مقاله رایگان با موضوع اجرای برنامه، زیست محیطی، فعالیت های اقتصادی، طبیعت گردی

دانلود پایان نامه ارشد

فعالیت های هر انجمن به اشکال مختلف و مجموعه گزارشات معرفی می گردد.
6- غرفه فعالیت های زیست محیطی
شامل: تصاویر و گزارش فعالیت های اجرایی و آموزش کانون ها در زمینه حفظ و نگهداری محیط زیست و ایجاد فضای سبز می باشد.
7- غرفه مسابقات و سرگرمی ها
گروه های سنی با شرکت در این مسابقات در زمینه های مختلف به رقابت می پردازند. موضوع این مسابقات علاوه بر موضوعات فرهنگی، هنری، علمی و اجتماعی می تواند شناخت ایران از نظر ( جغرافیا، آب و هوا، فرهنگ و تمدن و تاریخ ایران ) و یا شناخت اقوام ایرانی و آداب و رسوم آنها و موضوعات مرتبط باشد. قالب های اجرایی مسابقات می تواند نقاشی، شعر، داستان، مقاله، یا هر قالب هنری زیبای دیگر باشد.
8- غرفه نجوم
بازدیدکنندگان در این غرفه با آسمان نمای کانون، اسلاید های آموزش مربوط به نجوم و همچنین فعالیت های رصدی و شب های نجومی کانون آشنا می شوند.
9- غرفه فعالیت های خبر گزاری و نشریات
در این غرفه بازدیدکنندگان با نشریات سازمان آشنا می شوند و همچنین خبرنگاران نیز در این غرفه حضور دارند. ضمناً نشریات توسط هیات داوران مورد ارزیابی قرار گرفته و دست اندرکاران در تدوین نشریه مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.
10- ایجاد سفره خانه سنتی
در این مکان دانش آموزان با تهیه شیرینی و غذاهای سنتی و محلی خود، بازدید کنندگان را با هنرهای مفید و ارزنده خود آشنا می نمایند. علاوه بر پخت سنتی در این غرفه برنامه شاهنامه‌خوانی، اجرای برنامه ضرب المثل ها، آشنایی با افسانه های ایرانی و مشاهیر ادب و هنر برگزار می‌گردد.
11- غرفه آثار دانش آموزان
اعضاء کانون ها در جهت تثبیت و استمرار فعالیت ها و برنامه های کانون ها ضمن ارائه آثار و تولیدات فرهنگی و هنری، علمی، ادبی و… خود در نمایشگاه خواهند توانست تا از این فرصت منتسب بهره جسته و در بالا بردن روحیه ابتکار و خلاقیت خود نقش زیادی را ایفا و جامعه را با توانمندی های خود آشنا سازند.
12- بازارچه محصولات فرهنگی و هنری
1-12 غرفه فروش آثار محصولات
در این بخش آثار و دست ساخته های دانش آموزانی که قصد فروش آثار خود را دارند برای فروش به بازدیدکنندگان عرضه می گردد که هدف از اجرای این برنامه تقویت روحیه کار،تلاش, تعاون و مسئولیت پذیری اعضا و آشنایی و ایجاد زمینه کسب مهارت در خصوص فعالیت ها و نیازهای مورد علاقه دانش آموزی جهت غنی سازی اوقات فراغت و فراهم نمودن زمینه های اشتغالی می باشد.
2-12 غرفه نمایشگاه کتاب, نوارCD و…
13- غرفه فعالیت های (ویژه) خاص
این غرفه در مورد موضوعات جذاب و تازه از ” جمله پیام فرهنگی سال” و سایر موضوعات مورد نیاز « روز» باشد.
14- اجرای برنامه جنگ
اجرای برنامه پر نشاط و شاد هنری در راستای استمرار برنامه های کانون ها می تواند شامل موارد ذیل توسط اعضاءعلاقمند و توانمند به اجرا در آید .
1- 14 اجرای تئاتر و نمایش های کوتاه با گویش های محلی
2-14- اجرای سرود و آهنگ های بومی و محلی و انقلابی، اجرای هم نوازی، تک نوازی، سازهای بومی و سنتی ایرانی
3-14- سایر برنامه های شاد و متنوع همراه با ارائه پیام های اجتماعی، اخلاقی و …
15- برگزاری محافل شعر و قصه
اجرای این برنامه با هدف آشنا شدن دانش آموزان استان های مختلف و گویش ها و ادبیات عامیانه و بحث و بررسی در مورد آنها انجام می پذیرد.
تبلیغات و اطلاع رسانی:
اطلاع رسانی و آشنا سازی بازدیدکنندگان با برنامه های جاری کانون از طریق بروشور و نشریات مختلف، ضبط صوتی و تصویری برنامه ها و دعوت از مسئولین برای بازدید از فعالیت های این بخش است.
فعالیت های جمعی اعضای کانون:
یکی از بخش های عمده فعالیت های کانون های فرهنگی تربیتی، ارائه ی مجموعه برنامه های آموزشی تفریحی است که با حضور جمعی و خاص اعضای ( کارگاه ها و انجمن های) کانون انجام می شود.
فعالیت های جمعی اعضا فعالیت هایی است که دانش آموزان عضو « کارگاه های مهارت آموزی و انجمن های کانون » به طور مشترک می توانند در آن ها شرکت کنند. مانند اعزام برای دیدار و گفت وگو با شخصیت ها و چهره های بر جسته علمی، ادبی، هنری، سیاسی، ورزشی و بازدید از اماکن و مراکز علمی فرهنگی، صنعتی، طبیعت گردی، کوهپیمایی، مسافرت های زیارتی و سیاحتی، انجام فعالیت های زیست محیطی، شرکت در خدمات اجتماعی و همچنین شرکت در مانورهای امدادی و ….
شامل:
– طبیعت گردی
– کوهپیمایی
– اردوهای تفریحی و کار و سازندگی
– گردشگری در شهر، استان، کشور
– فعالیت های زیست محیطی
– بازدید ( از مراکز علمی، صنعتی، پژوهشی، تولیدی، هنری، تاریخی، فرهنگی، موزه ها، نمایشگاه ها، مناطق جنگی، منابع و مراکز اقتصادی، مراکز مشاغل مانند کشاورزی و… )
– دیدار با چهره های موفق و برجسته مخترعان، مشاهیر فرهنگی، ورزشی، مسئولان سیاسی، جهادگران، ایثارگران و …
– حضور در اجتماعات مردمی( و حرکت های سیاسی ملی و ضد استکباری )
– خدمات اجتماعی، احسان به نیازمندان و هم سفره شدن با محرومان ، اجرای برنامه ها و طرح‌های بهداشتی، فرهنگی و…
– استفاده از امکانات ورزشی کانون در ساعات آزاد برنامه های ورزشی.
– انجام مانورهای امدادی ( آتش سوزی، زلزله، حمل مصدومان و… )
– فعالیت های اقتصادی ( عضویت در صندوق تعاون مالی کانون و فروشگاه تعاونی مصرف کانون)
– شرکت در همایش های فرهنگی هنری اعضای کانون ها ( استانی-کشوری )
بخش دوم:
2-2 . نیازهای انسان از دیدگاه دانشمندان:
انسان، نیازهای متفاوتی دارد که شناخت و پاسخگویی درست به آنها، زمینه رشد و کمال وی را فراهم می سازد. در مقابل پاسخگویی نامناسب به آنها آدمی را با مشکلات روحی و جسمی روبرو خواهد کرد ( چراغی، 1384 )
شناخت نیازها، تمایلات، علاقه و گرایش ها و نگرش های دانش آموزان به انواع فعالیت های فوق برنامه و فراغت و برنامه ریزی و تدارک امکانات لازم یک ضرورت برای امور تربیتی در آموزش و پرورش می باشد. ( خانلو مقدم، 1387 )
پرورشکاران باید بدانند که کودکان و نوجوانان دارای چه نیازهای بنیادی هستند تا بتوانند با آنها ارتباط مؤثر برقرار نمایند. نیازهای بنیادی این دسته از افراد عبارتند از: نیاز به محبت، امنیت، آزادی، پذیرفتگی، و تأثیر رفتار و کردارشان از سوی دیگران ( پارسا، 1367 : 18).
در انسان، چیزی به اسم نیاز وجود دارد که سرچشمه تمام فعالیت های بشری است. و این انگیزش‌ها هستند که انسان را به سوی کمال و آرامش هدایت می کنند و به رفتار انسان، جهت می‌دهند و باعث تعادل روانی در فرد می گردند.
در واقع، تاریخ دقیق موضوع «نیاز» به خلقت موجودات ( به ویژه خلقت انسان ) بر می‌گردد. خداوند، زمانی که موجودات را آفرید، در او نیازهای اساسی (همچون گرسنگی، تشنگی و همجنس خواهی) را نیز قرار داد. نیازهای بعدی مانند نیاز به محبت و درک شدن نیز از جمله نیازهای درجه دوم اند که باری تعالی در وجود انسان قرار داده است. البته ناگفته نماند که کیفیت بروز این غرایز و سایر نیازهای درجه دوم با محیط زندگی، مرتبط است و محیط می تواند به این نیازها وسعت یا محدودیت بخشد و یا آنها را تعدیل کند.
بهتر آن است که نخست، نظر اسلام را مورد بحث قرار دهیم؛ زیرا دانشمندان اسلامی به طور کافی درباره نیازهای انسان بحث به میان آورده اند و زمینه را برای روان شناسان بعدی فراهم نموده اند. از آن جا که اسلام، منابع غنی ای چون قرآن مجید و عمل معصومان (ع) و کتب اخلاقی علمای اسلام را داراست، تنها به تئوری و فرضیه، قناعت نمی کند؛ بلکه الگوهای تضمین شده از انسان‌های ساخته شده به دست خداوند (که همانا انبیاء هستند) و انسان های ساخته شده به دست پیامبر و ائمه معصومان را در اختیار انسان قرار می دهد، تا بتواند حرکت تکاملی خود را بر اساس فطرت و هدایت الهی با الگوهای دیگر، مقایسه نموده، در میدان قرب الی الله، با عرشیان، هم پرواز شود. اسلام، نیاز انسان را بسی بالاتر و گسترده تر از روان شناسان غربی می داند.
اسلام، نیاز را با عنوان غریزه مطرح کرده است. در تعریف دانشمندان مسلمان از غریزه، از یک حالت فطری و روانی، بحث به میان آورده شده و ویژگی های غریزه را که به صورت نیاز و خواسته در ضمیر انسان درک می شود، ثبات و پایداری و… می دانند.
غریزه، مانند موتوری است که انسان را به سوی هدف های زندگی پیش می بَرَد، مانند خودخواهی (حُبّ ذات) که انسان را به جلب منفعت و دفع مضرّت، وادار می کند و یا گرسنگی و تشنگی و نیاز جنسی که انسان را به تهیه غذا و آب و جنس مخالف، سوق می دهد. اگر ما بخواهیم درباره نیاز، مطلبی را به میان آوریم، فطرت را نباید نادیده بگیریم ؛ زیرا دلیلی محکم و متقن بر وجود غرائز، همان مسئله فطری بودن آنهاست. در قرآن، آیه های فطرت (مانند آیه سی ام، سوره روم) گواهی بر ثبات و پایداری نیازها، غرایز و یکسانی چارچوب نیاز در تمامی انسان هاست.
در یک تقسیم بندی که در کتب روان شناسان اسلامی بر روی مسئله نیاز انجام شده، غرایز را به چهارده دسته تقسیم می کنند که عبارت اند از: 1) خودخواهی (حب ذات)، که ریشه حرکت های سیاسی و اقتصادی انسان است؛ 2) زیباپسندی، که ریشه فعالیت های هنری است؛ 3) کنجکاوی، که ریشه فعالیت های فکری و فلسفی است؛ 4) مهرطلبی، که ریشه زندگی خانوادگی و روابط زناشویی و مادر و فرزند است؛ 5) سپاسگزاری، که ریشه روانی اخلاق اسلامی است؛ 6) کمال جویی، که ریشه حرکت تکاملی انسان است؛ 7) بیم، که ریشه در ترس ها و نگرانی ها و وحشت و اضطراب هاست؛ 8) امید، که ریشه آرزوها و تلاش و مقاومت هاست؛ 9) غریزه جنسی، که منشأ تولید نسل است؛ 10) گرسنگی، که ریشه فعالیت های اقتصادی است؛ 11) تشنگی، که ریشه تلاش برای یافتن نوشیدنی هاست؛ 12) اُنس، که ریشه در فعالیت های اجتماعی دارد؛ 13) برتری جویی، که ریشه سلطه و استکبار و جنگ های تهاجمی است؛ 14) صیانت نفس، که ریشه جنگ های تدافعی دارد.
درباره چگونگی عملکرد این نیازها تحلیل ها و تفاسیر مختلفی در کتب اسلامی به چشم می‌خورد؛ اما آنچه که بسیاری از اندیشمندان اسلامی در بین همه نیازها روی آن تکیه می کنند و درباره کنترل و هدایت آن در مسیر درست، برنامه دارند، «غریزه های فطری» است که حدیث نبوی معروفی که می فرماید: «هر طفلی با فطرت به دنیا می آید»، دلیل بر وجود نیازهای اساسی و بنیادین و همراه بودن آنها از تولد تا مرگ است.
با توجّه به مطالب گذشته، نیازهای اساسی(1) از نظر اسلام عبارت اند از: تشنگی، گرسنگی، و جنسی. این گونه نیازها طبیعی اند و احتیاج به تعلیم ندارند. در میان این نیازها آنچه که اسلام به آن اهمّیت ویژه ای قائل است، نیاز «جنسی» است که در کتب اسلامی نظریات گوناگونی درباره نحوه کنترل و ارضای این غریزه داده شده و راه حل های متعددی را پیشنهاد نموده است.
صرف نظر از فرآیند فیزیولوژیکی که در کتب طبیبان و نفس شناسان اسلامی به شکل های مفصّل از آن بحث شده است، ظرایف روانی، مرتبط با غریزه جنسی است و این که آثار روانی این غریزه چیست، تا حدی که بسیاری از اندیشمندان مرتبط با مسئله، فشار و تنش این غریزه را از گرسنگی بیشتر دانسته اند و قائل به این هستند که اگر از راه مشروع، اشباع نشود، بازتاب نامطلوب در پی خواهد داشت.
اسلام از سویی با فرهنگ ریاضت طلبی برای کنترل یک نیاز ( به ویژه نیاز جنسی ) و از سویی دیگر با نقد موضع گیری جوامع غربی، از افراط و تفریط پرهیز کرده و موضع اعتدال را اتخاذ نموده است. ناگفته نماند نیازهایی چون خود دوستی، تکریم و احترام به خود و تقدیس خود، ارتباط خاصی با غریزه جنسی دارند که لازم است در جای دیگر، درباره نحوه ارتباط نیازهای اساسی، تحقیق و بررسی شود.
روان شناسان معاصر ـ که اغلب غربی اند ـ درباره نیاز، مطالب متعددی را مورد توجّه قرار داده‌اند. از جمله آنها مک دوگال (2) است که در ابتدا با عنوان کردن غریزه های اکتساب، سازندگی، کنجکاوی، گریز، جمع گرایی، ستیزه جویی، تولید مثل، نفرت، خواری طلبی، ابراز وجود و بعد به گسترش این غریزه ها به هجده قسم، در روان شناسی تأثیر مهمی گذاشتند که بعضی از آنها به نیازهای خاص جسمانی

پایان نامه
Previous Entries مقاله رایگان با موضوع تاریخ اسلام، اهل بیت (ع)، توانایی ها، نماز جماعت Next Entries مقاله رایگان با موضوع سلسله مراتب، روان شناسی، عزت نفس، احساس امنیت