منابع تحقیق با موضوع آذربایجان غربی، کارت امتیازی متوازن، امور مالیاتی

دانلود پایان نامه ارشد

معيارهاي مالي، معيارهاي جديدي براي تطبيق روش‌هاي ارزيابي با شرايط عصر حاضر فراهم مي‌آورد.
روش ارزيابي متوازن شركت‌ها را از چهار منظر مورد بررسي و ارزيابي قرار مي دهد: منظر مالي، منظر مشتري، منظر فرايندهاي داخلي و منظر رشد و يادگيري كاركنان (كاپلان، نورتون، 1992، ص19-23).

1-2- عنوان تحقیق :
عنوان این پژوهش ارزیابی عملکرد امور مالیاتی استان آذربایجان غربی براساس کارت امتیازی متوازن در سال 1389می‌باشد.

1-3 بیان مسأله
چرا سازمانها در پیاده‌سازی استراتژیهای خوب فرموله‌شده‌ی خود با مشکل مواجه‌اند؟ یکی از مشکلات این است که استراتژیهای پایدار و منحصربفردی که سازمانها بوسیله‌ی آنها ارزش آفرینی می‌کنند در حال تغییرند ولی ابزارهای سنجش استراتژیها پا به پای آنها تغییر نکرده‌اند. در دوران اقتصاد صنعتی، شرکت‌ها با دارایی‌های مشهود، خود از طریق تبدیل مواد اولیه به محصولات ارزش آفریدند. مطالعه‌ی انجام شده توسط مؤسسه‌ی بروکینگ1 در سال 1982 نشان داد که ارزش دفتری دارایی‌های مشهود سازمانهای صنعتی معادل 62درصد ارزش بازار این سازمانهاست. ده سال بعد این نسبت به 38 درصد تقلیل یافت و مطالعات اخیر نشان می‌دهد ارزش دفتری دارایی‌های مشهود شرکتها معادل 10 تا 15 درصد ارزش بازار شرکتهاست. به روشنی فرصت‌های ارزش‌آفرینی در حال جابجایی از مدیریت دارایی‌های مشهود به مدیریت استراتژیهای دانش‌پایه‌ای است که هدف آنها بکارگیری دارایی‌های نامشهود یک سازمان است؛ دارایی‌هایی نظیر روابط با مشتریان، خدمات و محصولات جدید و با کیفیت بالا، فرایندهای عملیاتی پاسخگو، فناوری اطلاعات، بانک‌های اطلاعاتی، توانمندی، مهارت و انگیزه کارکنان.
در سال‌هاي پاياني دهه‌ي 1980 بسياري از سازمان‌ها و شرکت‌ها از پياده‌سازي استراتژي‌هاي خود نااميد شده بودند. در تحقيقي که در سال 1982 انجام شد و نتايج آن در مجله‌ي فورچون منتشر گرديده بود، مشخص شده بود که فقط 10 درصد استراتژي‌هايي که به خوبي فرموله شده‌اند، در عمل با موفقيت پياده مي‌شوند. در چنين شرايطي مديران به دنبال ابزاري بودند که آن‌ها را در تحقق استراتژي‌هايشان ياري دهد. (دیوید2،1982). بر اساس تحقيقاتي که توسط کاپلان و نورتون در بيش از 500 واحد صنعتي صورت گرفت، بسياري از مديران ارشد واحد‌هاي صنعتي از اجراي استراتژي درسازمانها رضايت نداشته که عمده‌ترين دليل آن تدوين استراتژي در سطوح بالاي سازمان و عدم مشارکت اعضاء در فرايند برنامه‌ريزي استراتژيک ذکرگردیده است. در تحقيقات کاپلان و نورتون دلايل عدم  اجراي اثربخش استراتژي‌هاي تدوين شده به این شرح بيان شده است:1- عدم مشارکت کارکنان در فرآيند برنامه‌ريزي استراتژيک شرکت، 2- موانع مديريتي، 3- موانع عملياتي و 4- موانع کارکنان (ونگرسامی3 ،2003، ص43). کاپلان و نورتون براي رفع اين موانع روش ارزيابي متوازن را به عنوان ابزار نيرومند در تحقق استراتژي‌هاي سازمانها و شركت‌ها به مديران عرضه كردند. اين مدل توسط شركت‌هاي معتبر جهان از قبيل ای ام دی4، شل5، اچ پی6 و موبیل7 پياده‌سازي و از دستاوردهاي آن استفاده شده است (ابن رسول وهمکاران، 2003). دراين مدل چهارگروه از شاخص‌ها ارائه گردیده که شامل شاخص‌هاي عملكرد مالي، شاخص‌هاي ارتباط با مشتري، شاخص‌هاي فرآيند كسب و كار داخلي، و شاخص‌هاي مربوط به رشد و بالندگي و يادگيري که علت و معلول همدیگر مي‌باشند. (كاپلان ونورتون8، 1976، ص15) این تحقیق ازطریق کارت امتیازی متوازن سعی برآن دارد برمبنای استراتژی، عملکرد کلیه اجزا سازمان را لحظه به لحظه تحت کنترل ونظارت درآورده وآنرا با برنامه‌ها و اهداف سازمان مقایسه، ومیزان موفقیت، خروجی‌کار و پیشرفت در دستیابی به اهداف استراتژیک را اندازه‌گیری وارزیابی نماید. بنابراین با وجود تحول مطرح شده هنوز در سازمانهاي كشورمان از روش ارزيابي مذكور كمتر بهره‌گيري شده است. با توجه به اینکه این تکنیک می‌تواند کمک‌های زیادی را برای یک سازمان مانند موارد زیر بنماید:
1-نظارت وکنترل برعملکرد سازمانی درسطح خرد تا کلان
2-ایجاد مبنای مناسب برای تصمیم‌گیری واقعی مدیریت
3-ایجاد امکان تشخیص ورفع عارضه‌های سازمانی
4-کنترل شاخصهای کارایی، اثربخشی، بهره‌وری و سودآوری
5-ایجاد مبنایی جهت تشویق وتنبیه مناسب وکارآمد
6-ایجاد امکان مناسب برای تحقق اهداف استراتژیک سازمانی
7-ایجاد فضای مناسب برای بهبود عملکرد در کلیه سطوح سازمان
8-ایجاد ساختارهای مناسب برای مدیریت برعملکرد سازمان
چون سنجش‌های مالی نمی‌توانند فعالیتهای مربوط به دارائیهای نامشهود یک سازمان نظیر مهارتها، قابلیتها و انگیزه‌های کارکنان، پایگاه‌های فناوری اطلاعات، فرآیندهای کارا و پاسخگو، نوآوری در محصولات وخدمات، وفاداری و روابط مشتری، مقبولیت قانونی، سیاسی واجتماعی را پوشش دهند، روش ارزیابی متوازن به عنوان راه‌حلی بر این مسأله و سنجش عملکرد سازمانها توصیه شده است. تا امور مالیاتی استان آذربایجان غربی به پایش استراتژی‌ها و عملکرد فعلی خود بپردازد و با بروزآوری آنها عملکرد خود را در تمام زوایا بهبود بخشد. طرح حاضر با استناد به اين خلاء پژوهشي، در جهت ارزيابي عملكرد امور مالياتي استان آذربایجان غربی، براي آگاهی ازنقاط قوت و ضعف سازمان و بهبود مستمر بهره‌وری برای اولين بار ارايه گرديده است.

1-4 بيان ضرورت و اهميت موضوع تحقيق
هر سازمان به منظور آگاهي از ميزان مطلوبيت و كيفيت فعاليت‌هاي خود بالأخص در محيط‌هاي پيچيده‌ي پويا، نياز مبرم به نظام ارزيابي دارد. از سوي ديگر فقدان وجود نظام ارزيابي و كنترل در يك سيستم به معناي عدم برقراري ارتباط با محيط درون و برون سازماني تلقي مي‌گردد كه پيامد آن كهولت و در نهايت مرگ سازمان است.
امروزه مديران ارشد بسياري از شركت‌ها و سازمان‌هاي انتفاعي و غير‌انتفاعي، وقت و منابع مالي قابل توجهي را صرف تدوين استراتژي و تعيين راهبردهاي اساسي سازمان‌هاي خود مي كنند؛ ولي اكثر آنها از عدم اجراي مطلوب استراتژي‌هاي خود سخن مي‌گويند. چشم‌اندازي كه اين مديران براي سازمان‌هاي خود تصوير مي‌كنند، براي خود آنها كاملاً روشن است؛ ولي آگاهي و درك كاركنان آنها از اين چشم‌انداز بسيار كم و همسويي و همدلي آنها براي تحقق اهداف منبعث از اين چشم‌انداز بسيار كمتراست.
بنابراين، مديران ارشد سازمان‌ها همواره در جستجوي راه حلي براي حصول اطمينان از اجراي استراتژي‌هاي خود بودند و در اين ميان روش‌هاي ارزيابي عملكرد را به عنوان ابزاري جهت كنترل اجراي استراتژي‌هاي خود برگزيده‌اند؛ اما ويژگي‌هاي عصر اقتصاد مبتني بر دانش و اطلاعات، كار‌آمدي روش‌هاي ارزيابي عملكرد سنتي را كه براي سازمان‌ها در عصر اقتصاد صنعتي مناسب به نظر مي‌رسيدند، به شدت زير سؤال برده است.
در چنين شرايطي، روش ارزيابي متوازن ابتدا به عنوان يك روش نوين ارزيابي عملكرد و سپس به عنوان ابزاري جهت كمك به تحقق استراتژي و يا به عبارت بهتر سيستمي براي مديريت بر استراتژي، توسط رابرت كاپلان استاد صاحب نام دانشگاه هاروارد و ديويد نورتون مشاور برجسته‌ي مديريت در آمريكا مطرح شد و از سوي صاحب نظران مديريت و مديران سازمان‌ها به شدت مورد استقبال قرارگرفت.
بر اساس نتايج يك تحقيق كه در مجله هاروارد بيزينس ريويو منتشر گرديد، حدود 90 درصد از سازمان‌ها در اجراي استراتژي خود ناموفق هستند كه دليل عمده اين عدم موفقيت به كار نبردن مكانيزم‌هاي لازم جهت حصول اطمينان از تحقق استراتژي آنها مي‌باشد. اين در حالي است كه عصر حاضر را عصر اطلاعات و عصر اقتصاد مبتني بر دانش ناميده‌اند. در چنين عصري تقريبا تمامي سازمان‌ها و بنگاه‌هاي بزرگ صنعتي و اقتصادي ضمن توجه به امر رقابت، تدوين چشم‌انداز و استراتژي سازماني خود را جزو اقدامات بسيار ضروري مديريت سازمان‌ها مي‌دانند. بي‌دليل نيست كه امروزه مديران ارشد سازمان‌ها تلاش و انرژي خود را در راه تدوين استراتژي‌هاي خود به كار مي‌گيرند، تا در سطح جهاني بتوانند به رقابت با رقباي خود بپردازند. اما استراتژي‌ها چقدر در عمل قابل پياده شدن هستند، يكي از ابزارهايي كه طي يك دهه‌ي گذشته در جهت پيشبرد استراتژي‌ها توسط سازمان‌هاي پيشرو به كار گرفته شده است و امروز جزء جدايي‌ناپذير فرآيند مديريت استراتژيك به حساب مي‌آيد، ابزار يا روش كارت امتيازی متوازن9 است.
روش ارزيابي متوازن به عنوان يك سيستم ارزيابي عملكرد با توجه به دارايي‌هاي نامشهود سازمان كه در عصر حاضر از اهميت ويژه‌اي برخوردارگرديده است؛ اين امكان را به سازمان مي‌دهد تا با گنجاندن آن در مدل ارزيابي مورد نظر از طريق نظارت، كنترل و آگاهي از كيفيت دارايي‌هاي نامشهود در صورت لزوم نسبت به ترميم نقاط ضعف و جبران كاستي‌ها اقدام كنند. اين روش با ترجمه‌ي چشم‌انداز و استراتژي سازمان به عبارت قابل درك، از برداشت‌هاي متفاوت جلوگيري كرده و با همسو ساختن اهداف فردي و سازماني به اجراي موفقيت‌آميز استراتژي كمك مي‌كند (كاپلان و نورتون،1992 ، ص33).
1-5 اهداف تحقیق

1-5-1 هدف اصلی
بررسي كفايت شاخص هاي کارت امتیازی متوازن در مديريت نظام استراتژيك امورمالياتي استان آذربایجان غربی ازطريق مقایسه مقادير هدفگذاري شده( اول سال )با مقاديرتحقق يافته(آخرسال).

1-5-2 اهداف فرعی:
اهداف فرعی این مطالعه درادارات امورمالیاتی استان آذربایجان غربی ارزیابی عملکرد براساس شاخص‌های (مناظر)کارت امتیازی متوازن، جهت آگاهی ازنقاط قوت وضعف سازمان و بهبود مستمر بهره‌وری بشرح زیراست:
منظرمالي:
افزايش درآمدهاي مالياتي
كاهش هزينه هاي وصول ماليات
منظرموديان(مشتريان):
افزايش رضايت مؤديان مالياتي
فرايندهاي داخلي:
اصلاح و بهبود فرآيندها و فعاليتها
تسهيل ارتباط بين ادارات امورمالياتي استان آذربایجان غربی
ارتقاء سلامت نظام اداري
تغييروتحول سازماني
بهبود فرآيندهاي ارتباط با مؤديان مالياتي
رشدويادگيري:
اعتلاي فرهنگ سازماني
افزايش رضايت كاركنان
توانمندسازي نيروي انساني
توسعه فناوري اطلاعات

1-6 سوالات تحقیق
1-6-1 سوال اصلی
آيا امور مالياتي استان آذربایجان غربی به اهداف نظام مدیریت استراتژيك خود در سال 1389براساس مدل کارت امتیازی متوازن دست يافته است؟

1-6-2 سوالات فرعی
آيا شاخص‌هاي مالي برگرفته شده از استراتژي امور مالياتي استان آذربایجان غربی در سال 1389 تحقق يافته‌اند؟
آيا شاخص‌هاي مؤديان برگرفته شده از استراتژي امور مالياتي استان آذربایجان غربی درسال 1389 تحقق يافته‌اند؟
آياشاخص‌هاي فرآيندهاي داخلي برگرفته شده ازاستراتژي امورمالياتي استان آذربایجان غربی درسال 1389تحقق يافته‌اند؟
آيا شاخص‌هاي رشد و يادگيري برگرفته شده از استراتژي امورمالياتي استان آذربایجان غربی در سال 1389تحقق يافته‌اند؟

1-7 قلمرو تحقيق

1-7-1 قلمرو موضوعي
قلمرو موضوعي تحقيق، بحث ارزيابي عملكرد با رويكرد کارت امتیازی متوازن مي‌باشد كه مدتي است در ادبيات مديريت منابع انساني مورد اشاره قرار گرفته است. با استفاده از مدل كارت امتيازي متوازن عملكرد امور مالیاتی استان آذربایجان غربی مورد ارزيابي قرار خواهد گرفت تا وضعيت سازمان در چهار بعد رشد و يادگيري كاركنان، فرآيند‌هاي داخلي، رضايت مشتري و بعد مالي مورد بررسي قرار گرفته است.

1-7-2 قلمرو جغرافيايي
قلمرو جغرافيايي اين تحقيق ادارات امور مالیاتی استان آذربایجان غربی مي‌باشد.

1-7-3 قلمرو زماني
از نظر قلمرو زماني يك دوره یک ساله 1389را مورد بررسي و تجزيه و تحليل قرار داده‌ايم.

1-8 گام‌های انجام تحقیق
نمودار شماره‌ی (1-1) گامهای انجام تحقیق

1-9 تعاریف عملیاتی واژه های تحقیق
مدیریت استراتژیک10 : هنر وعلم تدوین ،اجراو ارزیابی تصمیمات وظیفه‌ای چندگانه که سازمان راقادر می‌سازد به هدف‌ها

پایان نامه
Previous Entries منابع پایان نامه ارشد درمورد نهج البلاغه، واجب الوجود، نظام احسن Next Entries منابع پایان نامه ارشد درمورد قاعده الواحد، واجب الوجود، سلسله مراتب