منابع مقاله درمورد بازاریابی، وب سایت ها، بازار رقابتی، صنعت گردشگری

دانلود پایان نامه ارشد

و موقعیت جغرافیایی مناسب (وجه عرضه) و وجود بازارهای گسترده‏ي منطقه‏اي، ملی و بین المللی برای این عرضه (وجه تقاضا) بستر و موقعیت مناسبی را برای حضور توانمند ایران در بازارهای گردشگری فراهم آورده است.
زیر ساخت های شهری به دلیل رشد سریع شهر نشینی در سراسر جهان و این که بیش از نیمی از جمعیت در شهرها ساکن شده اند با مشکلات عدیده و پیچیده ای مواجه گردیده است که در نتیجه این فشارها مقاصد گردشگری ، مجموعه ای از چالش های جدید را تجربه می کنند. این چالش ها برخواسته از تغییر سلیقه ، علایق و نیازهای مشتریان و مقاصد می باشد که تحت تاثیر تکنولوژی های جدید قرار گرفته است. به منظور حل این چالش ها، مقاصد گردشگری ابتدا باید نوع تغییرات را شناسایی کنند تا برای آنها پاسخ مناسب یافته و آنها را حل نمایند. از منظر گردشگری ، فن آوری اطلاعات و ارتباطات میتواند تجربه های با ارزشی برای گردشگران به ارمغان آورده و منجر به کارایی و حمایت از سازمانهای مربوطه گردد. (ژنگ شیانگ و لیز توسیادیا 7 :2014 )
شهر هوشمند بیانگر محیط و جامعه ای است که تکنولوژی در آن وارد شده و از این تکنولوژی برای بهبود کیفیت زندگی شهروندان، کارایی بهتر سرویس های شهری مانند استفاده بهینه از انرژی و یا نمایش بهتر ترافیک استفاده میشود.( وینسینتی8 : 2012 ) توسعه شهر هوشمند منجر به تشویق و گسترش مقاصد گردشگری هوشمند می گردد.
با ورود تکنولوژی در محیط و مقاصد گردشگری، کیفیت تجربیات گردشگران بهبود یافته و مقاصد گردشگری رقابتی تر می گردند.
در این راستا استفاده از روش های بازاریابی هوشمند در توسعه صنعت گردشگری از اهمیت به سزایی برخوردار است. با استفاده از بازاریابی هوشمند، شرکت ها میتوانند با بررسی پتانسیل ها، نقاط قوت و ضعف خود و شرکت های رقیب با درایت و دقت بیشتری در بازار رقابتی وارد شوند و این امر موجب جذب گردشگر با استفاده از شیوه های صحیح و مدرن ارتباطی می گردد که نتیجه آن افزایش ورود گردشگر در یک کشور، ارز آوری بیشترمی باشد.
با ظهور بازاریابی هوشمند یا دیجیتال، انقلاب عظیمی برپا گردید، انقلابی که با نوآوری همراه بوده و تحول و دگرگونی را در بازارها به ارمغان آورد و تعریف بازاریابی را تغییر داد.
از جمله عواملی که باعث می شود بسیاری از شرکت ها و افراد رسانه های دیجیتال را برای بازاریابی برگزینند عبارتند از :
– خیل عظیمی از مخاطبان آنلاین
– ارز آوری و برگشت سرمایه
– معیارهایی که برپایه داده های اطلاعاتی شکل گرفته اند
درعصر حاضر ، افزایش کارآمدی بازاریابی از اهمیت والایی برخوردار و موضوع بسیار با ارزشی به حساب می آید.

1- 3 اهمیت و ضرورت مساله
دست یابی به توسعه، یکی از مهمترین اهداف در هر جامعه ای می باشد. جوامع با توجه به شرایط خود (اعم از مادی، غیر مادی، داخلی و بین المللی) یکی از راه‏هاي رسیدن به توسعه را برمی گزینند.
امروزه صنعت گردشگری صنعتی جهانی است که هر ساله صدها میلیون نفر را در حوزه بین المللی و بومی در بر مي‏گیرد (میسون9: 1390 )؛ و حجم عظیم مالی توام با اشتغالی که به طور مستقیم و غیر مستقیم ایجاد مي‏کند سبب شده است که کشورهای مختلف جهان با توجه به توانمندی‏هاي طبیعی، میراث فرهنگی و تاریخی خود سعی کنند سهمی از این اقتصاد را به خود اختصاص دهند (پاپلی و سقایی10: 1388) تا از این طریق به توسعه گردشگری و توسعه‏اي جامع دست یابند. ایران از نظر دارا بودن جاذبه های گردشگری در میان ده کشور برتر جهان قرار دارد . طبیعت چهار فصل، جاذبه های طبیعی مناطق دریای خزر، طبیعت رویایی اردبیل، آسمان پرستاره و دیگر دیدنی های کویر، خلیج فارس و جاذبه های کیش، مراکز مهم زیارتی شیعیان و مهم تر از همه جاذبه های بی نظیر تاریخی و فرهنگی اصفهان، شیراز و دیگر شهرهای ایران، کشور ما را از نظر پتانسیل های گردشگری ممتاز ساخته است. اما این پتانسیل بدون اطلاع رسانی، آن هم به زبان روز دنیا سودی نخواهد داشت.
دفاتر و آژانس های گردشگری از مهم ترین ارکان و قطب های گردشکری در کشور به شمار می آیند که به عنوان یکی از زیرساخت های مهم، نقش تعیین کننده ای در جذب گردشگر دارند. روش های بازاریابی آژانس های گردشگری در ایران اغلب روش های ابتدایی و سنتی بوده و تنها تعداد محدودی از آژانس ها توانسته اند تا حدودی با استفاده از روش های مدرن وارد بازار رقابتی شوند. اغلب آژانس های گردشگری دارای ضعف های عمده در بازاریابی الکترونیکی E -marketing هستند.
صنعت گردشگری نیز می بایست هم پای با دیگرصنایع و برندها در زمینه‌ ی استفاده از فناوری های نوین گام بردارد و از تکنولوژی ها درجهت ارتقای خدمات بازاریابی بهره مند گردد. داشتن یک روش متفاوت در بازاریابی های خلاقانه و هوشمندSmart or intelligent Marketing می تواند منجر به تمایز یک شرکت گردشگری نسبت به سایرین گردد. اغلب شرکت های گردشگری در ایران با روش های مدرن بازاریابی آشنایی ندارند و اغلب نحوه استفاده صیحیح این روش ها را نمی دانند و از آن بهره نمی گیرند. این ضعف ها را می توان ناشی از عدم آشنایی با فن آوری های اطلاعات و ارتباطات ، نداشتن نیروی انسانی متخصص، عدم آشنایی با شبکه های اجتماعی و نداشتن پروفایل به روز در این شبکه ها و نا آشنایی با مفاهیم بازاریابی مدرن و کاربرد آنها باتوجه به شرایط موجود دانست. چنانچه دفاتر گردشگری نتوانند خود را با علوم، فنون و تکنولوژی جدید تطبیق و یا روش های سنتی و قدیمی را ادامه دهند، با گذشت اندک زمانی با رکود و کاهش جذب گردشگر مواجه خواهند شد و به عبارتی در بازار رقابتی شکست خورده و میدان را به حریف واگذار میکنند ودر نهایت از بازار رقابتی حذف می گردند.

1- 4 سوال ها پژوهش
– آیا بازاریابی هوشمند در جذب گردشگر خارجی و توسعه گردشگری ایران موثر است ؟

– آیا صرف بودجه و زمان در حیطه بازاریابی هوشمند باعث افزایش ارز آوری حاصل از گردشگری خارجی خواهد شد؟

1-5 اهداف پژوهش
اهداف تحقیق در بر گیرنده‏ي موارد زیر است:
• بررسی ارتباط بین بازاریابی هوشمند وتوسعه صنعت گردشگری و افزایش فروش
• بررسی ارتباط بین بازاریابی هوشمند و افزایش ارزآوری حاصل ازگردشگری
• توسعه و ترغیب سازمان ها به استفاده از فن آوری های نوین در گردشگری و بازاریابی گردشگری
• آگاه نمودن مسیولین به اهمیت گردشگری هوشمند و فن آوری در رقابت جهانی

1-6 فرضیات
فرضیه 1: بین استفاده از بازاریابی هوشمند و افزایش گردشگران ورودی و فروش بیشتر دفاتر گردشگری رابطه مستقیم و معنا داری وجود دارد.

فرضیه 2 : بین استفاده از بازاریابی هوشمند و افزایش ارز آوری حاصل از گردشگری ورودی رابطه مستقیم و معنا دار وجود دارد.

1-7 پیشینه تحقیق

شکل کنونی اینترنت، به خصوص شبکه جهانی وب از سال 1992 ظهور یافته و تنها چندین دهه است که از زمان پیدایش این مفهوم و همچنین ادبیاتی که اینترنت وگردشگری راتوضیح می دهد، میگذرد. (بوهایلس11 : 2001 ). یکی از مهترین وقایعی که به دنبال مفهوم شبکه اینترنتی به وجود آمد نسل های وب بود که توسط گروهی به رهبری تیم برنزلی 12 یا سازمان پژوهش هسته ای اروپایی در ژنو (سویس ) در سال 1989 ابداع گردید. منشا آن نظام شبکه ای است که به وسیله آن فیزیک دانان سراسر جهان به همکاری می پرداختند، سپس به شبکه فرامتن، نظامی که خواننده را با استفاده از پیوندهای بهم مرتبط قادر به مطالعه به شیوه غیر تربیتی می سازد، پیوست.
در پنج سال اخیر تغییراتی در استفاده از وب سایت ها مشاهده میگردد. نسلهای مختلف وب شامل وب 1، وب 2، وب 3 و وب 4 میباشد .
نسل وب 1 از سال 1991-2004 میباشد و این وب سایت ها معمولا یک طرفه هستند و صرفا اطلاعات سایت ها توسط تعداد محدودی مدیر ، تامین شده و توسط بازدیدکنندگان مشاهده می شوند . این نسل شامل وب سایت های ایستا هستند و مطالب و محتوا فقط بصورت read- onlyمیباشد و در این نسل افراد با وب سایتها ارتباط برقرار میکردند. p2w (people to web)
نسل وب 2، از سال 2004 تا 2009 میباشد، وب2 یا وب مشارکتی، در واقع نسلی از وب محسوب می شود که اطلاع رسانی را از یک روند یک طرفه به یک حرکت مشارکتی تبدیل نمود. این به آن معناست که محتوای سایت توسط کلیه کاربران و بازدیدکنندگان تامین شده و خود کاربران سایت نیز سهم موثری در تولید و سامان دهی محتوای سایت خواهد داشت. این وب از نظر فنی نیز با آژاکس یا رفرش لس شدن وب سایت ها شناخته می شود به شکلی که بدون نیاز به بارگذاری صفحات جدید ، صرفا بخش هایی از صفحه که تغییر کرده اند بارگذاری خواهند شد. این به معنی افزایش بالای سرعت بارگذاری و لود صفحات یک وب سایت اینترنتی می باشد. از وب 2 برای برقراری ارتباط بین انسان ها استفاده میکردند. وب 2 به عنوان یکی از ابزارهای پرکاربرد کامپیوتر نقش به سزایی در تعاملات امروز دارد و شامل شماری از خدمات، کاربران و یا ابزارهاست که از وب به عنوان یک پایگاه جهت افزایش مشارکت استفاده میکنند. وب 2 رویکرد نوین وب به سوی الگوهای مشارکت جو، توسعه باز و انعطاف پذیر است و برای نظام های تولید محتوا به کار می آید. در وب 2 کاربر صرفا مصرف کننده محتوا نیست، بلکه خود او هم در فرآیندی جمعی و غیر متمرکز به تولید محتوا می پردازد و به طور کلی در چرخه حیات وب نقشی موثر ایفا می کند.
به طور کلی به نظر می رسد وب 2 نحوه تعامل با منابع اطلاعاتی را متحول کرده است. از جمله خدمات وب 2 می توان به : بلاگ ها13، ویکی ها14، خبرخوان ها15، پیغام فوری 16، سایت نشانه گذاری- اجتماعی17 و پادپخش ها 18. یکی از کاربر پسندترین نشانه های این نسل از وب که آمار رشد بالایی دارد، شبکه های اجتماعی پیوسته19 است.
محبوبیت و افزایش روز افزون استفاده از شبکه های اجتماعی پیوسته، دنیای جدیدی از همکاری و ارتباطات را ایجاد کرده است. در لوای این شبکه ها بیش از یک میلیارد نفر در سراسر جهان به هم مرتبط هستند که به ایجاد، همکاری و ارتقاء دانش خود می پردازند.
نسل وب 3 از سال 2009 به بعد میباشد. وب 3 یا وب معنایی ، به وب سایت های هوشمندی گفته می شود که محتوا و مخاطبین خود را شناخته و بر اساس هوش مصنوعی و مکانیزم های داده کاوی به کار رفته در نرم افزار ، تصمیم گیری کرده و محتوای خود را متناسب با سلیقه و نیاز مخاطب نمایش می دهد. وب سایت های نسل 3، به دلیل پیچیدگی زیاد فنی ، هم اکنون تعداد کمی از سایت های تحت وب را شامل می شود.در این وب اینترنت را برای برقراری ارتباط میان اطلاعات با اطلاعات استفاده میکنند.
نسل وب 4، در این وب یک انقلاب تکنولوژی پبیش بینی می شود و آنچه از وب 4 انتظار می رود این است که وب ها به تمام زندگی ما نفوذ کنند و محیط زندگی ما به عنوان دست یار نرم افزار باشد. در وب 4 ورود اطلاعات به دستگاه مانند کامپیوتر در وب 1 ، تلفن و موبایل در وب 2 ، و اتصالات هوشمند در وب 3 نیست بلکه منابع اطلاعات به طور مستقیم به اینترنت متصل می شوند . به عنوان مثال کنترل کامپیوتر با افکار، سناریوهایی هستند که می توانند در آینده به یک واقعیت تبدیل شوند.
نمودار 1-1 : نسل های وب

منبع : سایت رادامتورکز

در قرن بیستم اقتصاد دنیا به دلیل توسعه و دگرگونی تکنولوژی دست خوش انقلابی وسیع گردید. تعاملات قوی بین تکنولوژی و گردشگری تغییرات اساسی نو و به هنگامی را در زمینه بازاریابی، تبلیغات و برنامه ریزی مقاصد گردشگری به ارمغان آورد. ( جکی لینکی ، جورجیوسکی و شاردا20: 2007)
فن آوری اطلاعات و ارتباطات منجر به تغییراتی سریع در زمینه تاثیرات سازمان های گردشگری، شیوه هایی از چگونگی کسب و کار دربازار محور و همچنین رفتار متقابل مشتریان با آژانس های گردشگری گردید.(بوهایلس21: 2003 )
گردشگری الکترونیکی صنعت جدیدی است که عمری کمتر از دو دهه دارد و در کشور ما به دلیل

پایان نامه
Previous Entries منابع مقاله درمورد بازاریابی، توسعه گردشگری، گردشگری پایدار، فن آوری اطلاعات Next Entries منابع مقاله درمورد بازاریابی، صنعت گردشگری، تجارت الکترونیک، خدمات گردشگری