منابع و ماخذ پایان نامه مسجد الحرام

دانلود پایان نامه ارشد

أَساطِيرُ الْأَوَّلِينَ﴾273 نیز نمونه‏اى از منطق فكرى آنها منعكس شده است. زیرا به خوبى مى‏دانستند كه توانايى بر معارضه با قرآن ندارند، ولى از روى تعصب و كينه‏توزى و يا براى اغفال مردم مى‏گفتند اين آيات مهم نيست ما هم می توانیم مثل آن را بياوريم اما هيچگاه نياوردند.
2-1-4-1-4- غرور
غرور و تکبر مخالفان در آیات« 19-47 » بیان شده است.
از دیگر ویژگیهای کافران، تکیه کردن به نیروهای مادی و مغرور شدن به اموال و جمعیت خویش می باشد که آیه 19﴿إِنْ تَسْتَفْتِحُوا فَقَدْ جاءَكُمُ الْفَتْحُ وَ إِنْ تَنْتَهُوا فَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَ إِنْ تَعُودُوا نَعُدْ وَ لَنْ تُغْنِيَ عَنْكُمْ فِئَتُكُمْ شَيْئاً وَ لَوْ كَثُرَتْ وَ أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُؤْمِنِينَ﴾274 متذکر آن شده است.
مشرکان پيش از آنكه از مكه به سوى ميدان بدر خارج شوند كنار خانه كعبه آمدند و روى غرورى كه داشتند و خود را بر حق مى‏پنداشتند دست در پرده‏هاى خانه كعبه زدند و گفتند: خدايا از ميان اين دو لشكر آن گروه كه برتر و هدايت يافته‏تر و گرامى‏تر است پيروز گردان. لذا بعد از پايان جنگ بدر آيه فوق نازل شد . در ضمن آیه آنها را از مغرور شدن به فزونی جمعیتشان هشدار می دهد.275
از ویژگیهایی که مخالفان داشتند حال غرور و سرمستی و خودنمایی است که درآیه 47﴿ وَ لا تَكُونُوا كَالَّذِينَ خَرَجُوا مِنْ دِيارِهِمْ بَطَراً وَ رِئاءَ النَّاسِ وَ يَصُدُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ وَ اللَّهُ بِما يَعْمَلُونَ مُحِيطٌ﴾276 به آن اشاره شده است. در فرهنگ لغت ﴿ بَطَراً﴾ به معنای تکبر و غرور و نشاط می باشد.277 لذا آنها با حالتی متکبرانه و با هدف بازداشتن مردم از راه خدا به سمت میدان جنگ می آمدند.
2-1-4-1-5- باز داشتن مردم از مسیر الهی
آیات«34-35-36-47»، به این موضوع پرداخته اند.
آیه 34﴿ وَ ما لَهُمْ أَلاَّ يُعَذِّبَهُمُ اللَّهُ وَ هُمْ يَصُدُّونَ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ وَ ما كانُوا أَوْلِياءَهُ إِنْ أَوْلِياؤُهُ إِلاَّ الْمُتَّقُونَ وَ لكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لا يَعْلَمُونَ﴾278، نشان می دهد که مشرکان عرب مردم را از رفتن به مسجد الحرام و عبادت کردن درآن باز می داشتند.
در آیه 35﴿ وَ ما كانَ صَلاتُهُمْ عِنْدَ الْبَيْتِ إِلاَّ مُكاءً وَ تَصْدِيَةً فَذُوقُوا الْعَذابَ بِما كُنْتُمْ تَكْفُرُونَ﴾279، به این مطلب اشاره شده است که نماز مشرکان در مسجد الحرام با کف زدن و صداهای نامفهوم و بی معنا همراه بود. باید گفت که مشرکان از طریق کف زدن و صداهای بی معنا، در صدد سلب تمرکز و توجه مؤمنان بودند و می خواستند، حضور مؤمنان به مسجدالحرام را کم رنگ نمایند.
مخالفان بنا به آیه 36﴿ إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا يُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ لِيَصُدُّوا عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ فَسَيُنْفِقُونَها ثُمَّ تَكُونُ عَلَيْهِمْ حَسْرَةً ثُمَّ يُغْلَبُونَ وَ الَّذِينَ كَفَرُوا إِلى‏ جَهَنَّمَ يُحْشَرُونَ﴾280، با انفاق کردن اموالشان در راه باطل، مردم را از مسیر الهی منحرف می نمودند.
در آیه 47﴿ وَ لا تَكُونُوا كَالَّذِينَ خَرَجُوا مِنْ دِيارِهِمْ بَطَراً وَ رِئاءَ النَّاسِ وَ يَصُدُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ وَ اللَّهُ بِما يَعْمَلُونَ مُحِيطٌ﴾281 نیز، تصریح شده است که مخالفان از رشد و گسترش راه و روش الهی ممانعت می کردند.
2-1-4-2- پیامدها282
پیامد اعمال مخالفان اعم از دنیوی و اخروی در آیات«12-13-14-16-18-22-25-30-34-35-36-50-52-54-55-58-65» ذکر شده است.
2-1-4-3- مصداق مخالف
در آیه 52 ﴿ كَدَأْبِ آلِ فِرْعَوْنَ وَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ كَفَرُوا بِآياتِ اللَّهِ فَأَخَذَهُمُ اللَّهُ بِذُنُوبِهِمْ إِنَّ اللَّهَ قَوِيٌّ شَدِيدُ الْعِقاب﴾283 و آیه 54﴿كَدَأْبِ آلِ فِرْعَوْنَ وَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ كَذَّبُوا بِآياتِ رَبِّهِمْ فَأَهْلَكْناهُمْ بِذُنُوبِهِمْ وَ أَغْرَقْنا آلَ فِرْعَوْنَ وَ كُلٌّ كانُوا ظالِمِينَ﴾284 می توان به بارزترین مصداق مخالفان اشاره کرد که همان آل فرعون می باشند.

2-1-5- بررسی خط ارتباطی پنجم: دستورات و توصیه های الهی

2-1-5-

بررسي خط ارتباطي پنجم: دستورات و توصیه های الهی

1- دستورات و توصیه ها در زمینه خاص
2- دستورات و توصیه ها به شکل عام

جدول1بخش 2-1-5: تقسیم بندی دسته های اصلی و فرعی خط ارتباطی « دستورات و توصیه های الهی »
عناوین اصلی مربوط به دستورات و توصیه های الهی
آیات مربوط به عناوین اصلی
تقسیم بندی عناوین اصلی به زیر مجموعه های فرعی
آیات مربوط به زیر مجموعه های فرعی
1-دستورات و توصیه ها در زمینه خاص

1-12-15-16-38-39-40-41-45-46-49-57-58-60-61-62-65-67-68-69-70-71-72-74

انفال
1-41-69

هجرت
72-74-75

جهاد
1-12-15-16-38-39-40-41-45-46-49-57-58-60-61-62-65-67-68-69-70-71-72-74»

2-دستورات و توصیه ها به شکل عام

1-20-21-24-25-27-29-46-47-61-64-66-69

تقوا
1-25-29-69

صبر
46-66

اطاعت از رسول
1-20-21-24-46

توکل به خداوند
49-61

نهی از خیانت
27

نهی از غرور و ریاکاری
21-47

جدول 2بخش2-1-5: تقسیم بندی دسته های اصلی و فرعی خط ارتباطی « دستورات و توصیه های الهی»
10
9
8
7
6
5
4
3
2
1

1

11

21

31

41

51

61

71

1- دستورات و توصیه ها در زمینه خاص

2- دستورات و توصیه ها به شکل عام

نمودار بخش2-1-5: نقاط تلاقی خطوط فرعی

در این خط ارتباطی آیات«1-12-15-16-20-21-24-25-27-29-38-39-40-41-45-46-47-57-58-60-61-62-65-66-67-68-69-70-71-72-74-75» ذیل دو عنوان اصلی دستورات و توصیه ها مورد بررسی قرار می گیرند.
2-1-5-1- دستورات و توصیه ها در زمینه خاص
آیات مرتبط با این موضوع عبارتند از:«1-12-15-16-38-39-40-41-45-46-49-57-58-60-61-62-65-67-68-69-70-71-72-74».
2-1-5-1-1- انفال
آیات«1-41-69» به این موضوع پرداخته اند.
آیه 1 ﴿يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْأَنْفالِ قُلِ الْأَنْفالُ لِلَّهِ وَ الرَّسُولِ فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ أَصْلِحُوا ذاتَ بَيْنِكُمْ وَ أَطِيعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ﴾285 حکم انفال را بیان نموده است. بنا بر آیه، انفال و غنائم جنگی به خدا و رسول9 اختصاص دارد.
از آنجا که غنایم نیز قسمی از انفال محسوب می شوند می توان آیه 41﴿ وَ اعْلَمُوا أَنَّما غَنِمْتُمْ مِنْ شَيْ‏ءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِي الْقُرْبى‏ وَ الْيَتامى‏ وَ الْمَساكِينِ وَ ابْنِ السَّبِيلِ إِنْ كُنْتُمْ آمَنْتُمْ بِاللَّهِ وَ ما أَنْزَلْنا عَلى‏ عَبْدِنا يَوْمَ الْفُرْقانِ يَوْمَ الْتَقَى الْجَمْعانِ وَ اللَّهُ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِيرٌ﴾286 را در این رابطه در نظر گرفت. آیه سفارش می کند هر غنیمتی که به دست مسلمانان می رسد می بایست خمس آن را پرداخت کنند.
آیه از حکم غنائم جنگی فراتر رفته و به همه درآمدها اشاره کرده است. بنابراین هرگونه غنيمتى نصيب شما مى‏شود يك پنجم آن، متعلق به خدا و پيامبر9و ذى القربى (امامان اهل بيت:) و يتيمان و مسكينان و واماندگان در راه (از خاندان پيامبر9) مى‏باشد.287
غنایم به دست آمده طبق آیه 69﴿ فَكُلُوا مِمَّا غَنِمْتُمْ حَلالاً طَيِّباً وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ﴾288 از جهت حلال و طیب بودن نیز باید مورد دقت قرار گیرد. لازم به ذکر است كلمه «غنم» و« غنيمت» به معناى غنیمت جنگی و فایده می باشد.289و به در آمد، از راه تجارت، صنعت و يا جنگ نیز غنیمت گفته می شود.290
2-1-5-1-2- هجرت
موضوع هجرت در آیات«72-74-75» بیان گردیده است.
بنا بر آیه 72 ﴿ إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ الَّذِينَ آوَوْا وَ نَصَرُوا أُولئِكَ بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْضٍ وَ الَّذِينَ آمَنُوا وَ لَمْ يُهاجِرُوا ما لَكُمْ مِنْ وَلايَتِهِمْ مِنْ شَيْ‏ءٍ حَتَّى يُهاجِرُوا وَ إِنِ اسْتَنْصَرُوكُمْ فِي الدِّينِ فَعَلَيْكُمُ النَّصْرُ إِلاَّ عَلى‏ قَوْمٍ بَيْنَكُمْ وَ بَيْنَهُمْ مِيثاقٌ وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ﴾291، و آیه 74﴿ وَ الَّذِينَ آمَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ الَّذِينَ آوَوْا وَ نَصَرُوا أُولئِكَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ رِزْقٌ كَرِيمٌ﴾292 بر مسلمانان لازم است مهاجرین در راه خدا را، یاری داده و آنها را تحت حمایت خود قرار دهند.
در آیه 72 تکلیف مؤمنانی که در بلاد کفر می مانند و دست به هجرت نمی زنند نیز بیان کرده است. محبت و دوستی با آنها شایسته نیست مگر اینکه مهاجرت نمایند. لذا در صورت هجرت و درخواست یاری، بر مسلمانان لازم است که آنها را کمک نمایند.
آیه 75﴿ وَ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْ بَعْدُ وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا مَعَكُمْ فَأُولئِكَ مِنْكُمْ وَ أُولُوا الْأَرْحامِ بَعْضُهُمْ أَوْلى‏ بِبَعْضٍ فِي كِتابِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بِكُلِّ شَيْ‏ءٍ عَلِيمٌ﴾293، مهاجرین مؤمن را همراه و یاور سایر مؤمنان و جزئی از ملت مسلمان می داند. به تعبیر دیگر اگر فردی از جامعه غیر دینی مؤمن شود و به جوامع اسلامی هجرت نماید، لازم است که مهاجر مؤمن را همچون سایر مؤمنین دانست و او را جزئی از خود پنداشت.
2-1-5-1-3- جهاد
آیات«1-12-15-16-38-39-40-41-45-46-49-57-58-60-61-62-65-67-68-69-70-71-72-74»، دستورات و توصیه هایی در باب جهاد بیان نموده اند که در خط جهاد و مبارزه به توضیح آن پرداخته ایم294.
2-1-5-2- دستورات و توصیه ها به شکل عام
آیاتی که در رابطه با این عنوان آمده اند عبارتند از:«1-20-21-24-25-27-29-46-47-61-64-66-69».
2-1-5-2-1- تقوا
موضوع تقوا در آیات «1-25-29-69» ذکر شده است.
آیه 1﴿يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْأَنْفالِ قُلِ الْأَنْفالُ لِلَّهِ وَ الرَّسُولِ فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ أَصْلِحُوا ذاتَ بَيْنِكُمْ ….﴾295 ، سفارش به رعایت تقوا نموده است.
آیه 25 ﴿ وَ اتَّقُوا فِتْنَةً لا تُصِيبَنَّ الَّذِينَ ظَلَمُوا مِنْكُمْ خَاصَّةً وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقابِ﴾296 نیز امر به تقوای الهی نموده است.
سفارش به تقوای الهی در آیه 29﴿يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ يَجْعَلْ لَكُمْ فُرْقاناً وَ يُكَفِّرْ عَنْكُمْ سَيِّئاتِكُمْ وَ يَغْفِرْ لَكُمْ وَ اللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ﴾297 هم بیان شده است.
آیه 69 ﴿فَكُلُوا مِمَّا غَنِمْتُمْ حَلالًا طَيِّباً وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ﴾298 متذکر تقوای الهی شده است. ذکر تقوا پس از موضوع خوردن روزیهای حلال و طیب می تواند در بردارنده این نکته باشد که در خوردن رزق حلال و طیب نیز باید با تقوا و خویشتندار باشند و قبل از مصرف هر غنیمتی به حلال بودن آن اطمینان داشته باشند.
2-1-5-2-2- صبر
آیه 46 و آیه 66 به موضوع صبر پرداخته اند.
آیه 46 ﴿ وَ أَطِيعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ لا تَنازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَ تَذْهَبَ رِيحُكُمْ وَ اصْبِرُوا إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ﴾299 ، علاوه بر اطاعت از خدا و رسول9، صبر پیشه کردن را نیز متذکر شده است.
آیه 66 ﴿الْآنَ خَفَّفَ اللَّهُ عَنْكُمْ وَ عَلِمَ أَنَّ فِيكُمْ ضَعْفاً فَإِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ مِائَةٌ صابِرَةٌ يَغْلِبُوا مِائَتَيْنِ وَ إِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ أَلْفٌ

پایان نامه
Previous Entries منابع و ماخذ پایان نامه مسجد الحرام، مجمع البیان Next Entries منابع و ماخذ پایان نامه رسول9، لَكُمْ، العملها، سَبِيلِ