منابع تحقیق درمورد مصرف‌کننده، مقصد گردشگری، زندگی روزمره، تعاملات اجتماعی

دانلود پایان نامه ارشد

طریق خرید کردن است. کارایی، سختی، کسل‌کننده و طاقت‌فرسا بودن، هدفمند بودن و خسته‌کننده بودن از مهم‌ترین ویژگی‌های خرید منفعت طلبانه است.
خریداران فایده گرا معمولاً جویندگان اطلاعاتی محسوب می‌شوند که تصمیم‌گیری آن‌ها مستلزم یافتن آن‌ است. رویکرد سنتی به مصرف این است که مردم هدفمند هستند و تمایل دارند در مورد کالاهایی که می‌خواهند بخرند اطلاعات کسب نمایند و در نهایت این جست‌وجو منجر به خرید خواهد شد. با این وجود هیرشمن88(1980) می‌گوید از اوایل دهه 1980 صاحب‌نظران اظهار داشتند که تمام فعالیت‌های جست‌وجوی اطلاعات به خرید واقعی منجر نمی‌شود در عوض جست‌وجوی اطلاعت برای مثال از طریق اینترنت یا مجله‌ها، تلویزیون و …ممکن است تنها به عنوان یک سرگرمی انجام شود (تیموتی،1388: 70). دیدگاه فایده گرایانه به خرید، به جای آنکه آن را فعالیتی لذت‌بخش بداند خرید را استرس‌زا قلمداد می‌کند. برای مثال فیشر و آرنولد89 (1990) در پژوهش خود به این نتیجه رسیدند که برخی مصرف‌کنندگان خرید کریسمس را صرفاً فعالیتی می‌دانند که باید انجام شود. با این وجود دیدگاه فایده گرایانه به خرید به معنی غیر مطلوب بودن کامل خرید نزد مصرف‌کنندگان نیست بلکه یک فروشنده از طریق ارائه محصول مناسب در قیمت معقول و نیز تحویل به‌موقع آن، می‌تواند منجر به این امر شود که مصرف‌کننده مطلوبیت بیشتری را کسب نماید (کریستینسن و اسنپنگر90،9:2002).
2-6-4-خرید برنامه‌ریزی نشده91
اولشاوسکی و گرانبوس92 (1979) با جسارت عنوان کردند که در بعضی موارد قبل از خرید، تصمیم‌گیری صورت نمی‌گیرد. نتیجه بحث‌انگیز آن‌ها، دستاوردهای مهمی برای نظریه خرید به همراه داشت، زیرا بر اساس بحث آن‌ها شناخت سنتی رفتار مصرف‌کنندگان که در بخش‌های قبل به آن پرداخته شد، تنها می‌تواند برای انواع محدودی از خریدها توجیه داشته باشد. این نتیجه منجر به تفکرات گسترده‌تری در حوزه تحقیقات خرید شد و ایده‌های بیشتری در مورد نقش مصرف‌کننده به ویژه در مورد مصرف تفریحی گسترش یافت (تیموتی،1388: 45-46). در واقع خرید بدون برنامه، الگوی طبیعی خرید را برهم می‌زند. در این مورد قبل از ورود به مغازه خریدار نیاز خاصی را به یک کالا احساس نمی‌کند (تیموتی،1388: 51). اولشاوسکی و گرانبوس (1979) بیان می‌کند یکی از قدیمی‌ترین و رایج‌ترین تصورها درباره رفتار مصرف‌کننده این است که خریدها و الگوهای خرید به وسیله یک فرآیند تصمیم‌گیری منطقی به وجود می‌آیند. با گذشت زمان مدل‌های مختلفی برای بررسی و شناخت این فرآیند، ایجادشده است که به نظرمی رسد که همه آن‌ها توجیهات زیر را داشته باشد:
• بیش از یک اقدام قابل انتخاب وجود دارد و برخی انتخاب‌ها باید اتفاق بیفتند.
• معیارهای گوناگون مورد ارزیابی مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرند که به مصرف‌کننده کمک می‌کند تا عواقب هر انتخاب را پیش‌بینی کند.
• گزینه انتخاب‌شده طبق یک قاعده تصمیم‌گیری مورد گزینش قرارگرفته است.
• اطلاعات کسب‌شده از منابع خارجی یا بازیابی شده از حافظه، در هنگام تصمیم‌گیری یا ارزیابی مورد پردازش قرار می‌گیرند (تیموتی،1388: 45).
استرن93 (1962) نه عامل را برمی‌شمرد که می‌تواند باعث افزایش خریدهای بدون برنامه شوند. این عوامل شامل:
1. قیمت‌های پایین که تأثیر قابل‌توجهی بر تصمیم‌گیری خرید دارند.
2. اندازه کوچک و وزن کم نیز می‌تواند عامل وسوسه شدن برای خرید کالاهای قابل‌حمل باشد.
3. نمایش ویترینی این فرصت را برای خریداران ایجاد می‌کند که کالاهایی که دوست دارند داشته باشند را ببینند.
4. در مکان‌هایی که انتخاب کالا آزاد است، در مقایسه با مکان‌هایی که کالا به وسیله فروشنده در اختیار خریدار قرار می‌گیرد، افراد سریع‌تر و با آزادی بیشتر تصمیم می‌گیرند.
5. توزیع توده‌ای کالا که باعث می‌شود مصرف‌کننده در خرده‌فروشی‌های مختلف با یک کالا روبرو شوند.
6. تبلیغات گسترده موجب شناخت کالا و ایجاد تصورات ذهنی درباره آن می‌شود پس با مشاهده کالا تجربه یا علاقه افراد تحریک می‌شود.
7. میزان نیاز به کالا، اگرچه اکثر اقلام خریداری‌شده بدون برنامه غیرضروری هستند اما ممکن است کمی نیاز به آن‌ها وجود داشته باشد.
8. کالاهایی که نگهداری آن‌ها آسان است نیز می‌تواند برای خرید جذاب باشد.
9. کوتاه بودن تاریخ‌مصرف برخی کالاها نیز عامل دیگری جهت تحریک خرید بدون برنامه است (استرن،1962: 60-62).
2-6-5-خرید فراغتی و تفاوت آن با خرید سنتی
اگرچه تعداد اندکی از نویسندگان در اوایل دهه 50 و 60 به این مسئله اشاره‌کرده‌اند که احتمال وجود شباهت بین فراغت و خرید وجود دارد، اما این اندیشه تا دهه 80 باقدرت و یقین دنبال نشد تا آنجا که متخصصان رفتار مصرف‌کننده کم‌کم پی بردند که مردم فقط به دلیل نیاز اقتصادی به خرید نمی‌روند بلکه در واقع از آن لذت می‌برند که این امر می‌تواند به خاطر حضور در اجتماع و جنبه‌های سرگرم‌کنندگی خرید باشد. از آن زمان تاکنون مفهوم خرید لذت‌بخش در علوم مختلفی ازجمله روانشناسی، مدیریت، جامعه‌شناسی دنبال شده است اما در حیطه فراغت و گردشگری تنها عده کمی از محققان کوشش نمودند تا به خرید به عنوان حوزه مشروع از مطالعه توجه نمایند. از اواخر دهه 90 به علت اهمیت نقش خرید در گردشگری محققان بیشتری تحقیقاتی درباره خرید در گردشگری اهمیت دادند اما هنوز هم شکاف عمیقی در درک پویایی‌های خرید درزمینه گردشگری و فراغت وجود دارد (تیموتی،1388: 15-16).
خرید سنتی به خرید یک کالای خاص از فروشنده اشاره دارد، درحالی‌که خرید مدرن در بعد وسیع‌تری شامل دسته‌بندی، مقایسه، بررسی قیمت‌ها، انتخاب سبک، نگاه کردن، گشت زدن در محیط‌های خرید و ملاقات با دیگران است. توبلر94(1972) معتقد است، خرید مدرن همیشه تهیه کردن یک کالای جدید نیست. بلکه اهداف آن شامل برآورده کردن نیازهایی می‌شود که با به دست آوردن کالا ارتباطی ندارد، مانند تمایل به ملاقات با دیگران، خواسته شدن، ورزش و گذران اوقات فراغت با دوستان و خویشان. بابین و همکاران95 (1994) معتقدند جستجوی خریداران برای کسب یک تجربه لذت‌بخش، از خرید اشیا مهم‌تر است. خرید مدرن یک فعالیت چندبعدی است که شامل تعاملات اجتماعی، مبادلات اقتصادی و بعضی اوقات شرکت در فعالیت‌هایی است که ربطی به خرید ندارند. برای بسیاری از خریداران فراغتی، خرید وسیله‌ای برای تعاملات اجتماعی و به‌طور موقت آن‌ها را از کارها و یکنواختی‌های روزانه رها می‌کند. به‌طورکلی خریداران فراغتی احتمالاً درصدد خرید نیستند و کمتر به میزان فاصله محل خرید تا محل اقامت خود اهمیت می‌دهند. آن‌ها تمایل دارند بدون برنامه قبلی خرید نمایند و هدف و جهت مشخصی در خرید ندارند و اغلب شادتر هستند (تیموتی،1388: 46-47).
هیرشمن (1986) بیان می‌کند رفتارهای خاص خریداران فراغتی بیشتر تحت تأثیر محیط مغازه‌ها قرار می‌گیرد و امکانات و تسهیلات اضافه نیز نقش مهمی در تصمیم آن‌ها برای بازگشت مجدد ایفا می‌نماید. طراحی مغازه‌ها، چیدمان کالا، دکوراسیون و کمک فروشندگان نقش مهمی در تحریک احساسات، راحتی و لذت‌بخش بودن تجربه خرید دارد. عواملی مانند داشتن زمان کافی و منابع مالی نیز به فراغتی بودن خرید کمک می‌کنند. خریدهای الکترونیک از طریق اینترنت و تلفن در حال حاضر شکل‌های جاافتاده‌ای از خرید فراغتی محسوب می‌شوند. خریداران فراغتی در مقایسه با خریداران اقتصادی تمایل بیشتری برای خرید بدون برنامه دارند، زیرا این خریداران زمان بیشتری را در مغازه‌ها صرف می‌کنند همچنین بیشتر تحت تأثیر محرک‌های حسی درونی و بیرونی قرار می‌گیرند (تیموتی،1388: 70-47). لذت بردن از تجربه خرید موجب افزایش زمان سپری‌شده در مراکز خرید می‌شود و این امر می‌تواند به معنای افزایش مقدار پول صرف شده در این مراکز باشد (کریستینسن و اسنپنگر96،12:2002).
2-6-6-خرید به عنوان فعالیتی فراغتی در مقصد گردشگری
اکثر افراد در کشور خود به دلیل کار و مشغله زیاد اغلب تمایلی برای خرید تفریحی ندارند اما در سفر با برداشته شدن این فشارها قادرند وقت بیشتری را به آن اختصاص دهند. کریستینسن و اسنپنگر (2002) عنوان می‌کنند دور بودن گردشگران از اقامتگاه خود باعث می‌شود خرید کردن به فعالیتی لذت‌بخش تر تبدیل شود. تحقیقات نشان داده است حتی افرادی که به‌طور طبیعی علاقه ندارند که در خرید شرکت کنند (بر اساس اکثر تحقیقات، بیشتر مردان این‌گونه هستند) در هنگام تعطیلات، بیشتر در فعالیت‌های خرید حضور پیدا می‌کنند. اندرسون و لیترل97 (1995) عنوان می‌کنند، بسیاری از خانم‌ها از این موضوع که همسرانشان در سفر آن‌ها را در هنگام خرید همراهی می‌کنند، تعجب می‌کنند. مک کورمیک98 (2001) نیز اظهار می‌کند در واقع، هرچند تعداد زیادی از مردان تمایلی به خرید در کشورهای خود ندارند، اما در یک مقصد گردشگری برای همسرشان پول بیشتری خرج می‌کنند (تیموتی،1388: 106-105). در عوض برای برخی دیگر از گردشگران پرداختن به خرید حتی مهم‌تر از تفریح و دیدن مناظر و سایر فعالیت‌ها است (یوکسل،1:2007).
2-6-7-ارزش لذتی99 و ارزش سودمندی100 خرید در مقصد گردشگری
ارزش سودمندی خرید همان ارزش و مطلوبیت کسب‌شده از خریدی است که به شکل فرایندی هدفمند منجر به کسب یک کالای موردنیاز می‌شود. در مقابل ارزش لذتی خرید همان حس خوشایند و لذت بخشی است که گردشگر از خود عمل خرید کسب می‌کند صرف‌نظر از اینکه کالایی بخرد یا نخرد و در واقع خود عمل خرید مهم است و نه نتایج آن. بدین ترتیب ‌خرید کالا می‌تواند امری ضمنی و جانبی در تجربه خرید باشد. سؤال اینجاست که آیا گردشگران در مقصد و هنگام خرید ارزش لذتی خرید را تجربه می‌کنند یا ارزش سودمندی آن را؟
کریستینسن و اسنپنگر (2002) در پاسخ عنوان می‌کنند که گردشگران در هنگام سفر از فشارها و مسئولیت‌های زندگی روزمره خود آزادند، بنابراین با آرامش و لذت بیشتری از محیط مراکز خرید بهره‌مند می‌شوند. حتی برخی گردشگران که در کشور خود، خرید را امری کسل‌کننده می‌دانند، در سفر دوست دارند در فعالیت خرید شرکت نمایند و از آن لذت می‌برند (کریستینسن و اسنپنگر،7:2002). علاوه بر این گردشگران ممکن است در مقصد دست به خرید اجناس و کالاهایی بزنند که باید با خود به کشورشان ببرند، مانند انواع سوغاتی‌ها. همچنین آن‌ها ممکن است کالاهایی بخرند که فراموش کرده‌اند با خود به سفر بیاورند مانند لوازم شخصی مورد نیازشان که در خود مقصد آن‌ها را به مصرف می‌رسانند؛ بنابراین با توجه به موارد ذکرشده، خرید برای گردشگران هر دو نوع ارزش لذتی و ارزش سودمندی را به همراه دارد (کریستینسن و اسنپنگر،2002: 9-10).
2-6-8-طیف خرید کارکردی- فراغتی
کار101 (1990) یک طیف خرید کارکردی و فراغتی را طراحی نمود که نشان می‌دهد رفتار خرید از نظر کارکردی –فراغتی می‌تواند درجات مختلفی داشته باشد.
خرید به عنوان فعالیت فراغتی خرید به عنوان فعالیت کارکردی

تفریحی نمایشی فنی روزانه
• خرید کارکرد گرایانه: خرید کالاهای ضروری زندگی روزمره است و معمولاً خسته‌کننده، پرزحمت و زمان‌بر است.
• خرید فنی: خرید فنی نسبتاً کارکردی است و شامل خرید ابزارهایی است که به وسیله آن‌ها کاری را انجام می‌دهند (خرید یخچال، رایانه و…). خرید فنی نیاز فراوانی به طراحی، تصمیم‌گیری و جست‌وجوی اطلاعات دارد.
• خرید نمایشی: در مقایسه با دو خرید قبل، جنبه‌های تفریحی بیشتری دارد و افراد کالاهایی را می‌خرند که دوست دارند تصویر دلخواهی از آن‌ها را نشان دهد؛ مانند خرید اتومبیل و جواهرات و…این کالاها به مصرف‌کننده هویت می‌بخشند و مصرف‌کننده می‌تواند با آن‌ها شناخته شود یا مورد تحسین قرار بگیرند.
• خرید تفریحی: فعالیت تفریحی محض است (کار،193:1990).
2-6-9-خرید به عنوان سیاست گردشگری و راهبُرد پیشرفت
به خاطر منافع اقتصادی،

پایان نامه
Previous Entries منابع تحقیق درمورد مصرف‌کننده، صنایع‌دستی، صنعت گردشگری، رفتار خرید Next Entries منابع تحقیق درمورد صنایع‌دستی، سبک زندگی، گونه شناسی، انتخاب کالا