منابع مقاله درباره دوره قاجار، فتحعلی شاه، زیست محیطی

دانلود پایان نامه ارشد

ق است٬ 4 ایوان در چهار جهت دارد و هر ایوان هفت ستون دارد و مجموع ستون ها بالغ بر 28 عدد است و لبه بام یک پشته ٬ بام سفالی است. صندوق مزار ساده و چوبی است.
در شمال و غرب این بقعه حسینیه ای بوده است و در ضلع جنوبی آن تکیه ای قدیمی بوده است والان مسجدی تازه بنا در این محل ساخته اند. (قربانی ٬1375٬ صص 229-228 )

– بقعه آقا سید حسن شیرجو:
این بقعه واقع در روستای صیقل بنه از توابع دهستان شیرجوپشت در بخش رودبنه است.بنا دارای پلانی با ابعاد 3.80* 4.85 متر است که در هر چهار طرف آن ایوان هایی به شکل غلام گردشی ساخته شده است.در هر ضلع از ایوان ها شش ستون چهار سو با سر ستون های برش خورده و نقشدار به فواصل معین قرار گرفته که جملگی بار وارده سقف را به همراه دیوارهای بقعه تحمل می کنند. سقف ایوان های بقعه واشان کشی و روی آن با تخته پل کوبی شده و با چوب های مخصوص درزپوش گردیده است. دامنه بیرونی ایوان سه پشته و سقف بنا سفالپوش است. همچنین جهت ورود به ایوان بنا می بایست از پله هایی که در ضلع شرقی بنا تعبیه شده استفاده کرد. ضریح بقعه چوبی و قدیمی است که اخیرا روی آنرا با فلز پوشانده اند.
باتوجه به سبک وشیوه احداث بنای بقعه و نقاشی های مذهبی که در گذشته بر بدنه دیوارهای بنا ترسیم شده و نیز مقایسه این بنا با سایر بناها ی شهرستان لاهیجان می توان قدمت آنرا به دوره قاجار نسبت داد. این اثر ارزشمند در آبان ماه 1382 باشماره 10588 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. (عربانی٬ 1387 ٬ ص 1715 )

– مناره مسجد شعربافان :
این مناره مربوط به اواخر دوره صفویه و اوائل دوره قاجاریه است. این مناره متعلق به مسجدی بوده که ویران شده و سپس بازسازی گردیده است . از آثار گذشته مسجد فقط مناره زیبایی است که جزء آثار ملی محسوب می شود.مناره مذبور به صورت هشت ضلعی و آجری است. مناره که از سمت غرب به مسجد متصل شده ساختاری جداگانه دارد و به صورت یکپارچه بنا شده است. در میانه منار شکاف هایی برای دریافت نور تعبیه شده است. (عربانی٬ 1387 ٬ ص 1715 )

– مسجد جامع لاهیجان :
در محله قدیمی میدان مسجد لاهیجان به نام مسجد جامع در کنار حمام گلشن و بقعه چهارپادشاهان قرار دارد. مسیو شودزکو معتقد است که این مسجد روی آتشکده ای قدیمی بنا شده است. طاقی تاریک و سرپوشیده به این مسجد متصل بود به نام طاق کبری که گفته می شد قسمتی از آتشکده قدیمی بوده است.این مسجد بنا بر قولی از قدیمی ترین مساجد لاهیجان است و در قرن چهارم در مکان آتشکده احداث گردید و به دستور کارکیا سلطان محمد کیا به سال 893 ه.ق تعمیر و ساخته شد. شکل بنای این مسجد به شکل مستطیل بود که طولش دو برابر عرضش بود.(قربانی ٬ 1375 ٬ ص 231 )
– مسجد اکبریه :
این مسجد در محله گابنه لاهیجان واقع شده است و از دو قسمت تشکیل شده است. قسمت قدیمی که به صورت دو طبقه شامل وضوخانه و سرسرا و رواق در طبقه همکف و دهلیزها ٬ وضوخانه و گلدسته در طبقه فوقانی می باشد که احتمالا می بایست مربوط به دوره زندیه باشد. بخش تازه تر که در زمان فتحعلی شاه قاجار ساخته شده است دارای سه صاق بلند در امتداد هم که بر 6 پایه اصلی بنا شده ٬ عرض و طول هر پایه 120 سانتیمتر است و فاصله میان پایه های اصلی بنا 7 متر است. طرفین این سه طاق اصلی سه طاق کوچک است و مجموع هر سه طاق طرفین تقریبا شبیه یک راهرو است و با قسمت قدیمی مسجد در ارتباط است که به نظر می رسد در تعمیرات بعدی این ارتباط را قطع کرده اند.مصالح اصلی بنا آجرهای نازک قدیمی و ملاط آن گچ و خاک است. در طرفین محراب دو اتاق کوچک انبار مانند قرار دارد که درهای بزرگی دارند . ازاره های دیوارها کاشی کاری است. می گویند این مسجد شبیه به مسجد ایاصوفیا در ترکیه است و در کنار این مسجد مدرسه علمیه ای هم بوده به نام مدرسه علمی که امروز کمتر نشانی از آن وجود دارند.بنا بر کتیبه ای که بر دیوار داخلی مسجد اکبریه بر روی سنگ مرمر حک شده است این مسجد به سال 1239 ه.ق زمان حکمرانی حاجی علی اکبر خان حاکم لاهیجان و در عهد فتحعلی شاه مرمت و احداث شده است. (قربانی ٬ 1375 ٬ صص 239-238 )

– مسجد خومر کلایه ( خمیرکلایه) :
این مسجد که یکی از قدیمی ترین مساجد لاهیجان است در میدانگاهی که محل اتصال چندین کوچه پیچ در پیچ می باشد واقع شده و به فاصله اندکی در شمال خیابان امام خمینی جای دارد. بنای مسجد در گوشه ای در غرب میدانگاه قرار دارد و در جنوب شرقی آن بنای تکیه ای طویل ومستطیل شکل گسترده است.ورودی مسجد در جنوب غربی بوده و مناره های دوگانه مسجد بر روی پایه های ستون هایی قطور که در دو طرف پله های ورودی قرار گرفته استوار می باشد. مناره ها در بالای پوشش سفالین بام از کل بنا جدا شده و به سمت بالا امتداد یافته اند. کاشیکاری های جدید بر روی ستون ها و نمای بیرونی این جبهه دیده می شود.محراب مسجد نیز دارای کاشیکاری جدید می باشد. اتاقی در شرق مسجد و متصل به آن جای گرفته که قبلا محل بقعه بوده و بازسازی شده است. در این اتاق 3 مقبره قرار دارد. شبستان مسجد در وسط دارای 4 ستون آهنی است که سقف لمبه کوب بر آن استوار شده. به نوشته دکتر ستوده دیوارهای جنوبی حرم قدیمی است. گویا اشعاری نیز از ترکیب بند محتشم کاشانی به دیوارها و بالای طاقچه ها وجود داشته که امروزه نه اثری از طاقچه ها ست نه اثری از نوشته ها به جا مانده است. (عربانی ٬ 1387٬ ص 1716)

– ایستگاه کشاورزی :
باغی به وسعت 50 هکتار که به طرزی دلپذیر در پای رشته کوه های البرز قرار گرفته از جمله گردشگاه بسیاری از مسافران شهر لاهیجان می باشد. این باغ از درختان کهنسال و گونه های تزئینی و چر برگ زیادی برخوردار می باشد که به عنوان باغی تحقیقاتی محسوب می گردد و در خیابان کشاورزی لاهیجان واقع گردیده است.(سمیع ٬ ص 90 )

– باغ ملی (پارک قوری) :
پارکی است با وسعتی معادل 12650 متر مربع در مرکز شهر لاهیجان که با مجسمه های زیبایی آراسته شده است. از این پارک 90 متر مربع آن به ساختمان کتابخانه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اختصاص دارد. آب مصرفی این پارک از شبکه لوله کشی شهر تامین می شود و پوشش گیاهی عمده آنرا گیاهان زینتی تشکیل داده است. این پارک در نزدیکی استخر لاهیجان قرار دارد و دارای چند مجسمه زیبا نظیر زنان چایکار و چای می باشد که سمبل هایی از شهر لاهیجان محسوب می شود. .(سمیع ٬ ص 91 )

– پارک جنگلی میر صفا :
اين پارك جنگلي طبيعي در خيابان شقايق (منتهي به دانشگاه آزاد اسلامي) قرار دارد و داراي تعدادي آلاچيق٬ یک رستوران کوچک٬ تعدادی نیمکت٬ سرویس بهداشتی و پارکینگ بوده كه مورد توجه گردشگران مي باشد.

لیست آثار ملی ثبت شده لاهیجان :
14 اثر موجود در لاهیجان در لیست آثار ملی به ثبت رسیده اند و شامل بنای چهار پادشاه، بقعه میرشمس الدین لاهیجانی ، بقعه شیخانور- ششیخ زاهد گیلانی ، مسجد اکبریه، پل خشتی تجن گوکه ، پل خشتی ، حمام گلشن ، خانه محمد صادقی ، آرامگاه کاشف السلطنه، پل خشتی نال کیاشهر، تی تی کاروانسرا ، تکیه پیرعلی، بقعه پیر علی ، بقعه آقا امیر ابراهیم (سیمای میراث فرهنگی ٬ 1380 ٬ ص 207 )

3-7 . شیوه ارزیابی 1EIA و ماتریس ICOLD2:
استفاده عمده ماتریس ها در نشان دادن علت و تاثیر توسط لیست کردن عملکردها در محورهای افقی و پارامترهای محیطی در محورهای عمودی می باشد. در این شیوه ٬ تاثیرات هر دو جزء انفرادی پروژه ها را علاوه بر گزینه های اصلی می توان قیاس نمود. ساده ترین ماتریس ها برای نشان دادن اینکه آیا یک تاثیر پیش بینی شده است یا خیر از یک علامت جداگانه استفاده می کنند. ولی افزایش سطح اطلاعات به وسیله تغییر اندازه علامت جهت نشان دادن مقیاس یا با استفاده از یک مجموعه از علائم برای نشان دادن ویژگی های مختلف تاثیرات کاری آسان می باشد. (مدرک بدون عنوان) در طی قرن گذشته ، جایگاه حرفه ای طراحی سدهای سنگ ریزه ای ، عمدتا همانند طراحی ویژه سد آبی توسعه پیدا نموده است.
ساخت سدهای آبی برای هزاران سال صورت گرفته است و توسط علوم ژئوتکنیکی ارتقا و بهبود می بابد و در نیمه پایانی قرن بیستم ، پایه های مستحکمی از مهندسی را جهت طراحی فراهم نموده است. به عوان مثال ICOLD (1989) ،نشریه های متعدد مستندی جهت طراحی بهینه سدهای سنگریزه ای فراهم نموده است. تفاوت هایی بین سدهای آبی و سدهای سنگریزه ای وجود دارند که نیاز به بازبینی در طراحی دارتد و اینها می توانند هم به سود و هم به زیان طراح عمل می نمایند
روش تحقیق مصاحبات و هم پرسی های رسمی و غیر رسمی با اطلاعات کلیدی موجود در روش های متداول رسمی و بومی را در بر می گیرد.این موارد مشتمل بر موارد کلیدی صاحب منصبان حکومتی ، استادهای دانشگاهی ، مشاوران فنی در حوزه محیط زیست ، سازمان های غیر دولتی و رهبران و سردسته های عرفی می باشند.پرسش های نامحدودی برای شناسایی نمودن ملزومات شیوه EIA در کشور مورد نظر جهت مطرح شدن طراحی و برنامه ریزی گردیدند. این موارد توسط آنالیز مفاد و محتویات اطلاعات ثانویه و اطلاعات حاصل از نشریات رسمی و سایر نوشته های مرتبط تکمیل شده بود.
ارزیابی EIA فازهای مهم در جریان اجرا و پس از عملکرد صورت گرفت. سپس تاثیرات منفی هر یک از عملکردها بر منابع زیست محیطی مورد ارزیابی قرار گرفته و نتایج مورد بازبینی قرار گرفتند. در این روش ، منابع زیست محیطی که تحت تاثیر موارد خیلی منفی خیلی خیلی منفی قرار خواهند گرفت ، مشخص گردیدند. سپس عملکردهای منتج از تخریب منابع مشخص گردیدند.اهمیت کار در اندازه گیری دقیق و تاثیرات می باشد و این مورد می تواند به صورت میزان جابجایی نسبت به جایگاه خط مبدا ICOLD محیطی مشخص که یک ماتریس بزرگ و فراگیر را برای استفاده در مطالعات EIA سدها فراهم نموده است تعریف گردد.سیستم علائم هر باکس نمایانگر سودمند یا زیانبخش بودن تاثیر، احتمال وقوع ، مقیاس زمانی وقوع و اینکه آیا در طراحی تاثیر منظور شده است یا خیر، می باشد. اما، این شیوه جامع نسبتا خروجی نهایی را به لحاظ بهره گیری دشوار می سازد و یک مقدار حداکثر از سه مقیاس جهت حفظ وضوح اثر پیشنهاد می گردد.احمد و سامی بر این عقیده اند که مهمترین معیارها عبارتند از: اهمیت یا درجه تغییر؛وسعت جغرافیایی؛مفهوم ؛ و حساسیت ویژه. “مفهوم” بیشتر می تواند برای اشاره به این مطلب که چرا یک تاثیر اهمیت دارد تقسیم گردد. به عنوان مثال، ممکن است که آن به دلیل غیرقابل نغییر بودن ، ضعف اقتصادی ، تهدیدی برای سکه های فلزی کمیاب و غیره باشد. ” حساسیت ویژه ” به پیامدهای مهم محلی موجود با با بخش های تحت بررسی اشاره می نماید. در اینجا آنچه که اهمیت دارد در مقیاس یک به سه نشان داده می شود. مفهوم به صورت یک اندازه گیری در این خصوص که ارزیاب با چه درجه اهمیتی به هر جابجایی نسبی به شرتیط خط مبداء پی می برد اشاره می نماید. دامنه مفهوم اهمیت از زیانبخشی بالا (5-) به مقدار بی اثر (0) تا سودمندی با اهمیت (5+) مشخص می گردد. در اصل تمامی مقادیر عملکردها می توانند به صورت اعداد ترتیبی ارزیابی شوند.
به منظور تکمیل راهنمای ماتریس ، اطلاعات مشخص دامنه همزمان با تکمیل ماتریس به کار برده می شود. این اطلاعات به سه صورت می باشند: اطلاعات دقیق ویژه برای هر جزء محیطی (به عبارت دیگر محورهای عمودی ماتریس) ، اطلاعات مرتبط با تاثیرات ابتدایی و از درجه بالاتر در خصوص عملکردهای مشخص (اجزای افقی ماتریس) و اطلاعات خط پایه بیوفیزیکی و اقتصادی جامعه مرتبط با موقعیت پروژه. این اطلاعان در یک پایگاه ارتباطی داده ها متشکل از جداول مرتبط با اجزاء محیطی ، انواع پروژه ، عملکردها، تاثیرات، کاهش اندازه گیری ها و ارتباطات داخلی آنها کنترل و نگهداری می گردد. به علاوه بانک داده ها اطلاعات دقیقی در خصوص هر آیتم کلیدی و یا به عبارت دیگر عملکردها و تاثیرات را در بر می گیرد. در انتها ، مکانیزم های مدیریت عادی و اجرایی و استراتژی ها جهت کاهش تاثیرات منفی منتج از

پایان نامه
Previous Entries منابع مقاله درباره دوره قاجار، میراث فرهنگی، کتیبه های نستعلیق Next Entries منابع مقاله درباره محیط زیست، زیست محیطی، اثرات زیست محیطی