منابع تحقیق با موضوع کارآفرینی، نیروی انسانی، منابع انسانی، قیمت تمام شده

دانلود پایان نامه ارشد

در سازمان به ثمر رسانند. این فرآیند، بهره‌برداری از مزایای رقابتی نوآوری را در یک سازمان امکانپذیر کرده و رهیافتی در نهادینه‌کردن نوآوری در سازمانهاست (خنیفر، 1382).
سازمانی می‌تواند در مسیر توسعه، حرکت رو به جلو و با شتابی داشته باشد که با ایجاد بسترهای لازم، منابع انسانی خود را به دانش و مهارت کارآفرینی مولد تجهیز کند تا آنها با استفاده از این توانمندی ارزشمند، سایر منابع سازمان را به سوی ایجاد ارزش و حصول رشد و توسعه، مدیریت و هدایت کنند.
امروزه کارآفرینی منبعی برای تسریع رشد کسب و کار و موفقیت آن محسوب می‌شود و کارآفرینان نقش مهمی در ایجاد ارزش و فرصتهای شغلی در کشورهای توسعه‌یافته و درحال توسعه دارند. کارآفرینی به مثابه استراتژی مناسب برای گسترش بهره‌وری در سطوح مختلف فردی، گروهی، سازمانی، ملی و بین المللی است.
سازمانهای کارآفرین با دادن استقلال بیشتر به افراد، در حال افزایش میزان توانایی کارکنان خود هستند. در زمینه سازمان، کارآفرینی نیز شامل توانمندسازی کارکنان برای ارتقاء و ترویج رفتار کارآفرینی و نیز اتخاذ و پذیرش روش مدیریت انعطاف پذیر می‌باشد که باعث بهبود و افزایش سازگاری در سازمان می‌شود.
در مباحث مربوط به کارآفرینی، بحث بکارگیری اندیشه، نوآوری و فرصت‌جویی مطرح می‌شود. تجربه نشان داده است که سازمانهایی که بیشتر به این ابزارها متکی بوده‌اند، در بلندمدت موفقیت بیشتری بدست آورده‌اند، بطور خلاصه در هر سازمان، گروهی از افراد وجود دارند که از منابع انسانی، مالیو فناورانه بهتر از دیگران استفاده می‌کنند. مدیریت سازمان باید بکوشد این گروه از افراد را شناسایی، تشویق و حمایت کند و به آنها امکان رشد و فعالیت بدهد. بنابراین ایجاد فضا و بستر مناسب از طرف مدیران برای رشد و پرورش کارآفرینی موضوعی درخور بررسی است.
عوامل موثر بر کارآفرینی در سه دسته عوامل رفتاری، شامل روابط انسانی در سازمانها، عوامل محیطی که دربرگیرنده شرایط محیطی برون سازمانی که سازمان را احاطه کرده اند و معمولا خارج از کنترل سازمان است و عوامل ساختاری شامل کلیه شرایط قیزیکی و غیر انسانی سازمان نظیر: منابع اطلاعاتی و فنی، مادی و مالی که در بدنه سازمان جاری است، طبقه بندی می‌شوند. و برای رشد و ارتقای کارآفرینی در سازمان باید در تمامی جنبه‌ها عوامل مدکور را تحت کنترل درآورده و ارتقا داد.
در کلیه صنعت‌ها و بخصوص صنعت پیمانکاری، ایجاد روشهای ابداعی که باعث کاهش ضایعات، افزایش کیفیت خدمات ارایه شده، کاهش قیمت تمام شده، کاهش مدت زمان ساخت پروژه ها، افزایش توانایی در پاسخگویی به نیازهای متنوع مشتریان (کارفرمایان) و در نهایت افزایش بهره‌وری گردد، از طریق ارتقای فرهنگ کارآفرینی و مولفه های آن امکانپذیر خواهد بود و منجر به پاسخگویی مناسب سازمان به تغییرات سریع بازارهای بی‌ثبات کنونی خواهد شد.
راهکارهای ارتقای خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی در سازمان عبارتند از:
• حمایت از طرحهای ابتکاری در سازمان
• استقرار نظام پاداش‌دهی مناسب برای فعالیت های خلاقانه
• ایجاد هسته‌های پژوهشی و نوآوری در سازمان
• شناسایی توانمدی‌ها و قابلیت های افراد و استفاده شایسته از آنها
• ایجاد تیم های رقابتی برای نوآوری در تولید خدمات
• الزام کردن واحدهای سازمان برای ارایه ایده های جدید در مورد تولید محصول یا ارایه خدمات
• قرار دادن ملاکهایی همچون خلاقیت و نوآوری در سیستم گزینش نیروی انسانی
• برگزاری سالانه نمایشگاههای مربوط به فعالیتهای نوآورانه در سازمان
• اجرای آموزشهایی در زمینه مدیریت ریسک
• تضمین‌ کافی به پرسنل که در صورت شکست در فعالیتهای مخاطره‌آمیز با مشکل مواجه نخواهند شد
• توجه به ویژگیهای فردی و شخصیتی افراد در واگذاری مسئولیتها به آنها
• استفاده از فناوری اطلاعات بمنظور ارتقای آگاهی‌ها و معلومات کارکنان در جهت افزایش قدرت تصمیم‌گیری
• اجرای دوره های کارآفرینی در سازمان

استراتژی نوآورانه
تعریف مشخص و واضحی از این نوع استراتژی ارائه نشده است. سازمان‌ها این نوع از استراتژی‌های را در سازمان‌های خود بکار می‌گیرند و آن را تحت عنوان انواع استراتژی‌هایی که در ذات خود نوآوری دارند در نظر می‌گیرند. (استراتژی مبتنی بر رقابتباز، مهندسی سازمان و …)بحثی به عنوان نوآوری در استراتژی‌های سازمان از سال 1956 مطرح می‌شود زمانی که مدیران سازمان‌های خود را بازنگری (مهندسی مجدد) کرده و سعی می‌کنند تا انعطاف پذیری را در استراتژی‌ها و برنامه ریزی استراتژیک خود اعمال نمایند.
این استراتژی در سازمان‌هایی کاربرد دارد که به رشد و سطح بلوغ خاصی رسیده باشند که نیاز به نوآوری در آن‌ها مشهود باشد. همچنین این سیاست یک سیاست فراگیر نیست و باید برای هر سازمان یا بنگاه خاص خود آن سازمان بکار گرفته شود(سلیمی 1388).
در ادامه به دو نمونه از تعاریف که در متن مقالات به عنوان تعریفی از استراتژی نوآورانه نام برده شده است اشاره می‌کنیم:
• استراتژی که منجر به خلق ارزش در سازمان و بنگاه می‌شود.
• تغییرات نوآورانه در سازمان‌ها که منجر به ایجاد ارزش افزوده در فعالیت‌ها و روند های سازمان می‌شود
5-2- ابزارها و تکنیک‌های طرح‌ریزی و مدیریت استراتژیک
1-5-2- ماتريس سوآت (نقاط قوت، ضعف، فرصت ها، تهدیدات)6
تحلیل سوآت برای اولین بار در سال 1950 توسط دو فارغ التحصیل مدرسه بازرگانی هاروارد به نام های جورج آلبرت اسمیت و رولند کریستنسن مطرح شد. در آن زمان این تحلیل ضمن کسب موفقیت های روز افزون به عنوان کسب ابزار مفید مدیریتی شناخته شد. اما شاید بیشترین موفقیت مشهود این تحلیل زمانی بدست آمد که جک ولش7 از جنرال الکتریک در سال 1980 از آن برای بررسی استراتژی های GE و افزایش بهره‌وری سازمان خود استفاده کرد.
SWOT سرواژۀ عبارات قوت‌ها (Strengths)، ضعف‌ها (Weaknesses)، فرصت‌ها (Opportunities) و تهدیدات (Threats) است گام اول در مراحل برنامه ریزی استراتژیک تعیین رسالت، اهداف و ماموریت‌های سازمان است و پس از آن می‌توان از طریق تحلیل سوآت که یکی از ابزارهای تدوین استراتژی است، برای سازمان استراتژی طراحی کرد که متناسب با محیط آن باشد. با استفاده از این تحلیل این امکان حاصل می‌شود که اولاً به تجزیه تحلیل محیط‌های داخلی و خارجی پرداخته و ثانیاً تصمیمات استراتژیکی اتخاذ نمود که قوت های سازمان را با فرصت های محیطی متوازن سازد.
سازمان‌ها و شرکت‌ها معمولا برای تدوین استراتژی‌های خود، از روش شناخته شده تحلیل سوآت روش برنامه‌ریزی استراتژیک که مخفف قوت، ضعف، فرصت و تهدیدات موجود در یک پروژه است) برای ارزیابی شرایط محیطی خود و رقبایشان استفاده می‌کنند (علی احمدی و تاج الدین، 1382).
کیفیت آنالیز سوآت  صورت گرفته بسیار وابسته به ورودیهای ماتریس سوآت  است، لازم است در تعیین عوامل قوت و ضعف، فرصت و تهدید، از جوانب مختلف به محیط داخلی و خارجی سازمان نگریسته شود تا بتوان ورودی های صحیحی را در ماتریس سوآت و یا آن چیزی که به پروفایل سوآت شناخته می‌شود داشته باشیم. تحلیل سوآت  ابزاری بسیار مفید خصوصا ًبرای کسب و کارهای کوچک است و در دنیا نیز بسیار از آن بهره گرفته می‌شود. اما برخی منتقدان اعتقاد دارند؛ در برخی موارد بیش از اندازه در شناخت محیط با استفاده از این روش ساده انگاری می شود و معتقدند تفسیر جریان‌های محیط داخلی و خارجی به یکی از عوامل سوآت قدری دور از واقعیت خواهد بود. هر چند اکثر کارشناسان سوآت را با تمام فرضیاتشان به عنوان روشی کارآمد می شناسند.
چه هنگامي تجزيه و تحليل S.W.O.T صورتميپذيرد؟
بطور كلي تجزيه و تحليل S.W.O.T در هنگام برنامه‌ريزي راهبردي و يا هنگام بودجه‌ريزي تجاري در سازمان معمولاً در انتهاي سال مالي صورت مي‌پذيرد. اما بايد توجه داشت كه تجزيه و تحليل S.W.O.T منحصر به پايان سال مالي نيست و بايد هر كجا و هر زمان كه عدم انطباق با اهداف وجود داشته باشد و يا هنگامي كه استراتژي جديدي مدنظر است انجام بگيرد؟
چه كسي تجزيه و تحليل S.W.O.T راانجاممي‌دهد؟
 دراغلب اوقات، رهبران سازمان اين تجزيه وتحليل را انجام مي‌‌دهند. گرچه اين اقدام نبايد منحصر به گروه خاصي در سازمان باشد. در واقع هر كسي كه علاقه‌مند بوده و آموزش هاي كافي را ديده باشد مي‌تواند اين تجزيه و تحليل را انجام دهد.
براي تجزيه و تحليل S.W.O.T چهنيازهاييوجوددارد؟
جمع‌آوري اطلاعات يكي از مهمترين قسمت‌هاي تجزيه و تحليل است، بنابراين جمع‌آوري اطلاعات مهمترين نقش را در اين تجزيه و تحليل ايفاء مي‌كند.
هر راه‌حلي كه از اين طريق درنظر گرفته شود قابل اطمينان‌تر و واقعي‌تر خواهد بود.
چگونه مي‌توان تجزيه و تحليل S.W.O.T را انجام داد؟
جمع‌آوري اطلاعات مرحله اول كار است. اين كار بايد يك تا 3 ماه قبل از تجزيه و تحليل صورت پذيرد. به محض اينكه جمع‌آوري اطلاعات صورت پذيرفت اين اطلاعات به چهار گروه مربوط به عوامل دسته‌بندي مي‌شود. اينكار مي‌تواند توسط يك نفر و يا يك گروه صورت پذيرد.
مزايا و محدوديت های استفاده از روش تجزيه و تحليل SWOT
در استفاده از روش تجزيه و تحليل SWOT براي برنامه‌ريزي راهبردي مزايا و محدوديت هايي وجود دارد كه در زير به شرح آنها پرداخته مي‌شود:
مزايا:
_ داده‌هاي واقعي به منظور درك محيط خارجي و توانمندي‌هاي داخلي قابل دسترس هستند.
_ اين امكان وجود دارد تا تهديدات و فرصت هاي خارجي ارزيابي شوند.
_ يك ارزيابي واقعي از نقاط قوت و نقاط ضعف در مقايسه با رقبا پديد مي‌آيد.
_ ابعاد جديدي از موقعيت رقابتي به وجود مي‌آيد.
محدوديت‌ها:
_ يكي از محدوديت ها صرف زمان است.
_ داده‌هاي جمع‌آوري شده ممكن است بهنگام نباشند.
_ اختلاف نظر در درك فرايند SWOT ممكن است وجود داشته باشد.
_ اعمال سليقه و نظر شخصي به جاي استفاده از اطلاعات واقعي نيز ممكن است به وجود بيآيد(علی احمدی 1382).

شکل 2-3: نمودار تحلیل SWOT
تعاریف نقاط قوت و ضعف و فرصتها و تهدیدات :
در تحليل SWOT عوامل مؤثر بر شرکت يا سازمان به دو دسته عوامل بيروني يا خارجي و عوامل دروني يا داخلي تقسيم مي شود:
الف. عوامل دروني :
اين عوامل در اختيار شرکت بوده و جزء عوامل داخلي مي باشند. پس در عين حال که بر فعاليت هاي سازمان تأثير دارند، سازمان نيز بر آنها تأثير دارد. هدف از بررسي محيط دروني تهيه فهرستي از نقاط قوت است که سازمان براي بدست آوردن سود بايستي از آنها بهره برداري نمايند و يا نقاط ضعفي که براي جلوگيري از ضرر يا کاهش سود بايد از آنها اجتناب نمايند.
 این عوامل در ماهیت خود نیز به دو دسته تقسیم می‌شوند که عبارتند از:
1. نقاط قوت: عبارت است از شایستگی ممتازی که بوسیله آن سازمان می‌تواند در زمینه‌هایی مانند نوع منابع مالی، تصویر مثبت ذهنی میان خریداران، روابط مثبت با تأمین‌کنندگان و مواردی از این دست نسبت به رقبا برتر باشد.
• نقاط قوت اختراعات ثبت شده شرکت.
• نام تجاری و برند شناخته شده.
• شهرت در بین مشتریان.
• مزیت در قیمت تمام شده.
• دسترسی اختصاصی به منابع طبیعی.
• دسترسی به شبکه های توزیع مناسب.
• نیروی انسانی کارآمد و آموزش دیده
بطور کلی نقاط قوت مي تواند در قالب يکي از دسته هاي زير دسته بندي شود:
 ظرفيت و تواناييها/ مزاياي رقابتي/ انحصاري بودن/ منابع، دارايي، کارکنان/ تجربيات، دانش، داده ها/ ذخاير مالي و درآمدهاي احتمالي/ منطقه بازار يابي، توزيع و شناخته شدن/جنبه هاي نوآوري/محل جغرافيايي/ قيمت و کيفيت/ اعتبارات و صلاحيت ها / فرايندها و سيستم ها / فناوري اطلاعات و ارتباطات / فرهنگي، رفتاري، نگرشي / حمايت مديران
 2. نقاط ضعف: نوع محدودیت یا کمبود در منابع، مهارت ها و امکانات و توانایی‌هایی است که بطور محسوس مانع عملکرد اثر بخش سازمان بشود. عملکرد مدیریت نیز در تشدید نقاط ضعف موثر است.
• عدم پشتیبانی و حفاظت از اختراعات.
• نام تجاری و برند ضعیف.
• ناشناخته بودن در بین مشتریان.
• ساختار پر هزینه در شرکت.
• عدم دسترسی به منایع.
• عدم دسترسی به شبکه های توزیع.
• نیروی

پایان نامه
Previous Entries منابع تحقیق با موضوع کسب و کار، کارآفرینی، مدیریت استراتژیک، ایجاد کسب و کار Next Entries منابع تحقیق با موضوع کسب و کار، مصرف کنندگان، عملکرد سازمان، شرکتهای صنعتی