منابع و ماخذ پایان نامه مسجد الحرام، مجمع البیان

دانلود پایان نامه ارشد

مِنْ قَبْلُ فَأَمْكَنَ مِنْهُمْ وَ اللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ﴾236، خداوند خود به آنها خدعه می زند و مؤمنان را همچون گذشته یاری می دهد.
2-1-3-3-4- غنایم جنگ
آیات«1-41-69» در زمینه غنایم جنگ سخن گفته اند.
بخشی از انفال، غنایم جنگی می باشد. آیه 1﴿ يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْأَنْفالِ قُلِ الْأَنْفالُ لِلَّهِ وَ الرَّسُولِ فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ أَصْلِحُوا ذاتَ بَيْنِكُمْ وَ أَطِيعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ﴾237، که در رابطه با غنایم جنگ بدر می باشد، حکم انفال را بیان می کند و آن را تنها مختص به خدا و رسول9 می داند.
آیه 41﴿ وَ اعْلَمُوا أَنَّما غَنِمْتُمْ مِنْ شَيْ‏ءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِي الْقُرْبى‏ وَ الْيَتامى‏ وَ الْمَساكِينِ وَ ابْنِ السَّبِيلِ إِنْ كُنْتُمْ آمَنْتُمْ بِاللَّهِ وَ ما أَنْزَلْنا عَلى‏ عَبْدِنا يَوْمَ الْفُرْقانِ يَوْمَ الْتَقَى الْجَمْعانِ وَ اللَّهُ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِيرٌ﴾238 سفارش می کند غنایمی که به دست مسلمانان می رسد می بایست خمس آن را پرداخت کنند. یک پنجم غنیمت به دست آمده به خدا، رسول9 ، ذی القربی، یتیمان، مساکین و در راه ماندگان تعلق می گیرد.
در مورد حلال و طیب بودن غنایم جنگ، طبق آیه 69﴿ فَكُلُوا مِمَّا غَنِمْتُمْ حَلالاً طَيِّباً وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ﴾239 باید دقت شود.

2-1-4- بررسی خط ارتباطی چهارم: مخالفان حق

2-1-4-

بررسي خط ارتباطي چهارم: مخالفان حق

1 – ویژگیها
2- پیامدها
3-مصداق مخالف

جدول1بخش 2-1-4: تقسیم بندی دسته های اصلی و فرعی خط ارتباطی«مخالفان حق»
عناوین اصلی مربوط به مخالفان حق

آیات مربوط به عناوین اصلی
تقسیم بندی عناوین اصلی به زیر مجموعه های فرعی
آیات مربوط به زیر مجموعه های فرعی

1-ویژگیها

1-5-6-8-13-18-19-21-22-23- 30- 31- 32- 34- 35- 36-40- 47-49-52-54- 55- 56-58- 62

لجاجت و مخالفت

1-5-6-8-13-31-32-34-35-40-52-54-55-56-58

مکر

18-30-47-49-62

عدم تعقل و پذیرش حقایق
21-22-23-31

غرور
19-47

بازداشتن مردم از مسیر الهی
34-35-36-47

2-پیامدها

12-13-14-16-18-22-25-30-34-35-36-50-52-54-55-58-65

3-مصداق مخالف

52-54

جدول 2 بخش2-1-4: تقسیم بندی دسته های اصلی و فرعی خط ارتباطی«مخالفان حق»
10
9
8
7
6
5
4
3
2
1

1

11

21

31

41

51

61

71

1-ویژگیها

2- پیامدها

3- مصداق مخالف

نمودار بخش2-1-4: نقاط تلاقی خطوط فرعی

2-1-4- بررسی خط ارتباطی چهارم: مخالفان حق( کافران، مشرکان، منافقان)
آیات «1-5-6-8-12-13-14-16- 18- 19- 21- 22- 23-25- 30- 31- 32- 34- 35- 36- 40- 47- 48- 49-50- 52- 54- 55- 56-58- 62-65-66-70-71 » مرتبط با خط ارتباطی مخالفان حق می باشد که به سه زیر مجموعه تقسیم می شود:
2-1-4-1- ویژگیها
ویژگیهای مخالفان حق آیات«1-5-6-8- 13-18-19-21-22-23- 30- 31- 32- 34- 35- 36-40- 47-49-52-54- 55- 56-58- 62» را در بر می گیرد.
2-1-4-1-1- لجاجت و مخالفت
موضوع لجاجت و مخالفت از سوی مخالفان حق، آیات« 1-5-6-8-13-31-32-34-35-40-52-54-55-56-58 » را در بر می گیرد.
از آنجا که اطرافیان پیامبر9را هم مؤمنان(اعم از حقیقی و ضعیف) و هم منافقان( در باطن مخالف حق می باشند اما در ظاهر مؤمن) تشکیل می دهند، می توان حال جدال و مخالفت بر سر غنائم -﴿ يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْأَنْفالِ قُلِ الْأَنْفالُ لِلَّهِ وَ الرَّسُولِ فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ أَصْلِحُوا ذاتَ بَيْنِكُمْ وَ أَطِيعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ﴾240، (آیه1)-، و حال کراهت از همراهی پیامبر 9در جهاد-﴿ كَما أَخْرَجَكَ رَبُّكَ مِنْ بَيْتِكَ بِالْحَقِّ وَ إِنَّ فَرِيقاً مِنَ الْمُؤْمِنِينَ لَكارِهُونَ﴾241 (آیه5)- را هم حال مؤمن ضعیف دانست و هم حال فرد منافق. اما حال جدال با پیامبر9بر سر رفتن به جهاد پس از تبیین حق، تنها حال منافق می باشد که در آیه 6 ﴿يُجادِلُونَكَ فِي الْحَقِّ بَعْدَ ما تَبَيَّنَ كَأَنَّما يُساقُونَ إِلَى الْمَوْتِ وَ هُمْ يَنْظُرُونَ﴾242 بیان شده است. توضیح این مطلب در شبکه ارتباطی خواهد آمد.
آیه ی 8 ﴿ لِيُحِقَّ الْحَقَّ وَ يُبْطِلَ الْباطِلَ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُجْرِمُونَ﴾243 کراهت مجرمان، در برابر تثبیت حق یعنی توحید و اسلام و از بین رفتن شرک و بی ایمانی را بیان می کند.
اصل واژه مجرم به معنای قطع ثمره از درخت است و به طور استعاره به گناه كردن نیز جرم گفته‏ می شود.244
آیه 13﴿ ذلِكَ بِأَنَّهُمْ شَاقُّوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ مَنْ يُشاقِقِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ فَإِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقابِ﴾245 از مخالفت کافران با خدا و رسول9سخن گفته است که این ویژگی از تعبیر﴿ شَاقُّوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ ﴾246 فهمیده می شود.
« مشاقة» به معناى مخالفت است و اصل آن « شق» به معناى بعض است، که در اینجا به معنای مخالفت با خدا و رسول9 و اصرار نمودن بر مخالفتشان می باشد. 247
آیه 31 ﴿ وَ إِذا تُتْلى‏ عَلَيْهِمْ آياتُنا قالُوا قَدْ سَمِعْنا لَوْ نَشاءُ لَقُلْنا مِثْلَ هذا إِنْ هذا إِلاَّ أَساطِيرُ الْأَوَّلِينَ﴾248 و آیه 32 ﴿ وَ إِذْ قالُوا اللَّهُمَّ إِنْ كانَ هذا هُوَ الْحَقَّ مِنْ عِنْدِكَ فَأَمْطِرْ عَلَيْنا حِجارَةً مِنَ السَّماءِ أَوِ ائْتِنا بِعَذابٍ أَلِيمٍ﴾249 مخالفت مشرکان و منافقان نسبت به آیات الهی و قرآن را بیان نموده است.
مخالفت نمودن با آیات حق، از ویژگی اهل باطل می باشد؛ خواه مشرکان باشند خواه منافقان. لذا اینکه برخی از تفاسیر، از جمله نمونه نظر به مشرکان250 و برخی دیگر از جمله المیزان نظر به منافقان و اهل کتاب دارند251، هر دو صحیح می باشد.
در آیه 34 ﴿ وَ ما لَهُمْ أَلَّا يُعَذِّبَهُمُ اللَّهُ وَ هُمْ يَصُدُّونَ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ وَ ما كانُوا أَوْلِياءَهُ إِنْ أَوْلِياؤُهُ إِلَّا الْمُتَّقُونَ وَ لكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لا يَعْلَمُونَ﴾252 به این ویژگی مخالفان اشاره شده که آنها مردم را از رفتن به مسجد الحرام باز می داشتند و مؤمنان حق نداشتند آزادانه در کنار خانه خدا به اقامه نماز و عبادت بپردازند.
صوت کشیدن و کف زدن در کنار خانه خدا، ویژگی دیگر آنها است که در آیه 35 ﴿ وَ ما كانَ صَلاتُهُمْ عِنْدَ الْبَيْتِ إِلَّا مُكاءً وَ تَصْدِيَةً فَذُوقُوا الْعَذابَ بِما كُنْتُمْ تَكْفُرُونَ﴾253 بیان شده است.
عجيب تر اينكه آنها مدعى بودند كه نماز و عبادتى دارند و به كارهاى احمقانه خود، نعره‏زدن‏ و كف‏زدن در اطراف خانه خدا، نام نماز مى‏گذاشتند.254
آیه 40 ﴿ وَ إِنْ تَوَلَّوْا فَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَوْلاكُمْ نِعْمَ الْمَوْلى‏ وَ نِعْمَ النَّصِيرُ﴾255 به موضوع سرپیچی مخالفان و تسلیم نشدن آنها در برابر حق اشاره دارد.
آیه 52﴿كَدَأْبِ آلِ فِرْعَوْنَ وَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ كَفَرُوا بِآياتِ اللَّهِ فَأَخَذَهُمُ اللَّهُ بِذُنُوبِهِمْ إِنَّ اللَّهَ قَوِيٌّ شَدِيدُ الْعِقاب﴾256 و آیه 54﴿كَدَأْبِ آلِ فِرْعَوْنَ وَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ كَذَّبُوا بِآياتِ رَبِّهِمْ فَأَهْلَكْناهُمْ بِذُنُوبِهِمْ وَ أَغْرَقْنا آلَ فِرْعَوْنَ وَ كُلٌّ كانُوا ظالِمِينَ﴾257 نیز تکذیب آیات الهی از سوی مخالفان را نشان می دهد.
آیه 55 ﴿ إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِنْدَ اللَّهِ الَّذِينَ كَفَرُوا فَهُمْ لا يُؤْمِنُونَ﴾258 به کفر ورزیدن و بی ایمانی مخالفان اشاره نموده است. آنان در اين راه، آن چنان سرسختى نشان می دادند كه هيچ اميدى به ايمان آوردنشان نبود.
نقض عهد و پیمان از دیگر خصوصیات مخالفان می باشد که در آیه 56﴿ الَّذِينَ عاهَدْتَ مِنْهُمْ ثُمَّ يَنْقُضُونَ عَهْدَهُمْ فِي كُلِّ مَرَّةٍ وَ هُمْ لا يَتَّقُونَ﴾259 به آن اشاره شده است. کسی که با پیامبر9عهد و پیمانی می بندد، و آنگاه آن را می شکند در واقع به مخالفت با پیامبر9برخاسته است. چنین عملی ریشه در پروا نداشتن از خدا می باشد. پس ویژگی دیگر آنها نداشتن تقوا است:﴿ وَ هُمْ لا يَتَّقُونَ﴾.
آیه 58﴿ وَ إِمَّا تَخافَنَّ مِنْ قَوْمٍ خِيانَةً فَانْبِذْ إِلَيْهِمْ عَلى‏ سَواءٍ إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ الْخائِنِينَ‏﴾260 به این اشاره دارد که مخالفان، در عهد و پیمانی که با خدا و رسول9 بسته اند، خیانت می کنند.
2-1-4-1-2- مکر
آیات« 18-30-47-49-62» به مکر مخالفان اشاره دارد.
آیه 18﴿ ذلِكُمْ وَ أَنَّ اللَّهَ مُوهِنُ كَيْدِ الْكافِرِينَ﴾261 به نقشه های کافران اشاره دارد. از آنجا که منافقان نیز از جمله کافران محسوب می شوند، می توان گفت منافقان نیز اهل مکر و خدعه می باشند.
كيد نوعى حيله است که گاهى مذموم و گاهى ممدوح می باشد که در اینجا حالت مذموم آن مورد نظر است.262
مکر کافران از جمله ویژگیهایی است که در آیه 30 ﴿ وَ إِذْ يَمْكُرُ بِكَ الَّذِينَ كَفَرُوا لِيُثْبِتُوكَ أَوْ يَقْتُلُوكَ أَوْ يُخْرِجُوكَ وَ يَمْكُرُونَ وَ يَمْكُرُ اللَّهُ وَ اللَّهُ خَيْرُ الْماكِرِينَ﴾263 به آن اشاره شده است. این آیه چاره اندیشی و تدبیر آنها را در زمینه از بین بردن پیامبر9بیان می کند.
فرد ریاکار کسی است که ظاهرش را خوب جلوه می دهد تا مردم را فریب دهد. درآیه 47﴿ وَ لا تَكُونُوا كَالَّذِينَ خَرَجُوا مِنْ دِيارِهِمْ بَطَراً وَ رِئاءَ النَّاسِ وَ يَصُدُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ وَ اللَّهُ بِما يَعْمَلُونَ مُحِيطٌ﴾264 نیز به ریاکاری مخالفان اشاره شده است.
آیه 49﴿ إِذْ يَقُولُ الْمُنافِقُونَ وَ الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ غَرَّ هؤُلاءِ دِينُهُمْ وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَإِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ﴾265 خبر از حالات درونی منافقان می دهد. تعبیر﴿ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ﴾ اشاره به گروه منافقان دارد كه به صفوف مسلمانان پيوسته اند و اظهار اسلام و ايمان مى‏كنند اما در باطن با آنها نیستند و از این طریق به مؤمنان نیرنگ می زنند.
در آیه 62﴿ وَ إِنْ يُرِيدُوا أَنْ يَخْدَعُوكَ فَإِنَّ حَسْبَكَ اللَّهُ هُوَ الَّذِي أَيَّدَكَ بِنَصْرِهِ وَ بِالْمُؤْمِنِينَ﴾266 به خدعه و نیرنگ مخالفان با رسول9 اشاره شده است.

2-1-4-1-3- عدم تعقل و پذیرش حقایق
آیات« 21-22-23-31 » به این موضوع اشاره دارند.
آیه 21﴿ وَ لا تَكُونُوا كَالَّذِينَ قالُوا سَمِعْنا وَ هُمْ لا يَسْمَعُونَ﴾267، به وصف حال منافقان اشاره نموده است؛ اینکه قول حق را می شنوند و عمل نمی کنند.
مجمع البیان این آیه را مرتبط با منافقان می داند268. نمونه نیز می گوید: این افراد ظاهراً در صف مؤمنانند ولى مطيع فرمان نيستند.269
از دیگر ویژگیهای منافقان این است که: به ظاهر گوشهاى سالمی دارند ولى در مسير شنيدن سخنان حق به کار نمی برند، زبان سالمى دارند اما مهر سكوت بر لب زده و دفاعى از حق نمى‏كنند، از نعمت فکر بهره‏مندند اما درست نمى‏انديشند.270 آیه 22﴿إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِنْدَ اللَّهِ الصُّمُّ الْبُكْمُ الَّذِينَ لا يَعْقِلُونَ﴾271 به این مطالب اشاره دارد که زیر مجموعه عدم پذیرش حقایق می باشد.
آیه 23 ﴿ وَ لَوْ عَلِمَ اللَّهُ فِيهِمْ خَيْراً لَأَسْمَعَهُمْ وَ لَوْ أَسْمَعَهُمْ لَتَوَلَّوْا وَ هُمْ مُعْرِضُونَ﴾272 به عدم پذیرش حق و رویگردانی و اعراض منافقان اشاره نموده است.
در آیه 31﴿ وَ إِذا تُتْلى‏ عَلَيْهِمْ آياتُنا قالُوا قَدْ سَمِعْنا لَوْ نَشاءُ لَقُلْنا مِثْلَ هذا إِنْ هذا إِلَّا

پایان نامه
Previous Entries منابع و ماخذ پایان نامه مِنْكُمْ، ميدان، جنگ،، مجاهد Next Entries منابع و ماخذ پایان نامه مسجد الحرام