باشد. به عنوان نمونه کتابهاي الارشاد شيخ مفيد، النهاية شيخ طوسي و خصائص الائمة شريف رضي دربردارند? مضمون روايات است. يا کتابهايي نظير رسالة حول خبر المارية و رسالة حول حديث نحن معاشر الانبياء از شيخ مفيد با هدف شرح و تبيين و نقد روايت نگاشته شده اند. از اين رو، در معرّفي کتب حديثي اين دوره، به کتب نگاشته شده با سبک و سياق کتب حديث اکتفا نموده و از آثار نگاشته شده با اهداف کلامي و فقهي که شمار آنها چشمگير است، صرف نظر مي نماييم.
296 – نجاشي، رجال، ص 433.
297 – محمد تقي شوشتري، قاموس الرجال، الطبعة الاولي، مؤسسة النشر الاسلامي، قم، 1419 ق.، ج 10، ص 521.
298 – حسن صدر، تأسيس الشيعة لعلوم الاسلام، منشورات الاعلمي، تهران، بي تا، ص 360.
299 – نجاشي، رجال، ص 433؛ کشّي، اختيار معرفة الرجال، ج 2، ص 526.
300 – کشّي، همان، ج 2، ص 561.
301 – جهم بن صفوان از بزرگان جبريّه است. او در ترمذ فعّاليّت مي کرد و با مروان به مخالفت برخاست و همراه سريج بن حارث بر ضد نصر بن سيّار، والي مروان در خراسان، قيام کرد و در سال 128 ق. به قتل رسيد. بعضي از عقايد وي و پيروانش عبارت است از:
– انسان در افعالش مجبور است و خداوند بدون قدرت و اراد? وي افعال را در او ايجاد مي کند و نسبت افعال به وي مانند نسبت افعال به جمادات مجازي است.
– علوم خداوند حادث است بدون اين که محل و معروضي داشته باشد.
– توصيف خداوند به شي ء (عالم، حي، مريد) جايز نيست (شهرستاني، الملل و النحل، ج 1، ص 86).
302 – کشّي، اختيار معرفة الرجال، ج 2، ص 527؛ حلّي، رجال، ص 200؛ رد اين ديدگاه را بنگريد به: احمد بن موسي بن طاووس، التحرير الطاووسي ، تلخيص ابن شهيد ثاني، حسن بن زين الدين، تحقيق فاضل جواهري، الطبعة الاولي، مکتبة آية الله المرعشي النجفي، قم، 1411 ق.، ص 593 – 598.
303 – عبدالله نعمة، هشام بن الحکم، الطبعة الثانية، دارالفکراللبناني، بيروت، 1405 ق.، ص 60.
304 – سيد ابوالقاسم بن علي اکبر موسوي خويي، معجم رجال الحديث، الطبعة الخامسة، بي نا، بي جا، 1413ق.، ج20، ص 321.
305 – ر. ک: محمد بن علي حائري اردبيلي، جامع الرواة، مکتبة المحمدي، بي جا، بي تا، ج 2، ص 313 – 314.
306 – شهرستاني، الملل و النحل، ج 1، ص 184؛ صفدي، الوافي بالوفيات، ج 26، ص 57.
307 – بنگريد به: شريف مرتضي علي بن حسين موسوي علم الهدي، الشافي في الامامة، تحقيق سيد عبدالزهراء حسيني خطيب، الطبعة الثانية، مؤسس? اسماعيليان، قم، 1410 ق.، ج 1، ص 83 – 84؛ در ردّ اتهامات عليه هشام ر.ک: محمد رضا حسيني جلالي، “مقولة جسم لا کالاجسام بين موقف هشام بن الحکم و مواقف سائر اهل الکلام”، تراثنا، ش 19، 1410، ص 7 – 107.
308 – بنگريد به: نعمة، هشام بن الحکم، ص 101 – 106.
309 – همان، ص 239.
310 – ابن نديم، ابوالفرج محمد بن اسحاق وراق بغدادي، الفهرست، تحقيق رضا تجدد، مکتبة الاسدي و الجعفري، تهران، 1350، ص 185، 205.
311 – نعمه، فلاسف? شيعه، ص 594.
312 – براي اطّلاع از فهرستي از آثار او ر. ک: نجاشي، رجال، ص 433؛ طوسي، الفهرست، ص 258؛ ابن نديم، الفهرست، ص 223، 224.
313 – دربار? اختلافات هشام بن حکم و هشام بن سالم بنگريد به: احمد پاکتچي، “گرايشهاي فقه اماميه در سد? دوم و سوم هجري”، نام? فرهنگستان علوم، سال سوم، ش 4، تابستان 1375، ص 11- 28.
??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????
314 – شهاب الدين احمد بن علي بن حجر عسقلاني، لسان الميزان، الطبعة الثانية، مؤسسة الاعلمي للمطبوعات، بيروت، 1390 ق.، ج 5، ص 301.
315 – نمونه اي از مناظرات ايشان را بنگريد به: کشّي، اختيار معرفة الرجال، ج 2، ص 564.
316 – عبدالله بن جعفر حِميَري (ق 3) کتابي با عنوان کتاب ما بين هشام بن الحکم و هشام بن سالم و القياس و الارواح و الجنة و النار و الحديثين المختلفين نگاشته است (نجاشي، رجال، ص 220). بنا به دريافت دکتر احمد پاکتچي نام کتاب به صورت کتاب ما بين هشام بن الحکم و هشام بن سالم في القياس و… مي باشد و گويا “في” به “واو” تصحيف شده است.
317 – امين، اعيان الشيعة، ص 265؛ صدر، تأسيس الشيعة، ص 310.
318 – نجاشي، رجال، ص 433.
319 – کشّي، اختيار معرفة الرجال، ج 2، ص 526.
??320 براي آگاهي بيشتر از زندگاني و انديشه هاي هشام بن حکم ر. ک: نعمة، هشام بن الحکم، سراسر اثر؛ همو، فلاسف? شيعه، ص 588 – 606؛ احمد صفايي، هشام بن الحکم مدافع حريم ولايت، چاپ دوم، نشر آفاق، 1359، سراسر اثر؛
Madelung , “HISHAM B. AL-HAKAM” , Encyclopedia of Islam.
321 – طوسي، رجال، ص 329.
322 – همو، الفهرست، ص 154 – 155.
323 – امين، اعيان الشيعة، ج 8، ص 371.
324 – بنگريد به: کشّي، اختيار معرفة الرجال، ج 2، ص 729 – 737.
325 – خويي، معجم رجال الحديث، ج 13، ص 252 – 255.
326 – طوسي، الفهرست، ص 155.
327 – نجاشي، رجال، ص 273.
328 – برقي، رجال، ص 49؛ طوسي، رجال، ص 336.
329 – نجاشي، رجال، ص 446.
330 – کشّي، اختيار معرفة الرجال، ج 2، ص780، 783.
331 – همو، رجال، ص 336 و 368؛ نجاشي، رجال ، ص 446.
332 – ر. ک: کشّي، اختيار معرفة الرجال، ج 2، ص 779 – 785؛ خويي، معجم رجال الحديث، ج 21،ص 212 – 220.
333 – خويي، همان، ج 21، ص 229.
334 – طوسي، رجال، ص 336، 368.
335 – کشّي، اختيار معرفة الرجال، ج 2، ص 785 – 788. دربار? نقد سندي اين گزارشها ر. ک: ابن طاووس، التحرير طاووسي، ص 624 – 633؛ خويي، معجم رجال الحديث، ج 21، ص 220 – 226.
336 – طوسي، همان، ص 788.
337 – همان، ص 830.
338 – همو، رجال، ص 336؛ علاّمه حلّي، خلاصة الاقوال، ص 297.
339 – اين عنوان بر هر فرقه يا گروهي که در امامت يکي از ائم? شيعه توقّف داشته و به امامان بعد از او ايمان نداشته اند اطلاق شده است (گروهي واقفه بر امام علي ( و گروهي واقفه بر امام صادق ( و گروهي واقفه بر امام حسن عسکري (). اما اطلاق خاصّ اين عنوان در خالت فقدان قرينه بر کساني است که امامت را در امام موسي کاظم ( خاتمه يافته دانسته و ايشان را امام زنده و غايب از نظر و مهدي منتظر شمرده اند و متقابلاً گروهي که به امامت پنج امام پس از آن حضرت اعتقاد داشته اند قَطْعيّه نام گرفته اند
