منابع و ماخذ پایان نامه رسول9، لَكُمْ، العملها، سَبِيلِ

دانلود پایان نامه ارشد

يَغْلِبُوا أَلْفَيْنِ بِإِذْنِ اللَّهِ وَ اللَّهُ مَعَ الصَّابِرِينَ﴾300 نیز به این مطلب اشاره کرده است.
2-1-5-2-3- اطاعت از خدا و رسول9
این موضوع آیات«1-20-21-24-46» را در بر گرفته است.
آیه 1﴿يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْأَنْفالِ قُلِ الْأَنْفالُ لِلَّهِ وَ الرَّسُولِ فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ أَصْلِحُوا ذاتَ بَيْنِكُمْ وَ أَطِيعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ﴾301، اطاعت از خدا و رسول 9را ذکر نموده است.
آیه 20 ﴿يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ لا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَ أَنْتُمْ تَسْمَعُونَ﴾302 اهل ایمان را به اطاعت از خدا و رسول9امر نموده است. در تمام زمینه هایی که خدا و رسول9 حکم می کنند اطاعت فرمان آنها لازم و ضروری می باشد.
آیه 21 ﴿ وَ لا تَكُونُوا كَالَّذِينَ قالُوا سَمِعْنا وَ هُمْ لا يَسْمَعُونَ﴾303، کسانی را که به ظاهر سخن رسول9 را می شنوند اما بکار نمی بندند و اطاعت نمی کنند، مذمت می کند. لذا اطاعت از خدا و رسول9 اصل می باشد نه صرف شنیدن سخنان او.
اجابت نمودن امر خدا و رسول9 بنا به آیه 24 ﴿يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَجِيبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذا دَعاكُمْ لِما يُحْيِيكُمْ وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ وَ أَنَّهُ إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ﴾304 ، در هر زمانی که مؤمنان فرا خوانده می شوند، لازم است.
آیه 46 ﴿ وَ أَطِيعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ لا تَنازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَ تَذْهَبَ رِيحُكُمْ وَ اصْبِرُوا إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ﴾305 نیز، اطاعت از خدا و رسول9را متذکر شده است.
2-1-5-2-4-توکل به خداوند
آیه 49 و آیه 61 به توکل اشاره کرده اند.
آیه 49﴿إِذْ يَقُولُ الْمُنافِقُونَ وَ الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ غَرَّ هؤُلاءِ دِينُهُمْ وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَإِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ﴾306، توکل به خداوند را توصیه نموده است.
توکل به خداوند در آیه 61﴿وَ إِنْ جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَها وَ تَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ﴾307 نیز بیان شده است.
2-1-5-2-5- نهی از خیانت
طبق آیه 27 ﴿يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَخُونُوا اللَّهَ وَ الرَّسُولَ وَ تَخُونُوا أَماناتِكُمْ وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ﴾308 اهل ایمان از خیانت به خدا و رسول9و همچنین خیانت به امانتهایی که در دست دارند، نهی شده اند.
2-1-5-2-6- نهی از غرور و ریاکاری
آیه 21 ﴿ وَ لا تَكُونُوا كَالَّذِينَ قالُوا سَمِعْنا وَ هُمْ لا يَسْمَعُونَ﴾309 و آیه 47 ﴿ وَ لا تَكُونُوا كَالَّذِينَ خَرَجُوا مِنْ دِيارِهِمْ بَطَراً وَ رِئاءَ النَّاسِ وَ يَصُدُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ وَ اللَّهُ بِما يَعْمَلُونَ مُحِيطٌ﴾310 مؤمنان را از ریاکاری و حال غرور و سرمستی باز می دارد.

2-1-6- بررسی خط ارتباطی ششم: مؤمنان

2-1-6-

بررسی خط ارتباطی ششم: مؤمنان

1- ویژگیها
2- عکس العملها
3- خطابها
4- پیامدها

جدول 1بخش 2-1-6: تقسیم بندی دسته های اصلی و فرعی خط ارتباطی « مؤمنان »
عناوین اصلی مربوط به مؤمنان

آیات مربوط به عناوین اصلی
تقسیم بندی عناوین اصلی به زیر مجموعه های فرعی
آیات مربوط به زیر مجموعه های فرعی
1-ویژگیها
2-3-4-72-74-75

2-عکس العمل ها
1- 5- 6- 7- 9

3-خطابها
15-16-17-20-21-24-25-26-27-28-29-45-46-47

4-پیامدها
2-4-9-19-29-46-49-60-65-73-74

جدول 2بخش2-1-6: تقسیم بندی دسته های اصلی و فرعی خط ارتباطی « مؤمنان »
10
9
8
7
6
5
4
3
2
1

1

11

21

31

41

51

61

71

1-ویژگیها

2-عکس العملها

3-خطابها

4-پیامدها

نمودار بخش2-1-6: نقاط تلاقی خطوط فرعی

2-1-6- بررسی خط ارتباطی ششم: مؤمنان
خط ارتباطی مؤمنان آیات « 1- 2- 3- 4-5-6-7-9- 15-16-17-19-20-21-24- 25-26-27-28- 29- 45-46-47- 49-60- 65- 72-73- 74- 75 » را در بر می گیرد، که به چهار زیر مجموعه تقسیم می شود:
1- ویژگیها
2- عکس العملها
3- خطابها
4- پیامدها
2-1-6-1- ویژگیهای مؤمنان
در آیات «2-3-4-72-74-75» موضوع ویژگیهای مؤمنان بیان شده است. قابل ذکر است که مراد از ویژگیهای مؤمنان، صفات مؤمنان حقیقی می باشد.
درآیه 2﴿ إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ إِذا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَ إِذا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آياتُهُ زادَتْهُمْ إِيماناً وَ عَلى‏ رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ﴾311، و آیه 3﴿ الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ يُنْفِقُونَ﴾312، به ویژگیهای مؤمنان واقعی اشاره شده است که عبارتند از: خشوع دلها هنگام یاد خدا، افزایش ایمان پس از شنیدن آیات، توکل ، مداومت بر نماز و انفاق.
در توضیح توکل ذکر این نکته لازم است که با افزایش ایمان، اطمينان فرد مؤمن به رحمت خدا افزون مى‏شود و به حسن تدبير او اعتماد بيشتر مى‏يابد و كم‏كم به اين يقين مى‏رسد كه خداوند او را در نيمه راه تنها نخواهد گذاشت و رشته عنايت خود پاره نخواهد ساخت. پس با قدم نهادن در این راه، تأييدات غيبى، او را در كارهايش يارى خواهند داد. مؤمن عارف به خدا، از خدا مى‏ترسد، تسليم هواها و هوسها نمى‏شود، از مرگ بيمى ندارد، از اين رو لبريز از تحرك و فعاليت است. اين توكّل دال بر اين است كه به قدرتها و نيروهايى كه خدا به او عنايت كرده اميدوار و مطمئن است بى آن كه به دست ديگران بنگرد313.
دو ویژگی نماز و انفاق، بیانگر” ارتباط با خدا ” و” ارتباط با خلق خدا “می باشد314. همانطور که در آیه 4﴿ أُولئِكَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا لَهُمْ دَرَجاتٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ مَغْفِرَةٌ وَ رِزْقٌ كَرِيمٌ﴾315 تصریح شده است، کسانی که این دو خصوصیت را دارا باشند، مؤمنان حقیقی هستند.
از ویژگیهای دیگر مؤمنان ایمان، هجرت، جهاد، پناه دادن، و یاری رساندن می باشدکه در آیه 72 ﴿ إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ الَّذِينَ آوَوْا وَ نَصَرُوا أُولئِكَ بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْضٍ وَ الَّذِينَ آمَنُوا وَ لَمْ يُهاجِرُوا ما لَكُمْ مِنْ وَلايَتِهِمْ مِنْ شَيْ‏ءٍ حَتَّى يُهاجِرُوا وَ إِنِ اسْتَنْصَرُوكُمْ فِي الدِّينِ فَعَلَيْكُمُ النَّصْرُ إِلاَّ عَلى‏ قَوْمٍ بَيْنَكُمْ وَ بَيْنَهُمْ مِيثاقٌ وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ﴾316 ذکر شده است.
﴿ إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا﴾317 اشاره به كساني است كه در مكه ايمان آوردند چه در زمان حضور حضرت در مكه و چه بعد از هجرت ایشان يا زمانهایی که پیامبر9در مراكز ديگر غیر از مدینه سكونت داشتند و آنها به شرف اسلام مشرف شدند.﴿ وَ هاجَرُوا﴾318 منازل خود را رها كردند و هجرت به مدينه نمودند و خدمت پیامبر9مشرف شدند.﴿ وَ جاهَدُوا بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ﴾319 در امر جهاد بذل مال و جان كردند يعنى حاضر شدند براى جهاد با كفار و مشركين، مال و جان خود را در راه خدا خالصانه صرف نمایند. ﴿ وَ الَّذِينَ آوَوْا﴾320 اشاره به مؤمنين اهل مدينه است كه مهاجرين را جاى دادند و براى آنها منازل و مساكن تدارك دیدند. ﴿ وَ نَصَرُوا﴾321 و آنها را يارى كردند كه به انصار معروف شدند.322
آیه 74 ﴿ وَ الَّذِينَ آمَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ الَّذِينَ آوَوْا وَ نَصَرُوا أُولئِكَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ رِزْقٌ كَرِيمٌ﴾323 نیز ویژگیهای ذکر شده در آیه 72 را مورد تأکید قرار داده است.
همچنین کسانی که بعداً ایمان می آورند و اهل هجرت و جهاد می باشند، در ردیف مؤمنان حقیقی به شمار می روند که آیه 75 ﴿ وَ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْ بَعْدُ وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا مَعَكُمْ فَأُولئِكَ مِنْكُمْ وَ أُولُوا الْأَرْحامِ بَعْضُهُمْ أَوْلى‏ بِبَعْضٍ فِي كِتابِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بِكُلِّ شَيْ‏ءٍ عَلِيمٌ﴾324 به این نکته اشاره کرده است.
2-1-6-2- عکس العملها
آیات « 1- 5- 6- 7- 9» عکس العملهای مؤمنان در برابر فرمان خدا و رسول9را متذکر می شوند.
درخواست انفال پس از جنگ بدر،که در آیه 1 ﴿ يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْأَنْفالِ قُلِ الْأَنْفالُ لِلَّهِ وَ الرَّسُولِ فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ أَصْلِحُوا ذاتَ بَيْنِكُمْ وَ أَطِيعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ﴾325 ذکر شده است، مسلماً از سوی مؤمنان حقیقی نمی باشد؛ چرا که آنها خود اهل انفاق می باشند، لذا دیگر طالب غنائم جنگی نیستند که از رسول 9درخواست کنند. بنابراین چنین درخواستی از سوی مؤمنان ضعیف می باشد.
در برابر فرمان جهاد، عده ای از مؤمنان، با نارضایتی آن را پذیرفتند که آیه 5 ﴿ كَما أَخْرَجَكَ رَبُّكَ مِنْ بَيْتِكَ بِالْحَقِّ وَ إِنَّ فَرِيقاً مِنَ الْمُؤْمِنِينَ لَكارِهُونَ﴾326 بیانگر کراهت آنها از رفتن به جنگ می باشد.
با توجه به اینکه در جهاد نظر به حفظ مصالح عمومى و جامعه مسلمين است، در موضوع انفال نيز كه براى خدا و رسول 9و امام7 است، منافع همه مسلمين جهادگر منظور می باشد. اما جمعى از مؤمنين كه توجّه به منافع شخصى داشته، و آنرا مقدّم بر منافع اجتماعى مى‏شمارند، از اين جهت ناراضى بوده، و با كراهت و ناراحتى آنرا مى‏پذيرند.327
در آیه 6 ﴿ يُجادِلُونَكَ فِي الْحَقِّ بَعْدَ ما تَبَيَّنَ كَأَنَّما يُساقُونَ إِلَى الْمَوْتِ وَ هُمْ يَنْظُرُونَ﴾328 جدال و نزاع در رفتن به جهاد قبل از مشخص شدن حق، عکس العمل مؤمنان ضعیف می باشد که از جنگیدن کراهت داشتند. اما مؤمن حقیقی برای نابودی باطل می شتابد و از آن استقبال می کند.
مجادله: عبارتست از ادامه دادن در تحكيم و اثبات موضوعى در مقابل طرف مقابل، حقّ باشد يا باطل و بصورت خصومت صورت می گیرد، و منشأ جدال در اغلب موارد خودخواهى است.329
از واژه ﴿ تَوَدُّونَ﴾330 در آیه 7 ﴿ وَ إِذْ يَعِدُكُمُ اللَّهُ إِحْدَى الطَّائِفَتَيْنِ أَنَّها لَكُمْ وَ تَوَدُّونَ أَنَّ غَيْرَ ذاتِ الشَّوْكَةِ تَكُونُ لَكُمْ وَ يُرِيدُ اللَّهُ أَنْ يُحِقَّ الْحَقَّ بِكَلِماتِهِ وَ يَقْطَعَ دابِرَ الْكافِرِينَ﴾331 عکس العمل مؤمن ضعیف در برابر وعده خدا (كاروان تجارى قريش يا لشكر آنها) فهمیده می شود. لازم به ذکر است که مؤمن حقیقی از بین دو کاروان تجاری و نظامی، آنچه که خداوند می خواهد انتخاب می کند و سختیها را به جان می خرد.
استغاثه نمودن که در آیه 9 ﴿ إِذْ تَسْتَغِيثُونَ رَبَّكُمْ فَاسْتَجابَ لَكُمْ أَنِّي مُمِدُّكُمْ بِأَلْفٍ مِنَ الْمَلائِكَةِ مُرْدِفِينَ﴾332 ذکر شده است، نشان می دهد که این واکنش از سوی مؤمنان ضعیف بوده است. وقتی که خداوند وعده پیروزی به مسلمین می دهد، دیگر جای ترس و نگرانی نیست؛ چراکه خداوند هرگز خلف وعده نمی کند:﴿ بِنَصْرِ اللَّهِ يَنْصُرُ مَنْ يَشاءُ وَ هُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ * وَعْدَ اللَّهِ لا يُخْلِفُ اللَّهُ وَعْدَه وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ﴾333. اما می بینیم که در میان جنگجویان، گروهی از ترس جانشان، دست به دعا برمی دارند و از خداوند طلب یاری می کنند.
2-1-6-3- خطابها334
خداوند در آیات «15-16-17-20-21-24-25-26-27-28-29-45-46-47» مؤمنان را مورد خطاب قرار داده و سفارشات و توصیه

پایان نامه
Previous Entries منابع و ماخذ پایان نامه مسجد الحرام Next Entries منابع و ماخذ پایان نامه 2-1-7-، :﴿، رَسُولَهُ، پیامبر9می