منابع و ماخذ تحقیق نهج البلاغه، اسماعیلیان، ناصر خسرو

دانلود پایان نامه ارشد

نزهة النواظر المعروف بمجموعة ورّام. ج1، قم: مكتبه فقيه، اول، (1410ق).

Abstract
Exact understanding of the vocabulary of the holy Qur’an is one of the most important premises to understand and interpret it. Inside some of the narrations which has attributed to Infallible Imams, the true interpreters of the holy Qur’an, there are some explanations about some vocabulary of the holy Qur’an. Comparative Evaluation of these explanations with philologists’ views is useful to take the best advantage of them. In this study, the explanations which has attributed to Imams about the Vocabulary of Surat Al-Naba’, Al-Nazeʽat, and ʽAbas have Comparatively Evaluated with the philologists’ views. For this purpose, first the narrations which are included an explanation about a vocabulary of these suwar have been extracted form narrative and interpretive sources and translated. Then, some of philologists’ views about that vocabulary, according to the historical order, have been selected and translated. Finally, under each vocabulary the narrative explanation has been compared with the philologists’ views and concluded. In these suwar, the narrations attributed to Imams have explained 27 vocabularies. From comparatively evaluating these explanations with the philologists’ views, these results have come out: (1) in six vocabularies the narrations have mentioned a meaning which is the same with the philologists’ views; (2) in two vocabularies the narrations have mentioned a meaning which is different form the philologists’ views, but have a common ground; (3) in six vocabularies the narrations have mentioned the extension which is compatible with the philologists’ views; (4) in five vocabularies the narrations have mentioned both the meaning and the extension which is compatible with the philologists’ views; (5) in eight vocabularies the narrations have mentioned the Ta’vil.
Keywords: Narraives of Infallible Imams, Philologists, Vocabulary, Sura of Al-Naba’, Sura of Al-Nazeat, Sura of A’bas.

The University of Qom
Faculty of Theology and Islamic Studies

Thesis
for Degree of Master of science (MSC)
In Quran and Hadith Science

Title:
Comparative Evaluation of Imams’ Narrations with Philologists’ Views about the Vocabulary of
Surat Al-Naba’, Al-Nazeʽat, and ʽAbas

Supervisor:
Dr. Gholam Hossien Arabi

By:
Fatemeh Sadat Jalali

Winter, 2015
1 نهج البلاغه، خطبه 154، ص 184.
2 برگرفته از: ناصر مكارم شيرازى، تفسیر نمونه، اول، (تهران: دار الكتب الإسلامية، 1374ش)، ج‏26، ص3-4.

3 علی بن ابراهیم قمی، تفسیر قمی، (تحقیق: سيد طيب موسوى جزايرى)، چهارم، (قم: دار الکتاب، 1367)، ج 2، ص 401.
4 محمد بن على‏ بن بابويه شیخ صدوق، عيون أخبار الرضا7‏،) مصحح مهدى‏ لاجوردى(، اول، )تهران: نشر جهان‏، 1378 ق(، ج 2، ص 6.
5 سيد هاشم بحرانی، البرهان فی تفسیر القرآن، (تحقیق قسم الدراسات الاسلامية موسسة البعثة- قم) اول، (تهران: بنياد بعثت، 1416 ق)، ج 5، ص 566.
6 محمد بن يعقوب‏ كلينى، الکافی، (تحقیق و تصحیح على اكبر غفاری و محمد آخوندى) چهارم، (تهران: دار الكتب الإسلامية، 1407 ق‏)، ج 8، ص30.
7 خلیل بن احمد فراهیدی، کتاب العين، دوم، (قم: نشر هجرت، 1409ق)، ج‏8، ص382.
2 أبی منصور محمد بن احمد ازهری، معجم تهذیب اللغه، اول، (بیروت: دار احياء التراث العربي، 1421ق)، ج 15، ص 350.
9 اسماعیل بن حماد جوهری، الصحاح: تاج اللغه و صحاح العربیه، (تحقیق و تصحیح احمد عبد الغفور عطار) اول، (بیروت: دار العلم للملايين، 1376ق)،
ج1، ص59.
10 احمد بن فارس، معجم مقاييس اللغه، (تحقیق و تصحیح عبدالسلام محمد هارون) اول، (قم: مكتب الاعلام الاسلامي،1404ق)، ج5، ص385. ‏
11 حسين بن محمد راغب اصفهانی، مفردات ألفاظ القرآن، اول، (بیروت: دار القلم، 1412ق)، ص 788.
12 حسن مصطفوی، التحقیق فی کلمات قرآن الکریم، سوم، (بیروت- قاهره- لندن: دار الكتب العلمية- مركز نشر آثار علامه مصطفوي، 1430ق)، ج12، ص12.
13 محمد بن محمدرضا قمی مشهدی، تفسير كنز الدقائق و بحر الغرائب، (تحقیق حسین درگاهی) اول، (تهران: سازمان چاپ وانتشارات وزارت ارشاد اسلامى، 1368ش)، ج14، ص99.
14 یوسف، 49
15 عبد على بن جمعه عروسی حویزی، تفسير نور الثقلين، (تحقيق سيد هاشم رسولى محلاتى)، چهارم، (قم: انتشارات اسماعیلیان، 1415ق)، ج‏5، ص493.
16 سيد مرتضى عسكرى‏ این روایات را جعلی می دانند. (سيد مرتضى عسكرى،‏ القرآن الكريم و روايات المدرستين، دوم، (تهران، مجمع العلمى الاسلامى، 1416ق) ج‏3، ص450.)؛ در قرائات مشهور نیز چنین قرائتی ذکر نشده است. (نگاه کنید به: احمد بن محمد بن عبد الغنى الدمياطى، اتحاف فضلاء البشر في القراءات الأربعة عشر، (بی‌تا)، (بیروت: دار الكتب العلمية، 1422ق)، ص332.
17 خلیل بن احمد فراهیدی، ج1، ص295.
18 احمد بن فارس، ج ۴ ، ص340-343.
19 حسين بن محمد راغب اصفهانی،ج1.ص569.
20 محمد بن مکرم ابن منظور، لسان العرب، سوم، (بیروت: دار صادر، 1414ق)، ج۴ ، ص577.
21 حسن مصطفوی، ج‏8، ص 178-180.
22 فواد افرام بستانی، فرهنگ ابجدی، دوم، (تهران، اسلامی، 1375ش)، ص840.
23 “به گفته بعضى دانشمندان ابرها به هنگام تراكم سيستمى بر آنها حاكم مى‌شود كه خود را مى‌فشارد و در نتيجه باران از آن فرو مى‌بارد و اين تعبير در حقيقت از معجزات علمى قرآن مجيد محسوب مى‌شود.” (ناصر مكارم شيرازى، ج‏26، ص26.)
24 حسين بن مسعود بغوی، معالم التنزيل فى تفسير القرآن، (تحقيق عبدالرزاق المهدى) اول، (بیروت: دار احياء التراث العربى)، ج 5، ص 201.
25 ‏ابو اسحاق احمد بن ابراهيم ثعلبی نیشابوری، الكشف و البيان عن تفسير القرآن، اول، (بیروت: دار إحياء التراث العربي، 1422ق)، ج‏10، ص 116.
26 سید هاشم بحرانی، ج‏5، ص569؛ محمد بن علی ابن بابویه، معاني الأخبار، (تحقیق و تصحیح علی اکبر غفاری) اول، (قم: دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم، 1403ق)، ص220.
27 محمد بن علی شریف لاهیجی، تفسیر شریف لاهیجی، (تحقيق مير جلال الدين حسينى ارموى (محدث)) اول، (تهران: دفتر نشر داد، 1373ش)، ج4، ص692.
28 ملا فتح الله کاشانی، تفسير منهج الصادقين فى الزام المخالفين، [بی چا]، (تهران: كتابفروشى محمد حسن علمى، 1336ش)، ج‏10، ص 130.
29 جلال الدین سیوطی، الدر المنثور فى تفسير المأثور، [بی چا]، (قم: كتابخانه آية الله مرعشى نجفى، 1404ق)، ج‏6، ص308.
30 خلیل بن احمد فراهیدی، ج‏3، ص 52.
31 النّبَأ: 23
32 أبی منصور محمد بن احمد ازهری، ج4، ص47.
33 احمد بن فارس، ج‏2، ص 89.
34 النّبَأ: 23
35 حسين بن محمد راغب اصفهانی، ص248.
36 نشوان بن سعید حمیزی، شمس العلوم، (تحقیق وتصحیح مطهر بن على اریانی و يوسف محمد عبدالله و عمرى، حسين بن عبدالله عمری) اول، (دمشق: دار الفکر،1420ق)، ج3، ص1524.
37 النّبَأ: 23
38 فخر الدين بن محمد طریحی، مجمع البحرین، (تحقیق و تصحیح احمد حسینی اشکوری) سوم، (تهران: مرتضوی، 1375ش)، ج‏2، ص45.
39 کهف: 60.
40 حسن مصطفوی، ج‏2، ص 304-305.
41 محمد بن محمد رضا قمی مشهدی، ج‏14، ص105؛ سید هاشم بحرانی، ج‏5، ص: 569؛ عبد علی بن جمعه عروسی حویزی، ج‏5، ص495.
42 احمد بن فارس، ج‏4، ص459.
43 النبأ: 31.
44 حسین ابن احمد راغب اصفهانی، ص 647- 648.
45 النبأ: 31-32.
46 ‏على بن اسماعيل ابن سیده، المحكم و المحيط الأعظم، (محقق و مصحح عبدالحمید هنداوی) اول، (بیروت: دار الكتب العلمية، 1421ق)، ج‏9، ص111.
47 توبه: 72
48 فخر الدین بن محمد طریحی، ج‏4، ص30.
49 حسن مصطفوی، ج‏9، ص171.
50 علی اکبر قرشی، قاموس قرآن، ششم، (تهران: دار الکتب الاسلامیه، 1371ق)، ج‏5، ص210.
51 سيد محمد حسين طباطبایی، الميزان فى تفسير القرآن، پنجم، (قم: دفتر انتشارات اسلامى جامعه‏ى مدرسين حوزه علميه قم، 1417 ق)، ج‏20، ص 169.
52 محمد بن محمدرضا قمی مشهدی، ج‏14، ص 105.
53 اسماعیل بن حماد جوهری، ج‏1، ص213.
54 احمد بن فارس، ج‏5، ص 186.
55 مبارک بن محمد ابن اثیر، النهاية في غريب الحديث و الأثر، (تحقیق و تصحیح محمود محمد طناحی و طاهر احمد زاوی) چهارم، (قم: موسسه مطبوعاتي اسماعيليان، 1367ش)، ج‏4، ص 179.
56 على خان بن احمد مدنی، الطراز الأول، اول، (مشهد: موسسة آل البيت: لاحياء التراث، 1384ش)، ج‏3، ص42
57 حسن مصطفوی، ج‏10، ص 81-82.
58 علی اکبر قرشی، ج‏6، ص 113-114.
59 عبد الله على مهنا، لسان اللسان، اول، (بیروت: دار الكتب العلمية، 1413ق)، ج‏2، ص 463.
60 فضل بن حسن طبرسی، مجمع البيان فى تفسير القرآن، (تحقیق با مقدمه محمد جواد بلاغی) سوم، (تهران: انتشارات ناصر خسرو، 1372ش)، ج‏10، ص 647؛ محمد باقر بن محمد تقى مجلسی، مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول، (تحقیق و تصحیح سید هاشم محلاتی) دوم، (تهران: دار الكتب الإسلامية، 1404ق)، ج‏5، ص156؛ سید هاشم بحرانی، ج‏5، ص571.
61 خلیل بن احمد فراهیدی، ج‏3، ص291.
62 احمد بن فارس، ج‏2، ص 454.
63 حسین ابن احمد راغب اصفهانی، ص369.
64 محمد بن محمد مرتضی زبیدی، تاج العروس تاج العَروس من جواهر القاموس‏، (تحقیق و تصحیح علی شیری) اول، (بیروت: دار الفکر، 1414ق)، ج‏4، ص58.
65 علی بن اسماعیل ابن سیده، ج‏3، ص510-511.
66 حسن مصطفوی، ج‏4، صص270-276.
67 احمد بن محمد بن خالد برقی، المحاسن، (محقق و مصحح جلال الدین محدث) دوم، (قم: دار الكتب الإسلامية، 1371ق)، ج‏1، ص183؛ نک. سید هاشم بحرانی، ج‏5، ص570.
68 فرات بن ابراهيم کوفی، تفسیر فرات الکوفی، (محقق و مصحح محمد کاظم) اول، (تهران: مؤسسة الطبع و النشر في وزارة الإرشاد الإسلامي، 1410ق)، ص534.

69 سيد شرف الدين على حسينى استرآبادى، تأويل الآيات الظاهرة، اول، (قم: دفتر انتشارات اسلامى جامعه‏ى مدرسين حوزه علميه قم، 1409ق)، ص 735. نک. سید هاشم بحرانی، ج‏5، ص570.
70 اسماعیل بن حماد جوهری، ج‏1، ص 165.
71 احمد بن فارس، ج‏3، ص 317.
72 عبدالله بن محمد ازدی، کتاب الماء، اول، (تهران: دانشگاه علوم پزشكي ايران- موسسه مطالعات تاريخ پزشكي، طب اسلامي و مكمل، 1387ش)، ج‏2، ص 789.
73 محمد بن محمد مرتضی زبیدی، ج‏2، ص 153.
74 فخرالدین بن محمد طریحی، ج‏2، ص102.
75 حسن مصطفوی، ج‏6، ص 355.
76 علی اکبر قرشی، ج‏4، ص 159.
77 محمد بن علی ابن بابویه، علل الشرائع، اول، (قم: كتاب فروشى داورى، 1385ش)، ج‏1، ص 156؛ سید هاشم بحرانی، ج5، ص572.
78‏ محمد بن علی ابن بابویه، معانی الأخبار، (مترجم عبد العلی محمدی شاهرودی) دوم، (تهران: دار الكتب الإسلامية، 1377ش)، ج‏1، ص278.
79 سید هاشم بحرانی، ج‏5، ص571-572.
80 ‏اسماعيل بن عباد صاحب، المحیط فی اللغه، (محقق و مصحح محمد حسن آل یاسین) اول، (بیروت: عالم الکتاب، 1414ق)، ج‏9، ص428.
81 احمد بن فارس، ج‏1، ص347.
82 حسین بن محمد راغب اصفهانی، ترجمه و تحقیق مفردات الفاظ قرآن، (ترجمه غلامرضا خسروی حسینی) دوم، (تهران: نشر مرتضوی، 1374ش)، ج‏1، ص342.
83 حسن مصطفوی، ج‏1، ص413-414.
84 عبد الله على مهنا، ج‏1، ص126.
85 فواد افرام بستانی، ص220.
86 …قَالَ رَسُولُ اللَّهِ9‏ يَا عَلِيُّ … أَنَا وَ أَنْتَ أَبَوَا هَذِهِ‏ الْأُمَّةِ … (ابن بابويه، محمد بن على ابن بابویه شیخ صدوق، الأمالي (للصدوق)، ششم، (تهران: کتابچی، 1376ش)، ص332.))
87 برگرفته از: ناصر مكارم شيرازى، ج‏26، ص71-73.
88 محمد بن حسن شیبانی، نهج البيان عن كشف معانى القرآن، (محقق حسین درگاهی) اول، (تهران: بنياد دايرة المعارف اسلامى، 1413ق)، ج‏5، ص305. نک. سید هاشم بحرانی، ج‏5، ص574.
89 محمد جواد

پایان نامه
Previous Entries منابع و ماخذ تحقیق حوزه علمیه، عدم اطمینان، زبان سریانی، منابع فارسی Next Entries منابع و ماخذ تحقیق فیض کاشانی