مقاله رایگان درمورد آداب و رسوم، استان لرستان، امام حسین، استان کرمان

دانلود پایان نامه ارشد

دهند .

1.آیا اعضای ایل کاکاوند ازپیشینه تاریخی ایل اطلاع کافی دارند؟
افراد ایل کاکاوند کردهایی هستند که معلوم نیست چه وقت آنها را به این منطقه( قزوین) کوچانده اند. حتی روسای قدیمی آنها هم از این موضوع که در چه دوره و به چه علت و در چه تاریخ آنها را به این ناحیه آورده اند، اطلاعی ندارند. بعضی از افراد ایل کاکاوند عهد شاه عباس بزرگ و برخی دوران نادرشاه و برخی دیگر دوره آقا محمدخان قاجار را زمان مهاجرت خود می دانند. ظاهرا پیش از دوران قاجار آنها به این منطقه کوچانده شده اند که تاریخ دقیق آن ذکر نشده است ولی یبا ورود آنها در دهستان های غربی و شمال غربی در برابر شاهسون ها مکان داده شدند که اگر این ایل تازه وارد خود سری و گردن کشی کند با نیروی کردها سرکوب شوند.

2.آیا آداب ورسوم ایل کاکاوند ساکن شهرقزوین ازکارکردهای فرهنگی- اجتماعی، اعتقادی برخوردارند؟
آداب و رسوم ایل کاکاوند در زمینه مذهب (شیعه) زبان(کردی- لری) قوم(کردی) مشترک
می باشند. به همین واسطه کارکردهای این مولفه های فرهنگی خود را در زمینه های اجتماعی از جمله احساس هویت مشترک، وحدت ، پایبندی به رسوم در مراسم گوناگون سنتی مانند ازدواج، تولد، مرگ خود را نشان می دهد.

3.خصوصیات اقتصادی ومعیشتی ایل کاکاوند ساکن در شهر قزوین برچه اساسی است؟
امروزه مردم کاکاوند در قزوین در مشاغل گوناگون مشغول به کار می باشد و مانند گذشته
نمی توان آنها را در مشاغلی مانند چوپانی، رمه داری ، زمین داری ، کشاورزی سنتی و … دید. اشتغال به کارهای دولتی و خصوصی در میان مردم دیده می شود.

4.خصوصیات کلی اجتماعی ایل کاکاوند شهرقزوین چیست؟
مهمترین ویژگی اجتماعی مردم ایل کاکاوند ساکن شهر قزوین، روحیه مهمان نوازی و مهمانداری است.

– مصاحبه با نفر هفتم ( ف. ا):
از نفر هفتم خواسته شد تا در مورد مراسم عزاداری سیدالشهدا اگر اطلاعی دارد برایمان بازگو نماید. ایشان در مورد این رسم کهن در میان مردم ایل کاکاوند اشاره داشتند : مردم ایل کاکاوند مسلمان شیعه دوازده امامی هستند و تمامی افراد ایل از کودکی تحت تاثیر مداحی ، تعزیه و موعظه و روضه خوانی در محرم قرار دارند . مردم ایل کاکاوند ساکن شهر قزوین همانند مردم سایر مناطق کشور محرم را بسیار حرمت و احترام می دارند . از جمله کارهایی که در این ماه ممنوع است ، برپایی جشن ها و عروسی هاست . مردم با آغاز ماه محرم در مراسم سینه زنی ، زنجیر زنی ، نوحه خوانی و تعزیه گردانی برای امام حسین شرکت می نمایند . مردم ساکن شهر قزوین با آمدن ماه محرم معتقدند باید حرمت این ماه را نگاه داشت و با دادن نذری به مردم از امام حسین می خواهند تا واسطه برآورده شدن حوائج آنان نزد خدا باشد.در ادامه از ایشان خواستیم تا به سوالات دیگر پژوهش پاسخ دهند.
1.آیا اعضای ایل کاکاوند ازپیشینه تاریخی ایل اطلاع کافی دارند؟
کاکاوندی ها از طوایف لک کرمانشاه ، بخش هرسین و صحنه و استان لرستان ، کاکاوند و دلفان می باشند. این ایل در انقلاب مشروطه ایران شرکت کردند. کاکاوند ها پس از تحمل مشکلات، خشکسالی متوالی و سیاست یکجاگزینی عشایر به نقاط مختلف کشور پراکنده شدند. بیشتر پراکندگی مردمان این ایل در زمان رضاشاه و به دستور او بود. آنها در روستاهای اطراف قزوین مانند : الموت، دودانگه، رودبار سکنی گزیدند.

2.آیا آداب و رسوم ایل کاکاوند ساکن شهر قزوین ازکارکردهای فرهنگی- اجتماعی،اعتقادی برخوردارند؟
آداب و رسوم ایل از جمله پایبند بودن به فرهنگ قومی ، زبان لری- کردی، اعتقاد به رسومات و آئین های قدیمی و … زمینه را برای یک حضور فعال اجتماعی در عرصه های گوناگون به پشتوانه فرهنگ و اعتقاد صدها ساله به وجود آورده است. از جمله کارکردهای مهم فرهنگی- اجتماعی و اعتقادی ساکنان کاکاوندی در شهر قزوین وحدت و یکپارچگی قومی با حفظ رسوم ایل می باشد. این اتحاد سبب شده تا کاکاوندی ها در هر کجا علی رغم جدایی زندگی در مناطق گوناگون ، یک حس مشترک به یکدیگر داشته باشند.

3.خصوصیات اقتصادی ومعیشتی ایل کاکاوند ساکن در شهر قزوین بر چه اساسی است؟
در حال حاضر مشاغل سنتی از جمله گلیم بافی، فرش ، جاجیم بافی، گلابتون دوزی، منبت کاری، نقاشی سنتی، کشاورزی و کشت انگور و سیفی جات و …. و مشاغل جدید از جمله صنایع ماشین سازی، تولید انواع کنسرو های غذایی، مواد خوراکی با توجه به نزدیکی شهر تهران در میان افراد کاکاوند ساکن شهر قزوین دیده می شود.

4.خصوصیات کلی اجتماعی ایل کاکاوند شهرقزوین چیست؟
به نظر می رسد مهم ترین ویژگی اجتماعی مردم کاکاوند شهر قزوین روحیه دینداری ، نترس بودن و مهمان نوازی و پایبندی به حفظ رسومات می باشد.

– مصاحبه با نفر هشتم ( ی. ت):
از نفر هشتم مصاحبه شونده نیز پرسیدیم که در مورد بلند ترین شب سال معروف به مراسم شب چله اطلاعاتی به ما بدهند. ایشان گفتند : شب چله یا شب اول زمستان که بلندترین شب سال است در میان مردم ایل کاکاوند معروف به چله بزرگ است. در میان افراد ایل کاکاوند کسانی که از تمکن مالی خوبی برخوردارند اعتقاد بر این است که حتما باید این شب را جشن گرفت و این جشن با شام دادن به افراد خانواده آغاز می شود . معمولا شام این شب کله پاچه ، دل و جگر گوسفند می باشد. بعد از صرف شام ، افراد با دور هم جمع شدن به خوردن شب چره ، چای و … می پردازند . تعریف کردن خاطرات و داستان از سوی بزرگان خانواده در نزد مردم ایل هنوز هم به چشم می خورد و افراد ایل معتقدند از این طریق رسومات ، نسل به نسل و سینه به سینه انتقال می یابد. در ادامه از ایشان خواستیم که به سوالات دیگر پژوهش ما پاسخ دهند.

1. آیا اعضای ایل کاکاوند ازپیشینه تاریخی ایل اطلاع کافی دارند؟
قوم لک یکی از قدیمی ترین اقوام ساکن منطقه غرب ایران بوده است که با بررسی های به عمل آمده قدمت فرهنگ و گویش آنان به هزاران سال قبل بر می گردد. این قوم کهن از دیرباز در بین 4 استان لرستان، کرمانشاه، همدان و ایلام سکنی گزیده اند و می توان گفت تمام مناطقی که نام آنها به پسوند وند ختم می شود، لک نشین بوده و اغلب آنان لک می باشند. مانند کاکاوند، جلال وند و…
ایل کاکاوند یکی از طوایف لک ایرانی است که در استان کرمانشاه بخش هرسین و در استان لرستان بخش کاکاوند ، دلفان و استان قزوین پخش شده اند. تعداد آنها در ایران بیش از جاهای دیگر است. این ایل در انقلاب مشروطه شرکت فعال داشته است. اغلب جمعیت کاکاوند پس از تحمل مشکلات فراوان از جمله سیاست یکجا گزینی ، عشایر و خشکسالی های متوالی در شهرها و روستاهای منطقه لکستان سکنی گزیده اند و بیشتر در شهرستان های دلفان در استان لرستان و هرسین استان کرمانشاه و استان قزوین متمرکز هستند.

2. آیا آداب و رسوم ایل کاکاوند ساکن شهرقزوین از کارکردهای فرهنگی- اجتماعی، اعتقادی برخوردارند؟
بله. زبان مشترک، آئین و رسومات ریشه در فرهنگ هزاران ساله این ایل است. لذا دارای کارکردهای فراوان فرهنگی و اجتماعی و اعتقادی مشترک می باشد و این از افتخارات بزرگ مردم ایل کاکاوند در شهر قزوین با وجود آنکه از منطقه اصلی خود (هرسین) دور می باشند به حساب می آید. آنها معتقدند با وجود آنکه طی سالیان زیادی که از منطقه آباء و اجدادی خود مهاجرت کرده اند اما این امر موجب نشده است تا آنها از رسومات قومی و ایلی خود جدا نشوند. به همین دلیل امروزه در میان مردم کاکاوند ساکن در قزوین ، مشاهده می کنیم که در مراسم عزاداری ائمه (ع) ، تاسوعا، عاشورا ، اعیاد اسلامی ، عید نوروز و …با یک فرهنگ مشترک که با حضور در اجتماعات نامبرده به حفظ و تداوم آئین ها کمک نموده که این از مهمترین کارکردهای اجتماعی محسوب می شود.

3. خصوصیات اقتصادی ومعیشتی ایل کاکاوندساکن در شهر قزوین برچه اساسی است؟
نسل جدید از مردمان کاکاوند در شهر قزوین برخلاف مشاغل پدران خود در حرفه های متنوع و گوناگون از جمله فعالیت در بازار ، تجارت، صنایع دستی مشغول به کار می باشند و از این راه امرار معاش می نمایند.

4.خصوصیات کلی اجتماعی ایل کاکاوند شهرقزوین چیست؟
در یک نگاه اجمالی می توان مردم ایل کاکاوند ساکن شهر قزوین را اینگونه توصیف کرد: مردمانی مهربان، رئوف، دست و دل باز، پایبند به فرهنگ قومی ، دیندار و غیور و مبارز توصیف نمود.

– مصاحبه با نفر نهم ( م. م):
از نفر نهم خواستیم تا پیرامون مراسم چهارشنبه سوری به ما اطلاعاتی بدهند. از نظر مردم ایل کاکاوند ساکن شهر قزوین ، چهارشنبه سوری یکی از مراسم ملی و کهن است که باید آن را پاسداشت. طبق این رسم در شب آخرین چهارشنبه سال ، مردم در محلات آتش روشن می کنند و بزرگ و کوچک ، مرد و زن از روی آن می پرند و این جمله را حین پرش تکرار می کنند که :” زردی من از تو سرخی تو از من ” اعتقاد مردم بر این است که از این طریق و با ادای این جمله، کثافات ، پلیدی ها و مریضی ها تا سال بعد از آنها دور می شود . هنوز هم این رسم کهن و زیبای ایرانی در میان مردم ایل کاکاوند ساکن شهر قزوین برگزار می شود. در ادامه از ایشان خواستیم تا به سوالات دیگر پژوهش پاسخ دهند .
1. آیا اعضای ایل کاکاوند ازپیشینه تاریخی ایل اطلاع کافی دارند؟
ایل کاکاوند جزء ایل های اصیل آریایی بوده است. کاکاوندی ها به کردها و لر های قدیمی و ساکن منطقه هرسین مرتبط می شوند که اصطلاحا به گروه لک بر می گردد. در زمان قاجار و پس از آن دوره رضاخان مردم ایل به واسطه عشایری بودن و سیار بودن از یک منطقه به منطقه دیگر اخبار حکومتی را به یکدیگر منتقل می کردند به همین خاطر رضا خان با اتخاذ تمهیداتی آنها را به قزوین، کرمانشاه، لرستان، کردستان عراق تبعید نمود و عده دیگر را زندانی نمود. به غیر از ایل کاکاوند ، ایل گودرزوند و چگینی نیز همین سرنوشت را دارا بودند. از جمله علت دیگری که مردمان این ایل در قزوین ساکن هستند، درگیری بیش از اندازه ایلات با یکدیگر بود.

2.آیا آداب و رسوم ایل کاکاوند ساکن شهر قزوین از کارکردهای فرهنگی- اجتماعی، اعتقادی برخوردارند؟
بله، افراد ایل کاکاوند خود را از جمله افراد اصیل با نژاد آریای می دانند که بعدها در مناطق کردنشین و لرنشین سکنی گزیدند . به همین واسطه فرهنگ مشترک بین افراد ایل از جمله حفظ رسومات در تولد، عروسی، مرگ ، عزاداری، بازی ها ، جشن ها و …. که به صورت مشترک انجام می شود و از این طریق موجب اجتماع افراد با فرهنگ کاکاوندی در مراسم گوناگون شده است.

3.خصوصیات اقتصادی ومعیشتی ایل کاکاوندساکن در شهر قزوین برچه اساسی است؟
اکثر افراد ایل کاکاوند ساکن شهر قزوین امروزه در مشاغلی همچون : تولید صنایع دستی از جمله: گلیم ، گیوه، جاجیم و…، مشاغل کشاورزی اعم از کشت آبی و دیم ، مشاغل دولتی و مشاغل آزاد مشغول به کار می باشند.

4. خصوصیات کلی اجتماعی ایل کاکاوند شهرقزوین چیست؟
در کل مهم ترین ویژگی اهالی کاکاوند در شهر قزوین می توان به ویژگی هایی از جمله پایبند به اصول دینی ، متعصب، غیور ، مهمان نواز، اهل معاشرت با دیگر اقوام و ساکنین شهر، معتقد به حفظ آئین های دینی به ویژه مراسم عزاداری ائمه اطهار و ….می باشند . در عین حال مردم کاکاوند در شهر قزوین در فعالیت های اجتماعی امروز نظیر : شرکت در نماز جمعه، راهپیمایی ها، بزرگداشت انقلاب اسلامی و مراکز خیریه ، حضور فعال و چشمگیری دارند.

– مصاحبه با نفر دهم (س.ت):
از نفر دهم خواستیم تا نظر خودشان را در مورد مراسم خون صلح بیان کنند . ایشان گفتند : یکی از رسم هایی که از دیر باز تا همین اواخر در میان مردم ایل کاکاوند که خوشایند نبوده است مراسم خون صلح است . این رسم در پی انتقام دو خانواده یا دو طایفه از یکدیگر توسط ریش سفیدان قبیله و یا بزرگان فامیل انجام می شده است .قهر ، قطع رابطه و انتقام دو خانواده در پی قتل یکی از افراد موجب می شد تا خانواده مقتول در پی انتقام از خانواده قاتل بر آید . لذا آتش این کینه هرروز و هرروز شعله ور تر می شود اما در این مواقع افراد بزرگ و ریش سفید میان دو خانواده با اجرای رسوماتی

پایان نامه
Previous Entries مقاله رایگان درمورد آداب و رسوم، امام علی (ع)، نادرشاه افشار، استان کرمانشاه Next Entries مقاله رایگان درمورد آداب و رسوم، کارشناسی ارشد، مطالعات فرهنگی، مردم شناسی