منابع تحقیق درباره امام خمینی، امام خمینی(ره)، نهی از منکر، امر به معروف

دانلود پایان نامه ارشد

جایش دست بگذارى خراب است.
به نظر می رسد اصل امر به معروف و نهی از منکر جزء تکالیف مدنی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی شهروندان باشد. در زمینه فرهنگی، این اصل برای کنار گذاشتن بی تفاوتی در جامعه و تعالی آن به سوی کمال فرمان داده شده است. به نظر می رسد اگر جامعه ای این فرهنگ را نهادینه کند پیشرفت خواهد کرد. قرآن کریم در سوره توبه آیه هفتاد و یک وظیفه یک زن و مرد مومن را اینگونه بیان می کند: «مردان و زنان مومنه بعضی سرپرست برخی دیگرند. به کارهای نیک فرمان می دهند و از کارهای زشت باز می دارند. نماز را به پای می دارند و زکات می پردازند و خداوند و پیامبرش را اطاعت می کنند. اینها کسانی هستند که خداوند بر آنها رحمت می آورد به درستی که خداوند صاحب اقتدار و حکیم است». با توجه به این آیه کسانی که با بی تفاوتی از کنار منکرات می گذرند و، وظیفه خود را انجام نداده و دیگران را نیز از انجام وظیفه امر به معروف و نهی از منکر باز می دارند، کسانی هستند که نسبت به دستورات اسلامی خیلی بی توجه هستند. اگر ما به طور عمومی فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر را در جامعه نهادینه کنیم و اگر به شکل توده‌ای وارد میدان شویم شاید بتوانیم فرهنگ مقاومتی را محقق کنیم.
«ما الان در همه چيز به گمان همه يك نحو وابستگي داريم كه بالاتر از همه، وابستگي افكار است. افكار جوانهاي ما، پيرمردهاي ما، تحصيل‏كرده‏هاي ما، روشنفكرهاي ما، بسياري از اين افكار وابسته به غرب است. اين وابستگي سرمنشا همه وابستگي‏هاست كه ما داريم. اگر ما وابستگي فرهنگي را داشته باشيم دنبالش وابستگي اقتصادي هم هست، وابستگي اجتماعي هم هست، سياسي هم هست، همه اينها هست264». «اگر مملكت بخواهد يك مملكت مستقل براي خودتان باشد، بايد تحولات حاصل بشود، يك فرهنگ استعماري برگردد به يك فرهنگ استقلال، مستقل. همه چيز بايد عوض بشود، مغزهاي استعماري برگردد به يك مغزهاي مستقل، تا اين نشود، ما نمي‏توانيم به آن پيروزي نهايي برسيم. اين وابستگي فكري و وابستگي عقلي به خارج، بدبختي‏هاي ملت‏ها و ملت ماست. تا اين وابستگي مغزي و فكري از بين نرود، رشد حقيقي پيدا نمي‏شود و شما نمي‏توانيد مستقل بشويد265». همچنین از نظر ایشان، «اعتلاء به این نیست که شکم ما سیر باشد، اعتلا به این است که ما مسلک مان را و مکتب مان را به پیش ببریم266». «اسلام در همه چیزش آن مقصد اعلاء را خواسته… اگر نظر به انسان بکند، به عنوان این است که یک موجودی است که از او می شود یک موجود الهی درست می کرد267».
از تکالیف فرهنگی شهروندان نیز می توان به مشارکت شهروندان در حوزه فعالیت های فرهنگی اشاره کرد. یک جمله جالب از رهبر معظم انقلاب در این زمینه، ایشان می فرمایند: ما به كساني كه اهل كار فرهنگي اند دائم مي گوييم، به بعضي تكرار مي كنيم، به بعضي التماس مي كنيم، بعضي را در اينجا جمع مي كنيم و به بعضي پيغام مي دهيم كه آقا! كار فرهنگي بكنيد. جواب كار فرهنگي باطل، كار فرهنگي حق است. یک ملت اگر زحمت نکشد، اگر تلاش نکند و اگر به خودش رنج ندهد، راحتی های آمیخته با آن رنج را هم، بدست نخواهد آورد. راحتی ناشی از تنبلی را به دست می آورد، اما راحتی ناشی از تنبلی، مثل راحتی بیماری است که در بستر بیماری دراز کشیده، راحت است وکاری هم نمی کند، اما سالم نیست. راحتی ناشی از زحمت و تلاش، مثل راحتی آن ورزش کاری است که ورزش می کند، رنج را می پذیرد، بعد می آید بدنش را شست وشو می دهد، احساس آسایش، آرامش، قدرت و اقتدار جسمانی و روحی می کند.

گفتار پنجم:تکالیف اقتصادی شهروندان از دیدگاه امام خمینی(ره)

پس از استقرار نظام جمهوري اسلامي، توجه و توصيه هاي امام خمینی(ره)، تأكيد بر تلاش براي پيشرفت در عرصه هاي اقتصادي و ضرورت اصلاح اصول اقتصادي است. در تعابير حضرت امام بارها به عنوان جهاد اقتصادي اشاره شده كه از مردم و مسئولين دعوت مي كنند به عنوان اولين گام در جهت تحقق بخشي از اهداف انقلاب اسلامي آماده انجام يك حركت عظيم در عرصه فعاليت هاي اقتصادي باشند. هركس به هر مقدار كه مي تواند و در هر شرايطي كه هست به محقق شدن اين امر كمك كند كه ملت ایران هم در آن شرايط حساس به نداي حضرت امام لبيك گفته و در تمام عرصه ها از جمله در عرصه فعاليت هاي اقتصادي تمام توطئه هاي دشمنان را خنثي كردند.
منظور از تکالیف اقتصادی باید و نبایدهایی است که ضرورت دارد شهروندان آنها را مورد توجه قرار دهند. که میتوان به اجتناب از اسراف، تبذیر و…اشاره کرد.
در مجموع «نظام اقتصادي اسلام از جمله نظام هايي است كه تحقق اهداف مورد نظر آن در سطح جامعه اسلامي بستر را براي رشد و تعالي معنوي آماده تر مي سازد؛ چرا كه از راه حاكميت پيدا كردن اصول نظام اقتصادي بسياري از موانع رشد معنوي نظير انباشت ثروت و رواج اسراف و تجمل گرايي و تفاخر و غیره از يك سو و فقر و بيكاري و گرفتاري هاي ناشي از آن از سوي ديگر از بين مي رود و در چنان جامعه اي است كه زمينه براي حاكميت ارزش هاي انساني و اخلاقي و معنوي فراهم مي گردد و در يك كلام بستر براي تربيت انسان هاي شايسته براي خليفه الهي آماده مي گردد. بر اين اساس در طول تاريخ هميشه اولين موضوعي كه پس از تشكيل حكومت اسلامي در جوامع اسلامي مورد توجه بوده تلاش براي حاكميت نظام اقتصاد اسلامي است. از اين رو در طول اين سه دهه كه از عمر پربركت نظام جمهوري اسلامي مي گذرد بدون ترديد تلاش براي اصلاح سيستم نظام اقتصادي و انطباق آن با ديدگاه هاي اسلامي از مهم ترين دغدغه ها بوده است268».
به استقلال و خودکفایی در سخنان امام خمینی(ره)، اشاره شده است. اصلی ترین نقش مردم در اقتصاد پرهیز از اسراف، تبذیر و اتلاف منابع است. در رابطه با تجملات و اسراف‏ اگر در جامعه قناعت وجود داشته باشد، زياده‏روى و اسراف و ريخت و پاش نباشد، اگر حرص در امور مادى نباشد، اين جامعه به بهشت تبديل مى‏شود. تجملات براى يك جامعه، مضر و بد است و جامعه زيان می بیند. بنابراین بايد بنا را بر سادگى گذاشت. اگر بخواهيم يك ملت قوي و آزاد باشيم، باید از تشريفات يك قدري بكاهيم. بنابراین نقش مردم در بخش مصرف خیلی مهم است. این نکته قابل ذکر است که به کار گیری یک الگوی صحیح مصرف به مردم می تواند در این زمینه کمک کننده باشد. در بخش تولید و توزیع هم باید درست کار کنند و کم کاری نکنند تا از کاهش تولید و یا تولید نامطلوب جلوگیری شود. در بخش توزیع هم از گران فروشی، احتکار و کم فروشی پرهیز کنند. همچنین شهروندان باید اگر از جانب دولت قصوری مشاهده کردند، انتقاد کنند و آراء و پیشنهادات خود را ارائه دهند.
«اگر ما يك وابستگي اقتصادي داشته باشيم اين موجب اين مي‏شود كه وابستگي سياسي هم پيدا بكنيم و، وابستگي نظامي هم حتي پيدا بكنيم. مملكتمان باز برمي‏گردد به آن حالي‏كه‏ سابق بود. ما حالا مي‏خواهيم مملكت مال خودمان باشد و حالا مملكت مال خود مردم است. مملكت شما احتياج به كار دارد، مملكت خرابي است كه محتاج به اين است كه ساخته بشود و ساختن مملكت به دست شماهاست. هر كس در هر جا هست اشتغال به كار پيدا كند و كار را خوب انجام بدهد. كاري بكنيد كه خودكفا بشويد269». «مسأله برنامه، از مهمات يك كشور است. اگر چنانچه بدون برنامه، يك كشوري بخواهد اداره بشود، نمي‏شود اداره بشود، بايد برنامه باشد. برنامه‏ريزي‏ها را بايد با كمال دقت اشخاصي كه تخصص دارند، اشخاصي كه توجه به مسايل سياسي و مسايل اجتماعي و مسايل اسلامي دارند، اينها بايد با كمال دقت بررسي كنند و متحدا با هم برنامه‏ريزي كنند و براي كشور راه برنامه‏ريزي، راهي باز مي‏كند براي پيشبرد مقاصد كشور270». «برنامه‏ريزي در جهت رفاه متناسب با وضع عامه مردم توأم با حفظ شعائر و ارزشهاي كامل ‏اسلامي و پرهيز از تنگ‏نظري‏ها و افراط گري‏ها و نيز مبارزه با فرهنگ مصرفي كه بزرگترين آفت يك جامعه انقلابي است و تشويق به توليدات داخلي و برنامه‏ريزي در جهت‏توسعه صادرات و گسترش مبادي صدور كالا و خروج از تكيه به صادرات نفت و نيز آزادي واردات و صادرات و به طور كلي تجارت بر اساس قانون و با نظارت دولت در نوع و قيمت و توسعه حضور مردم در كشاورزي و صنعت و تجارت و بازسازي شهرهاي تخريب شده و شكستن طلسم انحصار در تجارت داخل و خارج به افراد خاص متمكن و مرفه و بسط آن به توده‏هاي مردم و جامعه271». «اين به عهده علماي اسلام و محققين و كارشناسان اسلامي است كه براي جايگزين كردن سيستم ناصحيح اقتصاد حاكم بر جهان اسلام، طرحها و برنامه‏هاي سازنده و در برگيرنده منافع محرومين را ارائه دهند و جهان مستضعفين و مسلمين را از تنگنا و فقر معيشت به در آورند272». «همه آرمان و آرزوي ملت و دولت و مسؤولين كشور ماست كه روزي فقر و تهيدستي در جامعه ما رخت بربندد و مردم عزيز و صبور و غيرتمند كشور از رفاه در زندگي مادي و معنوي برخوردار باشند273». «اسلام اقتصاد را به صورتي سالم و بدون وابستگي به نفع همگان، برای رفاه همه مردم، با اهميت به مستمندان و ضعيفان بارور مي‏كند و براي رشد بيشتر كشاورزي و صنعت و تجارت كوشش مي‏نمايد274».
«آنچه در سلطنت پهلوي و بخصوص در زمان شاه حاضر انجام شده است، جز از بين بردن اقتصاد و صنعت و كشاورزي چيزي نبوده است. تلاش آنها را نوسازي و تبديل ايران به يك جامعه صنعتي ناميده‏اند. آنچه مورد نظر ماست يك نوسازي واقعي مبني بر نيازهاي اساسي اكثريت قاطع و فقير مردم است. آنچه در زمينه اقتصادي مورد نظرماست، جلوگيري از غارت منابع ملت ماست. مهمتر آنكه منافع حاصله از فروش منابع ارضي بايد به مصرف پيشرفتهاي اقتصادي ما برسد و در اين جهت ما قطعا با جهان صنعتي در رابطه كامل خواهيم بود. ولي حق تصميم‏گيري براي جهتي كه اقتصاد ما انتخاب خواهد كرد، به عهده خود ما خواهد بود275».
«ايران امكانات و ظرفيتهاي مختلف و فراواني براي رشد اقتصاد دارد كه اگر نفت هم نباشد بتواند در رشد خود و از بين بردن فقر پيروز شود. از قبيل معادن مختلف كه در صنايع اهميت زيادي دارد و همچنين امكانات كشاورزي و دامداري و مهمتر از همه وجود استعدادهاي سرشار و خلاق انساني276».
«مهمترين عامل در كسب خودكفايي و بازسازي، توسعه مراكز علمي و تحقيقات و تمركز و هدايت امكانات و تشويق كامل و همه‏ جانبه مخترعين و مكتشفين و نيروهاي متعهد و متخصصي است كه شهامت مبارزه با جهل را دارند و از لاك نگرش انحصاري علم به غرب و شرق به در آمده و نشان داده‏اند كه مي‏توانند كشور را روي پاي خود نگه دارند277». «مردم بايد تصميم خود را بگيرند، يا رفاه و مصرف‏گرايي يا تحمل‏سختي و استقلال. به ثروتمندان و پولداران مشروع وصيت مي‏كنم كه ثروتهاي عادلانه خود را به كار اندازيد و به فعاليت سازنده در مزارع و روستاها و كارخانه‏ها برخيزيد كه اين خود عبادتي ارزشمند است278».
به علت تهدیدهای اقتصادی279 بود که امام(ره) به استقلال اقتصادی اهمیت می‌دادند و منظورشان از استقلال اقتصادی همانا برچیده شدن بساط غارت‌گری و چپاول‌گری‌های استعمار و وابستگان سرسپرده آنان بود. از نشانه های این استقلال در اندیشه امام راحل می‌توان به خودکفایی کشاورزی و صنعتی، ایجاد مراکز عمرانی، افزایش تولید انرژی و بالا رفتن ذخایر ارزی مملکت اشاره کرد. بنابراین تهدید اقتصادی یکی از مسائل مهم برای کشورها در اندیشه امام خمینی(ره) محسوب می‌شود، چنانچه ایشان می‌فرمایند: یکی از مسائل مهم ما مسئله اقتصاد است. باید سعی کنیم که از حیث اقتصادی قوی و بدون وابستگی باشیم و باید مسئله کشاورزی که در رژیم سابق برای به هم زدن آن نقشه داشتند تا ما را وابسته کنند بیشتر مورد نظر ما باشد. ایشان تهدید اقتصادی را ناشی از طمع استعمارگران برای دست‌یابی به منابع و مخازن طبیعی جهان می‌دانند و در این باره به روشن‌سازی تهدید سلطه‌گران علیه منافع اقتصادی کشورها پرداخته‌اند و از آن جمله، اینکه می فرمایند: اینها می‌خواهند که تمام مخازن ما را ببرند. «وقتی اینها فهمیدند که یک لقمه چربی است شرق و دارای مخازن و معادن است و باید این را به هر طوری که هست، این طعمه را به هر طوری

پایان نامه
Previous Entries منابع تحقیق درباره امام خمینی(ره)، امام خمینی، قانون اساسی، امر به معروف Next Entries منابع تحقیق درباره حقوق شهروندی، حقوق بشر، امام خمینی(ره)، امام خمینی