منابع تحقیق درباره فضای مجازی، شبکه های اجتماعی، جامعه ایرانی، فرهنگ ایرانی

دانلود پایان نامه ارشد

هویت سازی
“جوانان با مصرف هر یک از ژانر های موسیقی مردم پسند هویت خود را در اجتماع متمایز می کنند. نظریه‏پردازان این ایده معتقدند موسیقی پاپ نقش مهمی در احراز هویت گروه‏های قومی، خرده فرهنگ‏ها و جوانان و حتی ملیت‏ها داشته است.موسیقی پاپ به دلیل جایگاه مردمی ای که دارد، عموماً دارای هارمونی پیچیده نیست و سادگی هارمونی از مشخصه های بارز آن است.”
کد 6: موسیقی پاپ ایرانی، موسیقی با کلام
“آنچه در موسیقی ایرانی اهمیت دارد، کلام است که در هر دو طیف- موسیقی هنری و موسیقی که وجه هنری اش کمتر است- این مسئله دیده می شود. موسیقی ما با ادبیات ما پیوند دارد و این کلام می تواند در موسیقی مردمی هم استفاده شود و محبوب باشد.”
کد7: موسیقی پاپ؛ موسیقی بین المللی و فرامرزی
بهروز صفاریان در مصاحبه با برنامه ساعت 25 اظهار می دارد:
“تنها موسیقی که می تواند به آنطرف مرزها رود و در جهان شنونده پیدا کند موسیقی پاپ است” این نقل قول یکی از آهنگسازان برجسته موسیقی پاپ است. در واقع او به این نکته اشاره می کند که تنها موسیقی پاپ است که می تواند صادر شود و با مخاطب جهانی ارتباط برقرار کند. البته این بدان معنی نیست که سایر موسیقی ها مانند موسیقی سنتی درآن سوی مرزها شنیده نمی شود یا مورد استقبال قرار نمی گیرند، بلکه تاکید بر این نکته است که موسیقی پاپ به دلیل بهره مندی از سازهای جهانی، ترانه های قابل ترجمه و نیز مسئله اجرا که در این موسیقی اهمیت بسزایی دارد می تواند با مخاطب جهانی که خود در داخل کشورش این موسیقی را مصرف می کند ارتباط بهتری پیدا کند. آنچنان که یکی از مصاحبه شنونده ها می گفت:” مردم کشور ترکیه بسیار به موسیقی محمد اصفهانی علاقمند هستند”. این نشان از آن دارد که موسیقی پاپ اگر نگوییم می تواند مخاطب جهانی داشته باشد حداقل می تواند مخاطب منطقه ای داشته باشد. یا مخاطبانی گروهی. به این معنی که همه ی فارسی زبانان مسلمان در همه ی نقاط دنیا آن را گوش دهند. یا همه ی مسلمان در سراسر.
کد 8: اشباع شدن حوزه مداحی
حامد محضر نیا خواننده جوان موسیقی پاپ که به تازگی چند موسیقی پاپ مذهبی اجرا کرده است در برنامه ” امروز هنوز تمام نشده” می گوید: به دلیل اینکه فضای مداحی اشباع شده است و مخاطبین مداحی مشخص هستند و در هیات شرکت می کنند از این رو وی به موسیقی روی آورده است تا بتواند از این طریق با افراد بیشتری ارتباط برقرار کند.
کد 9: هماهنگی تصویر و موسیقی ( تاثیر کیفیت تصویر سازی(کلیپ) بر دریافت مخاطب)
در مصاحبه با یکی از مخاطبان، وی به کلیپی که از شبکه ی آی فیلم پخش شده بود اشاره کرد. او دلیل تاثیر پذیرفتن از این کلیپ را هماهنگی بین موضوع ترانه و صحنه های تاثیرگذارتصویر می دانست. ترانه ی این اثر را احسان خواجه امیری اجرا نموده است که “سلام آخر” نام دارد و تصویر پخش شده مربوط بود به بخش هایی از سریال مختارنامه.
کد10: خواننده محور
“این تصور تا حدودی زیر سوال قرار می گیرد که موسیقی مردم پسند را رسانه های بزرگتر شکل می دهند. در حقیقت موفقیت موسیقی سامی یوسف و سایر هنرمندان جهانی این عرصه نشان می دهد که این موسیقی می تواند خود را تبلیغ نماید.”
کد11: تاکید بر اهمیت کلام در معنا سازی در موسیقی پاپ و اهمیت لایه های مختلف متنی و گفتمانی
کد 12: قابلیت های متفاوت موسیقی مذهبی
کد 13: قابلیت های متفاوت ترانه- خاص بودن ترانه در مقایسه با شعر
کد14: موسیقی تلفیقی ظرفیتی برای موسیقی پاپ مذهبی
کد15: انتقاد متخصصان موسیقی سنتی از روند استفاده از موسیقی پاپ در تبلیغات دینی
تورج زاهدی، از آهنگسازان و پژوهشگران حوزه موسیقی سنتی که سابقه نوشتن کتاب نشانه شناسی موسیقی فیلم و حکمت معنوی موسیقی را در کارنامه پژوهشی خود را دارد در برنامه دستان انتقادات زیادی را متوجه استفاده از موسیقی پاپ در تبلیغات دینی می داند.
وی معتقد است موسیقی پاپ به دلیل غیر وطنی بودن، متناسب نبودن با فرهنگ ایرانی مناسب استفاده نیست. در مقابل، بهره برداری از موسیقی سنتی در مراسم دینی، علی الخصوص عزاداری های عاشورایی سابقه ای طولانی دارد. وی همچنین اشاره می کند به موسیقی ها و مداحی های آقای صادق آهنگران و تاکید می کند که هیچ کدام از مداحی های حماسی وی در دوران دفاع مقدس خازج از دستگاه های موسیقی اصیل ایرانی نبوده است. زاهدی دلیل این امر را تسلط آهنگران به دستگاه ها و گوشه های آوازی موسیقی ایرانی می داند. در واقع وی تلویحاً به این موضوع اشاره دارد که عدم آشنایی با موسیقی سبب استفاده از موسیقی پاپ و دم دستی در حوزه تبلیغات دینی است و استفاده از موسیقی اصیل ایرانی در تبلیغات دینی نیازمند دانش و تخصص کافی است و این در حالی است که در موسیقی مردم پسند دقیقاً موضوع به صورت دیگری است و نیازی به دانش و تخصص بالا در استفاده از این موسیقی نیست.
کد16: موسیقی پاپ مذهبی، جایگزینی برای مداحی
در مصاحبه با جوانی که در عرف عام امروز جامعه ایرانی، مذهبی یا هیئتی خوانده می شود، و به گفته خودش نسبت به سایر دوستانش بیشتر به موسیقی پاپ گوش می دهد- به ویژه به آهنگ های محسن چاووشی- وی اظهار داشت: در مسیر جمکران به بعضی از آهنگ های محسن چاووشی گوش می دادم و بعد از مدتی دوستان همراه خود را نیز متقاعد کردم که این ترانه ها مذهبی هستند و با مداحی فرقی ندارند. در مصاحبه با او وقتی از او درباره موسیقی پاپ مذهبی می پرسم، پاسخ می دهد:
” در این فضای فرهنگی که با ضعف ایمان و بی توجهی به مسائل دینی روبرو هستیم به اندازه خودش می تواند تأثیر گذار باشد”
وقتی درباره انتقادات او به این نوع موسیقی می پرسم، پاسخ می دهد:
” چون مسیر تازه است و همه یک اصولی را رعایت می کنند، چیز خاصی ندیده ام و غالب کارهایی که بوده سنگین بوده”
کد17: عدم برداشت دینی، خارج از زمینه برنامه
ترانه ” ممنونم” با خوانندگی حامد محضر نیا به عنوان تیتراژ برنامه” امروز هنوز تموم نشده” ، به عنوان یک ترانه دینی معرفی می شود و مجری برنامه چند بار در حین اجرا اشاره به این تیتراژ دارد و از بابت این تیتراژ خدا را شکر می کند و تلویحاً بر این موضوع صحه می گذارد، که این آهنگ یک ترانه مذهبی است.
اما در مصاحبه گروهی، زمانی که این موسیقی را در زمینه ای خارج از برنامه برای تعدادی از جوانان پخش می کنیم، هیچ کدام از آنها برداشتی دینی از ترانه نداشتند و با این عبارات پاسخ می دانند:
1- اینو کی خونده!
2- چرا شما این ترانه را مذهبی می دانید؟!
3- من برداشت دینی خاصی ندارم.
4- آهنگ قشنگی داشت!
5- متوجه ترانه اش نشدم!
کد18: استفاده از عطر و تحریک حس بویایی در جهت اثر بخشی بیشتر موسیقی پاپ
در مصاحبه با یکی از متخصصان وی اظهار وی می دارد: “موسیقی پاپ از هر چیزی برای ارائه خود کمک می گیرد. حتی جایی که نیاز باشد مجریان موسیقی پاپ در لحظه ای عطری را در سالن پخش می کنند که به جهت دهی و اثر بخشی پیام موسیقی آنها کمک می کند.”

4-2-3. کدهای محوری استخراج شده از یادداشت های نظری پژوهشگر در میدان
در این بخش از بین انبوه یادداشت های کوتاه و بلند میدانی پژوهشگر تعدای از آنها انتخحاب شده اند و به صورت کدهای محوری آمده اند.

کد1: پیگیری امر تبلیغ در فضاهای رسانه ای دیگر
حضور موسیقی پاپ به انحای گوناگون در شبکه های اجتماعی نیز کاملاً محسوس است. به شکلی که آهنگسازان و خواننده های پاپ از این فضای مجازی بیشترین بهره برداری را دارند:
-برای تبلیغ کنسرت ها
-امکان مشاهده و دانلود آهنگ های جدید
-تجدید خاطرات گذشته خود و به اشتراک گذاشتن آنها
– قرار دادن پیام های خود از شبکه های اجتماعی و فضای مجازی استفاده می کنند.
ضمناً مشاهده می شود که صفحه اجتماعی نیتودین در فیس بوک، مطلب صفحه یوسف اسلام را به اشتراک می گذارد. و این به این معنی است که در فضای مجازی فضایی حمایتی از سوی طرفداران و موسیقی دانها وجود دارد. آنها از گروه هایی که شاید رقیب به نظر برسند حمایت می کنند و این به این معنی است که آنهابه دنبال تثبیت هویت خود هستند. به بیان دیگر این حمایت نوعی حمایت تبلیغی است که کارکرد اولیه آن تثبیت هویت و کارکرد ثانویه ی آن تکمیل زنجیره های حرکت تبلیغی گروه های موسیقی است. در واقع آنها با این کار علاوه بر حفظ هویت خود به چرخه ی تبلیغی بزرگتری که خود در آن قرار دارند توسعه می بخشند. حرکت آنها یک ماهیت تبلیغاتی دارد چون گروه های موازی به نشر آن اهتمام دارند. و در تبلغات غیر تجاری اعم از سیاسی یا مذهبی گروه های مختلف با اهداف مشترک سعی در تبلیغ ایده ی خود با استفاده از جریان های موازی دارند.
با نگاهی که به صفحات موسیقی دان های پاپ مسلمان متوجه می شویم، آنها در مراسم های مذهبی پیام های دینی را در صفحه خود قرار می دهند و در واقع ادامه ی حرکت تبلیغی خود را بیش از هرجای دیگر در صفحات شبکه های اجتماعی پیگیری می کنند. یکی از دلایل این کار مخاطب بیشمار آنها در این صفحات است. برای مثال ماهر زین با حدود یک میلون نفر ارتباط دارد(لایک ها) و این تعداد از مخاطب را او هرگز نمی تواند در جایی دیگر داشته باشد. بنابراین، از این فرصت جهت تداوم ی پیام های تبلیغی خود استفاده می کنند. در زمانی که ماهر زین حدود 1 میلیون طرفدار دارد، هومن خلعتبری هم که از رسانه های مختلف با مردم ارتباط دارد همین تعداد طرفدار را در صفحه ی طرفداران خود دارد.
کد2: موسیقی دورگه(تلفیقی)، فرصتی برای موسیقی مذهبی
موسیقی دورگه فضای خوبی را برای تلفیق موسیقی های مذهبی و موسیقی نواحی فراهم آورده است. موسیقی که از سازبندی موسیقی پاپ استفاده می کند و در محتوا از موسیقی های سنتی و مذهبی بهره می برد. برخی از آثار ناصر عبدالهی و در حال حاضر آثارآریا عظیمی نژاد از جمله آلبوم ساقی سرمست و آهنگ هایی مانند “بوی محمد” نمونه های خوبی از این نوع فعالیت هستند، که با اقبال خوبی هم روبرو بوده اند. این آثار از موسیقی های محلی که با سازبندی پاپ همراه شده اند تشکیل شده است. آوازهای محلی که اغلب محتوایی مذهبی دارند جان مایه ی اصلی این آثار هستند ترکیب این موسیقی ها باعث می شود که این آثار ضمن حفظ غنای محتوایی بتوانند از دایره ی مخاطب خاص رها شده و به صورت فراگیر شنیده شوند. بعلاوه گاهاً جذابیت بعضی از این آثار در نزد مخاطب امروزی بیشتر نیز هست.
کد3: وبلاگ ها و زبان ارتباطی ترانه
امروز وبلاگ های بسیاری را در فضای مجازی مشاهده می کنیم که محتوای همه آن را یا بخش مهمی از آن را ترانه های موسیقی پاپ یا اشعار استفاده شده در قطعات موسیقی پاپ تشکیل دادند. این کاربران زبان ارتباطی ترانه ها را به عنوان وسیله ی ارتباط با مخاطب انتخاب می کنند.
همچنین ترانه های پاپ به فراخور محتوای وبلاگ مورد استفاده وبلاگ نویسان قرار می گیرند. تعداد زیادی از وبلاگ های دینی متن ترانه های پاپ دینی را در مناسب ها استفاده می کنند. در زیر به دو نمونه از آن اشاره می شود.

کد4:کیفیت اجرای27 موسیقی پاپ مذهبی در ایران
چنان که مشاهده می شود محمد علیزاده در اجرای قطعاتی که در ماه مبارک رمضان اجرا می کرد که بعضی از آنها به عنوان قطعات مذهبی شناخته می شدند، سعی می کرد اجرایی تاثیر گذار داشته باشد. وی از حرکات بدن خود به ویژه دست ها، برای نشان دادن حالت راز و نیاز گونه خود و در نتیجه ارتباط با مخاطب بسیار کمک می گرفت. گاهی وضعیت و حرکت بدن او، که وی را در حال عجز و لابه و حالتی عبادت گونه یا در حال نیایش با خدا نشان می داد باعث جلب توجه مخاطبان می شد.
در جشن عید تا عید شبکه تهران و شما که در کیش برگزار می شد، علی اصحابی که از خواننده های پاپ نسل دوم بعد از انقلاب است هنگام اجرایی به اسم «ببار» که نام دیگرش را «خدا» عنوان کرد. در مقابل دوربین و مردم زانو زد. وی در مرحله ای زانو می زند که اوج ارادت و بندگی خود را می خواهد ثابت کند. این اجرای بدنی در نوع خود بدیع و بسیار جلب توجه کننده است به طوری که تمام توجه مردم و بینندگان را هم به دلیل نو بودن و هم به دلیل عطف توجه

پایان نامه
Previous Entries منابع تحقیق درباره تحلیل محتوا، تحلیل محتوای کیفی، مصرف کننده، بازاریابی الکترونیکی Next Entries منابع تحقیق درباره انقلاب اسلامی، صدا و سیما، زندگی روزمره، تاریخ معاصر ایران