منابع تحقیق درمورد مفهوم و مصداق، طبقه اجتماعی، جهان اسلام، سوره بقره

دانلود پایان نامه ارشد

از پايگاه اجتماعي بالاتري برخورداند.86
2ـ7ـ9. جذابيت و اثر بخشی
فناوري‌های جديد ارتباطی از حيث ديداری ـ شنيداری جذابيت فوق العاده‌ای نسبت به فناوري‌های سنتی پيدا کرده‌اند. تصويری شدن مفاهيم به فهم و درک آن برای مخاطبان در هر قشری کمک می‌کند زيرا مخاطب در هر قشری و با هر طبقه اجتماعی در آموزش می‌تواند براحتی تصوير را درک کند و تحقيقات نشان داده است که درک تصويری انسان از مفاهيم، بسيار ساده‌تر از درک انسان در نوشتار است. معمولاً جاذبه تصوير موجب اثربخشی بالای آن نيز می‌شود. اينترنت در ميان ‌رسانه‌های جديد توانسته از همه جاذبه‌های متنی، صوتی و تصويری بهره برد.
2ـ7ـ10. چند رسانه‌ای ( مولتی مديا) بودن
قابليت اتصال چند رسانه به يکديگر: اينترنت بنوعی توانسته همه رسانه‌های نوين را در خود جای دهد. از طريق اينترنت می‌توان راديو گوش کرد و شبکه‌های ماهواره‌ای و تلوزيونی را مشاهده کرد و در عين حال با دوست خود در آن طرف کره زمين مکالمه متنی، صوتی و تصویری داشت.

فصل دوم
تبشير مسيحي

2ـ 1. گفتار اول: ریشه‌ها و مبانی دینی و فرهنگی تبشیر مسیحی؛
2ـ1ـ1. تبشير در لغت و اصطلاح
راغب ‌اصفهاني مي‌گويد:
«يقال للخبر السّار البشارة» 87
«به خبر مسروركننده بشارت و بشري گفته مي‌شود.»
قرآن مجيد درباره اولياي خدا ـ كه اهل ايمان و تقوايند ـ مي‌فرمايد:
« لَهُمُ الْبُشْرَى‏ فىِ الْحَيَوةِ الدُّنْيَا وَ فىِ الاَْخِرَةِ لَا تَبْدِيلَ لِكَلِمَاتِ اللَّهِ ذَالِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيم»88
«در زندگى دنيا و در آخرت، شاد و مسرورند. وعده‏هاى الهى تخلّف‌ناپذير است! اين است آن رستگارى بزرگ.»
اما درباره تبهكاران مي‌فرمايد:
‏«يَوْمَ يَرَوْنَ الْمَلَئكَةَ لَا بُشْرَى‏ يَوْمَئذٍ لِّلْمُجْرِمِينَ»89
«اما روزي كه فرشتگان را مى‏بينند، روز بشارت براى مجرمان نخواهد بود (بلكه روز مجازات و كيفر آنان است)!»
«تبشير به معناي بشارت‌دادن است بشير و مبشر، هر دو به يك معني است.»90 چنانكه قرآن مي‌فرمايد:
«فَلَمَّا أَن جَاءَ الْبَشِيرُ أَلْقَئهُ عَلىَ‏ وَجْهِهِ فَارْتَدَّ بَصِيرًا»91
«امّا هنگامى كه بشارت‌دهنده فرا رسيد، آن (پيراهن) را بر صورت او افكند ناگهان بينا شد.»
لغت‌نامه هاي فارسي نيز تبشير را به معناي «خبري كه در آن شادماني بود»92 و «مژده دادن و مژده آوردن»93 معنا كرده‌اند.
اما اصطلاح تبشير در قرون اخير از نظر مفهوم و مصداق توسعه يافته وبه هر نوع خدمت يا ماموريت براي اعتلاي كلمه مسيح در داخل يا خارج از جوامع مسيحي اطلاق مي‌شود.
بر اين اساس تبشير بر دو نوع است:
1ـ درون ديني، يعني تبشير در ميان مسيحيان مستقر در جهان اسلام مانند ارمني‌ها وآشوري‌ها و نستوري‌ها كه شامل خدمت‌هاي تبشيري و به ويژه مبارزه با بدعت است.
2ـ برون‌ديني، يعني تبشير در ميان غير مسيحيان از جمله مسلمانان چه در سرزمين‌هاي اسلامي باشند و چه در سرزمين‌هاي غيراسلامي.94
2ـ1ـ2. تبشير، رسالت انبياء
در طول تاريخ بشري به مصداق آيات شريفة قرآن كريم در سوره‌هاي حديد/ آيه25، نساء/ آيه165 و انعام/ آيه48، پيامبران و رسولاني از سوي خداوند مبعوث گشته و در جوامع مختلف به پا خواستند و با تعيين احكام و دستورات الهي، ملل و اقوام گوناگون را به سوي توحيد و پرستش خداوند متعال فراخواندند كه آنها با دو وصف مبشّر و منذِر معرّفي مي‌شوند. از اين رو تبشير و تبليغ در اديان الهي اهميت فراوان داشته و يكي از اركان اصلي گسترش و انتقال اديان مقدس الهي در جوامع بشري به شمار رفته است.
«وَ مَا عَلىَ الرَّسُولِ إِلَّا الْبَلَاغُ الْمُبِين»95
«وبر رسول جز ابلاغ آشكار وظيفه‌اي نيست.»
در اين مبحث با توجه به مضمون قرآن مجيد كه از موثّق‌ترين مراجع در تاريخ اديان آسماني به شمار مي‌رود، گوشه‌اي از تبشير در اديان الهي بررسي مي‌شود.
2ـ1ـ2ـ 1.حضرت نوح(
با توجه به گاه‌شمار تاريخي، حضرت نوح( اولين پيامبر اولوالعزمي است كه در قرآن مجيد از وي به عنوان رسول خداوند و راهنماي قوم خويش ياد شده است.

«وَ لَقَدْ أَرْسَلْنَا نُوحًا إِلىَ‏ قَوْمِهِ إِنىّ‏ِ لَكُمْ نَذِيرٌ مُّبِين»96
«ما نوح را بسوى قومش فرستاديم او به آنها گفت: «من براى شما بيم‏دهنده‏اى آشكارم.»
«أُبَلِّغُكُمْ رِسَالَاتِ رَبىّ‏ِ وَ أَنصَحُ لَكمُ‏ْ وَ أَعْلَمُ مِنَ اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُون»97
«رسالتهاى پروردگارم را به شما ابلاغ مى‏كنم و خيرخواه شما هستم و از خداوند چيزهايى مى‏دانم كه شما از آن آگاه نيستيد.»
2ـ1ـ2ـ2.حضرت ابراهيم(
در سوره نساء آيات 163 تا 165 از حضرت ابراهيم( نيز به عنوان يكي از رسولان و مبشرين و منذرين ياد شده است. آن حضرت نزد امت خويش احترام فراواني داشته و معني نام ايشان ـ ابرام ـ در زبان عربي به معني پدر، عالي مقام و مهربان، مبين اين امر مي‌باشد.98 حضرت ابراهيم( به اسامي ديگري مانند شيخ الانبيا و پدر عبرانيان نيز ملقب بودند.
به نقل از تورات، حضرت ابراهيم( به عنوان امام و پيامبر امت خويش در سرزمين كنعان مستقر شد و در حدود نيمه قرن شانزدهم قبل از ميلاد در همانجا وفات يافت.
2ـ1ـ2 ـ3.حضرت موسي(
از اين پس اعقاب و اولاد ايشان در سرزمين كنعان باقي ماندند تا اينكه مدتي بعد به سبب بروز قحطي به مصر مهاجرت كردند و در آن ناحيه مستقر شدند. تا اينكه در سال 1200 قبل از ميلاد حضرت موسي( از سوي خداوند براي هدايت قوم بني‌اسرائيل برگزيده شدند99 و آنان را به پرستش خداوند يكتا يا يهوه دعوت نمودند.
وقوع اين امر در قرآن در سوره بقره /آيه 40 وآيه 122 بدين مضمون بيان شده است:
«يَابَنىِ إِسْرَءِيلَ اذْكُرُواْ نِعْمَتىِ‏َ الَّتىِ أَنْعَمْتُ عَلَيْكمُ‏ْ وَ أَوْفُواْ بِعَهْدِى أُوفِ بِعَهْدِكُمْ وَ إِيَّاىَ فَارْهَبُون»100
«اى فرزندان اسرائيل! نعمتهايى را كه به شما ارزانى داشتم به ياد آوريد! و به پيمانى كه با من بسته‏ايد وفا كنيد، تا من نيز به پيمان شما وفا كنم. (و در راه انجام وظيفه، و عمل به پيمانها) تنها از من بترسيد.»
«يَابَنىِ إِسْرَ ءِيلَ اذْكُرُواْ نِعْمَتىِ‏َ الَّتىِ أَنْعَمْتُ عَلَيْكمُ‏ْ وَ أَنىّ‏ِ فَضَّلْتُكمُ‏ْ عَلىَ الْعَالَمِين»101
«اى بني‌اسرائيل! نعمت مرا، كه به شما ارزانى داشتم، به ياد آوريد! و (نيز به خاطر آوريد) كه من شما را بر جهانيان برترى بخشيدم.»
از اين پس بني‌اسرائيل همواره خود را تنها وارث دين موسي( مي‌شناختند و بدين سبب هيچ‌گاه سعي نكردند اقوام و ملل ديگر را به آيين خود تبليغ و تبشير نمايند. با اين حال به منظور حفظ آيين موسي( در جامعه بني‌اسرائيل تلاش مي‌كردند.
از اين روست كه يهوديان امروزه نيز در سراسر جهان به عنوان اقليت مذهبي با ويژگي‌هاي قومي خاص خود معروف مي‌باشند اينان از كودكي با تورات آشنا مي‌شوند وبه كنيسه مي‌روند و به تدريج آيين خويش را بي‌چون ‌و چرا مي‌پذيرند بدين سبب اگرچه يهوديان نسبت به تبشير اقوام و ساير پيروان اديان الهي بي‌اعتنا مي‌باشند، اما فعاليت‌هاي تبليغي و تبشيري آنان براي حفظ و نگهداري آيين و قوم يهودي بسيار سازمان يافته است و محدوده وسيعي اعم از فعاليت‌هاي مذهبي، سياسي، اقتصادي و فرهنگي را دربر دارد.
پس از بعثت حضرت موسي( اگر چه با كوشش روحانيان شريعت آن حضرت در بين بني‌اسرائيل پايدار ماند، اما به سبب گرايش اين قوم به عناصر طبيعي اضمحلال سياسي حكومت بني‌اسرائيل در حدود قرن هشتم و ششم قبل از ميلاد و همچنين تاثيرپذيري آنان از فرهنگ‌هاي يوناني و رومي، مقارن بعثت عيسي مسيح( تنها، رسوم ظاهري احكام و شريعت موسي( در جامعة بني‌اسرائيل رايج بود.
2ـ1ـ2ـ 4.حضرت عيسي(
از اين رو عيسي مسيح( از سوي خداوند براي اصلاح و راهنمايي جامعه بشري مبعوث گشت و با موعظه و رسيدگي به بيماران و فقرا و معجزاتي كه به دستور و مدد خداوند تبارك و تعالي مي‌كرد مردم را به سوي پرستش خداوند يگانه و پيروي از احكام الهي فراخواند.
مهم‌ترين و مشخص‌ترين پيروان عيسي( دوازده نفر بودند اين دوازده‌تن در زبان عربي به حواريان يا سپيدجامگان معروفند. «واژه حواريان يا حواريون احتمالا از واژه حبشي حواريا به معني بشارت‌دهنده به زبان عربي راه يافته است.»102 كه با توجه به وظيفه تبشيري كه به آنان محول شده بود، اين معني صحيح‌تر به نظر مي‌رسد. اين حواريون نزد عيسي( تعليم ديدند و كار تبشير، موعظه و تبليغ آيين عيسي( را در بين قوم بني‌اسرائيل بر عهده گرفتند.
پس از عروج عيسي‌مسيح( به مرور ايام فعاليت حواريون از محدوده جامعه بني‌اسرائيل خارج شد و در سطح وسيعي گسترش يافت. به گونه‌اي كه در متون اناجيل چهارگانه و كتاب اعمال رسولان به طور غيرمستقيم به اين امر اشاره شده و چنين آمده است:
«پس رفته همه امت‌ها را شاگرد خود سازيد و ايشان را به اسم اب و ابن و روح القدس تعميد دهيد و ايشان را تعليم دهيد كه همة اموري را كه به شما حكم كرده‌ام حفظ كنند.»103
«و از اورشليم شروع كرده به موعظه و توبه و آمرزش گناهان در همه امتها به نام او كرده شود و شما شاهد اين امور هستيد.»104
«ليكن روح‌القدس بر شما مي‌آيد قدرت خواهيد يافت و شاهدان من خواهيد بود در اورشليم و تمامي يهوديه، سامره و تا اقصاي جهان.»105
از اين پس موعظه، تبشير و تبليغ آيين مسيحيت به يكي از اساسي ترين عناصر لاينفك اين آيين مبدل شد و به مرور ايام سازمان يافت. در ابتداي امر حواريون و مبلغان مسيحي تنها به صورت شفاهي مردم را به سوي اجراي احكام الهيات مسيحي دعوت مي‌كردند. تا اينكه با گسترش محدوده فعاليت تبليغي مسيحيان، برخي از متقدمين در مسيحيت مانند پولس و يوحنا رسالاتي براي حل مشكلات «نومسيحيان»106 در مراكز تبليغي مسيحي تاليف كردند. اما چون بسياري از مسيحيان، كاملاً با زندگي عيسي‌مسيح آشنا نبودند، گروهي كتابهايي درباره زندگي آن حضرت تاليف كردند كه امروزه شماري از آنان موجود است و كليساي مسيحي نيز در اين بين چهار كتابي كه توسط متي، مرقس، لوقا و يوحنا، نگاشته شدند را معتبرتر دانست. و به تعبير آنها: «چهار انجيل قانوني داريم يعني متي، مرقس، لوقا و يوحنا و نه اينكه كليسا آنها را قبول كردند بلكه پذيرفتند.»107 منابع اطلاعات اين اناجيل مطالب و حقايقي بود كه به‌وسيله رسولان، شاگردان و مردم آن عصر ايراد و تكرار مي‌شد. از نظر مسيحيان اين اناجيل در قرن دوم معمول بوده‌اند.108
هر يك از اين كتب چهارگانه، انجيل ناميده شدند. انجيل لفظ يوناني و به معني مژده و بشارت است.109
در نقل ديگري آمده:
«انجيل كلمه‌اي است مشتق از واژه‌اي يوناني كه از دو واژه به معني خوب و به معني اطلاع دادن يا آگاه كردن تركيب شده است. اين كلمه در متن كتاب متي:9/35 به معني بشارت ملكوت، در كتاب لوقا:2/10 بشارت خوشي عظيم، در كتاب اعمال رسولان، بشارت فيض خدا، در رساله پولوس به افسيسان به معني بشارت سلامتي آمده است.» 110
چون معجزات، تعليمات، قيام و صعود حضرت عيسي( مژده و بشارتي بود براي عامة مردم اين چهار كتاب كه شامل زندگاني و دستورات حضرت عيسي( است را به نام انجيل شناخته‌اند، بدين ترتيب اناجيل چهارگانه به همراه كتاب رسولان و رسالاتي كه براي راهنمايي مسيحيان تأليف شدند در طول قرون و اعصار متمادي به ابزاري براي تبشير و تبليغ مسيحيت مبدل گشتند. به گونه‌اي كه مبلغان مسيحي حتي امروز نيز پس از گذشت حدود دوهزارسال در كنار فعاليت‌هاي فرهنگي و مذهبي خود در كليساها، مدارس، بيمارستانها و موسسات خيريه، از متون اين كتب براي تبليغ استفاده مي‌كنند.
2ـ1ـ2ـ5.حضرت محمد(
امّا تاريخچه تبشير در دين اسلام به روزهاي آغازين بعثت پيامبر اكرم( باز مي‌گردد و مي‌توان گفت سراسر تاريخ صدر اسلام الگوي كاملي از تبشير در اين شريعت الهي را متجلّي مي‌سازد. از اين‌رو قرآن‌كريم يكي از موثّق‌ترين منابع براي تبيين و توصيف سير تبشير در اين مكتب الهي به شمار مي‌رود. خداوند در آيات 105/ اسراء و 56/ فرقان و 45/ احزاب و 8/فتح از رسول گرامي اسلام، با

پایان نامه
Previous Entries منابع تحقیق درمورد آرمان شهر، آموزش از راه دور، سلسله مراتب، فرهنگ عامه Next Entries منابع تحقیق درمورد آموزش و پرورش، آخرالزمان