منابع تحقیق با موضوع زيارت، خداي، تعالي

دانلود پایان نامه ارشد

او چيزي بر درهم نيفزايد.
فصل: و از آن جمله گريستن بسيار از بيم عقوبت پروردگار. به هنگام يادآوري قبائح کردارهاي ناهنجار. در خبر آمده است که “مَا مِنْ شَيْ‏ءٍ إِلَّا وَ لَهُ كَيْلٌ وَ وَزْنٌ إِلَّا الدُّمُوعُ فَإِنَّ الْقَطْرَةَ مِنْهَا تُطْفِئُ بِحَاراً مِنَ النَّارِ”105 هيچ چيزي نيست مگر اينکه آن را اندازه و وزني است مگر اشک چشم که يک قطره از آن درياهاي آتش را فرو مي‌نشاند. “فَإِذَا اغْرَوْرَقَتِ الْعَيْنُ بِمَائِهَا لَمْ يَرْهَقْ وَجْهَهُ قَتَرٌ وَ لَا ذِلَّةٌ”106 و هر گاه چشم غرق اشک گردد هيچ گونه غباري و مذلتي روي آن را نپوشاند يعني آن کس را هيچ چيز “فَإِذَا فَاضَتْ حَرَّمَهُ اللَّهُ عَلَى النَّارِ”107 پس هر گاه اشک را فرو ريزد ايزد تعالي آن روي را بر آتش حرام گرداند “وَ لَوْ أَنَّ بَاكِياً بَكَى فِي أُمَّةٍ لَرُحِمُوا”108 و اگر گريه کننده در ميان امتي گريد همگان را رحمت در رسد و از آن جمله توقير و تعظيم کساني که به زيور دانش آراسته تحصيل علوم ديني و معارف يقيني نموده‌اند و ابنيه دل را به صيقل استبصار بدائع ضائع يزداني و استفسار حقائق دقائق نهاني از زنگ جهالت و ناداني زدوده اند. به قدر استطاعت همت بر خدمت و اطاعت اين جماعت بايد گماشت و به دل و جان و دست و زبان حق اعظام و اکراه ايشان در هر حالي از احوال مرعي بايد داشت. و از آن جمله زيارت اهل ايمان و مغتنم شمردن ملاقات ايشان. در خبر است که بنده مسلمان هر گاه از خانه خود به قصد زيارت برادري از برادران بيرون آيد از براي خشنودي خدا و رغبت دريافتن ثواب عقبي نه براي غرضي از اغراض دنيا، ايزد تعالي هفتاد هزار فرشته را بر او گمارد که از پي سر مکرر او را ندا کنند، و تا بازگشت نمودن به سوي منزل “أَلَا طِبْتَ وَ طَابَتْ لَكَ الْجَنَّةُ”109 گويند و نويد خرمي و بشارت بهشت دهند. و از آن جمله مصافحه کردن به هنگام ملاقات دوستان که مصافحه اهل ايمان با يکديگر باعث نزول رحمت يزدان است و سبب ريختن گناهان. چنانکه باد خزان ريزاننده برگ است از درختان. در خبر است که “إِنَّ الْمُؤْمِنَيْنِ إِذَا الْتَقَيَا فَتَصَافَحَا أَقْبَلَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ عَلَيْهِمَا بِوَجْهِهِ وَ تَسَاقَطَتْ عَنْهُمَا الذُّنُوبُ كَمَا يَتَسَاقَطُ الْوَرَقُ مِنَ الشَّجَرِ”.110 و از آن جمله کارگشايي برادران و سعي جميل در قضاي حوائج دوستداران که هر کس يک حاجت براي برادري روا نمايد، ايزد تعالي به پاداش آن کارگشايي صد کار او را که يکي از آن دخول بهشت باشد گشايش بخشايد.111 و از آن جمله تنفيس کربت سوگواران اندوهگين و زدودن الم از دل ماتم زدگان حزين. در خبر است که “مَنْ نَفَّسَ عَنْ أَخِيهِ كُرْبَةً نَفَّسَ اللَّهُ عَنْهُ كُرَبَ الْقِيَامَةِ بَالِغاً مَا بَلَغَتْ”112 هر کس اندوهي را از دل برادر مومن زدايد ايزد تعالي اندوه‌هاي قيامت را هر چه باشد در بسياري به هرجا رسد از او زدايد به حيثيتي که از آنها همه آسايد.
فصل: و از آن جمله روزه داشتن بعضي از شهور و ايام است که ائمه انام عليهم السلام آن را از براي صيام به مزيد اختصاصي ستوده اند. سيّما پنجشنبه آغاز و پنجشنبه انجام و چهارشنبه نخستين از عشر دوم هر ماه که روزه داشتن اين سه روز را معادل صيام دهر و مزيل وسوسه صدر نموده‌اند و تارک آن را ترغيب به قضا و دادن فدا فرموده اند113 و از آن جمله شهود مشاهد و وفود مراقد سيد انبياء و ائمه هدي و تبرک جستن به حضور قبور و زيارت ايشان و زيارت ساير انبياء و اوصياء عليهم افضل التحيه و اکمل الثناء و کسي را که حضور قبور ميسر نباشد از دور سلام فرستد تا از ثواب زوار بهره يابد. در خبر است که سدير بن حکيم گفته: امام جعفر صادق عليه السلام از من پرسيد که‌اي سدير هر روز زيارت امام حسين عليه السلام مي‌کني؟ گفتم: نه فدايت شوم گفت: هر ماه زيارت او مي‌کنيد؟ گفتم: ني. گفت پس هر سال هر سال زيارت او مي‌کنيد. گفتم: گاه باشد که باشد. گفت:‌اي سدير چه ستمگار بوده ايد شما امام حسين را آيا ندانسته خداي تعالي را هزار هزار فرشته باشد سراسيمه سر و غبار آلوده که همواره به گريه و زاري مراسم ماتمداري بجا آرند و از زيارت آن حضرت خستگي و ماندگي ندارند چه باشد براي تو سدير که هر هفته پنج نوبت يا هر روز يک نوبت قبر آن حضرت را زيارت کني؟ گفتم: فداي تو گردم ميان ما و کربلا چند فرسنگ راه است پس گفت: بايد به بام خانه خود برائي پس به جانب راست و چپ التفات نمايي پس سر به سوي آسمان داري پس رو به جانب کربلا آري و گويي: السلام عليک و رحمة الله و برکاته تا ثواب زيارتي براي تو نوشته شود و ثواب هر زيارتي ثواب حج و عمره‌اي است.114 سدير گويد اکنون گاه باشد که در ماهي زياد از بيست نوبت اين چنين زيارت کنم و به اين کرامت رسم. و در روايتي ديگر وارد است که هر گاه يکي از شما را به اعتبار دوري راه حضور قبور ما دشوار نمايد پس بايد که به بلندتر موضعي از منزل خود برآيد پس دو رکعت نماز گزارد و روي به جانب قبر ما آرد و سلام فرستد که هر آينه سلام آن کس به ما رسد.
فصل: و از آن جمله صلوات و سلام فراوان به سوي سرور پيغمبران و برگزيدگان اين دودمان ولايت نشان فرستادن. قبول شفاعت و رفع درجات ايشان از کافي مهمات و قاضي حاجات با کمال خضوع و اخبات درخواستن. هر کس دل و زبان به درود ايشان آرايد ده چندان مرتبه مرحمت و کرامت از جانب خداي و فرشتگان به سوي او رايگان آيد. در خبر است از مشرع حقايق و منبع دقايق امام جعفر صادق عليه السلام که “مَنْ صَلَّى عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ عَشْراً صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ مَلَائِكَتُهُ مِائَةَ مَرَّةٍ وَ مَنْ صَلَّى عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ مِائَةَ مَرَّةٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ مَلَائِكَتُهُ أَلْفاً”115 و در خبر ديگر از آن حضرت منقول است که هر گاه پيغمبر ياد کرده شود درود بسيار نثار او کنيد که هر کس يک نوبت درودي به سوي او فرستد صد هزار رحمت از جانب خداي به وي رسد و استغفار هزار صف از فرشتگان مددکار او گردد. و چيزي از آنچه خداي آفريده باقي نماند مگر آنکه از براي بنده فرخنده به سبب مرحمت خدايي و استغفار ملائکه دعاي خير کنند. پس هر کس از دريافت اين کرامت رغبت گرداند و درود نفرستد هر آينه نادان و مغرور باشد و از خدا و رسول خدا و ائمه هدي عليه و عليهم افضل الصلوة و اکمل الثناء به غايت دور گردد و در روايتي ديگر وارد است که هيچ گفتار و کردار در ميزان گران تر از درود بر پيغمبر و آل پيغمبر نباشد و از آن است که اعمال بعضي کسان که در ميزان سبک مقدار و کم معيار نمايد. آن حضرت درودي را که به سوي او فرستاده شده، ناگاه بيرون آرد و در آن ميزان گذارد پس به برکت آن چندان افزايد و به سنگيني گرايد که کامل عيار آيد، و بايد دانست که درود بر آن حضرت در صورتي که بر اهل بيت آن سرور نيز درود فرستند بر نور فرخندگي و حليه زيبندگي آراسته باشد. و اگر از غازه درود خاندان رسالت پيراسته باشد هر آينه ناقص عيار و ناتمام کاسته باشد. در خبر است که امام محمد باقر عليه السلام از مردي شنيد که اللهم صلّي علي محمد مي‌گويد به هنگامي که توسل به خانه کعبه مي‌جويد. پس آن حضرت از روي شفقت به وي خطاب کرده گفت:‌اي بنده خدا درود خود را دنبال بريده وا مگذار. و بر حق ما ستم روا مدار زبان به گفتن اللهم صلّي علي محمد و اهل بيته بگردان و در اداي وظيفه تحيت عترت آن حضرت را از آن حضرت جدا مگردان.
فصل: و از آن جمله افشاي سلام به هنگام ملاقات اهل اسلام و معني افشا آن است که به هر کسي رسي سلام کني از خواص و عوام خواه او را شناسي و خواه نشناسي در بعضي اخبار وارد است که در سلام هفتاد حسنه باشد از آن جمله شصت و نه حسنه از آن کسي است که ابتداء به سلام کند و يک حسنه از آنِ آنکس که جواب دهد. و از آن جمله گرامي داشتن پيران ديرين سال. و نواختن کودکان از روي مرحمت و افضال. “مَنْ وَقَّرَ ذَا شَيْبَةٍ فِي الْإِسْلَامِ آمَنَهُ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ مِنْ فَزَعِ يَوْمِ الْقِيَامَةِ”116 از احاديث نبوي است. و “لَيْسَ مِنَّا مَنْ لَمْ يُوَقِّرْ كَبِيرَنَا وَ يَرْحَمْ صَغِيرَنَا”117 از امام جعفر صادق عليه السلام مروي است. و در روايت ديگر وارد شده که هر کس رو به استخفاف مومني آرد که موي سفيد دارد خداي عزوجل پيش از آنکه ميرد کسي را به استخفاف آن گمارد. و از آن جمله معاش وابستگان را گشايش دادن است و براي آسايش زيردستان افزودن و با درويشان و تنگدستان طريق ملاطفت و احسان پيمودن و دست نوازش با طعام و انعام ايشان گشودن. و از آن جمله در زندگي با عامه مردمان مشارکت و موافقت نمودن و در تنگي و فراواني با همکنان يکسان بودن. روايت است که در مدينه طيبه قحطي شديد پديد گرديد و در آن گراني کارِ مردمان بجايي انجاميد که خداوند مکنت و ثروت گندم را با جو آميخته به آن نان معاش گرديد. و گندم زبون با زحمتهاي گوناگون به دست آوردي. و در آن روزگار در سرکار مخزن حقايق و خرمن دقايق امام جعفر صادق عليه السلام گندم نفيس بسيار بود. آن حضرت چون تنگي بازار و وسعت سرکار شنيد يکي از خدمتگزاران خود را به آميختن گندم با جو امر فرمود و گفت: مرا خوش نمي آيد که خورش من چنين و خورش مردمان چنان باشد بلکه بايد در نيکي و بدي همه يکسان باشد. و از آن جمله حق گزاري همنشينان و معاشران و پاسداري حقوق غير واجبه مصاحبان و مکاشران مانند تسميت عاطسان و اجابت دعوت طلبکاران و عيادت بيماران و شادمان گردانيدن سوگواران. و دستگيري واماندگان و قبول هدايا و مکافات ضائع نيکوکاران استقبال نيکي محاورت با همزبانان و محاوران و استعمال حسن محاورت با همسايگان و مجاوران به کار داشتن کشاده رويي و خوش خويي با عامه ياران و دوستداران. و وانگذاشتن مجاملت در مصاحبه کافه همکنان از ناسپاسان و حق گزاران.
فصل: و از آن جمله دلجويي و اشفاق فرزندان خردسال و رعايت مواسات و مساوات نسبت به کودکان در نوازش و افضال. در خبر است که کودکان را رحم کنيد و دوست داريد و هر گاه صبيان را نويد احسان دهيد ايشان را از آن نوميد مکنيد و آن وعده را بجا آريد. و بايد دانست که دوست داشتن فرزندان از موجبات رحمت پروردگار است. چنان که از حديث “إِنَّ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ لَيَرْحَمُ الرَّجُلَ لِشِدَّةِ حُبِّهِ لِوَلَدِهِ”118 نمودار است و از رسول خدا صلّي الله عليه و آله و سلّم منقول است که آن حضرت را نظر بر مردي افتاد که دو پسر داشت، يکي از ايشان را بوسه داد و ديگري را گذاشت حضرت چون آن صورت را مشاهده نمود “فَهَلَّا وَاسَيْتَ بَيْنَهُمَا” فرمود يعني تو را چه بود که طريق تعديل در تقبيل نپيمودي و ايشان را در احسان يکسان ننمودي.119 و از آن جمله فرزندان را در خردسالي به تحمل سختي و دشواري رياضت فرمودن و در تطور اطوار به کاري چند ارجمند از کارهاي ناگوار آزمودن تا رفته رفته عادت کنند به بردباري ورزيدن و سوگوار بودن و اين نکته که آزموده خردپروران صاحب درايت است. از حضرت کاظم عليه السلام به اين عبارت روايت است “تُسْتَحَبُّ عَرَامَةُ الْغُلَامِ فِي صِغَرِهِ لِيَكُونَ حَلِيماً فِي كِبَرِهِ”120 و بسياري از اکابر روزگار که خود سري و کامراني اصاغر اولاد و احفاد را در عنفوان جواني نوازش و مهرباني نام نهاده‌اند و از فوائد و عوائد اين سنت غافل و ذاهل افتاده‌اند در حقيقت سرمايه مشقتي جاودان و بضاعت اضاعتي بي درمان به دست فرزندان داده‌اند چه هر چيز از حالت صغر تا بلوغ کبر به قضاي و طراز مقتضاي اشر و بطربار آيد در سراسر ايام زندگاني از مقاسات غوائل تن آساني و مکافات رذائل عواني نياسايد. و از آن جمله زيارت قبور علماء و صلحاء و پرهيزکاران و ساير اهل معرفت و ايمان. در خبر است که هر کس به سوي قبر مومني رود پس دست بر قبر گذارد و هفت نوبت سوره قدر بخواند، از فزع اکبر آسوده ماند و در روايت ديگر آمده که هيچ کس چنين نکند مگر آنکه خداي تعالي او را و صاحب قبر را آمرزد.
فصل: و از آن جمله مراقبت اوقات و پاسباني ساعات و نگاه داشتن چشم و گوش و دست و پا و ساير جوارح و ادوات از آنچه ناهنجار باشد و معيار شرع و ميزان عقل که معيار به نظر اعتبار

پایان نامه
Previous Entries منابع تحقیق با موضوع خردان، عَزَّوَجَلَّ، مقتضاي Next Entries منابع تحقیق درباره آسیب پذیری، استان خوزستان، جهاد کشاورزی