منابع و ماخذ مقاله ﻫﺎي، ﺳﺎﺧﺖ، اﻧﺪازه

دانلود پایان نامه ارشد

ﻣﺎﻟﻴﺎت ﺑﻪ داراﻳﻲ ﻫﺎ وﺟﻪ ﻧﻘﺪ ﻧﺴﺒﺖ داراﻳﻲ ﻫﺎي ﺟﺎري ﺑﻪ ﺑﺪﻫﻲ ﺟﺎري

ﻧﺴﺒﺖ ﺑﺪﻫﻲ ﻫﺎ ﺑﻪ ﻛﻞ داراﻳﻲ درآﻣﺪ ﻓﺮوش ﻛﻞ داراﻳﻲ ﻫﺎ

٨۴

ارزش ﮔﺬارﯼ زﻳﺮ ﻗﻴﻤﺖ

اﻃﻼﻋﺎت ﺣﺴﺎﺑﺪارﯼ
اﻃﻼﻋﺎت ﻣﺎﻟﮑﻴﺖ
ﺷﺮاﻳﻂ ﺑﺎزار
اﻃﻼﻋﺎت ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ

اﻧﺘﺸﺎر ﺳﻬﺎم

درﺁﻣﺪ ﻓﺮوش

ﺗﻌﺪاد ﺳﻬﺎﻣﺪاران ﭘﺲ از
ﻣﺘﻮﺳﻂ ﺑﺎزدﻩ روزاﻧﻪ

ﺗﻌﺪاد ﺳﻬﺎم ﻣﻨﺘﺸﺮ ﺷﺪﻩ ﺑﺮاﯼ

ﻋﺮﺿﻪ ﻋﻤﻮﻣﯽ
ﺷﺎﺧﺺ ﻗﻴﻤﺖ ﺳﻬﺎم (٢٠

اوﻟﻴﻦ ﺑﺎر

روز ﭘﻴﺶ از ﻋﺮﺿﻪ

ﻋﻤﻮﻣﯽ)

ﮐﻞ ﺑﺪهﯽ هﺎ/ ﮐﻞ داراﻳﯽ هﺎ
ﺳﺎﺧﺘﺎر ﻣﺎﻟﮑﻴﺖ ﭘﻴﺶ از
ﺗﻌﺪاد ﺳﻬﺎم ﻓﺮوﺧﺘﻪ ﺷﺪﻩ در

ﻋﺮﺿﻪ ﻋﻤﻮﻣﯽ
اوﻟﻴﻦ ﻋﺮﺿﻪ ﻋﻤﻮﻣﯽ

داراﻳﯽ هﺎﯼ ﺟﺎرﯼ/ ﺑﺪهﯽ

درﺻﺪ ﺗﻌﺪاد ﺳﻬﺎم در

ﻗﻴﻤﺖ ﺑﺎزﻧﮕﺮي ﺷﺪﻩ (درﺻﺪ)

هﺎﯼ ﺟﺎرﯼ

ﻋﺮﺿﻪ ﻋﻤﻮﻣﯽ ﺑﻪ ﺗﻌﺪاد ﮐﻞ

ﺳﻬﺎم ﭘﺲ از ﻋﺮﺿﻪ ﻋﻤﻮﻣﯽ

وﺟﻪ ﻧﻘﺪ
ﺗﻌﺪاد ﺳﻬﺎم ﻋﺮﺿﻪ ﺷﺪﻩ ﭘﺲ
ﺻﻨﻌﺖ(ﻣﺠﺎزﯼ)

از ﻋﺮﺿﻪ ﻋﻤﻮﻣﯽ اوﻟﻴﻪ

ﺳﻮد ﺑﻌﺪ از آﺴﺮ ﻣﺎﻟﻴﺎت /داراﻳﯽ هﺎ

ﺷﻜﻞ :4-3 ﻣﺘﻐﻴﺮﻫﺎ و ﺷﺎﺧﺺ ﻫﺎي اﻧﺪازه ﮔﻴﺮي ارزش ﮔﺬاري زﻳﺮ ﻗﻴﻤﺖ (ﺑﺨﺶ ﻫﺎي ﻃﻮﺳﻲ رﻧﮓ ﺑﻪ ﻣﻨﺰﻟﻪ

ﻣﺘﻐﻴﺮﻫﺎ و ﺑﺨﺶ ﻫﺎي ﺳﻔﻴﺪ رﻧﮓ ﻧﺸﺎﻧﮕﺮ ﺷﺎﺧﺺ ﻫﺎي اﻧﺪازه ﮔﻴﺮي ﻣﺘﻐﻴﺮﻫﺎ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﻨﺪ.)

٩۴

2. اﻃﻼﻋﺎت ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﻣﺎﻟﻜﻴﺖ ﺗﻌﺪاد ﺧﺮﻳﺪاران ﺳﻬﺎم در اوﻟﻴﻦ روز ﻋﺮﺿﻪ ﻋﻤﻮﻣﻲ

ﺳﺎﺧﺘﺎر ﻣﺎﻟﻜﻴﺖ ﭘﻴﺶ از ﻋﺮﺿﻪ ﻋﻤﻮﻣﻲ (در ﺻﻮرت وﺟﻮد ﺳﻬﺎﻣﺪار ﻋﻤﺪه ﺑﺎ در اﺧﺘﻴﺎر داﺷﺘﻦ %51 ﻳﺎ ﺑﻴﺸﺘﺮ از ﺳﻬﺎم ﺷﺮﻛﺖ، ﻣﻘﺪار 1 و در ﻏﻴﺮ اﻳﻨﺼﻮرت ﻣﻘﺪار 0 ﻣﻲ ﮔﻴﺮﻧﺪ.)

درﺻﺪ ﺗﻌﺪاد ﺳﻬﺎم در ﻋﺮﺿﻪ ﻋﻤﻮﻣﻲ اوﻟﻴﻪ ﺑﻪ ﺗﻌﺪاد ﻛﻞ ﺳﻬﺎم ﭘﺲ از ﻋﺮﺿﻪ ﻋﻤﻮﻣﻲ (ﺗﻌﺪاد ﺳﻬﺎم را از ﺗﻘﺴﻴﻢ ﻣﻴﺰان ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ ﺷﺮﻛﺖ ﺑﺮ- 1000 ارزش اﺳﻤﻲ ﻫﺮ ﺳﻬﻢ – در دوره ﻫﺎي 1روز، 1ﻣﺎه، 3ﻣﺎه، 6ﻣﺎه، 9ﻣﺎه و 12ﻣﺎه ﭘﺲ از ﻋﺮﺿﻪ، ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﻧﻤﻮده و ﺳﭙﺲ ﻧﺴﺒﺖ ﻳﺎد ﺷﺪه ﺑﻪ دﺳﺖ ﻣﻲ آﻳﺪ.)

3. ﺷﺮاﻳﻂ ﺑﺎزار ﻣﺘﻮﺳﻂ ﺑﺎزده روزاﻧﻪ ﺷﺎﺧﺺ ﻗﻴﻤﺖ ﺳﻬﺎم (ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ 20 روز ﭘﻴﺶ از اوﻟﻴﻦ ﻋﺮﺿﻪ): ﺷﺎﺧﺺ ﻗﻴﻤﺖ

ﺑﻮرس اوراق ﺑﻬﺎدار ﺗﻬﺮان (TEPIX)، ﻧﻤﺎﻳﺎﻧﮕﺮ روﻧﺪ ﻋﻤﻮﻣﻲ ﻗﻴﻤﺖ ﺗﻤﺎﻣﻲ ﺷﺮﻛﺖﻫﺎي ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه در ﺑﻮرس اﺳﺖ و ﺻﺮﻓﺎ از ﺗﻐﻴﻴﺮات ﻗﻴﻤﺖ – و ﻧﻪ ﭘﺎراﻣﺘﺮﻫﺎي دﻳﮕﺮ- ﻣﺘﺄﺛﺮ ﻣﻲ ﮔﺮدد. ﺷﺎﺧﺺ ﻣﺰﺑﻮر ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻓﺮﻣﻮل زﻳﺮ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﻣﻲﮔﺮدد:

n∑pit qit
ﻓﺮﻣﻮل (1)
×100
ii1
TEPIX t

Dt

ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪ اي ﻛﻪ:

= Pit ﻗﻴﻤﺖ ﺷﺮﻛﺖ iام در زﻣﺎن t

= qit ﺗﻌﺪاد ﺳﻬﺎم ﻣﻨﺘﺸﺮه ﺷﺮﻛﺖ iام در زﻣﺎن t

= Dt ﻋﺪد ﭘﺎﻳﻪ در زﻣﺎن t ﻛﻪ در زﻣﺎن ﻣﺒﺪاء ﺑﺮاﺑﺮ ∑pioqio ﺑﻮده اﺳﺖ

= P io ﻗﻴﻤﺖ ﺷﺮﻛﺖ iام در زﻣﺎن ﻣﺒﺪأ

= qio ﺗﻌﺪاد ﺳﻬﺎم ﻣﻨﺘﺸﺮه ﺷﺮﻛﺖ iام در زﻣﺎن ﻣﺒﺪأ

= n ﺗﻌﺪاد ﺷﺮﻛﺖﻫﺎي ﻣﺸﻤﻮل ﺷﺎﺧﺺ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﻨﺪ.

٠۵

ﻫﻤﺎنﮔﻮﻧﻪ ﻛﻪ از ﻓﺮﻣﻮل (1) ﻣﺸﺨﺺ اﺳﺖ، ﺗﻌﺪاد ﺳﻬﺎم ﻣﻨﺘﺸﺮه ﺷﺮﻛﺖﻫﺎ ﻣﻌﻴﺎر وزندﻫﻲ در ﺷﺎﺧﺺ ﻣﺰﺑﻮر اﺳﺖ

ﻛﻪ اﻳﻦ اﻣﺮ ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺷﺮﻛﺖﻫﺎي ﺑﺰرگ در ﺷﺎﺧﺺ ﻣﻲﺷﻮد (راﻋﻲ و ﺗﻠﻨﮕﻲ، .(1383

در ﺗﺤﻘﻴﻖ ﭘﻴﺶ رو، ﺗﺎﺛﻴﺮ ﺷﺎﺧﺺ ﻗﻴﻤﺖ ﺳﻬﺎم ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ 20 روز ﭘﻴﺶ از اوﻟﻴﻦ ﻋﺮﺿﻪ ﻋﻤﻮﻣﻲ (ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻳﻜﻲ

دﻳﮕﺮ از ﻣﺘﻐﻴﺮﻫﺎي ﻣﺴﺘﻘﻞ)، ﺑﺮ ارزان ﻓﺮوﺷﻲ IPO ﺑﺮرﺳﻲ ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ.

4. اﻃﻼﻋﺎت ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ اﻧﺘﺸﺎر ﺳﻬﺎم ﺗﻌﺪاد ﺳﻬﺎم ﻣﻨﺘﺸﺮ ﺷﺪه ﺑﺮاي اوﻟﻴﻦ ﺑﺎر (ﺣﺎﺻﻞ از ﺗﻘﺴﻴﻢ ﻣﻴﺰان ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ ﺷﺮﻛﺖ در اوﻟﻴﻦ روز ﻋﺮﺿﻪ ﺑﺮ

– 1000 ارزش اﺳﻤﻲ ﻫﺮ ﺳﻬﻢ-)

ﺗﻌﺪاد ﺳﻬﺎم ﻓﺮوﺧﺘﻪ ﺷﺪه در اوﻟﻴﻦ ﻋﺮﺿﻪ ﻋﻤﻮﻣﻲ ﻗﻴﻤﺖ ﺑﺎزﻧﮕﺮي ﺷﺪه (درﺻﺪ): روش ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ آن ﻋﺒﺎرت اﺳﺖ از :

ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ ﺑﺎﻻﺗﺮﻳﻦ و ﭘﺎﻳﻴﻦ ﺗﺮﻳﻦ ﻗﻴﻤﺖ در روز ﻋﺮﺿﻪ – ﻗﻴﻤﺖ ﻋﺮﺿﻪ ﺷﺪه

– 1

ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ ﺑﺎﻻﺗﺮﻳﻦ و ﭘﺎﻳﻴﻦ ﺗﺮﻳﻦ ﻗﻴﻤﺖ در روز ﻋﺮﺿﻪ

ﺻﻨﻌﺖ (ﻣﺠﺎزي): ﻓﻬﺮﺳﺖ ﺻﻨﺎﻳﻊ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻓﻌﺎل در ﺑﻮرس اوراق ﺑﻬﺎدار ﺗﻬﺮان در ﺟﺪول 1-3 آورده

ﺷﺪه اﺳﺖ.

١۵

ﺟﺪول :1-3 ﻓﻬﺮﺳﺖ ﺻﻨﺎﻳﻊ ﻓﻌﺎل در ﺑﻮرس واراق ﺑﻬﺎدار ﺗﻬﺮان

ﻛﺸﺎورزي، داﻣﭙﺮوري و ﺧﺪﻣﺎت واﺑﺴﺘﻪ

اﺳﺘﺨﺮاج زﻏﺎل ﺳﻨﮓ، ﻟﻴﻨﻴﺖ و زﻏﺎل ﺳﻨﮓ ﻧﺎرس

اﺳﺘﺨﺮاج ﻛﺎﻧﻲ ﻫﺎي ﻓﻠﺰي

اﺳﺘﺨﺮاج ﻣﻌﺎدن

ﺳﺎﺧﺖ ﻣﻨﺴﻮﺟﺎت

دﺑﺎﻏﻲ، ﭘﺮداﺧﺖ ﭼﺮم و ﺳﺎﺧﺖ اﻧﻮاع ﭘﺎﭘﻮش

ﺳﺎﺧﺖ
ﭼﻮب،
ﻣﺤﺼﻮﻻت
ﭼﻮب
و
ﺳﺎﺧﺖ ﻛﺎﻏﺬ و ﻣﺤﺼﻮﻻت ﻛﺎﻏﺬي
ﭼﻮب ﭘﻨﺒﻪ

ﺳﺎﺧﺖ
ﻣﺤﺼﻮﻻت
ﻏﺬاﻳﻲ
و
اﻧﻮاع
اﻧﺘﺸﺎر، ﭼﺎپ و ﺗﻜﺜﻴﺮ رﺳﺎﻧﻪ ﻫﺎي ﺿﺒﻂ ﺷﺪه
آﺷﺎﻣﻴﺪﻧﻲ ﻫﺎ

ﺳﺎﺧﺖ ﻛﻚ، ﻓﺮآورده ﻫﺎي ﺣﺎﺻﻞ از ﺗﺼﻔﻴﻪ ﻧﻔﺖ و
ﺳﺎﺧﺖ ﻣﻮاد و ﻣﺤﺼﻮﻻت ﺷﻴﻤﻴﺎﻳﻲ
ﺳﻮﺧﺖ ﻫﺎي ﻫﺴﺘﻪ اي

ﺳﺎﺧﺖ ﻣﺤﺼﻮﻻت از ﻻﺳﺘﻴﻚ و ﭘﻼﺳﺘﻴﻚ

ﺳﺎﺧﺖ ﺳﺎﻳﺮ ﻣﺤﺼﻮﻻت ﻛﺎﻧﻲ ﻏﻴﺮ ﻓﻠﺰي

ﺳﺎﺧﺖ ﻣﺤﺼﻮﻻت ﻓﻠﺰي ﻓﺎﺑﺮﻳﻜﻲ ﺑﻪ ﺟﺰ ﻣﺎﺷﻴﻦ آﻻت
ﺳﺎﺧﺖ ﻓﻠﺰات اﺳﺎﺳﻲ

ﺳﺎﺧﺖ ﻣﺎﺷﻴﻦ آﻻت و ﺗﺠﻬﻴﺰات ﻃﺒﻘﻪ ﺑﻨﺪي ﻧﺸﺪه در
ﺳﺎﺧﺖ ﻣﺎﺷﻴﻦ آﻻت و دﺳﺘﮕﺎه ﻫﺎي ﺑﺮﻗﻲ ﻃﺒﻘﻪ ﺑﻨﺪي ﻧﺸﺪه در
ﺟﺎي دﻳﮕﺮ

ﺟﺎي دﻳﮕﺮ

ﺳﺎﺧﺖ رادﻳﻮ و ﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮن و دﺳﺘﮕﺎه ﻫﺎ و وﺳﺎﻳﻞ
ﺳﺎﺧﺖ اﺑﺰار ﭘﺰﺷﻜﻲ، اﺑﺰار دﻗﻴﻖ و اﺑﺰار اﭘﺘﻴﻜﻲ، ﺳﺎﻋﺖ ﻣﭽﻲ و
ارﺗﺒﺎﻃﻲ

اﻧﻮاع دﻳﮕﺮ ﺳﺎﻋﺖ

وﺳﺎﻳﻞ ﻧﻘﻠﻴﻪ ﻣﻮﺗﻮري، ﺗﺮﻳﻠﺮ و ﻧﻴﻢ ﺗﺮﻳﻠﺮ

ﺳﺎﻳﺮ ﺗﺠﻬﻴﺰات ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ

ﺳﺎﺧﺖ ﻣﺒﻠﻤﺎن، ﻣﺼﻨﻮﻋﺎت ﻃﺒﻘﻪ ﺑﻨﺪي ﻧﺸﺪه در ﺟﺎي
ﺷﺮﻛﺖ ﻫﺎي ﻣﻌﻈﻢ ﭼﻨﺪ رﺷﺘﻪ اي ﺻﻨﻌﺘﻲ
دﻳﮕﺮ

ﭘﻴﻤﺎﻧﻜﺎري ﻋﻤﻮﻣﻲ

ﺷﺮﻛﺖ ﻫﺎي ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ، اﻧﺒﺎرداري و ارﺗﺒﺎﻃﺎت

ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﻫﺎي ﭘﺸﺘﻴﺒﺎﻧﻲ و ﻛﻤﻜﻲ ﺣﻤﻞ و
ﻧﻘﻞ،
واﺳﻄﻪ ﮔﺮي ﻫﺎي ﻣﺎﻟﻲ ﺑﻪ ﺟﺰ ﺗﺎﻣﻴﻦ وﺟﻮه ﺑﻴﻤﻪ و ﺑﺎزﻧﺸﺴﺘﮕﻲ
ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﻫﺎي آژاﻧﺲ ﻫﺎي ﻣﺴﺎﻓﺮﺗﻲ

اﻧﺒﻮه ﺳﺎزي، اﻣﻼك و ﻣﺴﺘﻐﻼت

ﻣﺸﺎوره ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﻧﺮم اﻓﺰار و ﻋﺮﺿﻪ ﻧﺮم اﻓﺰار

ﺳﺎﻳﺮ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﻫﺎي ﻛﺴﺐ و ﻛﺎر

٢۵

3ـ5ـ2ـ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﻮﺛﺮ ﺑﺮ اﻓﺖ ﻗﻴﻤﺖ در ﺑﻠﻨﺪ ﻣﺪت:

ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺑﺮرﺳﻲ اﻓﺖ ﺑﻠﻨﺪ ﻣﺪت ﻗﻴﻤﺖ ﻫﺎ در IPO، ﺳﻪ دﺳﺘﻪ ﻣﺘﻐﻴﺮ ” ﻛﻴﻔﻴﺖ، رﻳﺴﻚ و ﺷﻬﺮت ﺷﺮﻛﺖ، اﻧﺪازه

ﺷﺮﻛﺖ و ﻫﺰﻳﻨﻪ ﻫﺎي ﻧﻤﺎﻳﻨﺪﮔﻲ ” ﺑﺮرﺳﻲ ﻣﻲ ﮔﺮدﻧﺪ (ﺷﻜﻞ .(5-3

1. ﻛﻴﻔﻴﺖ، رﻳﺴﻚ و ﺷﻬﺮت ﺷﺮﻛﺖ

• ﻃﻮل ﻋﻤﺮ ﺷﺮﻛﺖ (ﺳﺎل ﺗﺎﺳﻴﺲ ﺗﺎ زﻣﺎن ﻋﺮﺿﻪ ﺑﻪ ﺑﻮرس)

• ﻣﺘﻮﺳﻂ ﺳﻮد ﻗﺒﻞ از ﻛﺴﺮ ﻣﺎﻟﻴﺎت ﺳﻪ ﺳﺎل ﻗﺒﻞ از ﻋﺮﺿﻪ ﻋﻤﻮﻣﻲ اوﻟﻴﻪ

2. اﻧﺪازه ﺷﺮﻛﺖ

– ﺧﺎﻟﺺ داراﻳﻲ ﻫﺎي ﺳﺎل ﻗﺒﻞ از ﻋﺮﺿﻪ ﻋﻤﻮﻣﻲ: داﻣﻨﻪ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ و اﻧﺪازه ﺷﺮﻛﺖ، ﺑﺎ ارزش ﻛﻞ داراﻳﻲ ﻫﺎي آن ﺗﻌﻴﻴﻦ ﻣﻲ ﺷﻮد. در ﺻﻮرﺗﻲ ﻛﻪ ﻣﻌﻴﺎر ﺳﻨﺠﺶ ارزش دﻓﺘﺮي ﺑﺎﺷﺪ، اﻧﺪازه ﺷﺮﻛﺖ ﺑﻪ وﺳﻴﻠﻪ ﻣﺠﻤﻮع داراﻳﻲ ﻫﺎي آن ﺗﻌﻴﻴﻦ ﺷﺪه و ﻧﺮخ رﺷﺪ ﻧﻴﺰ ﺑﺮ ﺣﺴﺐ درﺻﺪ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﺳﺎﻻﻧﻪ ﻛﻞ داراﻳﻲ ﻫﺎي ﺷﺮﻛﺖ (ﻣﻨﺪرج در ﺗﺮازﻧﺎﻣﻪ) ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﻣﻲ ﺷﻮد. در ﺑﺮرﺳﻲ ﺣﺎﺿﺮ ﻧﻴﺰ، ﺧﺎﻟﺺ داراﻳﻲ ﻫﺎي ﻳﻜﻲ ﺳﺎل ﭘﻴﺶ از IPO، ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻳﻜﻲ از ﺷﺎﺧﺺ ﻫﺎي اﻧﺪازه ﺷﺮﻛﺖ در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ.

– ارزش ﺑﺎزار ﺷﺮﻛﺖ: ارزش ﺑﺎزار ﺷﺮﻛﺖ ﻋﺒﺎرت از ﺣﺎﺻﻞ ﺿﺮب ﻗﻴﻤﺖ روز ﺳﻬﻢ در ﺗﻌﺪاد ﺳﻬﺎم ﺷﺮﻛﺖ –

ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ – 1000/ ﻃﻲ دوره ﻫﺎي 1روز، 1ﻣﺎه، 3ﻣﺎه، 6ﻣﺎه، 9ﻣﺎه و 12ﻣﺎه ﭘﺲ از ﻋﺮﺿﻪ اﺳﺖ.

3. ﻫﺰﻳﻨﻪ ﻫﺎي ﻧﻤﺎﻳﻨﺪﮔﻲ

– ﺗﻌﺪاد ﺳﻬﺎم ﻣﻨﺘﺸﺮ ﺷﺪه ﭘﺲ از اوﻟﻴﻦ ﻋﺮﺿﻪ ﻋﻤﻮﻣﻲ: ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺳﻨﺠﺶ ﻣﻴﺰان ﻗﺪرت و اﺧﺘﻴﺎرات ﻣﺎﻟﻜﺎن ﻗﺒﻠﻲ

(ﭘﻴﺶ از (IPO و ﺳﻬﺎﻣﺪاران ﺟﺪﻳﺪ در ﺑﻠﻨﺪ ﻣﺪت، ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﻲ ﻗﺮار ﻣﻲ ﮔﻴﺮد. ﺗﻌﺪاد ﺳﻬﺎم از ﺗﻘﺴﻴﻢ ﻣﻴﺰان ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ

ﺷﺮﻛﺖ ﺑﺮ- 1000 ارزش اﺳﻤﻲ ﻫﺮ ﺳﻬﻢ – در دوره ﻫﺎي 1روز، 1ﻣﺎه، 3ﻣﺎه، 6ﻣﺎه، 9ﻣﺎه و 12ﻣﺎه ﭘﺲ از ﻋﺮﺿﻪ، ﺑﻪ

دﺳﺖ ﻣﻲ آﻳﺪ.

٣۵

اﻓﺖ ﻗﻴﻤﺖ در ﺑﻠﻨﺪ ﻣﺪت

ﻛﻴﻔﻴﺖ، رﻳﺴﻚ و ﺷﻬﺮت اﻧﺪازه ﺷﺮﻛﺖ ﻫﺰﻳﻨﻪ ﻫﺎي ﻧﻤﺎﻳﻨﺪﮔﻲ

ﺷﺮﻛﺖ

ﻃﻮل ﻋﻤﺮ ﺷﺮﻛﺖ

ﺧﺎﻟﺺ داراﻳﻲ ﻫﺎي ﺳﺎل ﻗﺒﻞ از
درﺻﺪ ﺳﻬﺎم ﻣﻨﺘﺸﺮ ﺷﺪه

ﻋﺮﺿﻪ ﻋﻤﻮﻣﻲ

ﻣﺘﻮﺳﻂ ﺳﻮد ﺳﻪ ﺳﺎل ﭘﻴﺶ از

ارزش ﺑﺎزار ﺷﺮﻛﺖ

ﻋﺮﺿﻪ ﻋﻤﻮﻣﻲ

ﺷﻜﻞ :5-3 ﻣﺘﻐﻴﺮﻫﺎ و ﺷﺎﺧﺺ ﻫﺎي اﻧﺪازه ﮔﻴﺮي اﻓﺖ ﻗﻴﻤﺖ در ﺑﻠﻨﺪ ﻣﺪت (ﺑﺨﺶ ﻫﺎي ﻃﻮﺳﻲ رﻧﮓ ﺑﻪ ﻣﻨﺰﻟﻪ

ﻣﺘﻐﻴﺮﻫﺎ و ﺑﺨﺶ ﻫﺎي ﺳﻔﻴﺪ رﻧﮓ ﻧﺸﺎﻧﮕﺮ ﺷﺎﺧﺺ ﻫﺎي اﻧﺪازه ﮔﻴﺮي ﻣﺘﻐﻴﺮﻫﺎ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﻨﺪ.)

3ـ6ـ اﺑﺰار و ﻧﺤﻮه ﺟﻤﻊ آوري داده ﻫﺎ

داده ﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ در اﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ اﻧﺪ از ﻣﺤﻞ ﻣﺴﺘﻨﺪات ﺛﺎﻧﻮﻳﻪ، ﻣﻮﺟﻮد در ﻛﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪ ﺑﻮرس

اوراق ﺑﻬﺎدار ﺗﻬﺮان (ﺑﺮرﺳﻲ اﺳﻨﺎد و ﻣﺪارك)، ﻧﻈﻴﺮ اﻣﻴﺪﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎ و ﺻﻮرت ﻫﺎي ﻣﺎﻟﻲ ﺷﺮﻛﺖ ﻫﺎ، ﭘﺎﻳﮕﺎه اﻳﻨﺘﺮﻧﺘﻲ ﺑﻮرس

اوراق ﺑﻬﺎدار ﺗﻬﺮان و ﻧﻴﺰ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻧﺮم اﻓﺰارﻫﺎي ﺗﺪﺑﻴﺮﭘﺮداز و ره آورد ﻧﻮﻳﻦ، ﺗﻬﻴﻪ ﮔﺮدﻳﺪه اﺳﺖ.

۴۵

3ـ7ـ رواﻳﻲ داده ﻫﺎ

ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻛﺴﺐ اﻃﻼﻋﺎت ﻣﻮرد ﻧﻴﺎز از ﻣﺤﻞ اﺳﻨﺎد و ﻣﺪارك ﻣﻮﺟﻮد در ﺑﻮرس اوراق ﺑﻬﺎدار ﺗﻬﺮان،

ﻣﻲ ﺗﻮان ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ رواﻳﻲ آن ﻫﺎ اﻃﻤﻴﻨﺎن ﻧﻤﻮد زﻳﺮا:

o ﺷﺮﻛﺖ ﻫﺎي ﻋﻀﻮ ﺑﻮرس اوراق ﺑﻬﺎدار ﺗﻬﺮان، ﻣﻠﺰم ﺑﻪ آﺷﻜﺎرﺳﺎزي اﻃﻼﻋﺎت ﻣﺎﻟﻲ و اراﺋﻪ ﮔﺰارش ﻫﺎي

دﻗﻴﻖ و ﺑﻪ ﻣﻮﻗﻊ ﺑﻪ ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﻲ ﺑﺎﺷﻨﺪ.

o داده ﻫﺎي اراﺋﻪ ﺷﺪه ﺑﻪ ﺑﻮرس اوراق ﺑﻬﺎدار ﺗﻬﺮان ﺣﺴﺎﺑﺮﺳﻲ ﺷﺪه اﻧﺪ.

o ﺷﺮﻛﺖ ﻫﺎي ﺑﻮرﺳﻲ، اﻏﻠﺐ ﺷﺮﻛﺖ ﻫﺎي ﺑﺰرگ و دوﻟﺘﻲ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻛﻪ اﻃﻼﻋﺎت آن ﻫﺎ ﻛﻤﺘﺮ ﻣﺤﺮﻣﺎﻧﻪ اﺳﺖ.

3ـ8ـ ﭘﺎﻳﺎﻳﻲ داده ﻫﺎ

ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻳﻦ ﻛﻪ ﺳﻨﺠﺶ و اﻧﺪازه ﮔﻴﺮي ﻫﺮ ﻳﻚ از ﻣﺘﻐﻴﺮﻫﺎي ﺗﺤﻘﻴﻖ، ﺑﻪ ﻣﻮﺟﺐ ﻓﺮﻣﻮل ﻫﺎي ﺗﻌﺮﻳﻒ ﺷﺪه و

ﻛﺎرﺑﺮدي ﺻﻮرت ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪ اﻧﺪ، اﮔﺮﭼﻪ در ﺑﻌﻀﻲ از ﻣﺮاﺣﻞ ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ دﺷﻮاري ﺑﺮرﺳﻲ ﮔﺮدﻳﺪه اﺳﺖ، ﻟﻴﻜﻦ ﻣﻲ ﺗﻮان ﺑﻪ

ﭘﺎﻳﺎﻳﻲ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﺑﻪ ﻣﻘﺪار زﻳﺎدي اﻋﺘﻤﺎد ﻧﻤﻮد.

3ـ9ـ روش ﺗﺠﺰﻳﻪ و ﺗﺤﻠﻴﻞ داده ﻫﺎ

ﭘﺲ از ﺗﻌﻴﻴﻦ ﻣﺘﻐﻴﺮﻫﺎي ﻣﻮﺛﺮ ﺑﺮ ارزش ﮔﺬاري زﻳﺮ ﻗﻴﻤﺖ و اﻓﺖ ﻗﻴﻤﺖ در ﺑﻠﻨﺪ ﻣﺪت، ﺑﻪ آزﻣﻮن ﻓﺮﺿﻴﺎت ﺗﺤﻘﻴﻖ

æ ﺗﺠﺰﻳﻪ و ﺗﺤﻠﻴﻞ آن ﻫﺎ ﭘﺮداﺧﺘﻪ ﻣﻲ ﺷﻮد. ﻓﺮﺿﻴﺎت ﺗﺤﻘﻴﻖ ﻋﺒﺎرﺗﻨﺪ از:

1. ﻧﺎﻫﻨﺠﺎري ﻫﺎي ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﻋﺮﺿﻪ ﻋﻤﻮﻣﻲ اوﻟﻴﻪ ﺳﻬﺎم، در ﺑﻮرس اوراق ﺑﻬﺎدار ﺗﻬﺮان وﺟﻮد دارد.

2. ﻋﻠﺖ ﻧﺎﻫﻨﺠﺎري ﻫﺎي ﻋﺮﺿﻪ اوﻟﻴﻪ ﺳﻬﺎم در ﺑﻮرس اورق ﺑﻬﺎدار ﺗﻬﺮان، ارزش ﮔﺬاري زﻳﺮ ﻗﻴﻤﺖ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ.

۵۵

.3 ﻋﻠﺖ ﻧﺎﻫﻨﺠﺎري ﻫﺎي ﻋﺮﺿﻪ ﻋﻤﻮﻣﻲ اوﻟﻴﻪ ﺳﻬﺎم در ﺑﻮرس اوراق ﺑﻬﺎدار ﺗﻬﺮان، اﻓﺖ ﻗﻴﻤﺖ در ﺑﻠﻨﺪ ﻣﺪت

ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ.

ﺑﺮاي ﺗﻌﻴﻴﻦ ﻣﻴﺰان ارﺗﺒﺎط ﻣﺘﻐﻴﺮﻫﺎي ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﻲ، در اﺑﺘﺪا از ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﻲ اﺳﺘﻔﺎده ﻣﻲ ﺷﻮد. ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﻲ

اﺑﺰاري آﻣﺎري اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ وﺳﻴﻠﻪ آن ﻣﻲ ﺗﻮان درﺟﻪ اي ﻛﻪ ﻳﻚ ﻣﺘﻐﻴﺮ ﺑﻪ ﻣﺘﻐﻴﺮ دﻳﮕﺮ از ﻧﻈﺮ ﺧﻄﻲ ﻣﺮﺗﺒﻂ اﺳﺖ را

اﻧﺪازه ﮔﻴﺮي ﻧﻤﻮد. درﺗﺤﻠﻴﻞ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﻲ از دو ﻣﻌﻴﺎر ” ﺿﺮﻳﺐ ﺗﻌﻴﻴﻦ و ﺿﺮﻳﺐ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﻲ ” اﺳﺘﻔﺎده ﻣﻲ ﺷﻮد. ﺿﺮﻳﺐ

ﺗﻌﻴﻴﻦ، ﺑﻴﺎﻧﮕﺮ ﻣﻴﺰان ﭘﺮاﻛﻨﺪﮔﻲ ﻣﺘﻐﻴﺮ واﺑﺴﺘﻪ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺗﻮﺳﻂ ﺗﻐﻴﻴﺮات ﻣﺘﻐﻴﺮ ﻣﺴﺘﻘﻞ ﺗﻮﺟﻴﻪ ﻣﻲ ﺷﻮد. ﻣﻘﺪار ﺿﺮﻳﺐ

ﺗﻌﻴﻴﻦ (r2) ﻫﻤﻮاره ﺑﻴﻦ ﺻﻔﺮ و ﻳﻚ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ. در ﺻﻮرﺗﻲ ﻛﻪ r2=1 ﺑﺎﺷﺪ ﻧﺸﺎن ﻣﻲ دﻫﺪ ﻛﻪ ﺧﻂ رﮔﺮﺳﻴﻮن

ﺑﺮآورد ﻛﻨﻨﺪه اي ﻛﺎﻣﻼ دﻗﻴﻖ اﺳﺖ؛ ﺑﻪ ﻋﺒﺎرت دﻳﮕﺮ، ﺗﻐﻴﻴﺮات ﻣﺘﻐﻴﺮ واﺑﺴﺘﻪ را ﻣﻲ ﺗﻮان ﺑﻪ ﺗﻐﻴﻴﺮات در ﻣﺘﻐﻴﺮ ﻣﺴﺘﻘﻞ

ﻧﺴﺒﺖ داد. اﮔﺮ r2=0 ﺷﻮد، ﻧﺸﺎن دﻫﻨﺪه آن اﺳﺖ ﻛﻪ ﺧﻂ رﮔﺮﺳﻴﻮن ﺑﺮآورد ﻛﻨﻨﺪه اي ﻛﺎﻣﻼ ﻏﻴﺮ دﻗﻴﻖ اﺳﺖ؛ ﺑﺪان ﻣﻌﻨﺎ

ﻛﻪ ﺑﻪ ﻫﻴﭻ وﺟﻪ ﻧﻤﻲ ﺗﻮان ﺗﻐﻴﻴﺮات ﻣﺘﻐﻴﺮ واﺑﺴﺘﻪ را ﺑﻪ ﺗﻐﻴﻴﺮات ﻣﺘﻐﻴﺮ ﻣﺴﺘﻘﻞ ﻧﺴﺒﺖ داد. ﺳﺎﻳﺮ ﻣﻘﺎدﻳﺮ، در اﻳﻦ ﻣﻴﺎن ﻗﺮار

ﻣﻲ ﮔﻴﺮﻧﺪ و ﺑﻴﺎن ﻛﻨﻨﺪه ﻣﻴﺰان درﺻﺪ ﺗﻐﻴﻴﺮات ﻣﺘﻐﻴﺮ واﺑﺴﺘﻪ اﺳﺖ ﻛﻪ از ﻣﺘﻐﻴﺮ ﻣﺴﺘﻘﻞ ﻧﺎﺷﻲ ﻣﻲ ﺷﻮد.

ﺿﺮﻳﺐ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﻲ، ﻣﻘﺪار رﻳﺸﻪ دوم ﺿﺮﻳﺐ ﺗﻌﻴﻴﻦ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺎ r ﻧﺸﺎن داده ﻣﻲ ﺷﻮد. ﺿﺮﻳﺐ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﻲ، ﺷﺪت

راﺑﻄﻪ ﺑﻴﻦ دو ﻣﺘﻐﻴﺮ و ﻧﻮع راﺑﻄﻪ (ﻣﻌﻜﻮس ﻳﺎ ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ) را ﻧﺸﺎن ﻣﻲ دﻫﺪ ﻟﺬا ﻫﻤﻮاره ﺑﻴﻦ 1 و -1 اﺳﺖ؛ ﻋﻼﻣﺖ ﺿﺮﻳﺐ

ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﻲ ﻧﺸﺎن دﻫﻨﺪه ﺷﻴﺐ ﺧﻂ رﮔﺮﺳﻴﻮن اﺳﺖ؛ اﮔﺮ ﺷﻴﺐ ﺧﻂ رﮔﺮﺳﻴﻮن ﻣﺜﺒﺖ ﺑﺎﺷﺪ، ﺿﺮﻳﺐ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﻲ ﻧﻴﺰ ﻣﺜﺒﺖ

و اﮔﺮ ﻣﻨﻔﻲ ﺑﺎﺷﺪ، ﺿﺮﻳﺐ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﻲ ﻧﻴﺰ ﻣﻨﻔﻲ ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد.

در ﻓﺼﻞ آﺗﻲ، ﺿﺮاﻳﺐ ﻣﻌﺎدﻻت زﻳﺮ ﻛﻪ ﺑﻴﺎن آﻣﺎري ﻓﺮﺿﻴﻪ ﻫﺎ ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ:

* Underpricing = C + α1(accounting data)+ α2(ownership data) + α3(market conditions) + α4(issue data) + Ut

* Under performance = C + β1(quality, risk and reputation of the firm) + β2(size of the firm) + β3(Agency Costs after the IPO) + Ut

۶۵

ﻓﺮﺿﻴﺎت ﺗﺤﻘﻴﻖ ﺣﺎﺿﺮ، ﺑﻪ ﺻﻮرت رﻳﺎﺿﻲ زﻳﺮ ﺑﻴﺎن ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ:

: . 1 ﻓﺮﺿﻴﻪ اول

H0: RIPO ≤ Rm H1: RIPO Rm
.2 ﻓﺮﺿﻴﻪ دوم:

ﺑﻪ واﺳﻄﻪ اﻳﻦ ﻓﺮﺿﻴﻪ ﻣﻲ ﺗﻮان درﻳﺎﻓﺖ ﻛﻪ آﻳﺎ ﻣﻴﺎن اﻃﻼﻋﺎت ﺣﺴﺎﺑﺪاري، اﻃﻼﻋﺎت ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﺳﺎﺧﺘﺎر ﻣﺎﻟﻜﻴﺖ

ﺷﺮﻛﺖ، اﻃﻼﻋﺎت ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ اﻧﺘﺸﺎر ﺳﻬﺎم و ﺷﺮاﻳﻂ ﺑﺎزار ﺑﺎ ارزش ﮔﺬاري زﻳﺮ ﻗﻴﻤﺖ ارﺗﺒﺎﻃﻲ وﺟﻮد دارد ﻳﺎ ﺧﻴﺮ؛ ﻟﺬا

ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر آزﻣﻮن ﻓﺮﺿﻴﻪ ﻓﻮق اﻟﺬﻛﺮ، ﻫﺮ ﻳﻚ از آن ﻫﺎ ﺑﻪ ﭼﻬﺎر ﻓﺮﺿﻴﻪ ﻓﺮﻋﻲ ﺗﻘﺴﻴﻢ ﺷﺪه و ﺑﻪ دﻧﺒﺎل آن، ﺷﺎﺧﺺ ﻫﺎي

ﺳﻨﺠﺶ ﻫﺮﻳﻚ از ﻣﺘﻐﻴﺮﻫﺎي ﻣﻄﺮح ﺷﺪه در ﻓﺮﺿﻴﺎت ﻓﺮﻋﻲ ﻧﻴﺰ ﺑﻪ ﺻﻮرت رﻳﺰ ﻓﺮﺿﻴﺎت

پایان نامه
Previous Entries منابع و ماخذ مقاله ﻫﺎي، ﺳﺎل، ﮔﺬاري Next Entries منابع و ماخذ مقاله ﻧﺪارد.، ﮔﺬاري، ﻫﺎي