
داده میشود (الیوت و مک گریگور، 2001؛ به نقل از تومینن سوئینی و همکاران، 2011). در این مدل بعد “تعریف50” در برگیرندهی شایستگی و استانداردهایی است که فرد برای خود در نظر میگیرد. این استانداردها در سه طبقه شامل: استانداردهای مطلق51، درون فردی52 و هنجاری53 قرار میگیرند. وقتی شایستگی بر اساس معیارهای مطلق تعریف میشود، فرد به دنبال فهم تکلیف یا مهارتیابی در کار یا در پی کسب دانش برای رشد مهارتهای شخصی خویش است (حسینی و لطیفیان، 1388). در استاندارد درون فردی، بر اساس پتانسیل درونی و میزان پیشرفتی که فرد نسبت به گذشته داشته به تعریف شایستگی پرداخته میشود (الیوت، 1997؛ به نقل از ذاکری، 1388). در نهایت افرادی که شایستگی را بر اساس استانداردهای هنجاری تعریف میکنند، هنگامی احساس شایستگی میکنند که نسبت به دیگران عملکرد بهتری داشته باشند (حسینی و لطیفیان، 1388). آنچه باید بدان توجه داشت این است که بین تعریف شایستگی بر اساس استانداردهای مطلق و درون فردی شباهتهای مفهومی و عملی زیادی وجود دارد که جداسازی آنها را از یکدیگر مشکل میسازد. به همین دلیل معمولا این دو استاندارد با هم در نظر گرفته میشوند (ذاکری، 1388). بنا بر آنچه گفته شد شایستگی در بعد تعریف به گروه شایستگی تسلط مدار (بر اساس
