مقاله رایگان با موضوع نیروی انسانی، اوقات فراغت، تعلیم و تربیت، زیست محیطی

دانلود پایان نامه ارشد

باورها رفتار ها را دقیق تر و شفاف تر دریافت می نماید. اهداف کانون ها صرف پرکردن وقت دانش آموزان و یک سری آموزش ها در رشته های مختلف نمی باشد. چه بسا این فعالیت ها در فضاهای دیگری هم اتفاق می افتد، بلکه از اهداف مهم کانون ها در اجرای برنامه ‌ها ضمن ایجاد فضایی سالم و مورد اعتماد خانواده ها برای گروه های همسال، غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان در رشد و شکوفایی استعداد ها همانند آنان و … زمینه ای برای هویت یابی نسل جدید و آینده ساز می باشد. به همین جهت در قالب برنامه های کانون نگاهی به تاریخ گذشته و غرور ملی و ترویج فرهنگ اسلامی و انقلاب اسلامی نهفته باشد. در این مسیر دانش‌آموزان یاد می گیرند چگونه با بحران ها برخورد کنند؟ چگونه با یکدیگر همدلی کنند؟ چگونه با خشونت ها برخورد نمایند؟ چگونه آینده را پیش بینی کنند؟ چگونه استعدادهای خود را کشف کنند؟ و در جهت کشف استعداد ها شغل آینده خود را پیدا کنند؟ چگونه با بزرگترها ارتباط برقرار کنند؟ چگونه قدر زحمات آنها را بدانید؟ چه خصوصیاتی برای همسر آینده انتخاب کنند؟ و چگونه خانواده را از نظر اقتصادی به استقلال برسانند؟ و…
این ها همه و همه مهارت هایی هستند که امکان تجربه آنها در قالب برنامه هایی است که در کانون ها پیش بینی شده و مقدماتی برای تمرین و آزمایش و خطای آنها فراهم شده است. ( دفتر مرکزی کانون ها 82 )
2-1-7 . اصول سیاست های کانون:
1- فرهنگ سازی برای توجه جامعه نسبت به فعالیت های مکمل مدرسه
2- برنامه ریزی برای استفاده مطلوب و بهینه از نیروی انسانی، فضاها و امکانات جامعه
3- ارتباط موثر و مستمر با ادارات، سازمان ها و نهادها و اجرای طرح های مشارکتی با آنان
4- اهتمام جدی نسبت به جذب دانش آموزان به ویژه در دوره متوسطه
5- ایجاد تعادل در برنامه های عمومی،کارگاه های آموزشی ( مهارت آموزی ) و انجمن ها در کانون ها
6- فعال نمودن کانون ها در ایام فراغت دانش آموزان به ویژه در روزهای تعطیل
7- عدم استفاده از فضای کانون ها به عنوان فضاهای اداری
8- اجرای طرح های مشارکتی با سازمان ها و نهاد ها
9- مشارکت جویی و سازمان دهی اعضا و انجمن ها برای واگذاری مسئولیت های کانون ها به دانش آموزان
10- رعایت استانداردها در فضا، تجهیزات، محتوای برنامه ها و نیروی انسانی کانون ها
11- ترغیب خیرین جهت کمک به احداث، تعمیرات و تامین تجهیزات اساسی و جزیی کانون ها ( سازمان دانش آموزی، 83 )
2- 1-8 . ویژگی های مهم کانون:
کانون مرکزی است که:
1- زمینه سازی ترویج فرهنگ اسلامی، تقویت بنیان هویت دینی و ملی و شناخت و دوستی ایران
2- تلفیق عینی و مکمل فعالیت ها درسی( آموزشی ) و پرورشی مدارس
3- غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان
4- شکو فایی استعدادهای دانش آموزان و پرورش روحیه خلاقیت در آنان و توانمند سازی آنها در عرصه های مختلف
5-کسب مهارت های زندگی و روش های با « هم زیستن»
6- فعالیت تشکل های دانش آموزی
7- ایجاد نشاط و شادمانی در دانش آموزان از طریق فعالیت های گروهی
8- کسب تجربه وتولید فکر و اندیشه
9- فعالیت های دانش آموزی ( اعم از فرهنگی، هنری، ادبی، اجتماعی، ورزشی، علمی و مهارتی) در بستری جذاب و زیبا و متمایز از فضای مدارس.
10- پاسخ به مهمترین سوالات، ابهامات دانش آموزان و راهنمایی و مشاوره آنان در ارتباط با مسائل دینی و سیاسی و اجتماعی و علمی مقابله با رفتار های پر خطر و همچنین بیماری های خاص و نیز مبارزه با مواد مخدر
11- پیوند دانش آموزان با طبیعت و ترویج فرهنگ زیست محیطی در بین دانش آموزان
12- دوست یابی دانش آموزان از طریق فعالیت های غیر رسمی
13- حمایت از حقوق دانش آموزان
14- اشتغال زایی جوانان
15- فعالیت های نیرو هایی که علاقمند به تعلیم و تربیت غیر رسمی دانش آموزان هستند.
( سازمان دانش آموزی، 83 )

2-1-9 . برنامه های کانون:
برنامه های کانون مشتمل بر سه بخش عمومی، کارگاه های آموزشی ( مهارت آموزی ) و انجمن‌هاست. این برنامه ها در چارچوب بخش ها با توجه به ساختار اجرایی کانون ها و درجه و امکانات و ظرفیت موجود آنها به اجرا در می آید.
2-1-9-1. برنامه های عمومی:
این برنامه ها به صورت مقطعی و غیر مستمر،کلیه دانش آموزان دوره های مختلف تحصیلی اعم از ( افراد عضو ثابت و غیر ثابت ) را تحت پوشش قرار می دهند.
اهم برنامه های عمومی عبارتند از:
• مراسم برگزاری جشن ها به ویژه ولادت با سعادت پیامبر گرامی اسلام (ص) و ایام ولادت ائمه‌اطهار (ع) برگزاری جشن های پیروزی به مناسبت روز جمهوری اسلامی ایران، روز مقاومت و پیروزی روز آغاز آزادگان به میهن اسلامی، تسخیر لانه جاسوسی و روز دانش آموز، هفته دفاع‌مقدس، دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی، برگزاری جشن اعیاد مبعث، قربان، فطر، غدیر، برگزاری جشن های دانش آموزی از قبیل: جشن تکلیف، جشن تولد دانش آموزان، یک روز در کانون با حضور اولیاء دانش آموزان، برگزاری سوگواری ها به ویژه رحلت پیامبر گرامی اسلام‌ (ص) و ایام شهادت ائمه اطهار (ع) و اربعین حسینی(ع).
• تشکیل جلسات هیات محبان اهل بیت علیهم السلام
• فعالیت های نمایشی و هنری: اجرای نمایش ( عروسکی، موزیکال، صحنه ای و خیابانی) سینما کانون، ویدئو کانون، نمایش فیلم، اجرای موسیقی سنتی ایرانی و محلی.
• فعالیت های علمی: جلسات مشاوره علمی و تربیتی، کارگاه نجوم، خانه های علمی، مسابقات علمی کلاس های تقویتی دروس مختلف، کلاس های ویژه برای یادگیری خلاق.
• کتاب و انتشارات: عضویت کتابخانه، انتشار نشریه کانون، مسابقات مقاله نویسی، روزنامه دیواری، پژوهشی و کتاب و کتاب خوانی.
• نمایشگاه ها: حضور در نمایشگاه های منطقه ای به ویژه نمایشگاه کتاب، عکس و پوستر، گل و گیاه
• ایجاد بازارچه محصولات دانش آموزان و انجام تولیدات و ارائه خدمات فرهنگی، هنری و علمی توسط کانون ها
• فعالیت های ورزشی: استخر، مسابقات ورزشی شامل ( مسابقات فوتبال، والیبال، بستکبال، تنیس، دو همگانی و … ) مسابقات تفریحی شامل پرواز بادبادک ها، طناب کشی، دوچرخه سواری، تیراندازی با تفنگ بادی ) کوهنوردی، ورزش های گروهی و همگانی.
• فعالیت های زیست محیطی
• تورهای گردشگری و خارجی: گردش علمی و زیارتی و سیاحتی، طبیعت گردی، (یک روزه و چند روزه)
• برگزاری مانورهای ایمنی جهت آشنایی دانش آموزان با مهارت های لازم برای مقابله با زلزله، آتش سوزی و… ( دفتر مرکزی کانون ها، 1382 )
2-1-9-2. کارگاه های آموزشی (مهارت آموزی):
با توجه به اینکه دانش آموزان سالهای مفیدی از عمر خود را که زمان تعیین کننده و سرنوشت ساز برای آینده تحصیلی و شغلی و اجتماعی شان است در کانون ها صرف می کنند. انتظار یافتن مسیری روشن و تدوین برنامه ای دقیق برای انجام فعالیت ها را دارند که بتوانند برای آنان فرصتی را فراهم نماید تا ضمن لذت بردن از گذرانیدن اوقات فراغتشان در کانون به توانمندی های دست‌یافته و دستاوردهای قابل عرضه ای به جامعه و خانواده ارائه نمایند. این کارگاه ها به منظور ارتقاء سطح دانش، نگرش و مهارت های دانش آموزان و نیز تقویت زمینه های کیفی رشته های مورد نیاز و علاقه آنان در قالب کار گروهی و براساس دستور العمل های مربوطه و در چارچوب استانداردهای فضا، تجهیزات، محتوای آموزشی و نیروی انسانی دستگاه های متولی و با هدایت و نظارت مربیان متعهد و مختص تشکیل می شود و عملاً زمینه مناسبی را برای تلاش و فراگیری مهارت های تخصصی در عرصه های مختلف به وجود می آورد. در پایان فعالیت هر یک از کارگاه ها، گواهینامه معتبر پایان دوره از سوی دستگاه متولی به دانش آموزان اعطاء می گردد.
2-1-9-3. انجمن ها:
2-1-9-3-1.حوزه فعالیت انجمن ها:
سرمایه گذاری برای آموزش و تربیت نوجوانان و جوانان یک کشور، بخشی از سرمایه‌گذاری‌های بنیادی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است و بدون شک آینده یک کشور به چگونگی تعلیم و تربیت آن کشور بستگی دارد. پویایی نسل جدید مستلزم برنامه ریزی ویژه ای است که قادر به پاسخ گویی به نیاز های آنان باشد و از طریق ارائه های برنامه های متنوع به نیازها و خواسته های دانش آموزان را به نحوی برآورده سازد. هیچ یک از نظام های آموزشی بدون تاکید و بهره گیری از آموزش های غیر رسمی و تکمیلی نتوانسته اند تعلیم و تربیت مطلوبی را در جامعه ارائه نمایند. در واقع یک نظام جامع تعلیم در برگیرنده برنامه های آموزش رسمی و غیر رسمی است و یا تلفیق این دو، دامنه فعالیت های آن گسترده تر می شود و به دانش آموزان فرصت انتخاب گزینه های گوناگون را خواهد داد تا هرکس متناسب با علایق و توانمندی های خود در برنامه های مختلف شرکت کند و در توسعه ابعاد وجودی اش تلاش کند و بدین وسیله به کمال رهنمون گردد. در همین راستا و براساس خواسته ها و علایق دانش آموزان فعالیت های سازمان یافته گروهی با عنوان ” انجمن دانش آموزی” طراحی و اجرا می گردد تا زمینه ساز فرهنگ مناسب در خصوص تثبیت مناسبات بین فرد و اجتماع در جامعه دانش آموزی کشور باشد.
2-1-9-3-2. اهداف:
1- تامین نیازها و خواسته های مطلوب روحی و جسمی دانش آموزان
2- غنی سازی فراعت دانش آموزان از طریق ارائه برنامه های نوین و سازنده
3- زمینه سازی برای پرورش روحیه تحقیق و پژوهش بین دانش آموزان
4- واگذاری مسئولیت به دانش آموزان در جهت آماده سازی برای پذیرش مسئولیت های اجتماعی در آینده
5- زمینه سازی برای تمرین فرآیند جامعه پذیری، هوشیاری و اجتماعی و انتقادگری اجتماعی همراه با پذیرش نظم و انضباط، هم فکری، همکاری و تعاون در کارها
2-1-9-3-3. اصول حاکم بر فعالیت انجمن ها:
1- مشارکت در برنامه ریزی و اجرای فعالیت های انجمن در بین اعضاء و نهادهای مشابه.
2- تلقی گروه و انجمن، به عنوان ابزاری برای آموزش و سایر هدف های پیش بینی شده در کانون.
3- توجه به نیازها و علائق اعضای انجمن در فعالیت ها
4- انتخابی بودن عنوان انجمن، برای اعضاء آن
2-1-9-3-4. تعریف انجمن:
گروهی از جوانان دوره متوسطه تحصیلی که به انجام فعالیت های گروهی علاقه مند می باشند و در زمینه های فرهنگی، ادبی، هنری، علمی، ورزشی و اجتماعی ضمن بررسی و بحث و تبادل نظر و با مطالعه و پژوهش به برنامه ریزی و اجرای پروژه های کاری می‌پردازند و برخی از مسئولیت‌های اجرایی برای پیشرفت امور در برنامه های داخل و خارج از کانون را عهده می‌گیرند.
برخی عناوین پیشنهادی انجمن ها در کانون ها عبارتند از:
1- انجمن اقامه کنندگان نماز
2- انجمن قرآن و عترت ( محبان اهل بیت (ع)
3- انجمن تاریخ
4- انجمن مراسم و مناسبت ها
5- انجمن شعرا
6- انجمن قصه و داستان
7- انجمن صلح و دوستی
8- انجمن نقاشان و طراحان
9- انجمن خوشنویسان
10- انجمن عکاسان
11- انجمن هنرهای دستی و سنتی
12- انجمن هنرهای نمایشی
13- انجمن سینما
14- انجمن موسیقی
15- انجمن ورزش های بومی – محلی
16- انجمن ورزش های گروهی و همگانی
17- انجمن نجوم
18- انجمن کامپیوتر
19- انجمن زیست محیطی
20- انجمن حقوق دانش آموزان
21- انجمن دوستداران کتاب
22- انجمن خبرنگاران
23- انجمن حمایت از آسیب دیدگان اجتماع
24- انجمن بسیج
25- و …
2-1-9-3-5. وظایف عمومی انجمن ها:
1- بحث و گفتگو درباره مباحث و موضوعات انجمن در اولین جلسه، اعضا و مباحث و فعالیت مورد نظر در یک دوره از فعالیت ها از میان عناوین پیشنهادی انتخاب نموده و تقویم اجرایی آن را با زمان بندی تدوین می نماید. تقسیم مسولیت ها نیز در این نشست صورت می پذیرد.
2- انجام پژوهش و تحقیق پیرامون موضوعات انجمن و اعلام نتایج به مسئولین کانون، آموزش و پرورش و سایر نهادها و سازمان ها با موضوعات مربوطه.
برای اجرای صحیح این بخش، اعضا باید علاوه بر آشنا شدن مقدماتی با شیوه های پژوهش، موضوع مورد تحقیق خود را در انجمن انتخاب نموده و پس از تایید انجمن، مدیریت کانون و یا مسئولین اداری و سازمان های مربوطه جهت اجرا اقدام نموده و گزارشی از نتایج آن را به اطلاع آنان برسانند.
3- همکاری با سایر انجمن ها در کانون، منطقه استان و … در جهت تحکیم فعالیت

پایان نامه
Previous Entries مقاله رایگان با موضوع اوقات فراغت، سازمان دانش، مبانی نظری، جامعه پذیری Next Entries مقاله رایگان با موضوع تاریخ اسلام، اهل بیت (ع)، توانایی ها، نماز جماعت