منابع و ماخذ پایان نامه استرآبادی، امام صادق، تفسیر قرآن، پیامبر (ص)

دانلود پایان نامه ارشد

شديد است) و نيز فرموده: « فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ، وَ اشْكُرُوا لِي، وَ لا تَكْفُرُونِ»401 ( بياد من افتيد تا بيادتان بيفتم و شكرم بگذاريد، و كفرانم مكنيد) در اين چند آيه كلمه كفر بمعناى كفران نعمت است.
وجه چهارم از كفر، ترك دستورات خداى عز و جل ميباشد، كه در آن باره فرموده: « وَ إِذْ أَخَذْنا مِيثاقَكُمْ لا تَسْفِكُونَ دِماءَكُمْ، وَ لا تُخْرِجُونَ أَنْفُسَكُمْ مِنْ دِيارِكُمْ، ثُمَّ أَقْرَرْتُمْ وَ أَنْتُمْ تَشْهَدُونَ ثُمَّ أَنْتُمْ هؤُلاءِ تَقْتُلُونَ أَنْفُسَكُمْ، وَ تُخْرِجُونَ فَرِيقاً مِنْكُمْ، مِنْ دِيارِهِمْ، تَظاهَرُونَ عَلَيْهِمْ بِالْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ، وَ إِنْ يَأْتُوكُمْ أُسارى‏، تُفادُوهُمْ، وَ هُوَ مُحَرَّمٌ عَلَيْكُمْ إِخْراجُهُمْ، أَ فَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْكِتابِ؟ و تكفرون ببعض؟»402 (و چون پيمان از شما گرفتيم، كه خون يكديگر مريزيد، و يكديگر را از ديارتان بيرون مكنيد، شما هم بر اين پيمان اقرار كرديد، و شهادت داديد، آن گاه همين شما يكديگر را كشتيد، و از وطن بيرون كرديد، و بر دشمنى آنان و جنايتكارى پشت به پشت هم داديد، و چون اسيرتان ميشدند، فديه مى‏گرفتيد، با اينكه فديه گرفتن و بيرون راندن بر شما حرام بود، آيا به بعضى احكام كتاب ايمان مى‏آوريد، و به بعضى كفر مى‏ورزيد؟) (يعنى عمل نمى‏كنيد)؟ پس در اين آيه منظور از كفر، ترك دستورات خداى عز و جل ميباشد، چون نسبت ايمان هم بايشان داده، هر چند كه اين ايمان را از ايشان قبول نكرده، و سودمند بحالشان ندانسته، و فرموده: « فَما جَزاءُ مَنْ يَفْعَلُ ذلِكَ مِنْكُمْ إِلَّا خِزْيٌ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا، وَ يَوْمَ الْقِيامَةِ يُرَدُّونَ إِلى‏ أَشَدِّ الْعَذابِ، وَ مَا اللَّهُ بِغافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ »403 (پس چيست جزاى هر كه از شما چنين كند، بجز خوارى در زندگى دنيا، و روز قيامت بسوى شديدترين عذاب بر مى‏گردند، و خدا از آنچه مى‏كنيد غافل نيست).
وجه پنجم از كفر، كفر برائت است، كه خداى عز و جل در باره‏اش از ابراهيم خليل (ع) حكايت كرده، كه گفت: « كَفَرْنا بِكُمْ، وَ بَدا بَيْنَنا وَ بَيْنَكُمُ الْعَداوَةُ وَ الْبَغْضاءُ أَبَداً حَتَّى تُؤْمِنُوا بِاللَّهِ وَحْدَهُ »404 از شما بيزاريم، و ميان ما و شما دشمنى و خشم آغاز شد، و دست از دشمنى برنميداريم، تا آنكه بخداى يگانه ايمان بياوريد) كه در اين آيه كفر بمعناى بيزارى آمده، و نيز از ابليس حكايت مى‏كند، كه از دوستان انسى خود در روز قيامت بيزارى جسته، ميگويد: « إِنِّي كَفَرْتُ بِما أَشْرَكْتُمُونِ مِنْ قَبْلُ »405 من از اينكه شما مرا در دنيا شريك قرار داديد بيزارم) «5»، و نيز از قول بت‏پرستان حكايت مى‏كند، كه در قيامت از يكدگر بيزارى ميجويند، و فرموده: « إِنَّمَا اتَّخَذْتُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَوْثاناً، مَوَدَّةَ بَيْنِكُمْ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا، ثُمَّ يَوْمَ الْقِيامَةِ يَكْفُرُ بَعْضُكُمْ بِبَعْضٍ، وَ يَلْعَنُ بَعْضُكُمْ بَعْضاً »406 ( تنها علت بت‏پرستى شما در دنيا رعايت دوستى با يكديگر بود، ولى روز قيامت از يكديگر بيزارى جسته، يكديگر را لعنت خواهيد كرد) كه كفر در اين آيه نيز بمعناى بيزارى آمده است»407 .
2-5-2. روایت منقول ار امام باقر (ع) که در آن برای تفسیر آیه ای از قرآن از آیه دیگر کمک گرفته اند « در كتاب كافى و كتاب بصائر، از سدير صيرفى روايت كرده‏اند كه گفت: من از حمران بن أعين شنيدم: كه از امام باقر ع از آيه: « بَدِيعُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ »408 ‏پرسيد و آن جناب در پاسخش فرمود: خداى عز و جل همه اشياء را بعلم خود و بدون الگوى قبلى آفريد، آسمانها و زمين را خلق كرد، بدون اينكه از آسمان و زمينى قبل از آن الگو گرفته باشد، مگر نشنيدى كه مى‏فرمايد: «وَ كانَ عَرْشُهُ عَلَى الْماءِ؟»409 .
2-5-3. . روایت امام جواد (ع) که در مورد مقدار قطع دست هنگام دزدی ذیل آیه 38 سوره مائده410 با استدلال و استناد به آیه 18 سوره جن411 می فرمایند : قطع دست باید از ناحیه انتهای انگشتان باشد تا موضع سجده باقی بماند412 .
2-5-4 . روایت رسول خدا در مورد تفسیر ظلم در آیه 82 سوره انعام413 که با استناد به آیه 13 سوره لقمان414 آن را به شرک تفسیر کرده اند415 .
2-5-5. روایت امام صادق در مورد چگونگی پزداخت بهای آزادی برده که به آیه ای از قزآن استدلال نموده اند : « و در تهذيب از امام صادق ع روايت كرده كه شخصى از آن جناب از برده‏اى سؤال كرد كه با مولايش قرار گذاشته: اگر فلان مبلغ بپردازد، آزاد باشد و مقدارى از آن مبلغ را پرداخته چه كند؟ فرمود: بحكم آيه « وَ فِي الرِّقابِ »416 بقيه مبلغ را بايد از مال صدقه بپردازند تا آزاد شود»417.
ملاحظه روایاتی از قبیل دو روایت پیشین که پیامبر (ص) و ائمه (ع) در توضیح و تفسیر آیات قرآن به آیات دیگر استناد نموده اند بیانگر صحت مراجعه به قرآن می باشد .

نتیجه نهایی

بر طبق آیات قرآن و روایات پیامبر و ائمه اهل بیت متوجه می شویم که تفسیر قرآن و مراجعه به آن برای همگان امکان پذیر بوده و ائمه به این روش، راه استدلال کردن به آیات قرآن و استفاده از آن در تفسیررا به پیروان خویش آموخته اند البته به شرط آنکه قرآن پژوه و مفسر با قرآن و محتوای آیات آن آشنا باشد و از علوم مقدماتی مورد نیاز مانند صرف و نحو ؛ بلاغت ؛ علم لغت و مانند آن نیز خرمنی خوشه چین کرده باشد ؛ به دنبال هوای نفس و تفسیر به رای و مانند آن نباشد ؛ آنچه او درک می کند به عنوان سخن اول و آخر عاری از اشتباه نپندارد و هدفش از مراجعه به قرآن انس گرفتن با کلام ربّ العالمین و غور معنوی در دریای معرفت حق تعالی بوده باشد و مراتب کمال و پله های قرب حق تعالی را یکی پس از دیگری در نوردد ؛ بر همگان لازم است در فهم آیات قرآن به آیات دیگر رجوع نموده و از شیوه تفسیر قرآن به قرآن استفاده نمایند و این مطلب بر خلاف خواسته اخباریان است .

منابع و مآخذ
1. قرآن کریم ، ترجمه فولادوند محمد مهدی ، دار القرآن الکریم ، چاپ اول 1415ق .
2. نهج البلاغه ، ترجمه دشتی محمد ، مؤسسه انتشارات مشهور ، قم ، چاپ اول ، 1379ش .
3. ـــــــ ، صبحی صالح ، مؤسسه دار الهجره ، قم ، بی تا .
4. ـــــــ ترجمه و شرح فیض الاسلام سید علینقی ، مؤسسه چاپ و نشر تالیفات فیض الاسلام ـ انتشارات فقیه ، تهران ، چاپ پنجم ، 1379ش .
.
5. آفندی ، میرزا عبدالله ، ریاض العلماء ، قم ، مجمع الفکر الاسلامی ، 1420 ق
6. ابن عربی( محمد بن علی ) ، فتوحات مکیه ، ترجمه و تعلیق : محمد خواجوی ، تهران ، مولی ، 1388 ش .
7. ابی جمهور ، محمد بن ابراهیم احسائی ، عوالی الئالی ، قم ، مطبعة سید الشهداء ، 1403 هـ.ق.
8. احمد بن حنبل ، مسند ، بیروت ، دار احیاء التراث العربی ، 1993 م .
9. اربلی ، محدث ، کشف الغمه فی معرفة الائمه ، تبریز ، بنی هاشمی ، چاپ اول ، 1381 ق .
10. استرآبادی ، سید علی ، تأویل الآیات الظاهره ، قم ، مؤسسه جماعة المدرسین ، 1409 هـ.ق.

11. استرآبادی ، محمد امین ، الفوائد المدنیه و الشواهد المکیه ـ عاملی سید نور الدین ، قم ، مؤسسه نشر اسلامی ، چاپ دوم ، 1426 هـ ق .
12. افتخارزاده ، محمود رضا ، تاریخ سیاسی صدر اسلام ، انتشارات رسالت قلم ، تهران ، چاپ اول ، 1377 ش.
13. امین ، سید محسن ، اعیان الشیعه ، بیروت ، دار التعارف للمطبوعات ، 1403 هـ.ق.
14. انصاری ، عبدالله ، منازل السائرین ، ترجمه روان فرهادی ، افغانستان ، 1355هـ ق .
15. انصاری محمد رضا و صابری یزدی علیرضا ، الحکم الزاهرة ، مرکز چاپ و نشر سازمان تبلیغات اسلامی ، قم ، چاپ دوم ، 1375ش .
16. انصاری ، محمد علی ، الموسوعة الفقهیة المیسره ، قم ، مجمع الفکر الاسلامی ، چاپ سوم ، 1428ق .
17. ـــــــــــــ ، فرائد الاصول ، قم ، مجمع الفکر الاسلامی ، چاپ اول ،1420ق .
18. بحرانی ، سید هاشم بن سلیمان ، غایة المرام و حجة الخصام فی تعیین الامام من طریق الخاص و العام ، بیروت ، مؤسسه تاریخ العربی ، 1422 ق .
19. بحرانی ، یوسف ، الحدائق الناظره فی احکام عترة الطاهره ، طهران ، حاج احمد آقا و حاج علی آقا ، 1317 ق .
20. پاینده ، ابوالقاسم ، نهج الفصاحه ، دنیای دانش ، چاپ چهارم ، 1382 .
21. تفتازانی ، مسعود بن عمر ، التلویح فی کشف حقائق التنقیح ، نسخه خطی ، فروردین 1380 ش .
22. تقوی اجتهاردی ، شیخ حسین ، تنقیح الاصول ـ تقریرات ابحاث الاستاذ الاعظم روح الله الموسوی الخمینی ، تهران ، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی ، 1378 .
23. تهرانی ، علی ، شیعه در پیشگاه قرآن و اهل بیت ، کتابخانه مسجد حضرت ولی عصر ، تهران ، چاپ اول ، بی تا .
24. تهرانی ، محمد محسن ، الذریعه ، اسماعیلیان قم و کتابخانه اسلامیه تهران ، 1408 هـ ق .
25. جابری ، علی ، الفکر الفلسفی عند الاثنی عشریه ، قم ، دار احیاء التراث ، 1409 ق .
26. جزائری ، سید نعمت الله ، منبع الحیاة فی حجیة قول المجتهدین من الاموات ، نسخه خطی ، 1274ق .
27. جعفری ، یعقوب ، تفسیر کوثر ، قم ، هجرت ، 1376ش .
28. جناتی ، محمد ابراهیم ، ادوار اجتهاد ( مصادر اجتهاد از منظر فقیهان ) ، تهران ، امیر کبیر ، 1388ش .
29. ـــــــــــــ ، منابع اجتهاد از دیدگاه مذاهب اسلامی ، تهران ، کیهان ، 1370 ش .
30. جنتی ، احمد ، تحف العقول ـ ترجمه جنتی ، مؤسسه امیر کبیر ، تهران ، چاپ اول ، 1382 ش .
31. جوادی آملی ، عبدالله ، تفسیر موضوعی ، مرکز نشر فرهنگی رجاء ، چاپ دوم ، 1365 ش .
32. ـــــــــ ، قرآن در قرآن ، قم ، مرکز انتشارات اسراء ، چاپ اول ، 1378ش .
33. جهانگیری ، محسن ، رابطه اجتهاد و اخباریگری ، مشهد ، صبرا ، 1388 .
34. حرعاملی ( محمد بن حسن ) ، امل الآمل ، مکتبة الاندلس ـ بغداد ، سال انتشار 1385 هـ ق .

35. حسینی دشتی ، سید مصطفی ، دائرةالمعارف جامع اسلامی ، مؤسسه فرهنگی آرام ، 1379ش .
36. حکیمی محمد رضا و دیگران ، الحیاة ، مترجم : احمد آرام ، دفتر نشر فرهنگ اسلامی ، تهران ، 1380ش .
37. خراسانی ، آخوند ، کفایة الاصول ، قم ، مؤسسه آل البیت ، 1367ش .
38. خراسانی ، علم الهدی ، نهج الخطابه ، کتابخانه صدر ، تهران ، چاپ دوم ، 1374 ش .
39. خسروی ، موسی ، بخش امامت ـ ترجمه جلد هفتم بحارالانوار ، اسلامیه ، چاپ دوم ، 1363 ش .

پایان نامه
Previous Entries منابع و ماخذ پایان نامه امام صادق، اهل بیت (ع)، قرآن کریم، روایات اهل بیت (ع) Next Entries دانلود پایان نامه ارشد با موضوع امام خمینی، قرآن کریم، تفسیر قرآن، آیات و روایات