مقاله رایگان با موضوع تحلیل محتوا، وب سایت ها، منابع مالی، علوم ارتباطات

دانلود پایان نامه ارشد

شود،متمرکز است(شکرخواه،47:1392).
3- کی: زمان وقوع رویدادها را می رساند.
4- کجا: مکان وقوع رویدادها را مشخص می کند.
5- چرا: جنبه های تحلیلی رویدادها را تبیین می کنند.
6- چگونه: چگونگی وقوع یک رویداد را بیان می کند.
تعریف عملیاتی: برای سنجش عنصر خبری برجسته در ليد یا پاراگراف اول یک مطلب، نخستین عنصر خبری مطرح در لید( پاراگراف اول خبر) مشخص شده است. و داده‌ها بر اساس اینکه آیا به موضوع خاصی اشاره شده است(عنصر خبری که) کد1، آیا به شخص یا اشخاص خاصی اشاره شده است(عنصر خبری چه) کد2، آیا به زمان خاصی اشاره شده است(عنصر خبری کی) کد 3، آیا به محل یا مکان خاصی اشاره شده است(عنصر خبری کجا) کد4، آیا به چرایی رویداد اشاره شده است(عنصر خبری چرا) کد5 ، آیا به نحوه وقوع رویداد اشاره شده است (عنصر خبری چگونه) کد 6، کدگذاری شده‌اند.

ارزش‌‌هاي خبری
تعریف نظری: ارزش‌های خبری معیار گزینش اخبار از میان رویدادها هستند. در این تحقیق به ارزش های خبری توجه خواهد شد که در تیتر و لید برجسته شده‌اند. بدیعی و وارد هفت ارزش خبری زیر را بیان می‌کنند:
1-دربرگیری: رویداد هنگامی دارای ارزش دربرگیری است که بر تعداد زیادی از افراد جامعه تأثیری در زمان حال یا آینده داشته باشد.
2-شهرت: اشخاص حقیقی و حقوقی و حتی برخی از اشیاء هر گاه به خاطر فعالیت‌ها و معروفیتشان در جامعه ملی و فراملی شناخته شده باشند، ارزش خبری دارند. شهرت ممکن است، بار معنایی مثبت یا منفی داشته باشد.
3- برخورد، اختلاف و درگیری: این گونه رویدادها حاوی برخورد(اختلاف، کشمکش یا درگیری) میان افراد، گروه‌ها، ملت‌ها، حیوانات با یکدیگر در طبیعت است. برخورد ممکن است به صورت جسمانی(فیزیکی) یا فکری و ایدئولوژیکی باشد.
4-استثنا و شگفتی: رویدادهای غیر عادی، استثنایی، عجیب یا نادر است. در برخی موارد این رویدادها بر خلاف پیش‌بینی یا انتظار اتفاق می‌افتد.
5-بزرگی و فراوانی تعداد و مقدار: این ارزش خبری به اعداد و آمار مربوط است. ارقام ممکن است تعداد نفرات یا میزان خسارت‌های جانی و مالی باشد.
6-مجاورت: مجاورت به دو صورت می‌تواند برای مخاطبان ارزش خبری داشته باشد: مجاورت جغرافیایی و مجاورت معنوی.
الف-مجاورت جغرافیایی: مخاطبان در درجه اول مایلند در مورد رویدادهای شهر یا کشوری که در آن زندگی می‌کنند، اطلاع حاصل کنند و بعد کشورهای دیگر.
ب- مجاورت معنوی: حادثه‌ای که در محلی دور اتفاق افتاده باشد در صورتی برای مخاطب ارزش خبری دارد که تا حدودی به زبان، فرهنگ، مذهب و دیگر علائق، اعتقادها و باورهای او مرتبط باشد یا به عبارتی دیگر، دارای ارزش«مجاورت معنوی» باشد.
7-زمان یا تازگی رویداد: رويداد‌هايي داراي اين ارزش هستند که زمان وقوع آنها معمولاً حداکثر تا 24 ساعت گذشته است و تازگي بايد آن قدر اهميت داشته باشد که در خبر ذکر شود(بدیعی و قندی، 1387، صص 26-21).
تعریف عملیاتی: برای سنجش ارزش خبری یک مطلب، ارزش خبری مطرح در لید (پاراگراف اول خبر) مشخص شده است. اگر رویداد حاوی برخورد(اختلاف، کشمکش یا درگیری) میان افراد، گروه‌ها، ملت‌ها و.. با یکدیگر باشد، دارای ارزش برخورد بوده و به آن کد 1، داده شده است. اگر رویداد حاوی فراوانی تعداد اعداد و ارقام باشد به آن کد 2 داده شده است. اگر رویداد حاوی اطلاعات غیر عادی، استثنایی، عجیب یا نادر باشد، رویداد دارای ارزش استثنا و شگفتی بوده و به آن کد 3 داده شده است.اگر رویداد بر روی تعداد زیادی از افراد جامعه تأثیری در زمان حال یا آینده داشته باشد ارزش دربرگیری داشته و به آن کد4 داده شده است. اگر رویداد بر اشخاص حقیقی و حقوقی و حتی برخی از اشیاء و.. به خاطر فعالیت‌ها و معروفیتشان تاکید شده باشد، خبر ارزش شهرت داشته و به آن کد 5 داده شده است. اگر رویداد دارای ارزش خبری به غیر از موارد بالا همچون تازگی، مجاورت و… باشد به آن کد6 داده شده است.
استفاده از چند رسانه ای ها در کنار مطلب
تعریف نظری: تصویرو یا کاریکاتوری که توجه خواننده را به خود جلب می‌کند، و وجودش در خبر باعث می‌شود که نخستین نگاه به سمت آنها کشیده شود(بدیعی، قندی، 1387، ص 404). علاوه بر این در وب سایت ها می توان از فیلم، کلیپ، انیمیشن و صدا هم بهره جست.
تعریف عملیاتی: اگر مطلب ارائه شده در سایت های پرس تی وی، صدای آمریکا و بی.بی.سی همراه عکس باشد کد 1، اگر فیلم باشد کد 2، اگر انیمیشن داشته باشد کد 3، اگر کاریکاتور داشته باشد کد 4 و اگر هم همراه صوت باشد کد 5 دریافت می کند.
منبع مطلب
تعریف نظری: منبع مطلب را به صورت عام و ساده آن خاستگاه و ريشه خبر مي‌گويند. به عبارت ديگر فرد حقيقي يا حقوقي كه خبر از او سرچشمه مي‌گيرد، منبع خبر است. بنابراين منبع خبر مي‌تواند افراد حقيقي (رئيس جمهور، وزير، رئيس دانشگاه و …) يا حقوقي (نهاد رياست جمهوري، مجلس، دانشگاه و غيره) باشد(نصراللهي ،1389، ص 132).
1
اگر يک خبر داراي چندين منبع باشد، اولين منبع ذکر شده مدنظر است.
تعریف عملیاتی: 1- خبر خبرنگار(خبرنگار خودی) 2- تلویزیون و وب سایت الجزیره 3- رویترز 4- آسوشیتدپرس 5- خبرگزاری های منطقه 6- شبکه های اجتماعی وابسته به داعش 7- خبرگزاری های ایرانی 8- سایر 9- بدون منبع
جانبداری
تعریف نظری: منظور از جهت‌گیری رعايت يا عدم رعايت بي‌طرفي در ارائه اخبار و مطالب است كه مشخص مي‌كند محتوا يا عقايد‌ي بر ضد يا موافق شخص يا فعاليت‌‌هاي ابراز شده است. پيام‌‌هاي یک‌سویه، نزد موافقان پيام از قدرت تهييجي بالاتري برخوردار است و در مخالفان انزجار ايجاد مي‌كند. اما پيام‌‌هاي دو طرفه، با ذکر چند ديدگاه و رعايت بي‌طرفي، از لحاظ اختصاص زمان مساوي در ميان افراد بي‌طرف، قدرت اقناعي بالاتري داشته، فضاي اعتماد را جلوه‌گر مي‌سازد(روغني‌‌ها، 1382، ص62).
الف- جهت‌گیری مثبت: در جانبداري مثبت، با برچسب‌‌هاي مثبت، از رويداد و عوامل آن حمايت مي‌شود.
ب -جهت‌گیری منفي(مخالف) : انتشار خبر و تفسير، تنها از يك زاويه به قصد محكوميت و مخالفت با رويداد يا شخص است كه ممكن است از طريق برچسب زدن منفي و يا انتشار نقل قول‌‌ها و حرف‌‌هاي يك طرف قضيه، به قصد مخالفت باشد.
ج- بي‌طرف: منظور، مطالبي است كه فاقد موارد ذكر شده است.
تعریف عملیاتی: اگر جانبداری از تغییرات سیاسی در عراق و سوریه (کشورهای اصلی درگیر داعش) داشته باشد کد 1، اگر مطلب جانبداری از دولت های کنونی عراق و سوریه و مشروع دانستن آنها داشته باشد کد و اگر هم عدم جانبداری باشد کد 3 داده می شود.

راه حل و چگونگی مقابله با داعش
تعریف نظری: منظور از این متغیر این است که وب سایت های مورد بررسی در این تحقیق چه راه حل هایی برای مقابله با داعش پیشنهاد می دهند. این راه حل ها بسیار متفاوتند که تعدادی از آنها عبارتند از: قطع منابع مالی تروریست ها، افزایش تدابیر امنیتی، عدم دخالت کشورها در امور داخلی کشورهای درگیر با گروه تروریستی داعش، همکاری کشورها با یکدیگر در مبارزه با ترور، اقدام نظامی. البته بعضی از رسانه ها در این خصوص موضع گیری واضحی ندارند و مشخص نیست که چه راه حلی را پیششنهاد می دهند.
تعریف عملیاتی: برای سنجش این متغیر به هرکدام از این راه حل ها کدهای زیر تعلق می گیرد:
قطع منابع مالی تروریست ها کد 1، افزایش تدابیر امنیتی کد2، عدم دخالت کشورها در امور داخلی کشورهای درگیر با گروه تروریستی داعش کد 3، همکاری کشورها با یکدیگر در مبارزه با داعش کد 4، اقدام نظامی، سهیم دانستن و اهمیت نقش ایران در مقابله با داعش کد 5، عدم شفافیت در مقابله با داعش کد 6.

بار القایی مطالب (چارچوب های معنایی)
تعریف نظری: رسانه‌ها برای چارچوب‌سازی رویداد‌ها و تولید معنایی برای مخاطبان، از رویه‌ها و شگرد‌هایی چون انتخاب واژگان، استعاره‌ها، کنایه‌ها، تمثیل‌ها و… استفاده می‌کنند تا داستان و روایتی معنادار از آن‌چه می‌خواهند بسازند، و نظم معنای خاصی برای مخاطبان خلق کنند.
تعریف عملیاتی: برای سنجش این متغیر تاکید بر اسلام گرا بودن داعش کد 1، افراطی بودن داعش فارغ کد 2، تاکید بر اسلام هراسی کد 3، غیر انسانی دانستن و توحش ماهیت داعش فارغ از دین و مذهب کد 4، تاکید بر موج تهاجم و تعصب مذهبی در منطقه کد 5 دریافت می کنند.
3ـ5 جامعه آماري
جامعه آماری این پژوهش همه خبرهای سایت بی.بی.سی فارسی وصدای آمریکا و پرس تی وی در مورد اخبار گروه داعش از21 مارچ 2014 تا 20 مارچ 2015 است. از بین اخبار یک سال مربوط به گروه داعش سایت ها مورد بررسی از هر ماه یک هفته آماری به طور تصادفی انتخاب شده است. که در مجموع دوازده هفته می‌شود.
3ـ6 حجم نمونه و روش نمونه گیری
روش نمونه‌گیری در این پژوهش، نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله ای است. بر این اساس شنبه‌های هر ماه را جدا کرده و از این بین یکی به طور تصادفی انتخاب شده، یکشنبه‌ها هم به همین روال انتخاب و تا آخرین روز هفته که جمعه‌ می‌باشد به همین صورت یک هفته از هر ماه انتخاب شده است.. از بین اخبار یک سال مربوط به گروه داعش در سایت مورد بررسی از هر ماه یک هفته آماری به طور تصادفی انتخاب شده است. که در مجموع 264 مطلب از سه وب سایت مورد بررسی انتخاب می شود.
3-7 واحد های محتوا
یکی از اقدامات مهم برای تحلیل محتوا، تفکیک مواد آماده شده به عناصر و اجزای مختلف است. در تحلیل محتوا، مجموعه مورد نظر به واحدهای بیش از پیش کوچک تقسیم می شود. اندازه و نوع واحدهای تحلیل، تابعی از اهداف پژوهش است. (نقیب السادات، 1384، 42 و 43)
واحد تحلیل (تحقیق)
در این پژوهش واحد تحلیل هر مطلب؛ یعنی هر مطلب ارائه شده در 3 وب سایت مورد بررسی در مورد گروه داعش است.
واحد ثبت
در این پژوهش خصوصیات و ویژگی های مطرح در هر مطلب بر حسب مقوله ها مورد نظر به عنوان واحد ثبت محسوب می شود.
واحد شمارش
در این پژوهش واحد شمارش، شامل دفعات تکرار مقوله ها و زیر مقوله هاست که بر حسب بود یا نبود هر یک از آن ها در مطالب محاسبه می شود.

.3ـ8 تکنیک تحقیق و روش گردآوری اطلاعات :
تکنیک این پژوهش تکنیک مقوله ای وارزیابی است.
ابزار گردآوري داده‌ها، با استفاده از تكنيکهای کدگذاری بر روی برگه های مخصوص کدگذاری مي‌باشد.
3ـ9 جمع آوری و آزمون داده ها:
مطالب مربوط به سایتهای مورد نظر بر اساس دستورالعمل های علمی، کدگذاری شده و پس از ثبت داده ها در برگه های مخصوص کدگذاری و اطلاعات وارد کامپیوتر خواهند شد و با استفاده از نرم افزار SPSS که ویژه آزمون های آماری در علوم اجتماعی است، مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهند گرفت و در نهایت به صورت جداول یک بعدی مورد بررسی قرار خواهند گرفت.
(Validity) 3-10 اعتبار یا روایی
اعتبار، مقوله ای با ابزار است و پژوهشگر درصدد است تا بداند ابزار مورد نظر واقعا آن چیزی را اندازه گیری می کند که وی قصد آن را دارد. (نقیب السادات، 1384، 47)
یکی از روش های اندازه گیری اعتبار، اعتبار صوری است که منظور شناسایی اعتبار شاخص های پژوهش است از طریق مراجعه به داوران» (ساروخانی، 1385، 138)
جهت تحقق این امر در این تحقیق از روش اعتبار صوری استفاده کردیم که طبق این روش اگر مقوله ای دقیق و مناسب تعریف شده و روال تحلیل به درستی طی شده باشد، ابزار مورد نظر آنچه را که بنا بوده اندازه بگیرد به نحوه درستی اندازه می گیرد؛ بر این اساس و همانند اغلب تحلیل های محتوا برای اعتبار، ما به اعتبار صوری اتکا کردیم؛ که در واقع به اين مطلب اشاره مي كند كه سؤال هاي آزمون تا چه حد در ظاهر شبيه به موضوعي هستند كه براي اندازه گيري آن تهيه شده اند؛ همچنین مقوله ها و شاخص های تحقیق به چند نفر از متخصصان علوم ارتباطات ارائه شد و ایشان تاکید کردند که مقوله های مورد نظر مقیاس مناسبی برای اندازه گیری است.
3-11 تکنیکهای آماری مورد استفاده در توصیف وتحلیل اطلاعات
در تحقیق حاضر متناسب با سطوح سنجش متغیرها، از روش های آماری مناسب

پایان نامه
Previous Entries مقاله رایگان با موضوع تحلیل محتوا، روش تحقیق، رادیو و تلویزیون، جامعه آماری Next Entries دانلود پایان نامه ارشد درباره قانون اساسی، مجلس شورای اسلامی، محدودیت ها، قوه مجریه