
سوالات پاسخ دادهاند 9 نفر فوق دیپلم (2/7 درصد) و 40 نفر لیسانس(32 درصد) و 71 نفر(8/56 درصد)فوق لیسانس و 5 نفر (0/4 درصد) دکترا بودهاند.
جدول 4-1 توزیع فراوانی تحصیلات
تحصیلات
درصد فراوانی
فراوانی
2/7
9
فوق دیپلم
32
40
لیسانس
8/56
71
فوق لیسانس
0/4
5
دکترا
شکل 4-1 توزیع فراوانی تحصیلات
4-2-2 جنسیت پاسخگویان
همانطور که در جدول زیر مشاهده میشود از کل 125نفر که به سوالات پاسخ دادهاند 73 نفر زن (4/58 درصد) و 52 نفر (6/71 درصد) مرد بودهاند.
جدول 4-2 توزیع فراوانی جنسیت
جنسیت
درصد فراوانی
فراوانی
6/71
52
مرد
4/58
73
زن
شکل 4-2 توزیع فراوانی جنسیت
4-2-3 سن پاسخگویان
جدول توزیع فراوانی زیر وضعیت سنی پاسخ دهندگان را نشان میدهد که 15 نفر کمتر از 20 سال (12درصد)، 75 نفر بین 21 تا 30 سال (0/60 درصد)، 29 نفر بین 31 تا 40 سال (2/23 درصد)، 6 نفر بیش از 40 سال (8/4 درصد) سن دارند.
جدول 4-3 توزیع فراوانی سن
سن
درصد فراوانی
فراوانی
12
15
کمتر از 20 سال
60
75
21 تا 30 سال
2/23
29
31 تا 40 سال
8/4
6
بیش از 40 سال
شکل 4-3 توزیع فراوانی سن
4-3 آزمون فرضیات
4-3-1 آزمون کلموگروف اسمیرنوف
ابتدا به منظور بررسی نرمال بودن توزیع متغیرهای پرسشنامه، از آزمون کلموگروف اسمیرنوف استفاده میشود. فرضیه صفر و فرضیه مقابل به صورت زیر تعریف میشود:
توزیع متغیر مورد بررسی نرمال است:0 H
توزیع متغیر نرمال نیست: H1
اگر سطح معنيداري آزمون از 05/0 کمتر باشد فرضیه صفر پذیرفته نمیشود و نتيجه ميشود كه توزيع متغير مورد بررسی نرمال نميباشد. همانطور که در جدول زیر مشاهده میشود سطح معنیداری برای متغیرهای ارزش، رضایت، عادت خرید، اعتماد و قصد خرید مجدد آنلاین از 05/0 بیشتر است و نتیجه میشود این متغیرها دارای توزیع نرمال هستند و سطح معنی داری برای متغیر آشنایی از 05/0 کمتر است و نتیجه میشود این متغیر دارای توزیع نرمال نیست.
جدول 4-4 نتایج آزمون کلموگروف اسمیرنوف
متغیر
تعداد
میانگین
انحراف معیار
مقدار آمارهZ
سطح معنی داری
آشنایی
125
9013/0
03870/1
557/3
000/0
ارزش
125
6464/2
77673/0
226/1
099/0
رضایت
125
4427/2
84325/0
231/2
055/0
عادت خرید
125
060/3
92979/0
362/1
06/0
اعتماد
125
2040/3
70452/0
943/0
336/0
قصد خرید
مجدد آنلاین
125
6720/2
00178/1
843/1
057/0
فرضیه1: عادت خرید آنلاین بر رابطه بین اعتماد و قصد خرید مجدد تاثیر دارد.
با توجه به اینکه هر سه متغیر عادت خرید آنلاین، اعتماد و قصد خرید دارای توزیع نرمال هستند.
جدول 4-5 آزمون معنیداری فرضیه 1
متغیرها
قصد خرید
اعتماد
ضریب همبستگی
002/0
سطح معنی داری
982/0
درجه آزادی
122
ضریب همبستگی جزئی میان این دو متغیر 002/0 و سطح معنیداری982 /0 است که از 05/0 بیشتر است. بنابراین نتیجه میشود عادت خرید بر رابطه بین اعتماد و قصد خرید تاثیر ندارد.
فرضیه2: آشنایی بر عادت خرید آنلاین تاثیر مثبت دارد.
با توجه به اینکه متغیر آشنایی دارای توزیع غیرنرمال است و متغیر عادت خرید دارای توزیع نرمال است از ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده میشود. اگر سطح معنیداری از 05/0 کمتر باشد نتیجه میشود که میان متغیرها از نظر آماری، ارتباط معنیداری وجود دارد. همانطور که در جدول زیر مشاهده میشود ضریب همبستگی میان این دو متغیر 203/0 و سطح معنیداری023/0 است که از 05/0 کمتر است. بنابراین بین آشنایی و عادت خرید رابطه معنادار و مثبتی وجود دارد.
جدول 4-6 آزمون معنیداری ضریب همبستگی فرضیه 2
متغیرها
عادت خرید
آشنایی
ضریب همبستگی اسپیرمن
203/0
سطح معنی داری
023/0
تعداد
125
جدول تحلیل واریانس که با نرمافزارspss به دست آمده است بهصورت زیر است. با استفاده از جدول زیر این فرضیه آزمون میشود.
{█(H0:نیست معنیدار داده برازش خطی رگرسیون مدل @H1: است معنیدار داده برازش خطی رگرسیون مدل )┤
اگر سطح معنیداری از 05/0 کمتر باشد، نتیجه میشود فرضیه مقابل پذیرفته میشود و مدل رگرسیون خطی برازش داده شده معنیدار است.
همانطور که در جدول زیر مشاهده میشود، سطح معنیداری 000/0 است و از 05/0 کمتر است. بنابراین مدل رگرسیونی ارائه شده معنادار است.
جدول 4-7 تحلیل واریانس
منبع تغییرات
مجموع مربعات
درجه آزادی
میانگین مربعات
آماره F
سطح معنی داری
رگرسیون
562/7
1
562/7
335/9
003/0
خطا
638/99
123
810/0
مجموع
200/107
124
جدول ضریب رگرسیونی به این صورت است:
جدول 4-8 براورد ضریب رگرسیونی
ضرایب
سطح معنی داری
عرض از مبدا
608/2
000/0
آشنایی
238/0
003/0
مقدار ضریب رگرسیونی بین متغیر آشنایی و عادت خرید 238/0 است و جون سطح معنی داری آن کمتر از 05/0 است در نوشتن معادله رگرسیونی ضریب رگرسیونی آشنایی ذکر می شود بنابراین فرضیه دوم پذیرفته میشود و متغیر آشنایی بر عادت خرید تاثیر معنی دار و مثبتی دارد.
با توجه به ضرایب رگرسیونی، مدل رگرسیونی خطی برازش داده شده به دادهها، به صورت زیر میباشد:
608/2 + (آشنایی) 238/0 = عادت خرید
با استفاده از این مدل رگرسیونی، هر مقدار مد نظر از متغیرعادت را میتوان با استفاده از متغیر آشنایی پیشبینی کرد.
فرضیه3: ارزش ادراک شده بر عادت خرید آنلاین تاثیر مثبت دارد.
با توجه به اینکه هر دو متغیر ارزش ادراک شده و عادت خرید آنلاین دارای توزیع نرمال هستند برای آزمون این فرضیه از ضریب همبستگی پیرسون استفاده میشود. اگر سطح معنیداری از 05/0 کمتر باشد نتیجه میشود که میان متغیرها از نظر آماری، ارتباط معنیداری وجود دارد. همانطور که در جدول زیر مشاهده میشود ضریب همبستگی میان این دو متغیر 360/0 و سطح معنی داری 000/0 است که از 05/0 کمتر است. بنابراین نتیجه میشود بین ارزش ادراک شده و عادت خرید رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
جدول 4-9 آزمون معنیداری ضریب همبستگی فرضیه3
متغیرها
عادت خرید
ارزش ادراک شده
ضریب همبستگی پیرسون
360/0
سطح معنی داری
000/0
تعداد
125
جدول تحلیل واریانس که با نرمافزارspss به دست آمده است بهصورت زیر است. با استفاده از جدول زیر این فرضیه آزمون میشود.
{█(H0:نیست معنیدار داده برازش خطی رگرسیون مدل @H1: است معنیدار داده برازش خطی رگرسیون مدل )┤
اگر سطح معنیداری از 05/0 کمتر باشد، نتیجه میشود فرضیه مقابل پذیرفته میشود و مدل رگرسیون خطی برازش داده شده معنیدار است.
همانطور که در جدول زیر مشاهده میشود، سطح معنیداری 000/0 است و از 05/0 کمتر است. بنابراین مدل رگرسیونی ارائه شده معنادار است.
جدول 4-10 تحلیل واریانس
منبع تغییرات
مجموع مربعات
درجه آزادی
میانگین مربعات
آماره F
سطح معنی داری
رگرسیون
904/13
1
904/13
331/18
000/0
خطا
296/93
123
759/0
مجموع
200/107
124
جدول ضریب رگرسیونی به این صورت است:
جدول 4-11 براورد ضریب رگرسیونی
ضرایب
سطح معنی داری
عرض از مبدا
919/1
000/0
ارزش ادراک شده
431/0
000/0
مقدار ضریب رگرسیونی بین متغیر ارزش ادراک شده و عادت خرید 431/0 است و جون سطح معنی داری آن کمتر از 05/0 است در نوشتن معادله رگرسیونی ضریب رگرسیونی ارزش ادراک شده ذکر می شود بنابراین فرضیه سوم پذیرفته می شود و متغیر ارزش ادراک شده بر عادت خرید تاثیر معنی دار و مثبتی دارد.
با توجه به ضرایب رگرسیونی، مدل رگرسیونی خطی برازش داده شده به دادهها، به صورت زیر میباشد:
919/1 + (ارزش) 431/0 = عادت خرید
با استفاده از این مدل رگرسیونی، هر مقدار مد نظر از متغیرعادت را میتوان با استفاده از متغیر ارزش پیشبینی کرد.
فرضیه4: رضایت خریدار بر عادت خرید آنلاین تاثیر مثبت دارد.
با توجه به اینکه هر دو متغیر رضایت و عادت خرید آنلاین دارای توزیع نرمال هستند برای آزمون این فرضیه از ضریب همبستگی پیرسون استفاده میشود. اگر سطح معنیداری از 05/0 کمتر باشد نتیجه میشود که میان متغیرها از نظر آماری، ارتباط معنیداری وجود دارد. همانطور که در جدول زیر مشاهده میشود ضریب همبستگی میان این دو متغیر 257/0 و سطح معنی داری 004/0 است که از 05/0 کمتر است. بنابراین فرضیه پذیرفته میشود و نتیجه میشود بین رضایت و عادت خرید رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
جدول 4-12آزمون معنیداری ضریب همبستگی فرضیه4
متغیرها
عادت خرید
رضایت
ضریب همبستگی پیرسون
257/0
سطح معنی داری
004/0
تعداد
125
جدول تحلیل واریانس که با نرمافزارspss به دست آمده است بهصورت زیر است. با استفاده از جدول زیر این فرضیه آزمون میشود.
{█(H0:نیست معنیدار داده برازش خطی رگرسیون مدل @H1: است معنیدار داده برازش خطی رگرسیون مدل )┤
اگر سطح معنیداری از 05/0 کمتر باشد، نتیجه میشود فرضیه مقابل پذیرفته میشود و مدل رگرسیون خطی برازش داده شده معنیدار است.
همانطور که در جدول زیر مشاهده میشود، سطح معنیداری 000/0 است و از 05/0 کمتر است. بنابراین مدل رگرسیونی ارائه شده معنادار است.
جدول 4-13 تحلیل واریانس
منبع تغییرات
مجموع مربعات
درجه آزادی
میانگین مربعات
آماره F
سطح معنی داری
رگرسیون
077/7
1
077/7
694/8
004/0
خطا
123/100
123
814/0
مجموع
200/107
124
جدول ضریب رگرسیونی به این صورت است:
جدول 4-14 براورد ضریب رگرسیونی
ضرایب
سطح معنی داری
عرض از مبدا
368/2
000/0
رضایت
283/0
004/0
مقدار ضریب رگرسیونی بین متغیر رضایت و عادت خرید 283/0 است و جون سطح معنی داری آن کمتر از 05/0 است در نوشتن معادله رگرسیونی ضریب رگرسیونی رضایت ذکر می شود بنابراین فرضیه چهارم پذیرفته می شود و متغیر رضایت بر عادت خرید تاثیر معنی دار و مثبتی دارد.
با توجه به ضرایب رگرسیونی، مدل رگرسیونی خطی برازش داده شده به دادهها، به صورت زیر میباشد:
368/2 + (رضایت) 283/0 = عادت خرید
با استفاده از این مدل رگرسیونی، هر مقدار مد نظر از متغیرعادت را میتوان با استفاده از متغیر رضایت پیشبینی کرد.
فرضیه 5: ارزش ادراک شده بر رضایت خریدار تاثیر مثبت دارد.
با توجه به اینکه هر دو متغیر ارزش ادراک شده و رضایت خریدار دارای توزیع نرمال هستند برای آزمون این فرضیه از ضریب همبستگی پیرسون استفاده میشود. اگر سطح معنی داری از 05/0 کمتر باشد نتیجه میشود که میان متغیرها از نظر آماری، ارتباط معنیداری وجود دارد. همانطور که در جدول زیر مشاهده میشود ضریب همبستگی میان این دو متغیر 496/0 و سطح معنیداری 000/0 است که از 05/0 کمتر است. بنابراین نتیجه میشود بین ارزش ادراک شده و رضایت رابطه معناداری وجود دارد.
جدول 4-15 آزمون معنیداری ضریب همبستگی فرضیه 5
متغیرها
رضایت
ارزش ادراک شده
ضریب همبستگی پیرسون
496/0
سطح معنی داری
000/0
تعداد
125
جدول تحلیل واریانس که با نرمافزارspss به دست آمده است بهصورت زیر است. با استفاده از جدول زیر این فرضیه آزمون میشود.
{█(H0:نیست معنیدار داده برازش خطی رگرسیون مدل @H1: است معنیدار داده برازش خطی رگرسیون مدل )┤
اگر سطح معنیداری از 05/0 کمتر باشد، نتیجه میشود فرضیه مقابل پذیرفته میشود و مدل رگرسیون خطی برازش داده شده معنیدار است.
همانطور که در جدول زیر مشاهده میشود، سطح معنیداری 000/0 است و از 05/0 کمتر است. بنابراین مدل رگرسیونی ارائه شده معنادار است.
جدول 4-16 تحلیل واریانس
منبع تغییرات
مجموع مربعات
درجه آزادی
میانگین مربعات
آماره F
سطح معنی داری
رگرسیون
708/21
1
708/21
174/40
000/0
خطا
464/66
123
540/0
مجموع
172/88
124
جدول ضریب رگرسیونی به این صورت است:
جدول 4-17 براورد ضریب
