مقاله رایگان با موضوع قانون اساسی، خلفای عباسی، قرن نوزدهم، آسیای صغیر

دانلود پایان نامه ارشد

نظر سیاسی جمهوری و از نظر ایدئولوژی به صورت سکولار (غیردینی)می باشد . رئیس جمهوری ، رئیس کشور محسوب می شود و توسط پارلمان به مدت 7 سال انتخاب می گردد (دفتر مطالعات سیاسی وبین المللی :1388،153).نخست وزیر توسط رئیس جمهور و از میان نمایندگان پارلمان انتخاب و نخست وزیر نیز وزیران را انتخاب و بعد از تائید رئیس جمهورکابینه خود را تشکیل می دهد . قوه مقننه مرکب از رئیس مجلس و نمایندگان منتخب مردم می باشد .قانون اساسی ترکیه از آغاز تشکیل جمهوری در سال 1923 تاکنون چندین بار دچار تغییرات و اصلاحاتی گردیده است . آخرین اصلاحات قانون اساسی در سال 1982 صورت گرفته است . در قانون اساسی ، ترکیه یک کشور دموکراتیک لائیک خوانده شده و نمایندگان آن حق تصویب قوانینی متضاد با این اصل را ندارند . پرچم کشور ترکیه متشکل از یک هلال و ستاره پنج پر سفید در وسط نقشه و زمینه قرمز در سراسر نقشه می باشد . (دفتر مطالعات سیاسی وبین المللی: 1388،153)
3-4-6)چگونگی شکل گیری اراده سیاسی
در خصوص نحوه شکل گیری اراده سیاسی در ترکیه باید اذعان نمود که گرچه در مورد تمام مسائل و موارد مهم و قابل توجه شورای وزیران ، پارلمان ، شورای امنیت ملی ، احزاب قانونی و دیگر مقامات مسئول بحث و اظهار نظر می نمایند و لیکن در خصوص مسائل سیاست خارجی ، دفاعی و امنیتی شخص رئیس جمهور مسئول و دارای حق رای نهایی می باشد(دفتر مطالعات سیاسی وبین المللی :1388،154) .
3-5)ادیان و مذاهب
3-5-1) تاریخچه رشد هر یک از ادیان و مذاهب
نخستین قانون اساسی کشور ترکیه در سال 1924 میلادی دین اسلام را به عنوان دین رسمی جامعه تعیین نمود ، لیکن در اصلاحات قانونی سال 1928 این ماده قانونی حذف و یا تاکید بر جدایی دین از سیاست ، ترکیه کشوری با دولت و حکومت غیر مذهبی – لائیک – معرفی گردید . بعدها در سال 1982 میلادی نیز به هنگام تدوین قانون اساسی جدید حاکمیت اصل لائیک مجدداً مورد تصریح قرار گرفت . حدود 98% از جمعیت ترکیه را مسلمانان و 2% را مسیحیان و کلیمیان و دیگر ادیان تشکیل می دهند . از دوران بیزانس که دوران آرامش آسیای صغیر نام گرفته است ، حملات ایرانیان و اعراب جهت گسترش ایدئولوژی اسلامی ، این منطقه دچار تحولات عمیقی گردید . اعراب بارها آناتولی را مورد حملات خود قرار دادند و لیکن این قبایل چادرنشین بودند که مقاصد اعراب را جامه عمل پوشانیدند ، این قبایل با گرویدن به دین اسلام دسته های اولیه اسلامی را تشکیل و در راستای توسعه آن راهی دیگر مناطق شدند . (دفتر مطالعات سیاسی وبین المللی: 1388،31)
از زمان خلفای عباسی قدرت سیاسی امپراطوری اسلامی تدریجاً رو به ضعف نهاد و در نتیجه اتکای بیشتری به قوای نظامی یافت ، در این زمان قبایل ترک آسیای مرکزی جنگجویان دلیری بودند که به تازگی مسلمان شده بودند و مورد توجه خلفای عباسی قرار گرفتند . این افراد به تدریج نیروی نظامی خلفا را تحت کنترل خود درآوردند و پس از آن تدریجاً ، قبایل چادرنشین ترک شروع به نفوذ در امپراطوری نمودند . در اواسط قرن دهم میلادی همزمان با ضعف خلفای عباسی گروههای مختلف ترک کنترل سیاسی خود را بر اکثر نقاط خاور میانه اعمال نمودند . (این روند تا قرن نوزدهم به طول انجامید ) . در اوایل قرن یازدهم میلادی یکی از آن قبایل چادرنشین ترک ، قبیله سلجوق بود که رهبری آن آن را فردی به نام سلجوق بر عهده داشت. ترکهای سلجوقی که دین اسلام را رسماً پذیرفته بودند با دست یافتن بر بغداد حاکمیت خود را بر عراق ،ایران و سوریه اعمال نموده و بخش اعظم آسیای صغیر را از تسلط امپراطوری بیزانس خارج کردند .بعدها پسران و نوه های سلجوق سلسله سلجوقی را تشکیل و طغرل بیک نخستین رهبر این سلسله معرفی گردید . پسر طغرل بیک به نام آلب ارسلان گامی فراتر نهاده و ترکهای سلجوقی را جهت اقامت به سرزمین آناتولی کوچ داد . در سال 1071 میلادی و پس از طی یک دوره بی نظمی در قرن یازدهم ، وی با پیروزی بر سپاهیان امپراطوری بیزانس در ملازگرت ، تسلط قومی دیگر بر آناتولی و آغاز فصلی دیگر در تاریخ این سرزمین را رقم زد . از این تاریخ ترکهای مسلمان سرنوشت این شبه جزیره را تا قرنها در اختیار خود گرفتند(دفتر مطالعات سیاسی وبین المللی :1388،32) .
در اواخر قرن سیزدهم و به دنبال حملات قوم مغول این امپراطوری شروع به تجزیه شدن نمود و به ممالک کوچکی تقسیم گردید که یکی از کوچکترین آنها مملکت ترکان عثمانی بود که در جوار مرز بقایای حکومت بیزانس در روم شرقی در شهر سوگوت استقرار یافته بودند . ترکان عثمانی به تدریج بر قلمرو خود افزودند و عثمان بیک و 36 پادشاه خاندان عثمانی در فاصله سالهای 1299 تا 1922 تحت عنوان امپراطوری عثمانی بر قلمرو وسیعی حکم راندند (دفتر مطالعات سیاسی وبین المللی :1388،32).
تجزیه امپراطوری روم به دو بخش شرقی و غربی در قرن پنجم میلادی در زمینه اعتقادی نیز تفرقه هایی را به همراه داشت . در این زمان در حالی که کاتولیکها به رهبری پاپ حاکمیت مذهبی روم غربی را در دست گرفتند ، حکومت بیزانس امپراطوری روم شرقی ، کلیسای ارتدوکس را تقویت نموده و قدرت مذهبی را در شهر کنستانتینوپولیس (شهر استانبول فعلی )متمرکز نمود . با فتح استانبول به دست سپاهان عثمانی در سال 1453 میلادی ، سلطان محمد دوم در جهت تضعیف دنیای مسیحیت سعی نمود که ضمن حمایت از کلیسای ارتدوکس اختلافات آنها را با پروتستانها تشدید کند . در همین رابطه نیز دستور داد که کلیسای ارتدوکس از نو سامان داده شود و پاتریک جدیدی را نیز تعیین نمود . این پاتریک (اسقف و رهبری مذهبی) دارای اختیارات گسترده ای بود و رهبر تمام پاتریکهای شبه جزیره بالکان و مشرق محسوب می گردید . این رهبری با آغاز تحولات در قرن نوزدهم و بیستم رو به ضعف نهاد . (دفتر مطالعات سیاسی وبین المللی: 1388،33)
یهودیان برای اولین بار در سال 1492 از اسپانیا به سرزمین عثمانی وارد گردیدند . این گروه صد نفری در رشته چاپ ، طبابت ، نساجی و ساخت سلاح مهارت داشتند . بعدها به دلیل مهاجرت به اسرائیل از شمار یهودیان کاسته شد و امروزه جمعیت آنان در حدود 25 هزار نفر برآورد می شود و این عده عمدتاً در امور تجاری و اقتصادی فعالیت می نمایند (دفتر مطالعات سیاسی وبین المللی :1388،33).
مسلمانان ترکیه اکثراً تابع مذهب تسنن می باشند که از میان آنها حنفی ها بزرگترین گروه محسوب می گردند که عمدتاً در مرکز و غرب ترکیه ساکن هستند . شافعی ها با جمعیتی کمتر ودر مناطق شرقی ترکیه مستقر و اکثراً کرد هستند(دفتر مطالعات سیاسی وبین المللی :1388،33) .
3-5-2) سیاست مذهبی حکومت
در راستای کنترل مسلمانان بعد از استقرار نظام جمهوریت در ترکیه 1923 سرپرستی و انجام امور دینی و آموزشی در زمینه مذهب و اخلاقیات به طور منظم تحت نظر سازمانی به نام (( ریاست عالیه امور دینی (سازمان امور دیانت) )) قرار گرفته است ، این سازمان در سطح وزارت بوده و دارای تشکیلات بسیار گسترده ای می باشد و از نظر اهمیت پس از وزارت کشور و وزارت دفاع ملی در مقام سوم جای می گیرد . نماز جمعه و جماعت در مساجد ترکیه به وسیله ائمه جمعه و جماعات که در استخدام این سازمان بوده و بیشتر از فارغ التحصیلان مدارس ((امام خطیب)) می باشند ، در قالبی صرفاً عبادی اقامه شده و از هرگونه سخنرانی و موعظه سیاسی و اجتماعی خودداری می گردد. متن خطبه های نماز جمعه نیز از از سوی همین سازمان تهیه و به طور یکسان در تمامی مساجد خوانده می شود(دفتر مطالعات سیاسی وبین المللی :1388،33) . آموزش دینی هم که پس از استقرار نظام جمهوری تا مدتها ممنوع اعلام شده و به طور غیر قانونی انجام می

پایان نامه
Previous Entries مقاله رایگان با موضوع قانون اساسی، دولت عثمانی، شورای امنیت، قانون گذاری Next Entries دانلود پایان نامه ارشد با موضوع بانکداری اسلامی، عقود اسلامی، اقتصاد اسلامی، بانکداری بدون ربا