منابع تحقیق با موضوع اتحادیه اروپا، جنگ جهانی اول، تجارت خارجی، امپراطوری عثمانی

دانلود پایان نامه ارشد

مقامات جدید اکراین را به سخره گرفت.
26 فوریه :رهبران جنبش معترضان اکراین آرسنی یاتسنیوک یکی از نمایندگان پارلمان را به عنوان نخست وزیر پیشنهاد کردند.پوتین دستور برگزاری رزمایش های نظامی را در سراسر مرز صادر کرد.
27 فوریه :مردان مسلح نقابدار پارلمان محلی و ساختمان های دولتی را در کریمه تصرف کردند.دولت اکراین متعهد شد با حمایت غرب مقابل چنین اقداماتی بایستد.به یانوکوویچ در روسیه پناهندگی اعطا شد.
28فوریه :اکراین اعلام کرد نیروهای روسیه در اطراف مراکز راهبردی در شبه جزیره کریمه موضع گرفتند.پارلمان اکراین با تصویب قطعنامه ای از روسیه خواست به اقداماتی که بر ضد حق حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور صورت می گیرد ، پایان دهد.تورچینف اعلام کرد نیروهای مسلح را به دلیل تهدید حملات و تعرضات احتمالی به حال آماده باش کامل درآورده است.
اول مارس 2014: نیروهای تحت فرماندهی روسیه بدون شلیک گلوله ای کریمه را تصرف کردند.دولت اکراین و هواداران غربی آن نتوانستند واکنشی نشان دهند.باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا از پوتین خواست نیروهایش را عقب بکشد.
2مارس : اکراین از بیم حملات بیشتر روسیه کمک بین المللی راخواستار شد.هواداران دو طرف به خیابان‌های شهرهای اکراین و مسکو آمدند.گروه هشت مقدمات برگزاری اجلاس ماه ژوئن سران گروه هشت را در روسیه به حال تعلیق درآورد.
3مارس :اکراین اعلام کرد 16 هزار نظامی روس در کریمه مستقرند.روسیه اعلام کرد به درخواست یانوکوویچ با استقرار نیرو موافقت کرده است.شاخص سهام روسیه 12 درصد کاهش یافت و بانک مرکزی روسیه نرخ بهره را به یک و نیم درصد افزایش داد.
6 مارس :پارلمان کریمه اعلام کرد این منطقه خواهان پیوستن به روسیه است و اجازه خواهد داد رای دهندگان در همه پرسی شانزدهم مارس در این باره تصمیم گیری کنند.
12 مارس :اوباما به نشانه حمایت از دولت جدید اکراین با یاتسنیوک در واشنگتن دیدار و اعلام کرد آمریکا برگزاری همه پرسی در کریمه را کاملا رد می کند.
14 مارس :آخرین تلاش های دیپلماتیک پیش از برگزاری همه پرسی کریمه در لندن به شکست انجامید.سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در بحبوحه  تهدیدهایی در خصوص اعمال تحریم‌های بیشتر بر ضد مسکو در صورت الحاق کریمه با جان کری همتای آمریکایی خود در لندن دیدار کرد.
16 مارس :همه پرسی درباره استقلال کریمه یا الحاق آن شبه جزیره به روسیه برگزار شد.
18 مارس : رئیس جمهور روسیه الحاق کریمه به روسیه را تائید وکریمه را بخش جدایی ناپذیر از خاک روسیه اعلام نمود.

بخش سوم :ریشه‌ها وروند شکل گیری بحران اکراین
1-3-1 ) اهمیت اکراین برای روسیه
اکراین بطور مکرر بعد از فروپاشی «اتحادجماهیرشوروی»،بصورت پاندولی بین بلوک شرق وغرب درحال نوسان بوده است علت آن نیز اهمیت استراتژیک این کشوربرای هر دو بلوک است.27شبه جزیره کریمه جایی است که خط جدایی میان حامیان اتحادیه اروپا و روسیه درآن مشخص تر ازهرجای دیگر اکراین است. حدود 60 درصد از جمعیت بیش از دو میلیون نفري این شبه جزیره، روس تبارند و از بر سر کار آمدن دولتی حامی اتحادیه اروپا در کی یف و ضایع شدن حقوق شان نگران بودند. حکومت محلی این شبه‌جزیره نیز حامی روس‌ها بود.
قدرت ‌نمایی روس‌ها در شبه ‌جزیره کریمه به قرن 19 میلادی بازمی‌گردد یعنی زمانی که رقابت بین قدرت‌های اروپایی چون انگلیس،فرانسه،روسیه وعثمانی در اوج خود بود. درآن زمان روسیه تزاری باتلاش برای تسلط بر مناطقی از مدیترانه و بالکان وارد عمل شد و در اولین گام با درهم کوبیدن ناوگان عثمانی در دریای سیاه،برشبه جزیره کریمه تسلط یافت.برای مقابله باتوسعه ‌طلبی روسیه تزاری بود که نیروهای نظامی متشکل ازفرانسه،انگلیس ونیروهای عثمانی به مواضع روسیه دردریای سیاه یورشبردند که این جنگ‌ها با شکست سنگین روسیه از نیروهای فرانسوی و انگلیسی خاتمه یافت و این جزایر در اختیار امپراطوری عثمانی قرارگرفت تا توازن قوا در این برهه از تاریخ به سود روسیه تغییر نکند.کریمه بعدها درجنگ جهانی اول با فروپاشی امپراطوری عثمانی و شکست روسیه در اختیار نیروهای پیروزی عنی فرانسه و انگلیس قرار گرفت و طی جنگ دوم جهانی نیز پس ازپیروزی روسیه کمونیستی بر آلمان نازی در اختیار روسیه قرار گرفت.
اما این که چرا اکراین تا این حد از اهمیت استراتژیک برای مسکو برخوردار است به آسیب‌پذیری روسیه از طریق اکراین باز می‌گردد.مرور تاریخچه درگیری‌های این کشور با دیگر کشورهای اروپایی ازجمله آلمان تا اندازه‌ای ریشه احساس نا امنی روسیه از نفوذ غرب بر اکراین را نشان می‌دهد. به عنوان مثال برلین درطول تاریخ از اکراین به عنوان اهرم فشار بر روسیه بهره برده است.
از جمله این موارد می‌توان به دوره جنگ جهانی اول اشاره کرد. در آن دوران لنین،رهبرانقلاب اکتبر 1917 روسیه پس از به قدرت رسیدن،در مقابل آلمان تسلیم شد.او سپس در پیمانی که با آلمان‌ها به امضا رساند ،اکراین را در اختیار آلمان قرار داد. علت اهمیت اکراین برای آلمان‌ها این بود که بواسطه وجود 400 مایل زمین مسطح در مرز اکراین و روسیه،این کشو رپایگاه مناسبی برای اقدام علیه روس‌ها به شمار می‌آمد.28
1-3-2 ) اهمیت اکراین برای اتحادیه اروپا
اکراین برای غرب نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. باید گفت اکراین مهمترین کشور اروپای شرقی در ابعاد جغرافیای سیاسی و اقتصادی برای اتحادیه اروپاست. اهمیت ژئوپلیتیکی اکراین،به عنوان دومین کشور بزرگ اروپایی واقع در سواحل شرقی و غربی دریای سیاه،تا بدان‌ جاست که زبیگنیوبرژینسکی ازآن کشور به عنوان «ترن سیاست منطقه‌ای برای گسترش اتحادیه‌ی اروپا»29یاد می‌کند.اکراین ازجایگاه ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک ممتاز و انحصاری در اروپای شرقی برخورداراست؛تا آنجا که با عدم نفوذ اتحادیه ‌اروپا در این کشور،این کشور نه تنها می‌تواند سدی بزرگ در برابر برنامه‌های دراز مدت اتحادیه در زمینه ‌گسترش به سمت شرق باشد،بلکه این مسئله ممکن است نقش و نفوذ روسیه را در مسائل اروپای شرقی پر رنگ ‌تر کند.به لحاظ اقتصادی نیز این کشور محل ترانزیت 80 درصد گاز طبیعی و 75 درصد نفت خام وارداتی اتحادیه اروپا از روسیه است. ویژگی‌هایی از این دست،اکراین را به کشوری ذاتاً بین‌المللی تبدیل کرده است.ازهمین رو،اکراین را باید محل تلاقی منافع قدرت‌های بزرگ منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای نظیر روسیه،اتحادیه‌اروپا و ایالات متحده آمریکا نامید. در حقیقت،همانگونه که ازمیان رفتن نفوذ روسیه در این کشور موجب کمرنگ شدن هویت اروپایی روسیه می‌شود،عدم گرایش کی‌یف به سمت ساختارهای اقتصادی،سیاسی و امنیتی غربی نیز سبب مسدود شدن نفوذ ایالات متحده‌آمریکا و اتحادیه اروپا در منطقه اروپای شرقی می‌شود.

1-3-3 ) رابطه تجاری اتحادیة اروپا واکراین
همان گونه که کی‌یف به واسطه ترانزیت 80 درصد گاز طبیعی و 75 درصد نفت خام صادراتی روسیه به اتحادیه اروپا،اعتباری روابط استراتژیک برای بروکسل دارد، اتحادیة اروپا نیز به عنوان بزرگترین شریک تجاری و سرمایه‌ گذارخارجی در اکراین،از نقش و جایگاهی اساسی در اقتصاد این کشور برخوردار می باشد در حقیقت،با ورود ده عضو جدید به خانوادة اتحادیه اروپا در سال2004 و دو عضو دیگر در ژانویه 2007،اتحادیة اروپا به بزرگترین شریک تجاری اکراین تبدیل شده است. تجارت با اتحادیة اروپا،تقریبا” یک سوم صادرات و واردات اکراین درسال 2005 راتشکیل داده است،مناسباتی که گردش تجاری آن به رقمی برابر با 20 میلیارد یورو رسید.به بیان دیگر،اتحادیه اروپای پس ازگسترش، 32 درصد از مجموع تجارت خارجی اکراین و اکراین نیز1% ازتجارت خارجی اتحادیه اروپا را از آن خود کرده‌اند. درسال 2005،واردات اتحادیه اروپا از اکراین 7 میلیارد یورو و صادراتش به آن کشور 13 میلیارد یورو بوده است.
علاوه براین،اتحادیه اروپا 40 درصد ازسرمایه گذاری خارجی در اکراین را از آن خود کرده است. اهمیت این مسئله از آ ن روست که کشورهای آمریکا، قبرس و روسیه به ترتیب با 8/13، 4/12 و 5/5 درصد،فاصله ای بسیار با اتحادیة اروپا در عرصه سرمایه گذاری خارجی در اکراین دارند.30همچنین اتحادیة اروپا در دسامبر2005،وضعیت اقتصاد بازار آزاد در اکراین رابه رسمیت شناخته و به این کشوروعده داده است که همزمان با عضویت اکراین در سازمان تجارت جهانی(WTO)،گفتگو با مقامات کی‌یف را در مورد تشکیل منطقة آزاد تجاری آغاز کند.

1-3-4) روابط ناتو واکراین
در طی 2 دهه گذشته گفتگوهای سیاسی و همکاری های عملی ناتو با اکراین بیشتر شده است و پس از مداخله نظامی وغیر قانونی روسیه در این کشور همچون الحاق کریمه و کمک به شورشیان طرفدار خود در ایالت های شرقی اکراین ، همکاری ناتو و اکراین طیف وسیعی از همکاری ها را شامل خود کرده است .
پشتیبانی اکراین از ماموریت ناتو در افغانستان و کوزوو، مشارکت در عملیات ضد دزدی دریایی در اقیانوسها به رهبری ناتو سطح همکاری فی مابین را افزایش داده است .مبنای رسمی روابط ناتو واکراین به توافق نامه 1997 بر می گردد که منجر به تاسیس کمیسیون مشترک ناتو واکراین (NUC ) گردید. و طی بیانیه سال 2009 تکمیل گردید. درنشست ماه مه 2012 شیکاگو رهبران ناتو که به مناسبت پانزدهمین سالگرد موافقت نامه 1997 گرد هم آمده بودند، ضمن بررسی عملکرد اکراین در اصلاح ساختارهای سیاسی ،اجتماعی و اقتصادی و بهبود روند دست یابی به حقوق بشر و آزادیهای اساسی ، حمایت خود را از توسعه اقتصادی و اجتماعی این کشور در چارچوب کمیسیون مشترک اعلام نمودند .31پس از تحولات اخیر ناتو حمایت کامل خود را از استقلال ، تمامیت ارضی و حاکمیت این کشور اعلام نموده ودربهار 2014 در نشست وزرای امور خارجه به بحث پیرامون نحوه دفاع از این کشور در قبال توسعه طلبی های روسیه پرداختند.که متعاقب آن پارلمان اکراین بحث و بررسی درخواست عضویت این کشور در ناتو را رسما اعلام نمود.32
دکتر سواری معتقد است:”در صورتی که اکراین عضو ناتو می بود، شاید هیچکدام از این جریانات اتفاق نمی افتاد و تمامیت ارضی اکراین حفظ می شد. چرا که احتمالاً توسل به دفاع مشروع جمعی موضوع ماده 51 منشور ملل متحد مطرح میشد و اکراینیها شاید الان حسرت عدم عضویت در این پیمان امنیتی را میخورند.”33

1-3-5 ) روند بین المللی شدن بحران اکراین
روسیه تلاش داشت تا با استفاده از نفوذ سنتی خود در اکراین مانع از نزدیکی دولت کی‌یف به اتحادیه اروپا شود. در همین رابطه شاهد بودیم که مسکو پیشنهادهای خوبی از نظر اقتصادی (پرداخت وام ، تجدید نظر در بازپرداخت بهای گاز مصرفی و.. ) به اکراین داد و این کشور تا آن زمان تن به آغاز مذاکرات با اتحادیه اروپا نداد. با توجه به ریشه های تاریخی روابط اکراین با روسیه از یک طرف و شعارهای عوام پسندانه مسئولان این کشور مبنی بر تلاش برای پیوستن به اتحادیه اروپا در دوسال گذشته (درزمان حکومت یانوکویچ 2011 و2012) از طرف دیگر موجب شده بود که کی یف گزینه انتظار را برگزیند و برای تصمیم گیری دقیق در انتظار گذشت زمان بماند، بدون اینکه پاسخ روشنی برای برون رفت ازوضعیت جاری درپیش روی تصمیم سازان این کشور باشد.
با این رویکرد بود که ویکتور یانووکویچ اعلام کرد کی یف خواستار عقد قرارداد همکاری تجاری با اتحادیه اروپا با شرایط جدید است.34یانوکوویچ که گفته می شود نگرانی از آزادی یولیا تیموشنکو نخست وزیر سابق زندانی اکراین داشت و احتمال حضور وی در انتخابات ۲۰۱۵ این کشور از انگیزه‌های اصلی وی در خود داری از امضای توافق عضویت در اتحادیه اروپا بوده است، به مخالفان خود وعده داد که اکراین درآینده نزدیک مذاکرات با نمایندگان اتحادیه اروپا درباره شرایط عقد قرارداد همکاری تجاری را از سر می گیرد.اما در واقعیت دولت اکراین در یک سر در گمی بین انتخاب شرق و غرب گرفتار شده بود.
«الکساندر رار»،عضوباشگاه مشورتی والدی می گوید35: «درشرایط فعلی سه سناریو برای برون رفت اکراین از بحران جاری وجود دارد، نخست اینکه الحاق به اتحادیه اروپا به عنوان یک انتخاب راهبردی برای کی یف باقی بماند که در این صورت در نهایت موافقت نامه

پایان نامه
Previous Entries منابع تحقیق با موضوع اتحادیه اروپا، نیروی دریایی، صادرات گاز، گاز طبیعی Next Entries منابع تحقیق با موضوع حقوق بین الملل، سیاست خارجی، امنیت ملی، حاکمیت دولت ها