مقاله درمورد دانلود حمل و نقل، سیاست خارجی، ایالات متحده، ایالات متحده آمریکا

دانلود پایان نامه ارشد

سازمان همكاري منطقه اي به نام گوآم تركيبي از حروف اول چهار كشور گرجستان، اوكراين، جمهوري آذربايجان و مولداوي بر اساس ترتيب حروف الفباي روسي است. در سال 1999 جمهوري ازبكستان نيز به عضويت اين سازمان در آمد و با اين اقدام، گوآم حوزه جغرافيايي خود را به شرق در ياي خزر يعني آسياي مركزي هم گسترش داد. اما عضويت اين كشور چندان پايدار نبود و اين كشور به ظاهر به علت آشكار شدن هرچه بيشتر ماهيت اين سازمان از يك سو و دخالت مستقيم آمريكا به عنوان حامي گوآم در بروز انقلابهاي رنگي از سوي ديگر، كه تاشكند را هم در سال 2005 تا آستانه انقلاب رنگي پيش برد، از آن خارج شد و به صورت رسمي در همين سال جدايي خود را از گوآم اعلام كرد . (Guluzade, 2006: 64) دبيرخانه دائمي اين سازمان بنابر توافق اعضا در كي يف، مركز اوكراين واقع شده است. (گزارش عملكرد سازمان منطقه اي گوآم، 1386: 16)
مجمع سیاسی- مشورتی گوام که به درخواست روسای جمهور گرجستان، اوکراین، آذربایجان و مولداوی تشکیل شد، در گردهمایی یالتا سال ۲۰۰۱ به سازمان بین‌المللی تبدیل گردید. علاوه بر اینکه رهبران این دولت ها اظهار می‌دارند گوام علیه روسیه نیست و ایجاد آن تمایل عینی مردم آنها به همگرایی منعکس می‌کند، این مطلب را مخفی نمی‌کنند که هدف اصلی از احیای گوام، اجرای سیاست هماهنگ جدایی از قفقاز از روسیه و نیز تشکیل راه‌های حمل و نقل اطراف روسیه است.در حقیقت صحبت بر سر ایجاد محوری برای دور ساختن روسیه از اروپا و ماوراء قفقاز می‌باشد. (ایراس، 2005)
از جمله دلایل شکل گیری گوآم، دلسردی مشترک آنها از از کارایی جامعه کشورهای مستقل مشترک المنافع و احساس خطر از تلاش کرملین برای کنترل این اتحادیه بوده است. [ روسیه خود را میراث دار شوروی سابق می داند و پوتین خود را رهبر یک قدرت جهانی می داند ، این ژست و نگاه روسیه تداعی گر دیدگاه های امپریالیستی برای جمهوری های استقلال است.] دخالت های روسیه در ایجاد بحران های منطقه ای و قومی در مولداوی، گرجستان وآذربایجان (حیدری،1380: 97) گواه بر این ادعاست .
روسیه به طور پیوسته در حال از دست دادن نفوذ خود در جمهوری های شوروی سابق است، به دلیل آن که اغلب با آنها به عنوان «کشورهایی که به طور کامل مستقل نیستند»، رفتار می کند. کرملین انتظار وفاداری خاص از همسایگان روسیه دارد و از این واقعیت ساده که تمام رهبران سیاسی پس از فروپاشی شوروی با برنامه های ملی کشورهای خود برانگیزاننده می شوند، غفلت می کند. مشکلات شناخته شده با زبان روسی در کشورهای شوروی سابق از نتایج چنین سیاستی هستند، که شکاف درک متقابل را بزرگتر می کند و موانعی را برای همکاری کامل ایجاد می کنند. ( 3: (Deriglazova and Makarychev, 2012
بعد از افتتاح سازمان منطقه اي گوآم، خود كشورهاي عضو اين سازمان قابليت هاي خود را در اين زمينه با اضافه كردن ديپلماسي چند جانبه بر پايه سياست خارجي با هدف اجراي هر چه مؤثرتر تقويم كاري سياستهاي خارجي خود تشديد كردند؛ كه نمايش اتحاد بين كشورهاي عضو و توانايي آنها براي طراحي يك جايگاه از پيوند عملي و تداوم موقعيت آنها را كه براي ارتقا و اعتبار گوآم نقش راهبردي داشت را حفظ و تقويت كرد و تصميم گرفتند با همديگر با چالش هاي قرن 21 به صورت سيستماتيك مقابله كنند. زيرا چالش هاي جهاني كه مي تواند جنايت هاي سازمان يافته يا امنيت انرژي باشد، مرزهاي ملي را نمي شناسد. از زمان تأسيس سازماني براي مردم سالاري و توسعه اقتصادي (گوآم) كشورهاي عضو سياست منطقه اي خود را با محتواي جديد اصلاح كرده اند. افزون برآن، اجراي برنامه هاي كاري و نظام هاي ملي خود اين كشورها، اين نياز را احساس مي كنند تا يك نظام باثبات و امنيت جديد در گستره اروپايي ايجاد كنند. اين يك موضوع اصلي در گفت و گوهاي اروپايي است و اين كشورها احساس مي كنند كه بايد در اين گفت و گوها حضور داشته باشند. بعضي از اين بخش ها كه به صورت مستقيم به مسايل راهبردي آينده اروپا، توافقنامه هاي صلح، انرژي، حمل و نقل و مهاجرت ارتباط دارد، به صورت مستقيم با سليقه ها و حلقه مسئوليت كشورهاي عضو گوآم نيز ارتباط دارند. ثبات و مسئوليت، پيشبيني و تداوم و رقابت و پيوستگي، اصولي هستند كه پايه سياست گروهي گوآم را شكل مي دهند.(Blank, 2006: 373)
روند شکل گیری و عملکرد اتحادیه گوام به عنوان یک نهاد منطقه ای برآمده از درون اتحادیه ی کشورهای مشترک المنافع، نخستین و تنها سازمانی است که به عنوان یک مجموعه واگرا از روسیه و همگرا به غرب پا به عرصه ی وجود گذاشته است و موفقیت آن دومینویی برای سقوط سازمان های واگرا از غرب تلقی می شود .
اهداف اقتصادی گوام
– ایجاد کریدور برای صدور نفت خزر به کشورهای غربی از طریق اراضی کشورهای موسس،
– جذب ترافیک حمل و نقل از روسیه به سمت کریدور حمل و نقل آسیا،
– راه اندازی خط لوله نفت ، ادسا – برودی – گداسنک (دریای سیاه – اوکراین – لهستان )،
– ارتقا و توسعه اقتصادی و اجتماعی،
– پیشرفت زیرساخت های مربوطه واقع در اراضی کشورهای عضو گوام و خطوط ارتباطی حمل ونقل با توجه به منافع این کشورها و بهره برداری منطقی از آنها. (سلیمانی، 1382: 197(
اهداف سیاسی و امنیتی گوام
– مقابله و رفع بحرانهای داخلی و منطقه ای از قبیل دنیستر در ملداوی، بحران های اوستیا و آبخازیا در گرجستان، مناقشه قره باغ میان ارمنستان و آذربایجان با بهره گیری از توان حمایتی اروپا و آمریکا و جلوگیری از نفوذ بیش از حد مسکو و تعدیل رفتارهای منطقه ای روسیه.
– مبارزه با قاچاق مواد مخدر، تروریسم و جرایم سامان یافته.
– تلاش به منظور تقویت یکدیگر و افزایش مقاومت در برابر روسیه و پی گیری استراتژی موازنه مثبت در سیاست خارجی جهت اخذ امتیاز روسیه و غرب و مهار روسیه. (سلیمانی، 1382: 197)
– توسعه سیاسی – اجتماعی و دموکراسی سازی در کشورهای عضو گوام.
با وجود تفاوت هاي آشكار در سيستم هاي سياسي، به خصوص در تعادل بين شاخه هاي قانوني و اجرايي قدرت، همه كشورهاي عضو گوآم داراي نظام جمهوري هستند. بعد از استقلال دوباره هر 4 كشور ساختار كشور مردم سالار را به عنوان هدف نهايي سياست رسمي خود اعلام كردند. بهترين موفقيت در سطح اجتماع متمدن در اوكراين با امتياز 2/75 است و بدترين ميزان براي مردم سالاري و انتخابات در جمهوري آذربايجان با امتياز 6.50 است. انتخابات رياست جمهوري كه در سال 2008 برگزار شد، به جمهوري آذربايجان يك فرصت واقعي داد تا به شكل قابل توجهي وضعيت خود را بهبود بخشد. در اين انتخابات با وجود نبود گزينه هاي واقعي، مقام ها مي توانند بدون هيچ مشكلي با تخلف جدي از قانون انتخابات يا فرايند انتخاب شدن، برنده آن شوند. زيرا هيچ جناح مخالف پر طرفدار يا خوب سازمان يافته يا قدرتمند از نظر مالي در كشور وجود نداشت (پيشگاهي فرد، 1391: 29).
به نظر می رسد در مقایسه با سایر کشورهای عضو اتحادیه گوام آذربایجان تنها کشوری است که توانسته سیاست خارجی خویش را به گونه ای تنظیم کند که منافع روسیه و غرب به ویژه آمریکا را بصورت نسبتاً متعادل تنظیم نماید. دلیل چنین وضعیتی بی شک برخورداری آذربایجان از اهرم هایی است که دیگر اعضای گوآم از آن برخوردار نیستند و باکو از وابستگی کمتری به روسیه در مقایسه با همکارانش در گوآم برخوردار است .به قدرت رسیدن الهام علی اف فرزند حیدر علی اف نمونه بارزی از توازن موجود در سیاست خارجی باکو در قبال مسکو – واشنگتن و رضایت این بازیگران منطقه ای و فرامنطقه ای در این خصوص بوده است . حادثه ای که در گرجستان ، بگونه ای دیگر بوقوع پیوست و ناهماهنگی مسکو و- واشنگتن سبب برکناری شواردنادزه و به قدرت رسیدن میخاییل ساهاکاشویلی شد . وی پس از انتخاب به سمت رییس جمهوری گرجستان دیوید کیتی یک تبعه آمریکایی را به عنوان مشاور خود برگزید . (سلیمانی، 1382: 201)
چالش های موجود در اتحادیه ی گوام را می توان در سه دسته ی بین المللی، منطقه ای و داخلی بررسی کرد :
سطح بین المللی
– دخالت روسیه
– نگرش هاي منفي روسيه نسبت به شكل گيري سازمان،
– روی کارآمدن پوتین
– حوادث 11 سپتامبر
روسیه در سال 1997 طبق موافقت نامه «سند بنیادین پاریس» به عنوان بیست و یکمین شریک ناتو وارد «طرح مشارکت برای صلح» گردید؛ اما این همکاری به دلیل آغاز حملات ناتو به کوزوو، چندان دوام نیافت و مسکو عملکرد ناتو در بالکان را به دلیل بی توجهی به جهت گیری های روسیه و عدم مشورت با سران کرملین، به شدت محکوم کرد و سرانجام در سال 1999 روابط خود را با این سازمان، قطع کرد .از دستاوردهای بین المللی ورود پوتین به کاخ کرملین؛ تجدید روابط روسیه با ناتو بود.روسیه در سال 2002 میلادی، به احیای روابط خود با ناتو پرداخت. 11 می 2002، سران نوزده کشور عضو اتحادیه آتلانتیک شمالی، و سرانجام، به بیش از نیم قرن رویارویی با شوروی و جانشین آن، پایان دادند .سران کشورهای عضو ناتو، این اقدام را برای اتحاد ملل اروپای بزرگ دستاوردی تاریخی خواندند. بوش در افتتاحیه جلسه شورای روسیه _ ناتو گفت: «اکنون دو دشمن سابق برای غلبه بر پنجاه سال جدایی و یک دهه تردید، به عنوان یک شریک به هم می پیوندند»)مطهرنیا، 1383: 13- 12.(
سطح منطقه ای
1. بر هم خوردن موافقت نامه های کشورهای عضو
2. تفاوت هاي اقتصادي و داشتن ميزان منابع متفاوت نفت و گاز در كشورهاي عضو سازمان. (پيشگاهي فرد، 1391: 37).
3. برخی ديدگاه هاي متفاوت كشورهاي عضو سازمان نسبت به گرايش و حضور قدرت هاي فرامنطقه اي مانند آمريكا و اروپاي غربي.
سطح داخلی
1. مسایل داخلی کشورهای عضو : پیروزی ورنین رهبر حزب کمونیست ملداوی.
2. تفاوت هاي فرهنگي– اجتماعي كشورهاي عضو سازمان.
در ابعاد جهانی اوراسیاگرایی نیز، روسیه بیشترین تعارضات و کشمکش ها را با ایالات متحده آمریکا دارد. روسیه با اتخاذ سیاست اوراسیاگرایی در کنار رفتار عملگرایانه، سیاست های مختلفی را در قبال دست اندازی های آمریکا در منطقه پیش گرفته است. گاهاً از سر دوستی با آمریکا بر آمده است و در برخی مسائل بین المللی در کنار آمریکا بوده است اما آن دم که ذره ای از حیات سیاسی اش به خطر افتاده است، چماق به دست گرفته است. این مسئله بدیهی است که روسیه از وضع موجود مبنی بر نظام تک قطبی رضایتی ندارد بنابراین با تکیه بر فرهنگ و تمدن هر کشوری در صدد تغییر نظام بین الملل، از تک قطبی آمریکا به چند قطبی برآمده است.
تأثیر اوراسیاگرایی بر روابط روسیه و آمریکا
پرده آهنین دوستان و دشمنانی را در دو طرف یک معادله برای روسیه تعریف کرده است. در بین دو طرف معادله هیچ منطقه خاکستریی تعریف نشده است، یعنی کسی را در حوزه بینابین قرار نداده است. بعد از آشفتگی های دهه 1990 تقسیم بندی را تعریف « غرب در برابر شرق » هنوز ذهن مردم روسیه را به خود مشغول می کند. روسیه اینک خود را تنها می بیند. شاید پوتین در اجلاس امنیتی مونیخ می دانسته است که هر چه صدای خود را در خارج بلند کند در داخل محبوبیت بیشتری کسب خواهد کرد. روس ها دموکراسی را نشانه ضعف و محملی برای رسوخ غرب در قلمروی نفوذ خود میداند. در این زمینه حمایت مردمی و جهت گیری سیاست خارجی بر هم انطباق دارد.
امروز نیمی از مردم روسیه معتقدند که اگر بینوایی روسیه را در افغانستان کنار بگذاریم و نادیده بگیریم، در دوران اتحاد شوروی اوضاع بین المللی با ثبات، قابل اتکا و به سود روسیه بوده است. فقط 5درصد مردم روسیه معتقد ند که جایگاه روسیه در دوران یلتسین در صحنه بین المللی خوب بوده است. روسیه برای اینکه جهت یابی خود را بیابد، به دشمنی خارجی نیاز دارد. وقتی پوتین به دشمن اشاره می کند، مردم روسیه می فهمند حتی اگر نام این دشمن ذکر نشود منظور از آن دشمن ایالات متحده آمریکاست که نخستین بمب اتمی را با خشم بر هیروشیما فروافکند، ویتنام را با انواع سموم نابود کرد و از همه مهمتر کمر به نابودی شکوه وجلال سرزمین مادری – روسیه – بسته است. مردم روسیه اروپا را، برخلاف ایالات متحده، دوست دارند. در نظر مردم روسیه

پایان نامه
Previous Entries مقاله درمورد دانلود قفقاز جنوبی، ایالات متحده، نفت و گاز، جهانی سازی Next Entries دانلود پایان نامه درمورد وکالت در طلاق، وکالت مطلق، نکاح و طلاق، حقوق فرانسه