مقاله درمورد حجاب و عفاف، امر به معروف، وزارت امور خارجه

دانلود پایان نامه ارشد

ايجاد هماهنگي بين دستگاه‌هاي اجرايي و ساير اشخاص حقيقي و حقوقي فعال در امر ترويج و گسترش فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه كميته ترويج و گسترش فرهنگ عفاف با تركيب ذيل در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تشكيل خواهد شد و گزارش عملكرد آن هر شش ماه يكبار به شوراي عالي انقلاب فرهنگي ارائه خواهد گرديد
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي (رئيس كميته)، رئيس سازمان تبليغات اسلامي (نائب رئيس كميته)، دبير شوراي فرهنگ عمومي (دبير كميته)، نماينده سازمان ملي جوانان، نماينده وزارت اطلاعات، نماينده نيروي انتظامي، نماينده وزارت كشور، نماينده كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي، نماينده وزارت آموزش وپرورش، نماينده وزارت علوم، تحقيقات و فن‌آوري، نماينده وزارت بهداشت، درمان و‌آموزش پزشكي، نماينده سازمان صدا و سيما، نماينده وزارت بازرگاني، نماينده ستاد امر به معروف و نهي از منكر، نماينده شوراي فرهنگي اجتماعي زنان، نماينده سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، نماينده وزارت مسكن وشهرسازي، نماينده وزارت اقتصاد و دارايي، نماينده وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، نماينده گمرگ جمهوري اسلامي ايران، نماينده سازمان تربيت بدني، نماينده مركز امور مشاركت زنان
47ـ كميتة ترويج و گسترش فرهنگ عفاف موظف است حداكثر ظرف مدت دو ماه راهكار‌ها، آيين‌نامه‌ها و دستورالعمل‌هاي اجرايي و نقش دستگاه‌هاي ذيربط در اين خصوص را تهيه و تصويب نموده و به اطلاع شوراي عالي انقلاب فرهنگي برساند.”

2-4-3-4- سياست‌ها و راهکارها
1- در اولويت قرار دادن موضوع حجاب و عفاف در برنامه‌هاي دستگاه‌هاي اجرايي کشور براي مقابله با روند فزاينده بدحجابي.
2- ابلاغ روش‌هاي اجرايي و تعيين ضوابط و هنجارهاي روشن در مورد نوع لباس و پوشش افراد در بخش‌هاي رسمي و اداري کشور.
3- نظارت بر رعايت حريم حجاب و عفاف در سازمان‌هاي دولتي و عمومي و نظارت و تأکيد بر ضرورت رعايت سادگي و پوشش و فرم‌هاي اسلامي و حضور ساده و بي‌آرايش در محيط کار به دليل تأثير منفي بر مراجعين.
4- تعريف استانداردهاي فرهنگي مناسب جهت ترويج فرهنگ عفاف منطبق با فرهنگ ديني و ملي و فراهم کردن زمينه‌هاي لازم براي ترويج الگوهاي مناسب پوشش اسلامي توسط نهادهاي الگوده.
5- ايجاد مراکز و مؤسسات متعدد با هدف الگوسازي، ارائه مدل‌هاي مناسب و متنوع و ايجاد رقابت سالم در اين زمينه بين افراد.
6- وضع قوانين و مقررات لازم براي اصلاح وضعيت پوشش در جامعه.
7- گسترش و تقويت مراجع قانوني براي ترويج پوشش اسلامي در جامعه.
8- اصالت‌بخشي به فرهنگ عفاف از طريق محصولات متنوع فرهنگي، هنري مناسب.
9- رعايت حجاب و حفظ شئونات اسلامي از سوي مديران، مسؤولين حکومتي و خانواده‌هاي آنان و تدوين شاخص‌هايي در اين زمينه براي گزينش مديران.
10- رفع اشکالات قانوني در نحوه توليد، توزيع و عرضه پوشاک داخلي و خارجي.
11- پيگيري نحوه اجراي طرح گسترش فرهنگ عفاف به صورت مستمر در جلسات شوراي فرهنگ عمومي استان‌ها و ارائه گزارش‌هاي منظم به وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي(رئيس کميته)
12- ارزيابي دقيق از اجراي طرح‌ها توسط دستگاه‌هاي فرهنگي، انتظامي و قضايي براي مقابله با مظاهر بدحجابي و يافتن راهکارهاي مناسب توسط کميته توسعه و ترويج فرهنگ عفاف.
13- نظارت و ارزيابي عملکرد رسانه‌ها- خصوصاً صدا و سيما- در ارتباط با الگوهاي تبليغي آنها و تأثير آن در جامعه.
14- احياء سنت حسنه امر به معروف و نهي از منکر در مورد حجاب و عفاف.
15- فراهم کردن زمينه‌هاي لازم جهت تهيه کتب، نشريات و توليدات علمي- فرهنگي به منظور ترويج فرهنگ عفاف و پاسخگويي به شبهات موجود در مورد آن.
16- انجام سياست‌هاي تشويقي درباره مديران و کارگزاراني که در محيط کار خود اصول عفاف و پوشش اسلامي را رعايت مي‌کنند.

3-4-3-4- وظايف
به موجب طرح راهکارهاي اجرايي گسترش فرهنگ عفاف و حجاب، 26 دستگاه که مسائل عفاف و حجاب به نوعي در قلمرو وظايف‌شان بود به عنوان اعضاي کميته اجرايي در نظر گرفته شدند و اين کميته موظف به اجراي آيين‌نامه و کليه دستورالعمل‌هاي اجرايي آن جهت تحقق راهبردهاي مذکور در دستگاه‌هاي مختلف گرديد. دستگاه‌هايي که در اين مصوبه از آنها ياد شده عبارتند از:
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، وزارت بازرگاني، سازمان صدا و سيما، نيروي انتظامي، سازمان ملي جوانان، سازمان تبليغات اسلامي، وزارت آموزش و پرورش، وزارت امور اقتصادي و دارايي، وزارت علوم، تحقيقات و فناوري (دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالي)، مرکز امور زنان و خانواده، وزارت ارتباطات و فناوري، سازمان تربيت بدني، شهرداري‌ها، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي، ستاد احياي امر به معروف و نهي از منکر، سازمان بهزيستي، وزارت امور خارجه، وزارت کار و امور اجتماعي، مجلس شوراي اسلامي، وزارت کشور، سازمان مديريت و برنامه‌ريزي، قوه قضائيه، وزارت مسکن و شهرسازي، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، نيروي مقاومت بسيج و وزارت راه و ترابري.
مهمترين سازمان مسؤول در زمينه گسترش و ترويج فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه سازمان صدا و سيما است. علت اين مدعا را مي‌توان در چند دليل مهم جست اول اينکه صدا و سيما به لحاظ گستره مخاطب با بيشترين مخاطب سروکار دارد. اين مخاطبين از گروه‌هاي مختلف سني، صنفي و شغلي و از مذکر و مؤنث را شامل مي‌شوند. علاوه بر آن تعداد و گستره وسيع وظايف صدا و سيما خود نشانگر حساسيت و تأثير اين نهاد در مسئله حجاب و پوشش افراد جامعه است.
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز از نظر گستره حيطه وظايف و مسئوليت‌ها پس از صدا و سيما قرار مي‌گيرد. بر اين اساس و با توجه به اينکه بررسي و مطالعه همه دستگاه‌هاي اجرايي ذکر شده در توان اين رساله نيست، تنها وظايف صدا و سيما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي را برشمرده و اقدامات آن را در سال‌هاي 1385 و 1386 بررسي مي‌کنيم.

1-3-4-3-4- صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران
1- اهتمام ويژه درخصوص معرفي و ترويج فرهنگ عفاف به منظور نهادينه‌سازي و جذاب نمودن آن.
2- تبيين نقش حجاب و عفاف در افزايش سلامت جامعه و بهره‌وري آن از طريق توليد ‌برنامه‌هاي مختلف.
3- فرهنگ‌سازي در زمينه اصلاح پوشش نامناسب و ارائه راه‌حل‌هاي مؤثر و فوري از طريق توليد برنامه‌هاي كارشناسي، گفتمان، توليد فيلم، تيزرهاي تلويزيوني و‌… .
4- تبيين و آموزش احكام شرعي حجاب و عفاف و رعايت حريم عفاف در خانه و اجتماع و آموزش معيارهاي رفتار صحيح زن و مرد جهت برقراري روابط متعادل اجتماعي.
5- به تصوير كشيدن ابعاد شخصيت‌هاي الهي اسلام چون حضرت زهرا (س)، حضرت زينب(س) و زنان نمونه از صدر اسلام تا دوران معاصر در مناسبت‌هاي مذهبي و ملي و تأثير آن در فرهنگ‌سازي و گسترش ارزش‌هاي اسلامي به صورت جذاب.
6- ترويج الگوهاي مناسب حجاب از طريق توليد فيلم و سريال و ساير برنامه‌هاي تلويزيوني و انجام مناظره علمي، فرهنگي و هنري در خصوص فلسفه حجاب و عفاف به منظور استحكام بنيه اعتقادي و فرهنگي جوانان.
7- به تصوير كشيدن چهره بانوان محجبة كشورهاي خارجي در زمينه‌هاي مختلف فرهنگي، هنري، اجتماعي و سياسي از طريق برنامه‌هاي تلويزيون و تهيه فيلم از زندگي آنان.
8- تهيه فيلم و ارايه تصوير روشن از تاريخچه و خاستگاه كشف حجاب در ايران به عنوان يك حركت سياسي با هدف تخريب بنيان‌هاي فكري و عقيدتي و رفتاري زنان در جامعه.
9- آموزش و ترويج احكام شرعي حجاب و پوشش بومي (منطقه‌اي) در جغرافياي جمهوري اسلامي ايران.
10- به تصوير كشيدن زنان تحصيل كرده، ممتاز، متعهد و باحجاب در فيلم‌ها و مجموعه‌هاي هنري و پرهيز از نشان دادن آنان در نقش‌ها و شخصيت‌هاي عامّه و كم‌سواد.
11- نشان‌دادن وضعيت حقوقي، فرهنگي و اجتماعي زنان در غرب و مقايسه آن با وضعيت زنان در ايران به منظور ايجاد احساس رضايت خاطر زنان ايراني از فرهنگ ديني و پايبندي آگاهانه‌تر آنان به‌عفاف و حجاب.
12- نشان دادن اثرات منفي فرهنگ مبتذل و غيراخلاقي غرب در زندگي اجتماعي و خانوادگي.
13- انجام تمهيدات لازم براي كاهش تأثيرات منفي سريال‌ها و فيلم‌هاي خارجي متضاد با فرهنگ اسلامي از طريق نقد و بررسي فيلم‌ها و سريال‌ها.
14- معرفي نمونه‌هاي عيني از اساتيد، مربيان، نفرات اول كنكور، المپيادي‌ها و خانواده‌هاي ايثارگران و … از نظر مظاهر عفاف و حجاب و ساده زيستي.
15- انعكاس موفقيت‌هاي جوانان ـ خصوصاً دختران ـ در ابعاد مختلف با هدف احيا و تقويت شخصيت و منزلت اجتماعي آنها.
16- تهيه فيلم و گزارش از زندگي زنان فعال در عرصه‌هاي خانوادگي، مديريتي، علمي، فرهنگي و هنري با محوريت موضوع “عفاف و پوشش.
17- آشنا نمودن خانواده‌‌ها و جوانان نسبت به برگزاري ازدواج كم هزينه و ساده با توجه به شرايط اقتصادي جامعه.
18- بازنگري در شرايط انتخاب فيلم‌ها وسريال‌هاي خارجي بر اساس ملاك‌هاي حجاب و عفاف.
19- تهيه برنامه‌هاي متناسب با فرهنگ حجاب و عفاف براي كودكان و استفاده از قهرمان‌هاي عروسكي مطرح در كارتون‌ها و برنامه‌هاي كودك نظير (علي كوچولو، كلاه قرمزي و … در ترويج فرهنگ عفاف و حجاب با همكاري كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان)
20- تهيه برنامه‌هاي مختلف در خصوص تاريخچه و جايگاه پوشش و حجاب در غرب، تبيين علل و عوامل آن و چگونگي رواج فرهنگ برهنگي در سده‌هاي اخيردر آن جوامع.
21- نظارت مستمر بر تبليغات تجاري به منظور جلوگيري از ايجاد روحيه مصرف‌گرايي و تجمل‌پرستي به عنوان عوامل ترويج بي‌مبالاتي اخلاقي و سوق آن به سوي تبليغات و آگهي‌هاي فرهنگي و اخلاق.
22- تدوين سياست‌هاي روشن و مشخص در مورد سبك لباس و آرايش هنرمندان، مجريان زن و مرد و … در برنامه‌ها، فيلم‌هاي سينمايي، تأتر و … با محوريت عفاف و حجاب.
23- اطلاع‌رساني مناسب و دقيق به خانواده‌ها در مورد علل آسيب‌هاي اجتماعي و انحرافات در خصوص زنان‌ بي‌سرپرست، كودكان خياباني، طلاق، اعتياد، فرار دختران و نشان دادن عدم رعايت عفاف و حجاب در بروز اين ‌آسيب‌ها.
24- انعكاس عواقب منفي استفاده از فيلم‌ها، نوارهاي مبتذل و حضور در گروه‌هاي منحرف بر زندگي فردي ـ اجتماعي از طريق برنامه‌هاي مناسب به صورت طبيعي و غيرعمدي
25- نشان دادن اثرات منفي تأثير فرهنگ مبتذل و غيراخلاقي غرب در زندگي اجتماعي نوجوانان به صورت طبيعي.
26- بيان آيات و روايات و توصيه‌هاي ديني در مورد مسئوليت مشترك زن و مرد در رعايت نگاه، رفتار و گفتار.
27- اتخاذ سياست‌هاي انضباطي در خصوص بازيگران زن صدا و سيما و جلوگيري از تجليل و تبليغ چهره‌هايي كه در مناظر اجتماعي و عمومي با ظاهر و پوشش بد حضور پيدا مي‌كنند.
28- ترغيب و تشويق توليد كنندگان آثار فرهنگي كه راهكارهاي بديع و جذاب در راستاي تعميق و توسعه فرهنگ عفاف ارائه نمايند.
29- تجليل از هنرمندان و فرهنگ‌سازان متعهد كه در اشاعه فرهنگ عفاف و حجاب صاحب اثر و نظر مي‌باشند.
30- افزايش سطح آگاهي خانواده‌ها از طريق رسانه ملي در مورد اهميت فرهنگي عفاف و حجاب
31- سفارش ساخت و توليد آثار برجسته و تأثيرگذار در موضوع حجاب.

2-3-4-3-4- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي
1ـ هماهنگي و نظارت بر رسانه‌هاي ارتباط جمعي همانند: روزنامه‌ها، مجلات، محصولات سمعي و بصري، نمايش‌ها و … براي توجه به فرهنگ حجاب و عفاف و رعايت آن.
2ـ حمايت مادي و معنوي از آثار فرهنگي‌ـ هنري همانند تسريع در صدور مجوز، ارايه يارانه و تشويق توليد‌كنندگان آثار فرهنگي و هنرمنداني كه راهكارهاي تازه و جذاب در راستاي توسعه فرهنگ عفاف ارايه مي‌نمايند.
3ـ جلوگيري از انتشار و تبليغ كالاهاي فرهنگي كه با فرهنگ عفاف و حجاب مغايرت داشته باشد مانند (كتاب، فيلم ، نشريات، تأترو…)
4ـ ترويج الگوهاي مناسب براي عفاف و حجاب و ممانعت از ترويج فرهنگ مدگرايي منفي در محصولات و كالاهاي فرهنگي.
5ـ هماهنگي و همكاري با رسانه‌هاي جمعي جهت ايجاد حساسيت لازم در خانواده‌ها نسبت به اهميت فرهنگ حجاب و عفاف.
6ـ توليد سمفوني و آثار موسيقايي متناسب با موضوع عفاف وحجاب.
7ـ برگزاري جشنواره‌هاي فرهنگي ـ هنري، منطقه‌اي، ملي و بين‌المللي براي رواج فرهنگ عفاف

پایان نامه
Previous Entries مقاله درباره حداد عادل، آداب و رسوم Next Entries مقاله درمورد فرهنگ و ارتباطات، سفارتخانه، زنان و دختران