منابع تحقیق درمورد تبلیغات اینترنتی، جامعه اسلامی

دانلود پایان نامه ارشد

4ـ2ـ2ـ4. ايجاد سايت‌هاي پخش فيلم و سريال اينترنتي 199
4ـ2ـ2ـ5. تاسيس سايت‌ها و وبلاگ‌هايي با موضوع مستبصرين مسيحي 200
4ـ2ـ2ـ6. مناظره با سران مسيحت در اينترنت 200
4ـ2ـ2ـ7. استفاده از توان مسيحيان رسمي ايران در نقد مسيحيت تبشيري 200
4ـ2ـ2ـ8. احياء و انتشار تراث شيعه و كتاب‌هاي نقد و پاسخگويي در اينترنت 201
فهرست منابع و مآخذ 202

مقدمه:
تبليغ يا رساندن پيام و نشر اهداف انبياء، امر مهمي است كه مي‌توان آن را همزاد بشر دانست. از اين‌رو آنرا همزاد بشر دانستيم، كه ظهور دين و نبوّت را هم‌زمان با تولّد آدم ابوالبشر( مي‌دانيم. چرا كه انسان موجودي است اجتماعي؛ بنابراين براي تعامل با ديگران و مفاهمة بهتر بايد نيّات و اغراض شخصي يا ديني خود را به وسيلة ابزار و امكانات موجود منتقل نمايد و اين همان تبليغ است.
ابزار و امكانات تبليغ، در گذر زمان و با تكامل و پيشرفت انسان در هر عصري به شكلي نو و تازه پديد آمد؛ و مبلّغان دين نيز، چه آنان كه واقعاً درصدد هدايت انسان بودند و چه آنان كه به نام دين و تظاهر به تبليغ آن، در واقع ضلالت و گمراهي را تبليغ مي‌كردند، با استفادة از اين ابزار براي گسترش و نشر اهداف خود از هيچ كوششي دريغ نكردند.
بدون شك اختراع و ابداع ابزار تبليغي الكترونيكي را بايد نقطة عطف مهمي در امر تبليغات دانست؛ چرا كه بسياري از حدود و ثغور و محدوديّت‌ها را از ميان برداشت. خصوصاً در دهة اخير و با گسترش اينترنت، شايد ديگر نتوان در اين كرة خاكي محدوده‌اي را يافت كه از بُرد تبليغ به دور باشد. پديده‌اي كه بايد آن را تلفيقي از رسانه‌هاي مختلف و مدرن، مثل تلفن، راديو، تلوزيون، روزنامه، مجله و… دانست.
پيروان اديان مختلف نيز به تبع سرعت و رشد تكنولوژي از ورود به اين عرصه غفلت نكردند؛ آنها علاوه بر تبليغات سنّتي، كه مخاطبان خاص خود را دارد، كوشيدند كه خود را به ابزار نوين تبليغي مجهّز كنند، تا به آساني و سهولت و با هزينة كمتري بر تعداد پيروان خود بيافزايند.
بر كسي پوشيده نيست كه اسلام و مسيحيت به عنوان دو دين بزرگ الهي در تمام عالم داراي پيروان فراواني هستند. در بعضي از ممالك نسبتشان، به اقلّيّت و اكثريّت و گاهي نيز مساوي است. گاهي در صلح و آرامش بودند و گاهي در مخاصمه و جدال؛ اسلام به عنوان آخرين و كامل‌ترين دين الهي همواره مسحيت راستين را به رسميّت مي‌شناسد و مسيحياني كه در سرزمين‌هاي اسلامي به عنوان اقليّت مذهبي زندگي مي‌كنند، از حقوق خاصّي به عنوان اهل ذمّه برخوردارند؛ همچنانكه محدوديّتهايي براي تبليغ دين آنها در ميان مسلمانان قائل است.
اما در اين پژوهش سخن از مسيحيت راستين نيست، بلكه از افرادي است كه به آموزه‌هاي مسيحي ملتزم نيستند، و مسيح( را ابزار رسيدن به اهداف سياسي و استعماري خود مي‌دانند. همانطوريكه تاريخ استعمار در مشرق‌زمين و آفريقا گواه بر اين مدّعاست، افرادي تحت نام زيباي «تبشير» به تحميل ايده‌ها و افكار سياسي و انحرافيِ پيچيده در زرق و برق محبّت، عشق، نجات و شفاء مي‌پردازند. هدف ما در اين پايان‌نامه‌ كه با عنوان «بررسي شيوه‌هاي تبليغ مسيحيت تبشيري در اينترنت» تدوين شده، شناخت این شیوه‌ها و راه‌های تاثیر آنها بر جامعه اسلامی ایران و معرفي آسيب‌ها و مشکلاتی است که این پدیده برای تحقق اهداف متعالی اسلام در این کشور به‌وجود می‌آورد. تبليغات گستردة «مسيحيت‌ِتبشيري» در ميان اقشار مختلف جامعة ما، كه از طريق ماهواره، اينترنت، كليساي خانگي، پخش و توزيع كتب رايگان و … انجام مي‌شود، می‌تواند به سست شدن پایه‌های ایمانی و دینی مردم بینجامد. ما در اين رساله به بررسي تبليغات اينترنتي آنها، و راه‌کارهای مقابله با آن خواهيم پرداخت.
ضرورت و اهداف تحقيق:
هر مبلّغ متعهّدي بايد علاوه بر تجهيز به دانش قرآني و منابع روايي، نسبت به نقاط آسيب‌پذير جامعة اسلامي و جوانان عزيز و منافذي كه مجراي نفوذ و ورود دشمن است، نيز آگاه باشد. مبلّغان بايد بدانند یکی از بزرگترين و خطرناك‌ترين پديده‌اي كه مسلمانان با آن روبرو هستند، تبشير مسيحيت است كه متاسفانه در برخي از آنان نيز موثر افتاده، تاحدّي كه فرياد دلسوزانة علماي آگاه و متعهّدمان خصوصاً رهبر فرزانة انقلاب و مراجع معظم تقليد نسبت به گسترش و رواج آن در جامعة ما بلند است. و شايد در اطراف ما نيز، از اقوام و آشنايان، و يا دوستان و همسايگان كساني باشند كه به طور پيدا يا پنهان گرفتار دام مسيحيت تبشيري شده‌اند.
بنابراين پژوهشي كه تحت عنوان فوق‌الذّكر در جامعه ‌المصطفي( ‌العالميه و با راهنمايي و مشاورة اساتيد محترم صورت گرفته تلاش مي‌كند ضمن بررسي سايت‌ها و وبلاگ‌ها، شيوه‌هاي تبليغي آنها را معرفي نمايد. تا با شناساندن اهداف، انگيزه‌ها و روش‌هاي تبليغ مسيحيت تبشيري به جمع بزرگ مبلّغان مسلمان و متصديّان فرهنگ و مذهب كشور ما، ضمن تنبّه و آگاهي‌بخشي به آنها، اعلام نمايد: ضرورت دارد كه مبلّغان اسلامي ضمن مجهز‌شدن به وسايل نوين ارتباطي، با ابزارِ تبليغي از جنس همان ابزاري كه دشمن از آنها بهره مي‌برد، علاوه بر پاسخگويي به شبهات مسيحيت زمينة هدايت منحرفين و فريب‌خوردگان را نيز فراهم نمايند.

سؤال‌هاي تحقيق:
سؤال اصلي:
روش‌های تبليغ «مسيحيت تبشيري» در شبكة جهاني اينترنت براي مخاطبان فارسي زبان و ايراني چگونه است؟
سؤال‌های فرعي:
1.اينترنت در ميان انواع مختلف رسانه‌هاي تبليغي در چه جايگاهي قرار دارد؟
2. مزايا و كاركردهاي اين رسانه چيست؟
3.نگاه اديان الهي نسبت به تبليغ چگونه است؟
4. ديدگاه مسيحيت نسبت به تبليغ چيست؟
5.تبشير چيست؟
6.مسيحيت تبشيري به چه معناست؟
7.سابقة تبليغ مسيحيت در سرزمين ايران چيست؟
8. انواع شیوه‌های تبلیغ مسیحیت در اینترنت چگونه دسته‌بندی می‌شود؟
9. راهكارهاي مقابله با تبلیغات اینترنتی مسيحيت در ايران چيست؟
10. چگونه مي‌توان تبليغات منفي مسيحيت تبشيري عليه اسلام در سايت‌ها و وبلاگ‌ها را خنثي نمود؟
فرضية تحقيق:
با توجه به ظرفيت‌هاي بالاي اينترنت و امتيازاتي كه اين روش نسبت به ساير روشهاي تبليغ مسيحيت تبشيري در ايران از آن برخوردار است، مبشّران مسيحي در آينده توجه بيشتري به آن خواهند داشت و تبليغات خود را در اين شبكه گسترش خواهند داد. به این ترتیب، مسیحیت تبشیری می‌تواند یکی از چالش‌های مهم مسلمانان ایران در آینده باشد و در این خصوص باید ضمن شناخت دقیق و عالمانه این پدیده و قابلیت‌های آن، از هم‌اکنون برای غلبه بر آن چالش پیش‌اندیشی و چاره‌جویی و برنامه‌ریزی کرد.

سابقة تحقيق:
تا كنون كتاب‌‌ها و مقالات و پايان‌نامه‌هاي زيادي در زمينة تبليغ و عناوين مرتبط با آن و همچنين مسيحيت در ايران و اهداف و انگيزه‌ها و روش‌هاي تبشيري و تبليغي آنها نوشته شده، ‌اما با جستجويي كه در كتابخانه‌ها و پايگاه‌هاي اينترنتي انجام داديم، پژوهشي که به موضوع تبلیغ مسیحیت در اینترنت پرداخته باشد، نیافتیم. البته اين مطلب دور از انتظار هم نيست چرا كه اينترنت ابزاري است نوين، كه حداكثر يك دهه از گسترش و عمومي شدن آن در ايران مي‌گذرد.‌
روش تحقيق:
روش اين تحقيق توصيفي و تحليلي است. به این معنا که در مواردی که نیاز به ارائه اطلاعات بود، بخشی از كار به صورت تحقيقات كتابخانه‌اي انجام شد و بخش ديگر به بررسي و كاوش در ميان سايت‌ها و وبلاگها اختصاص يافت. و در مواردی که باید از داده‌های فراهم شده به نتایج و لوازم آن راه‌بری می‌شد، کار جنبه تحلیلی بیشتری پیدا کرده است.
رويكرد تحقيق:
رويكرد اين پژوهش، تاريخي است.
قلمرو تحقيق:
ما در اين تحقيق به بررسي سايت‌ها و وبلاگ‌هاي فارسي‌زباني خواهيم پرداخت كه به دنبال فعّاليّت‌هاي تبشيري در جامعة ايران هستند. هر چند قلمرو جغرافيايي فارسي زبانان فراتر از ايران است، امّا بررسي ما در خصوص جامعة ايران خواهد. از سوي ديگر قطعاً فعّاليت تبشيري‌ها در اينترنت منحصر به زبان فارسي نيست؛ بلكه ما به سايت‌ها و وبلاگهايي برخورديم كه به زبان‌هاي ديگري مانند انگليسي يا فرانسوي به تبشير مسيحيت در ميان ايرانيان مي‌پردازند.
بنابراين قلمرو تحقيق ما در ميان ايرانيان فارسي زبان مقيم ايران است.
از نظر زماني نيز قلمرو تحقيق ما برابر است با تاريخ عمومي‌شدن اينترنت در ايران، يعني تقريباً يك دهة اخير.
ساختار تحقیق:
ما در گفتار اول از فصل اول اين پايان‌نامه واژه‌ها و اصطلاحات مربوط به تبليغ را تعريف نموده و به مؤلّفه‌‌هاي تبليغ پرداختيم. سپس با نگاهي به استراتژي تبليغ، از اهميت تبليغات در عصر حاضر سخن گفتيم. مبحث بعدي ما در اين گفتار بررسي خط‌مشي تبليغ در اسلام و مسيحيت راستين است. هدف از بيان اين مباحث، هرچند به صورت كوتاه و مختصر، اينست كه با توجه بيشتري به دانش تبليغات، از اهداف و شيوه‌هاي تبليغ مسيحيت تبشيري آگاه شده و از انجام اقدامات لازم در برابر آن غفلت نكنيم.
در همين فصل و در گفتار دوم به معرّفي رسانة اينترنت، ويژگي‌ها و امتيازات آن پرداختيم تا در فصل‌هاي بعدي مشخص شود كه چرا مسيحيان اينترنت را به عنوان ابزار تبليغ و تبشير برگزيدند. پرداختن به اين بخش از جهت آشنايي با ذات اين رسانه و تفاوت‌هاي آن با رسانه‌هاي ديگر ضروري بود.
با توجه به عنوان پايان نامه لازم بود كه در فصل دوم، به تبشير مسيحي و ريشه‌ها و مباني فرهنگي و ديني آن بپردازيم. ابتدا تعريف و تاريخچة مختصري از تبشير انبياء ارائه شد. سپس با بررسي عملكرد تبشيري كليسا، نشان داديم كه چنين اقداماتي هرگز با اهداف مقدس انبياء الاهي خصوصاً حضرت عيسي( سازگار نيست. در گفتار دوم از فصل دوم دربارة سابقه و عملكرد مسيحيت تبشيري در ايران مطالبي را بيان كرديم. توضيحات اين بخش به ما كمك مي‌كند تا با پيش‌زمينه‌اي تحقيقي و تاريخي از عملكرد گذشتة آنان در ايران غفلت نكنيم وبدانيم كه مسيحيان، همواره به فكر مسيحي‌كردن ايران بوده و هستند، و اگر ديروز اين هدف را به شكل ديگري دنبال مي‌كردند، امروز همان هدف با ابزار تازه‌اي ادامه مي‌يابد. در گفتار سوم با عنوان ضرورت بيداري مسلمانان در برابر اقدامات تبشيري به تشريح نظر قرآن دربارة اهل ذمّه و حدود و ثغور آزادي آنها در جامعة اسلامي، و چگونگي عكس‌العمل مسلمانان در برابر آنها پرداختيم.
در فصل سوم اين پايان‌نامه با مطالعة سايت‌ها و وبلاگ‌ها و دسته‌بندي روش‌هاي تبليغ ميسحت تبشيري در رسانة اينترنت، نمونه‌هايي از تبليغ آنها مورد بررسي قرار گرفت.
درفصل چهارم و پاياني اين پژوهش ابتدا فرصت‌های اينترنت براي تبليغ مسيحيت را برشمرديم و سپس ارزيابي كلي از تبليغات و ميزان موفقيّت آنها ارائه شد.
اين پايان‌نامه با ارائة پيشنهاداتي براي كاهش آثار سوء و ضد دینی و ضد اسلامی تبليغ مسيحيت تبشيري در ايران و بيان شيوه‌هاي مواجهه با مسيحيت تبشيري در اينترنت پايان مي‌يابد.

فصل اول
تبليغ و اينترنت

1ـ گفتار اول: تبليغ
1ـ1. واژه‌ها و مفاهيم
انسان موجودي است داراي فكر و اعتقاد و براي منتقل كردن تفكرات و معتقدات خويش از هر وسيله ممكن ياري مي‌جويد. واين همان «تبليغ» است. يعني رساندن و منتقل كردن افكار و عقائد و بازگوكردن ايده‌ها براي ديگران و سعي در گسترش آنها و جاودانه‌ساختن خويش از اين طريق.
تبيين مفهوم تبليغ، با توجه به واژه‌ها و اصطلاحاتي كه در بيان اين معني بكار مي‌رود، در مرحله نخست‌ كار ضروري است. در زبانها، فرهنگها و اصطلاحات گوناگون واژه‌هاي مختلفي بمنظور بيان مفهوم تبليغ استعمال مي‌گردد. مثلاً در لغت عرب «تبليغ، دعوت، اعلام، دعايه» و امثال آنها،‌ در فرهنگ غربي معمولاً واژه «پروپاگاند»1 و يا «اينداكترينيشن»2 و گاهي نيز «ميسيون»3 به معني تبليغ ديني مسيحيت و در عرف فارسي بيشتر از واژه تبليغ و يا پروپاگاند استفاده مي‌شود كه واژه لاتيني به «آوازه‌گري» نيز ترجمه شده است و به همين نحو، هر زباني واژه خاصي دارد. و اينك چند نمونه از واژه‌هاي مورد اشاره:
1ـ1ـ1. تبليغ:
«تبليغ، بلاغ و

پایان نامه
Previous Entries منابع تحقیق درمورد جاذبه‌های گردشگری، نهاد خانواده، احوال شخصیه، ظلم و ستم Next Entries منابع تحقیق درمورد دستور زبان