منابع مقاله درباره سلامت خانواده

دانلود پایان نامه ارشد

وَ السَّمَاحَةِ فَإِنَّهُمْ جِمَاعٌ مِنَ الْكَرَمِ وَ شُعَبٌ مِنَ الْعُرْفِ ثُمَّ تَفَقَّدْ مِنْ أُمُورِهِمْ مَا يَتَفَقَّدُ الْوَالِدَانِ مِنْ وَلَدِهِمَا وَ لاَ يَتَفَاقَمَنَّ فِي نَفْسِكَ شَيْ‏ءٌ قَوَّيْتَهُمْ بِهِ وَ لاَ تَحْقِرَنَّ لُطْفاً تَعَاهَدْتَهُمْ بِهِ وَ إِنْ قَلَّ فَإِنَّهُ دَاعِيَةٌ لَهُمْ إِلَى بَذْلِ النَّصِيحَةِ لَكَ وَ حُسْنِ الظَّن‏ بِكَ وَ لاَ تَدَعْ تَفَقُّدَ لَطِيفِ أُمُورِهِمُ اتكَالاً عَلَى جَسِيمِهَا فَإِنَّ لِلْيَسِيرِ مِنْ لُطْفِكَ مَوْضِعاً يَنْتَفِعُونَ بِهِ وَ لِلْجَسِيمِ مَوْقِعاً لاَ يَسْتَغْنُونَ عَنْهُ
سپس براى انتخاب نظاميان با خانواده‏هاى ريشه‏دار، داراى شخصيّت حساب شده، خاندانى پارسا، داراى سوابقى نيكو و درخشان، كه دلاور و سلحشور و بخشنده و بلند نظرند، روابط نزديك بر قرار كن، آنان همه بزرگوارى را در خود جمع كرده، و نيكى‏ها را در خود گرد آورده‏اند،
پس در كارهاى آنان بگونه‏اى بينديش كه پدرى مهربان درباره فرزندش مى‏انديشد، و مبادا آن چه را كه آنان را نيرومند مى‏كند در ديده‏ات بزرگ جلوه كند، و نيكوكارى تو نسبت به آنان هر چند اندك باشد را خوار مپندار، زيرا نيكى آنان را به خيرخواهى تو خواند، و گمانشان را نسبت به تو نيكو گرداند، و رسيدگى به امور كوچك آنان را به اعتماد رسيدگى به كارهاى بزرگشان وامگذار، زيرا نيكى اندك تو را جايگاهى است كه از آن سود مى‏برند، و نيكى‏هاى بزرگ تو را جايى است كه از آن بى‏نياز نيستند.
يعنى تا خانواده سالم نباشد، تا خانواده‏ها اصالت نداشته باشند، و كودكان و نوجوانان امروز در آغوش گرم خانواده‏ها با ارزش‏ها تربيت نشوند، در آينده نزديك مديران لايق و سالمى نيز نخواهيم داشت.
بنابراين مديريّت خانواده زيربناى ديگر مديريّت‏ها است كه نيروى انسانى نقش اوّل را در آن خواهد داشت و نيروى انسانى تنها در خانواده‏اى پاك و سالم تربيت خواهند گرديد، كه اميرالمؤمنين(عليه السلام) در نامه 53 چنين رهنمود مى‏دهد:
ثُمَّ انْظُرْ فِي أُمُورِ عُمَّالِكَ فَاسْتَعْمِلْهُمُ اخْتِبَاراً وَ لاَ تُوَلهِمْ مُحَابَاةً وَ أَثَرَةً فَإِنَّهُمَا جِمَاعٌ مِنْ شُعَبِ الْجَوْرِ وَ الْخِيَانَةِ وَ تَوَخَّ مِنْهُمْ أَهْلَ التَّجْرِبَةِ وَ الْحَيَاءِ مِنْ أَهْلِ الْبُيُوتَاتِ الصَّالِحَةِ وَ الْقَدَمِ فِي الإِْسْلاَمِ الْمُتَقَدمَةِ فَإِنَّهُمْ أَكْرَمُ أَخْلاَقاً وَ أَصَحُّ أَعْرَاضاً وَ أَقَلُّ فِي الْمَطَامِعِ إِشْرَاقاً وَ أَبْلَغُ فِي عَوَاقِبِ الأُْمُورِ نَظَراً 
سپس در امور كارمندانت بينديش، و پس از آزمايش به كارشان بگمار، و باميل شخصى، و بدون مشورت با ديگران آنان را به كارهاى مختلف وادار نكن، زيرا نوعى ستمگرى و خيانت است كارگزاران دولتى را از ميان مردمى با تجربه و با حيا، از خاندان هاى پاكيزه و با تقوى‏، كه در مسلمانى سابقه درخشانى دارند انتخاب كن، زيرا اخلاق آنان گرامى‏تر، و آبرويشان محفوظ تر، و طمع ورزيشان كمتر، و آينده نگرى آنان بيشتر است.
سپس روزى فراوان برآنان ارزانى‏دار، كه با گرفتن حقوق كافى در اصلاح خود بيشتر مى‏كوشند، و با بى‏نيازى، دست به اموال بيت‏المال نمى‏زنند، واتمام حجّتى است بر آنان اگر فرمانت را نپذيرند يا در امانت تو خيانت كنند.
با توجّه به نقش زيربنائى مديريّت خانواده در انواع ديگر مديريّت‏ها در مى‏يابيم كه علل ناكامى‏ها و كاستى‏هاى موجود در مديريّت‏هاى شرقى و غربى به ناديده گرفتن اصل خانواده ارتباط دارد. كه اصالت و سلامت خانواده را از ياد بردند، و فرزندان و كودكان ديروز طعم شيرين محبّت مادر را در كانون گرم خانوادها نچشيدند و لبخندهاى مصنوعى پرستاران در مراكز نگهدارى كودكان نتوانست كمبودهاى عاطفى اين كودكان را نسبت به مادران و پدرانشان جبران كند.كه امروز مديران و مديريّت‏ها داراى انواع مشكلات اخلاقى تربيتى مى‏باشند، در صورتى كه از ديدگاه حضرت اميرالمؤمنين(عليه السلام) براى داشتن مديريّت‏هاى صالح و سالم از خانواده‏ها بايد آغاز كرد،و بازسازى و كمال انواع مديريّت‏ها را بايد در سلامت و اصالت مديريّت خانواده جستجو كرد.
ب – ويژگى‏هاى مديريّت خانواده‏
پس از شناخت زيربنايى بودن مديريّت خانواده و درك ارزش و اهميّت نقش خانواده در سلامت و اصالت ديگر انواع مديريّت‏ها، بايد ويژگى‏هاى ارزشمند مديريّت خانواده را در نگاه امام على(عليه السلام) به بحث و ارزيابى گذاشت.
طبيعى است كه در كشورهاى غربى و اروپائى چون أساس خانواده را ويران كرده اند و اعتقادى به ضرورت تشكيل خانواده ندارند، و همه ارزش‏هاى خانه و خانواده در شعله‏هاى هوس‏هاى سركش دموكراسى و آزادى فردى، سوخته است نمى‏توانند به نقش زيربنايى مديريّت خانواده بيانديشند،
صرف نظر از ارزشمندى و زيربنائى بودن مديريّت خانواده در نگاه و منظر حضرت اميرالمؤمنين(عليه السلام) داراى ويژگى‏هاى ارزشمندى است كه در اين قسمت به برخى از آنها اشاره مى‏شود، مانند:
1- اصل مديريت مرد در خانواده (انتخاب مدير)
از نظرگاه نهج‏البلاغه، مديريّت صحيح از خانواده آغاز مى‏شود، و در يك مجتمع كوچك خانوادگى كه زنى و مردى و فرزندانى در آن زندگى مى‏كنند ضرورت مديريّت مطرح است، و چگونگى اداره زندگى در خانواده مهم است و براى سلامت و تداوم اصالت خانواده، خداوند انسان آفرين، مدير و نوع مديريّت را در اين مجتمع كوچك تعيين فرموده است كه:
الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلى النِّسَاءِ بمَا فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضهُمْ عَلى بَعْضٍ وَبمَا أَنفَقُوا مِنْ أَمْوَالهِمْ فَالصَّالحَاتُ قَانِتَاتٌ حَافِظَاتٌ لِلْغَيْبِ بمَا حَفِظَ اللَّهُ وَاللاَّتي تخَافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَاهْجُرُوهُنَّ في المَضَاجِعِ وَاضرِبُوهُنَّ فَإِنْ أَطَعْنَكُمْ فَلَا تَبْغُوا عَليهِنَّ سَبِيلاً إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيّاً كَبِيراً.
مردان، سرپرست و نگهبان زنانند، بخاطر برترى‏هايى كه خداوند (از نظر نظام اجتماع) براى بعضى نسبت به بعضى ديگر قرار داده است، و بخاطر انفاق‏هايى كه از اموالشان (در مورد زنان) مى‏كنند. و زنانِ صالح، زنانى هستند كه متواضعند، و در غياب (همسر خود) اسرار و حقوق او را، در مقابل حقوقى كه خدا براى آنان قرار داده، حفظ مى‏كنند. و (امّا) آن دسته از زنان را كه از سركشى و مخالفت شان بيم داريد، پند و اندرز دهيد! و (اگر مؤثر واقع نشد) در بستر از آنها دورى نماييد! و (اگر هيچ راهى جز شدّت عمل، براى وادار كردن آنها به انجام وظايفشان نبود) آنها را تنبيه كنيد! و اگر از شما پيروى كردند، راهى براى تعدّى بر آنها نجوييد! (بدانيد) خداوند، بلندمرتبه و بزرگ است. (و قدرت او، بالاترين قدرت‏هاست.)
زيرا خداوند هستى، زن را براى مادر شدن انتخاب كرد و براى آنكه مادر لايقى باشد و بتواند دوران قاعدگى و حاملگى و زايمان و مشكلات پس از زايمان، و دوران بچّه دارى را به خوبى تحمّل كند، او را كانون عواطف و احساسات قرار داده است‏ تا با قدرت فزاينده عواطف و احساسات بتواند بار سنگين شدن انسان را بردارد.و چون كانون احساسات است.و در دوران‏هاى بحرانى و مشكلات طاقت فرساى ياد شد

پایان نامه
Previous Entries منابع مقاله درباره نهج البلاغه، جامعه شناختی، نهاد خانواده، نظام اجتماعی Next Entries منبع پایان نامه ارشد درباره حیات طیبه، تعلیم و تربیت، مبانی نظری، قرآن کریم