منابع تحقیق با موضوع اتحادیه اروپا، شورای امنیت، سازمان ملل، سازمان ملل متحد

دانلود پایان نامه ارشد

در این میان چین دومین قدرت بزرگ اقتصادی جهان شریک خوبی برای روسیه خواهد بودو از آنجا که بخش انرژی اتحادیه اروپا وابسته به روسیه می باشد این تقابل می تواند برای اعضای این اتحادیه نیز گران تمام شود. با این همه اتحادیه اروپا تحریم های روسیه را تا سال 2016 تمدید کرد و این نشان از تصمیم جدی این اتحادیه در پیگیری سیاست های تحریمی خود می باشد.
بنظر می رسد غرب بخوبی می داند هیچ راه حل نظامی برای بحران اکراین وجود ندارد و در صورت افزایش تنش و ضرورت تقابل نظامی طرف غرب بیشتر آسیب می بیند تا روسیه زیرا حاکمان روسی بعد از الحاق کریمه بخاک آن کشور و تبلیغات گسترده ای که در خصوص عدم تاثیر تحریم ها بر اقتصاد روسیه دارند در حال حاضر از نظر روانی در سطح خوبی از مقبولیت عمومی قرار دارند. لذا غرب درصدد است با فرسایشی کردن بحران اکراین هم هزینه های تحریم را در بلند مدت برای روسیه افزایش داده وهم منتظر است در سایه گذر زمان آثار تحریم ها در اقتصاد روسیه نمایان شود تا منجر به افزایش نارضایتی های عمومی در داخل روسیه از هیئت حاکمه آن کشور شود.در این راستا در نشست مینسک تلاش مضاعفی برای ایجاد یک آتش بس ماندگار بخرج دادند وبا انعطاف بیشتری برخورد نمودند. بنظر می رسد ضمن دوری جدی از تقابل نظامی با روسیه راهکارهای زیر را دنبال نمایند.
– با عنایت به وضعیت نابسامان اقتصادی اکراین غرب خواهد کوشید به نوعی از طرح مارشال در دوران جنگ سرد در این کشور بهره ببرد و با کمک به باز سازی اقتصاد این کشور از هرج ومرج اقتصادی در اکراین جلوگیری نماید ودر این راه بجای اعطای وام که تبعات روانی منفی بدنبال دارد از راهکار سرمایه گذاری در صنایع ان کشور مخصوصا در بخش کشاورزی که از پتانسیل بسیار بالایی برخوردار است در راه امنیت غذایی اتحادیه اروپا گام های موثر تری بردارد.
– اتحادیه اروپا برای تامین امنیت انرژی خود در دراز مدت و مقابله با تهدید های روسیه در زمینه انرژی بدنبال شرکای جدید در جنوب خواهد گشت وچه بسا اگر در این میان توافق هسته ای غرب با ایران به سرانجام مثبت برسد، ایران از شرکای انرژی آن اتحادیه خواهد شد.
– در زمینه سیاسی با عنایت به تغییرات ژئو پولتیکی در حوزه دریای سیاه بنظر می رسد سیاست های اروپا در این حوزه نیز دچار تغییرات جدی شود و در این میان چه بسا ترکیه نقش پررنگ تری نسبت به قبل بازی نماید و اهمیت سنتی خود را در مهار روسیه که بعد از فروپاشی شوروی در 1990 از دست داده بود دوباره در حوزه دریای سیاه بازخواهد یافت . همچنین با عنایت به دکترین حمایت از اتباع و روس زبانان روسیه در کشورهای مشترک المنافع ( CIS) اتحادیه اروپا وایالات متحده امریکا دراین کشورها روسیه هراسی را افزایش و حوزه نفوذ خود را دراین کشور ها گسترش خواهند داد.
لازم به ذکر است که روسیه نیز در اقدامی مشابه اقدام به تحریم اقتصادی اتحادیه اروپا کرد است.روزنامه رسمی ‘راسیسکایا گازتا’ نوشت211: «پوتین در دیدار با اعضای دولت با یادآوری درخواست نخست وزیر روسیه برای تمدید تحریم ها در مورد کشورها غربی گفت که نخست وزیر در نامه ای از من خواست تدابیر ویژه در مورد شرکایمان از برخی کشورها را برای یک سال دیگر تمدید کنم. وی گفت که در این رابطه حکمی را برای تمدید تدابیر اقتصادی ویژه (تحریم های اقتصادی) برای تامین امنیت روسیه صادر کرده و کابینه دولت دستور داد بخشنامه ای را در این مورد تنظیم و صادر کند. در این بخشنامه فهرست کالاهای مشمول تحریم ها قید می شود .رییس جمهوری روسیه گفت: از امروز تدابیر متقابل (تحریم مواد غذایی غربی) را برای یک سال تمدید می کنیم. این کمک خوبی برای تولیدکنندگان محصولات کشاورزی روسیه خواهد بود. حکم رییس جمهوری روسیه در مورد تحریم غرب با عنوان ‘تدابیر اقتصادی ویژه’ در پایگاه اینترنتی دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین منتشر شده است. در دستور رییس جمهوری روسیه گفته شده است که تدابیر اقتصادی ویژه مورخه ششم ماه اوت سال 2014 برای یک سال دیگر تمدید شود. پوتین در حکم خود به دولت روسیه دستور داده است شرایط را برای اجرای این حکم به منظور تحریم غرب فراهم کند. این حکم پوتین، در پی تمدید تحریم های اتحادیه اروپا علیه روسیه تا ژانویه سال 2016 صادر شده است. تحریم های روسیه در مورد غرب شامل ممنوعیت واردات محصولات کشاورزی و مواد غذایی می شود و روسیه از ماه اوت سال گذشته آن را به اجرا گذاشته است .به گزارش ایرنا، ‘دمیتری پسکوف’ سخنگوی رییس جمهوری روسیه روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که چرا روسیه بطور متقابل اقدام نکرد و بجای نیم سال تحریم های غرب را به مدت یک سال تمدید کرد، اظهار داشت: این گونه تمدید تحریم ها در راستای منافع اقتصادی روسیه است. آمریکا و اتحادیه اروپا از ماه آوریل سال گذشته تا کنون برای مجازات روسیه به دلیل اختلاف بر سر مساله اکراین چند بسته تحریم در مورد این کشور اعمال کرده است». 

6-2-6) جایگاه تحریم های اتحادیه اروپا علیه روسیه در حقوق بین الملل
تحریم به عنوان بخشی از رویکرد سیاست یکپارچه و جامع اتحادیه اروپا علیه روسیه است که در چارچوب استراتژی کلی سیاست خارجی آن اتحادیه اعمال می شود.که شامل گفتگوهای سیاسی ،تلاش های مکمل دیگر ابراز می شود بطور کلی اتحادیه اروپا معتقد است هدف از تحریم پیشگیری از اقدامات مجرمانه در عرصه بین المللی است و امیدوار است از طریق این ابزار در کشور های هدف به امیال سیاسی خود دست یابد. تحریم های صورت گرفته به اعتقاد دکترین تحریم های اتحادیه اروپا مطابق ومتاثرازقوانین بین المللی است. ودر اعمال واجرای آنها محدویت های حقوق بشری و آزادی های اساسی در آن لحاظ و رعایت می شود ودر صورت نقض دادگستری اتحادیه اروپا مکلف به رسیدگی براساس اصول متعارف حقوق بین الملل می باشد.
تحریم‌های اتحادیه اروپا برعلیه روسیه ، تحریم هایی خارج از چارچوب سازمان ملل متحد بوده و اصطلاحا فراقطعنامه‌ای هستند. شورای امنیت تا سال ۲۰۱۵ قطعنامه تحریمی علیه روسیه نداشته است اما پس از پس از الحاق کریمه به خاک روسیه در سال 2014به پیشنهاد کشور های غربی پیش نویس تحریم بر علیه آن کشورتنظیم و به شورای امنیت ارائه شد که در همان ابتدای کار با وتوی آن کشور مواجه شد.روسیه با وتوی قطعنامه پیشنهادی آمریکا در محکومیت همه پرسی الحاق کریمه به روسیه در روز یکشنبه 16 مارس 2014 از تصویب آن جلوگیری کرد.از مجموع 15 کشور عضو شورای امنیت 13 کشور به قطعنامه پیشنهادی آمریکاکه با کمک انگلیس و فرانسه تهیه شده بود رای مثبت و چین نیز رای ممتنع داد212.
روسیه نیز مانند سایر اعضای دایم دائم شورای امنیت می تواند با هر نوع موضع گیری در این نهاد بین المللی بر علیه خود مخالفت کند و مانع تصویب آن بشود.از سال 1946 تا کنون 274 بار قطعنامه های شورای امنیت وتو شده است که سهم روسیه 130 بار،سهم آمریکا 80،انگلیس 32،فرانسه 18 و چین 10 وتو است213.لذا اتحادیه اروپا هرگز از طریق مجاری قانونی بین المللی و شورای امنیت نمی تواند اقدام حقوقی بر علیه آن کشور انجام دهد ومجبور است از تحریم های فرا قطعنامه ای استفاده نماید.از این رو، هیچ‌یک از تحریم‌هایی که اتحادیه اروپا علیه روسیه وضع کرده است، مستند به قطعنامه‌های سازمان ملل متحد نیست.
اتحادیه اروپا به کرات ازتحریم های فرا قطعنامه ای علیه کشورها ی مختلف استفاده کرده است که بعضا” هم راستا با قطعنامه های شورای امنیت بوده است. مانند” تحریم ایران ،یوگسلاوی ، لیبی ، زیمباوه وعراق214 “.پرسش مهمی که در رابطه با تحریم‌های فراقطعنامه‌ای سازمان‌های منطقه‌ای بین‌المللی مطرح می‌شود این است که آیا این تحریم‌ها در حقوق بین‌الملل مشروعیت دارند؟
آیا این تحریم ها ی فرا قطعنامه ای صرفا از سوی اتحادیه اروپا اتخاذ می شود یا سازمانهای منطقه ای و فرامنطقعه ای دیگر نیز ازاین اهرم فشار استفاده کرده اند؟
در این خصوص، نگاهی به سازمان دولت‌های آمریکایی و رویه آن می‌تواند راهگشا باشد. سازمان دولت‌های آمریکایی نیز در رابطه با تحریم‌هایی که وضع کرده است، گاه فراتر از شورای امنیت سازمان ملل متحد رفته است و به عنوان مثال در دهه ۱۹۶۰ جمهوری دومینیکن و کوبا را مشمول تحریم قرار داده است، 215در حالی که از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد در آن زمان تحریمی علیه این دولت‌ها وجود نداشت.
از تحریم فرا قطعنامه ای در روزهای اخیر می توان به اقدام شورای همکاری خلیج فارس در حمله به یمن اشاره کرد. شورای امنیت براساس فصل هفتم منشور سازمان ملل قطعنامه ای در تحریم یمن صادر کرد .ولی در این قطعنامه به تجاوز نظامی اشاره نشده است و شورای همکاری خلیج در یک اقدام فرا قانونی یمن را مورد تجاوز هوایی قرار داده است..
قطعنامه شماره 2216 مصوب 14 آوریل 2015 آمده است:
– شورای امنیت حمایت خود از تلاش‌های شورای همکاری خلیج فارس در کمک به دوره گذار سیاسی در یمن را بار دیگر تاکید و از تعامل آن در این موضوع ستایش می‌کند.
ودرادامه …بر همین اساس بر مبنای فصل هفتم منشور سازمان ملل این اقدامات را انجام می‌دهیم
– از همه طرفهای یمنی به ویژه حوثی‌ها می‌خواهیم به طور کامل قطعنامه 2201(2015) را اجرا کرده و از اقدامات یکجانبه بیشتر که می‌تواند دوره گذار سیاسی در یمن را تضعیف کنند، ‌بپرهیزند.همچنین از حوثیها می‌خواهد فورا و بدون شرط و شروط الف- استفاده از زور را متوف کنند  ب- نیروهای خود را از مناطق تحت تسلط از جمله صنعا پایتخت یمن بیرون ببرند پ- تسلیحات بدست آمده از نهادها و سازمانهای نظامی و امنیتی شامل سیستمهای موشکی را  کنار گذاشته و رها کنند ت- به اقداماتی که منحصرا در اختیارات دولت مشروع یمن است، پایان دهند ج- از هرگونه اقدامات تحریک‌آمیز یا تهدیداتی نسبت به کشورهای همسایه از قبیل دستیابی به موشکهای زمین به زمین و انبار سلاح در منطقه مرزی با یک کشور همسایه اجتناب کنند چ- محمود الصبیحی وزیر دفاع یمن و همه زندانیان سیاسی را آزاد کنند ح- به جذب نیرو و استفاده از کودکان پایان دهند ودر پایان به تحریم تسلیحاتی یمن اشاره می کند.تحریم‌های تسلیحاتی:تصمیم گرفتیم که همه کشورهای عضو سازمان ملل فورا اقدامات لازم برای ممانعت از ارائه مستقیم یا غیرمستقیم، فروش یا انتقال سلاح به و یا به نفع علی عبدالله صالح، عبدالله یحیی الحکیم، عبدالخالق الحوثی و افراد و نهادهای مندرج در کمیته پیگیر به پاراگراف 19 قطعنامه 2140)2014)،‌ کمیته پیگیر پاراگراف 20 این قطعنامه انجام دهیماز کشورهای عضو به ویژه کشورهای همسایه یمن می‌خواهیم همه کشتی‌ها و محموله‌ها به مقصد یمن را در سرزمینهای خودشان بازرسی کنند.در پایان این قطعنامه هم نام عبدالملک الحوثی رهبر انصارالله یمن و احمد علی عبدالله صالح، فرزند رئیس‌جمهور سابق این کشور به لیست افراد تحریم‌های سازمان ملل افزوده شده است.216
چنانچه ملاحظه می شود اقدام شورای امنیت در راستای اعاده و حفظ صلح در منطقه است ولی این امر دست آویزی برای عربستان و هم پیمانان منطقه ای اش شده تا با توسل به آن ، خود ناقض بسیاری از قواعد آمره حقوق بین اللمل و اصول منشورسازمان ملل متحد باشند. وجالب تر اینکه متجاوزان به یمن اقدامات شان را در راستای حقوق بین الملل توجیه می کنند در حالیکه رفتار شان مغایر با اولین ماده قانونی سازمان ملل متحد است . در بند1 ماده 1 فصل اول منشور ، اصول ومقاصد سازمان ملل بشرح ذیل بیان شده است.” 1- حفظ صلح وامنیت بین المللی وبدین منظور به عمل آوردن اقدامات دسته جمعی موثر برای جلوگیری وبرطرف کردن تهدیدات علیه صلح ومتوقف ساختن هرگونه عمل تجاوز یا سایر کارهای ناقض صلح وفراهم آوردن موجبات تعدیل وحل و فصل اختلافات بین المللی یا وضعیت هایی که ممکن است منجر به نقض صلح گردد.باشیوه های مسالمت آمیزوبر طبق اصول عدالت و حقوق بین المل؛” چنانچه ملاحظه می شود رفتارشورای همکاری خلیج فارس کاملا مغایر با مفاد بند 1 ماده 1 منشور می باشد.واین یعنی زمیگیری حقوق بین الملل در حفظ واعاده صلح جهانی است .چراکه وقتی اتحادیه اروپا و

پایان نامه
Previous Entries منابع تحقیق با موضوع اتحادیه اروپا، تحریم بانکی، نرخ بهره، ریسک اعتباری Next Entries پایان نامه با واژه های کلیدی علمای شیعه، منابع تاریخی، منابع اسلامی، تاریخ زندگانی