مقاله رایگان درمورد بیمارستان، آداب و رسوم، ادارات دولتی، زندگی روزمره

دانلود پایان نامه ارشد

وامكان رقص برطبق آنهابراى زنان ودختران وجودداشته باشد.

« عکس شماره 42 : عکسی از نوازنده و خواننده کاکاوندی در زادگاه خویش. برگرفته از اینترنت»

17-3. مصاحبه ها

در پژوهش حاضر سعی شد تا تمامی شئون زندگی اجتماعی – فرهنگی مردم ایل کاکاوند ساکن در شهر قزوین مد نظر قرار گیرد. لذا برای تکمیل کار سراغ افراد مطلع و ساکن در شهر قزوین رفتیم . از هر یک از آنها تقاضا نمودیم تا به فراخور اطلاعاتشان از سنتهای بجا مانده از فرهنگ کهن ایل کاکاوند که امروزه نزد مردمان ایل پاس داشته می شود است توضیح دهند. همچنین از افراد مصاحبه شونده خواستیم تا به چهار سوال ثابت دیگر نیز پاسخ دهند .
پایبندی افراد ایل کاکاوند به سنتهای کهن و بجا مانده از دیرباز تاکنون هنوز هم دیده می شود . این سنتها در آیینهای گوناگون و زندگی روزمره افراد دارای احترام فراوانند و مهمترین آنها عبارتند از :آیین نوروزی ، مراسم عروسی ، مراسم تولد ، مراسم سوگواری ، بازی ها ، چله بری ، آیین عزاداری سیدالشهدا، مراسم شب چله ، مراسم چهارشنبه سوری ، مراسم خون صلح و …. در ادامه از مصاحبه شوندگان خواسته شد تا آنها به چهار سوال دیگر ذیل پاسخ دهند.این سوالات عبارتند از:
1.آیااعضای ایل کاکاوندازپیشینه تاریخی ایل اطلاع کافی دارند؟
2.آیاآداب ورسوم ایل کاکاوندساکن شهرقزوین ازکارکردهای فرهنگی-اجتماعی،اعتقادی برخوردارند؟
3.خصوصیات اقتصادی ومعیشتی ایل کاکاوندساکن درشهرقزوین برچه اساسی است؟
4.خصوصیات کلی اجتماعی ایل کاکاوندشهرقزوین چیست؟
مصاحبه از نفر اول ( م. ت ):
محقق در این پژوهش از نفر نخست خواست تا ابتدا به توصیف آیین نوروزی مردم ساکن شهر قزوین در حال حاضر بپردازد . ایشان گفتند : نوروز در رسوم ایل همانند دیگر نقاط کشور گرامی است . مردم ایل کاکاوند در قزوین به تمامی سنتها از جمله سنتهای نوروزی پایبند هستند. زنان ، مردان و بچه ها در پایان سال، خود را آماده می نمایند تا به استقبال روزهای نو بروند و از چند روز مانده به رفت و روب و پاکیزگی منزل می پردازند .زنان نقش مهمی در این میان دارند و بعد از آنکه فارغ از کار و تلاش شدند خود را برای مقدمات مراسم نوروز آماده می نمایند . خیساندن گندم ، ماش و یا عدس برای سبزه سفره ، تهیه و تدارک دیدن شیرینی های متنوع و تهیه سمنو از مهمترین کارهاست . .در پایان آراستن سفره هفت سین با گذاردن آیینه ، قران ، سبزه ، سمنو ، سکه ،تنگ ماهی، سکه ، سیر ، سماق ،و اسپند و تخم مرغ خود را آماده می نمایند تا لحظه تحویل سال همه اعضاء نزدیک خانواده بدور سفره بنشینند . در لحظات تحویل سال افراد خانواده از بزرگ و کوچک آرزوهای خود را از ته دل از خدای خود می خواهند . پس از تحویل سال اعضاء خانواده به یکدیگر تبریک گفته و پدر خانواده یا پدر بزرگ ،اهالی خانواده را در آغوش گرفته و به رسم تبرک ،عیدی که غالبا وجه نقد است به آنها می دهد . تقریبا از همانروز دیدو بازدید خانواده ها آغاز می شود و اعضای کوچکتر به خانه اقوام و آشنایان و همسایگان می روند.
سپس از ایشان خواستیم تا نظر خود را در مورد سوالات مطرح شده ارائه نماید.
1.ایل کاکاوند را از نظر موقعیت تاریخی چگونه ارزیابی می کنید؟ایشان گفتند که کاکاوند{و} (اخ) نام یکی از دهستانهای بخش دلفان شهرستان خرم آباد است . این دهستان در شمال باختری بخش دلفان واقع و محدود است . از شمال به کوه گردن و بخش کرمانشاه و از جنوب به دهستان میربیک و از شرق به دهستان ای تیوند و از غرب به منطقه کرمانشاه می رسد. آب و هوای کوهستانی و سردسیر و مالاریایی است. آب آن از رود کاماسیاب زاینده رود و گیزه رود و قنوات و چشمه سارهای مختلف دیگر تامین می شود . مرتفع ترین جبال در این دهستان عبارتند از : سفید کوه، سرکشی، نخود کوه ، چقادزدان ،کرخالو، رنگرزان. این لازم به ذکر است که 99 آبادی در منطقه است و جمعیت آن در حدود 20 هزار نفر می باشد و قراء مهم آن عبارتند از : ده سفید ، ترازگ ، نورآباد، چمن جعفربیگ ، دیانه موسی ، خاکی پایین و سکنه آن از طایفه مظفروند ، علیها، غیب غلام، تاج دینه وند، بلارند، اولاد قباد، باریکه وند هستند و عده کثیری از سکنه آن در فصل زمستان به مناطق گرمسیر می روند .
2-آیا آداب ورسوم ایل کاکاوند ساکن شهرقزوین ازکارکردهای فرهنگی- اجتماعی، اعتقادی برخوردارند؟
ایشان گفتند متاسفانه با مراجعه به وبلاگ ها و سایت ها این باور اشتباه در میان مردم رسوخ کرده است که در ایل کاوند تیره اولاد قباد مستقل است. البته این باور به دلیل وسعت و جمعیت زیاد آن همانند دیگر تیره های ایل کاکاوند می باشد در حالی که که بر طبق فرهنگ دهخدا و فرهنگ جغرافی ایران اولاد قباد جزیی از کاکاوند می باشد و این امر نباید در تجزیه ایل بزرگ و همیشه سرافراز کاکاوند موثر باشد حداقل برای خود کاکاوندی ها. در عین حال بسیاری از منابع و سایتها ذکر می کنند که در سال 1385 جمعیت 20 هزار نفری ساکن بوده . تعداد آبادی ها کمتر از تعداد ذکر شده می باشد در صورتی که این اطلاعات کاملا غلط و قدیمی است و برای سالیان بسیار گذشته می باشد و شاهدیم که با گذشت زمان جمعیت و تغییرات زیادی در میان مردم این منطقه صورت پذیرفته است .
3. خصوصیات اقتصادی ومعیشتی ایل کاکاوند ساکن درشهرقزوین برچه اساسی است؟
امروزه مردم کاکاوند در شهر قزوین مانند ساکنین قزوین به مشاغل گوناگون مشغولند از جمله در حرفه های صنعتی، کار در کارخانه، ادارات دولتی، آموزش و پرورش، شهرداری، مشاغل آزاد مانند: کشاورزی، خرید و فروش، حمل و نقل می پردازند.

4.خصوصیات کلی اجتماعی ایل کاکاوند شهرقزوین چیست؟
مهم ترین خصوصت اجتماعی ایل کاکاوند شهر قزوین عبارت است از متعصب بودن به آداب و رسوم فرهنگ گذشتگان خود ، در عین حال اهمیت دادن به رشد و تعالی فردی همچون : ارتقاء سطح علم و دانش موجب شده است تا افراد ایل در یکی دو نسل جدید با گذشتگان خود متفاوت باشند. این امر در عین اینکه افراد کاکاوندی ساکن در شهر قزوین، رسومات خود را حفظ می نمایند در کنار آن به آموزش های عالی نیز توجه دارند. این مهارت سبب شده تا آنها در سطوح مختلف اجتماعی حضور موثر و پررنگی داشته باشند.

– مصاحبه از نفر دوم (م. پ ):
از نفردوم خواستیم تا نظر خود را در مورد مراسم عروسی که یکی از مراسم قدیمی و بجا مانده از سنتهای ایل است بیان نماید. ایشان در مورد مراسم عروسی در میان اهالی کاکاوند ساکن در قزوین گفتند : یکی از جذاب ترین و شادی آفرین ترین مراسم در میان مردم با حفظ سنتهای ایل، مراسم عروسی است . خوشحالی در این مراسم هم در خانواده پسر و هم در خانواده دختر که قرار است در آینده ای نزدیک به عنوان داماد و عروس معرفی شوند وجود دارد . در خانواده پسر ، وقتی مادر یا خواهر و یا یکی از نزدیکان ( سرچه گرتن ) ، دختر مورد نظر را انتخاب نمود .اهالی خانواده پسر که در ابتدا خانمها هستند به منزل دختر به عنوان خواستگار رفته و از نزدیک او را می بینند و وضعیت جسمانی ، زیبایی و رفتاری وی را ملاحظه می کنند . این دید و بازدید طی چند جلسه انجام می شود و پس از پسند خانواده ها و پسر و دختر از یکدیگر بزرگترهای خانواده به گفتگو در مورد پیرامون مراسم می پردازند . جالب است که بدانید هنوز هم پایبندی به سنتها در میان اهالی ایل کاکاوند به چشم می خورد . و پدر و مادر و یا پدربزرگ و مادر بزرگ و یا عمه و خاله نقش مهمی در این میان دارند و پسرها و دخترها به سلیقه آنها در انتخاب دختر احترام فراوانی می گذارند و شاید همین دلیل مهمی در حفظ بنیان خانواده نوپا باشد و ما کمتر شاهد فروپاشی خانواده ها باشیم. مراسم عروسی در میان مردم که از خواستگاری آغاز و سپس به نامزدی ( دیاری ) و در آخر به عروسی ،ختم می شود هنوز هم دارای جذابیت فراوانی است و وقتی خبر عروسی یکی از اعضاء به گوش ما می رسد شور و شعف بسیاری در میان ما ایجاد می شود و همگی خود را برای آن مهیا می نماییم .
در ادامه از ایشان خواستیم تا به چهار سوال پژوهش نیز پاسخ دهند .
1-ایل کاکاوند را از نظر موقعیت تاریخی چگونه ارزیابی می کنید؟ ایل کاکاوند که منشاء آن دلفان لرستان می باشد. تا سال 1368 به صورت دهستان اداره می شده است . بعد از این سال تبدیل به شهرستان شد. از نظر آب و هوا تابستان های خنک و زمستان نسبتا سرد و خشن دارد. کاکاوندی ها بیش از 30 روستا و جمعیتی بالغ بر 30000 نفر جمعیت را تشکیل می دهند . تیره های کاکاوند نیز شامل : 1) مظفروند 2) ولدوند 3) باریکه وند 4) علی 5) غیب غلام 6) تاجدین وند 7) زید بهرام .
2-آیا آداب و رسوم ایل کاکاوند ساکن شهر قزوین از کارکردهای فرهنگی- اجتماعی، اعتقادی برخوردارند؟
زبان کاکاوندی ها زبان لکی می باشد که متشابه زبان لری وکردی است. مذهب آنهاشیعه اثنی عشری می باشد و به پیامبر (ص) و ائمه اطهارعلاقه وافری نشان می دهند. مردم ایل کاکاوند از افراد غیرتمند، دلیر، جنگجو و شجاع می باشند.
3-خصوصیات اقتصادی ومعیشتی ایل کاکاوندساکن درشهرقزوین برچه اساسی است؟
امروزه افراد ساکن در شهر قزوین در حرفه هایی از جمله: کشاورزی( کاشت، داشت و برداشت) گندم، جو، نخود، عدس ، برنج، ذرت، دامداری و مرغداری(پرورش مرغ و طیور)صنعتی، گاوداری صنعتی، صنایع دستی به ویژه در بین اهالی قدیمی مانند قالی، نمد، زیلو، جاجیم، پارچه بافی، زربافی، چل( پوشش چارپایان)هور( خورجین بزرگ) هگبه( خورجین کوچک)، جل….صنایع ماشینی، صنایع متوسط دیده می شود.
4-خصوصیات کلی اجتماعی ایل کاکاوندشهرقزوین چیست؟
یکی از ویژگی های اجتماعی بارز در میان مردم ایل کاکاوند ساکن شهر قزوین ، همکاری و همیاری کردن در عرصه های گوناگون اجتماع است. مردم ایل در جنگ تحمیلی 8 ساله شرکت داشته اند و پس از آن در سازندگی کشور در عرصه های اقتصادی ، سیاسی و فرهنگی حضور فعالی داشته اند.

– مصاحبه از نفر سوم ( ز. م):
از نفر سوم خواستیم تا نظر خود را پیرامون مراسم تولد در میان مردم ایل کاکاوند ساکن در شهر قزوین بیان نماید . ایشان گفتند : یکی از مراسم قدیمی در میان مردم ایل کاکاوند که سنت خود را هنوز حفظ نمودند مراسم تولد است .پس از آنکه نزدیکان زن باردار از بارداری او اطلاع یافتند (بویژه مادر زن باردار )، مراقبت و توجه به وی جهت بدنیا آوردن بچه ای سالم نیز آغاز می شود . هرچند در قدیم زنان باردار توسط ماماهای خانگی فرزند خود را بدنیا می آورئد اما امروزه نیز مادران جوان بچه های خود را در بیمارستان و زیر نظر پزشک بدنیا می آورند . آنچه که اهمیت دارد در میان مردم ایل ، حفظ سنتهای مربوط به تولد بچه است. هنوز هم با بدنیا آمدن پسر خوشحالی خانواده ها مضاعف است و پدر نوزاد مژدگانی خوبی را به کسی که این خبر را به او دهد ، اهداء می نماید .مادر پس از مرخصی از بیمارستان به منزل آمده و معمولا در دیدو بازدیدهای اولیه توسط بزرگان فامیل از زن زائو و بچه تازه متولد شده ، آوردن مژدگانی بچشم می خورد. پدربزرگ نیز وظیفه دارد تا در گوش نوزاد اذان بگوید . مادر زن تازه زائو چند روزی را برای مراقبت نزد وی می ماند و دختر خود را با نحوه نگهداری از نوزاد تازه متولد شده آشنا می نماید . در روز دهم مراسم ده چله که صرف ناهار و همچنین نامگذاری برای نوزاد تازه متولد شده انجام می گردد . در روز چهلم نیز تازه زائو با برگزاری مراسمی ، زن تازه زائو را به حمام می برند و غسل می دهند این کار به جهت آن است که مادر از این پس می تواند در هر مراسمی شرکت کند. لازم به تذکر است اگر نوزاد تازه بدنیا آمده پسر باشد با توجه به ختنه کردن بچه که امروزه خیلی زود و در روزهای اول انجام می شود پدر باید طی یک مراسم دیگر به اهالی خانواده ،دوستان و نزدیکان شام و شیرینی بدهد.
در ادامه از ایشان خواستیم تا به چهار سوال دیگر پژوهش پاسخ دهند.
1-ایل کاکاوند را ازنظرموقعیت تاریخی چگونه ارزیابی می کنید؟ بخش کاکاوند در عرض جغرافیایی 43 درجه و 33 دقیقه و طول جغرافیایی 47 درجه و 32 دقیقه و ارتفاع 1450 متری از سطح دریا در منطقه

پایان نامه
Previous Entries مقاله رایگان درمورد موسيقى، معطر، سیرابی، دوزک Next Entries مقاله رایگان درمورد آداب و رسوم، امام علی (ع)، نادرشاه افشار، استان کرمانشاه