مقاله رایگان با موضوع اختلالات اضطرابی، دوران کودکی

دانلود پایان نامه ارشد

کرد (گارمزی و سیچتی111، 1993؛ به نقل از کاپلان، 1999).
هاوارد و جانسون112 (2000)، تاب‌آوری را به عنوان روند، ظرفیت یا نتایج انطباق موفقیت‌آمیز با شرایط تهدید کننده یا چالش‌زا، تعریف کرده‌اند. در بافت تحصیلی، تاب‌آوری عبارت است از توانایی دانش‌آموز برای برخورد مؤثر با موانع تحصیلی، استرس و فشار درسی (مارتین و مارش113، 2007). تحقیق در باب تاب‌آوری به روش‌های مختلفی صورت گرفته است. در حیطه‌ی روان‌شناسی رشد، پژوهش در باب تاب‌آوری متوجه کودکان است و به تاثیرات آتی حوادثی که از لحاظ روانی آسیب‌رسان هستند، پرداخته می‌شود. بسیاری از تحقیقات، با کودکانِ در حال رشد در شرایط نامطلوب انجام شده (برای مثال فقر یا بیماری روحی والدین) و تاب‌آوری عموما به حصول نتایج خوب به رغم وجود تهدیدات جدی رشد در کودکان (ماستن114، 2000)، در نظر گرفته شده است. در پژوهش درباره‌ی تاثیرات حوادث آسیب‌زا، تاب‌آوری، روند بازیابی روانی پس از حوادث آسیب‌زا، خوانده می‌شود (اسشاپ و همکاران، 2006).
در تحقیقات چندی مشخص شده است که تجارب آسیب‌زا در دوران کودکی، به کسب مهارت‌های مقابله‌ای مناسب، کارکرد مغز و سیستم‌های تنظیم کننده‌ی استرس آسیب رسانده و خطر ابتلا به اختلالات اضطرابی را در پی عوامل استرس‌زا در بزرگسالی افزایش

پایان نامه
Previous Entries مقاله رایگان با موضوع راهبردهای مقابله Next Entries مقاله رایگان با موضوع اهداف پیشرفت، آموزش معلمان، هداف پیشرفت