مقاله درباره جام جهانی، شرکت های تجاری، بازاریابی، ورزشکاران

دانلود پایان نامه ارشد

و از مزایای تبلیغ مانند : افزایش سطح فرهنگ عمومی ، رشدو توسعه ی اقتصادی ، گسترش و توسعه ی فناوری محصول یا خدمت ، برقراری ارتباط نزدیک تر با مشتریان ، کمک به تولید انبوه ، کاهش قیمت ، جلب رضایت و اعتماد مشتری و در نهایت وسیله ای مهم در جهت رونق دادن به حیات اقتصادی بنگاه خودبهره مند شوند. این گونه موسسات که استراتژی خود را براساس «مشتری گرایی» بنا نهاده اند و جهت گیری های سیاست ها و اهداف اجرایی خویش را به رفع نیازها، جلب رضایت و اعتماد مشتری سوق داده اند ، نسبت به توانمند های ورزش فوتبال در این زمینه آگاهند و آن را وسیله ای مناسب برای رسیدن به اهداف خود تلقی می کنند.
از سوی دیگر ، توسعه ورزش فوتبال مستلزم گسترش باشگاه ها ، مکان های ورزشی ، تامین تجهیزات ، آموزش و پرداخت هزینه های مربوط به دستمزد مربیان ، بازیکنان و کارکنان است که با توجه به حرفه ای شدن فوتبال ، بستگی به توانمندی باشگاه ها برای جذب منابع مالی دارد.بنابراین استقبال باشگاه های ورزشی برای فروش محبوبیت خود و به دست آوردن ،درآمد از تبلیغات یکی از اهداف مهم اقتصادی در این ورزش است.به ویژه آن که محرک هایی چون برگزاری مسابقات ، اهدای جوایز، قرعه کشی و غیره به همراه مناسب بودن امکان بهره گیری از ابزارهای تبلیغاتی و رسانه ها ، بستر لازم را برای تعامل بین صنعت ، تجارت و ورزش فراهم کرده است و به عنوان یک پل ارتباطی استراتژیک در خدمت توسعه ی ورزش ، تجارت توسعه ی ورزش ، تجارت صنعت قرار دارد که به صورت درون زا موجب رونق اقتصادی شده است. مدیران و دست اندرکاران ورزش فوتبال برای افزایش در آمد های تبلیغاتی ، باید به دو موضوع مهم توجه نمایند ، نخست آن که با استفاده از مشاوران و کارشناسان بازاریابی و تبلیغات ، اهداف بنگاه های تجاری را از تبلیغ ، شناسایی نموده و متناسب با آن برنامه های تبلیغاتی ارائه دهندو دوم فرهنگ کارا بودن تبلیغ را در ساختار سازمانی خود به ویژه برای مربیان و بازیکنان فوتبال نهادینه نمایند، برای نمونه هنگامی که « تیری آنری» بازیکن تیم ملی فرانسه با انعقاد قراردادی برای تبلیغ خودرو با شرکت رنو به توافق رسید، در مصاحبه ای گفت :
این قرار داد برای تبلیغ محصولات شرکت رنو در جام جهانی است و من خوشحالم که به بازیکنی تبدیل شده ام که می تواند محصولات یکی از بزرگترین کارخانجات تولید خودرو و در جهان را تبلیغ کند.برای من در سن 24 سالگی این می تواند افتخاری بزرگ باشد.
شرکت « نایکی » نیز که در حال حاضر یکی از تولیدکنندگان و فروشندگان معرف لوازم ورزشی در جهان است ، مخلوق تفکرات خلاقیت های یک دانشجوی امریکایی به نام « فیلیپ نایت» بوده که به ورزش دو میدانی علاقه ی بسیار داشته است.او در ابتدا با هدف تولید کفش های مناسب دو میدانی با قیمت نازل ، قصد داشت از واردات کفش کتانی از ژاپن به کشورش جلوگیری نماید.اما پس ازز عرضه ی محصولات خود و تبلیغ در میادین ورزشی ، موفقیت بین المللی کسب کرد و در حال حاضر نیز به عنوان یکی از بزرگترین حامیان مالی مسابقات جام جهانی فوتبال مطرح است.
هتل های زنجیره ای « فرمول یک » که از عنوان یکی از معتبر ترین مسابقات اتومبیل رانی تحت همین نام استفاده کرده است ، هتلی تک ستاره است که نمایندگان فروش شرکت ها ، دانشجویان و ورزشکاران را بازار هدف قرار داده و از مزایایی چون : اتاق های راحت و پاکیزه ، امنیت، سرویس شبانه روزی ، بهداشت بهتر ، محیط ساکت و آرام و تخت های مناسبی برخوردار است که در مقایسه با هتل های ارزان قیمت نمی توان مشابه آن را پیدا کرد.این هتل در مدت 15 سال با راه اندازی سیصد هتل مشابه در سراسر اروپا به موفقیت های چشم گیری در عرصه ی بین المللی دست یافته است.شرکت مستر کارت ، یکی از حامیان مالی نیز که در جام جهانی هزینه ی زیادی را برای تبلیغات پرداخت کرده است ، درباره ی دلیل حضورش می گوید : مستر کارت برای تداوم فعالیتش نیازمند به حفظ شهرت و نام تجاریش است و سعی می کند تا این اعتبار را بالا برد.بنابراین هنگامی که یک رویداد ورزشی مهمی چون جام جهانی فوتبال مطرح می شود، ما خود را موظف می دانیم که از این وقایع مهم حمایت کنیم.(کاظم،1381: 44-19)

2-23-5-1- حمایت های مالی و رقابت های تجاری
پیش از آن که مسابقات جام جهانی فوتبال آغاز شود ، مدیران فروش و بازاریابی بنگاه های تجاری برنامه ریزی رقابتی خود را سامان می دهند.آنها تلاش می کنند تا از فرصت پیش آمده برای معرفی توانمندی های خود و محصولاتشان در رویدادی که روزانه 4/1 میلیارد نفر بیننده تلویزیونی و 40 میلیون کاربر اینترنتی دارد، حداکثر استفاده را ببرند و فروش محصول یا خدمات خود را افزایش دهند.به همین جهت به هرکجا که نگاه می کنید تبلیغات و آگهی های تجاری و تلویزیونی است که نشانه های رسمی بازی هاو حامیان مالی را به نمایش گذاشته است.فروشگاه ها پر از کالاهای تجاری با نشانه و لوگوی ویژه ی این بازی ها ست، حتی بر روی کالاهایی که جنبه ی سوغات و یادگاری دارند و متعلق به کشورهای مختلف است علائم تبلیغاتی حک شده اند.رسانه ها خیلی سریع الگو سازی می کنندو پوشش های خبری علاقه های ملی را تشدید و احساسات میهنی را سازماندهی می کنند.آنها داستان های دلگرم می سازند و از پیروزی ها شادمانی و از شکست ها گریه و بیهوشی خلق می کنند.مباحث کارشناسی و تحلیل های ورزشی رونق می گیرد و بازگویی حواشی مسابقات به هیجانات مردمی می افزاید.بازیکنان علاوه بر بازی فوتبال در نقش مانکن و مدل نیز ظاهر می شوند و خود را برای باشگاه و باشگاه ها خود را برای شرکت های تجاری عزیز می کنند تا از حمایت های مالی آن ها برخوردار شوند. شرکت های تجاری از تمامی امکانات برای پیش برد امر بازایابی و فروش محصولات و خدماتشان استفاده می کنند. برخی از آنان همچون آدیداس ، کوکاکولا، جی وی سی و مسترکارت که دارای دو دهه سابقه ی حمایت و پشتیبانی مالی هستند . با پرداخت مبالغ نا چیزی به فیفا ، از مزایای بی نظیر تبلیغات در جام جهانی برخوردار می شوند. آن ها خوب می دانند که کارشان را چگونه انجام دهند.تاسیس شرکتی به نام « شرکت بین المللی ورزش و تفریح » در اوایل دهه ی 1980 به منظور ایجاد رابطه بین فدراسیون های ورزشی نظیر ، فیفا ، یوفا و المپیک به منظور کنترل انحصاری بازاریابی و حق تبلیغ یکی از این موارد است.
حمایت مالی معامله ای تجاری و دو طرفه است به نحوی که طرفین قرارداد از آن منتفع شوند . به عبارت دیگر ، توافق یا معاهده ای است که شرایط آن کاملا ویژه بوده و به هردو طرف باید بها داده شود. امروزه دیگر برای هیچ باشگاه یا سازمانی پذیرفته نیست که به سراغ شرکتی رفته و برای موردی بدون آن که سودی درقبال آن داشته باشد ، تقاضایی بکند. اگر هم چنین تلاشی بکنید فورا درخروجی را نشان خواهند داد.
همواره صدها گروه و فرد درجستجوی مبالغ حاصله از حمایت های مالی درهرزمان ممکن هستند . بنابراین، درخواست های بسیار متعددی برای حمایت های مالی از حمایت کنندگان مالی بالقوه وجود دارد.
چنانچه پیشنهاد خود را به صورت ازپیش آماده و رسمی ارائه کنید ، اقبال شما درحفظ حمایت کنندگان مالی بهتر خواهد بود.
عموما یک باشگاه در جستجوی محل هزینه تجهیزات یا کالاهای خاص و منابع است. درعوض حمایت کننده مالی انتظار شراکت و یا در معرض گذاردن نام و نشان خود را دارد تا به تبلیغ نام و مارک تجاری ترغیب مردم به خرید محصولات آنان بینجامد.
اغلب هزینه ای که صرف حمایت مالی می شود ازمحل تبلیغات یا بودجه روابط عمومی است. بنابراین ، آماده باشید تا حمایت کننده را قانع کند که هزینه برای درج علامت شرکت برروی پیراهن های ورزشکاران شما بهتر از پول خرج کردن برای تبلیغات درروزنامه های محلی ، رادیو و تلویزیون است.(حسینی،1386: 9)

2-23-5-2-انواع شرکت های تجاری حامی ورزش
1- شركتهاي تجاري توليد كننده كالاهاي ورزشي، كه به توليد كالاهاي ورزشي مشغول بوده و كالاهاي آنها مستقيماً به مصرف بخش ورزشي مي‌رسد كه بخشي از سرمايه هزينه شده توسط آنان براي ورزشكاران، با مصرف كالاهاي ورزشي توسط ورزشكاران دوباره به خود آنان برمي‌گردد و بخش ديگري از سود نيز از طريق مصارف كالاهاي ورزشي توليدي اين شركتهاي تجاري توسط مردم و دوستداران تيمها يا طرفداران ورزشكاران محبوب كه تبليغ كننده كالاهاي اين شركتها هستند به آنها برمي‌گردد‌ (مثل شركتهاي آديداس، نايك و ريباك).
2- شركتهاي تجاري توليد كننده كالاهاي غيرورزشي، بيشتر حاميان مالي ورزشها از شركتهايي هستند كه در زمينه‌هاي اقتصادي ديگر يا غير ورزشي (كوكاكولا، مك دونالد و…) فعاليت دارند، در اينجا انگيزه براي فروش كالا به كساني كه در ورزش و امور مربوط به آن مشاركت دارند كمتر مي‌باشد و هدف آنها چنگ انداختن بر بازارهاي بسيار وسيعتر از بازارهاي مربوط به ورزش مي‌باشد و براي نيل به اين هدف از ورزش به عنوان يكي از ابزارهاي مفيد كه مي‌تواند زمينه را براي فروش بيشتر كالاهاي آنها فراهم آورد سود مي‌برند.

2-23-5-3- انواع حمایت های مالی از ورزش
ورزش‌هاي شبه حرفه‌اي و ورزش‌هاي حرفه‌اي ورزش حرفه‌اي را مي‌توان به دو بخش حرفه‌اي و شبه حرفه‌اي تقسيم‌بندي نمود.
وقتي از ورزش حرفه‌اي صحبت مي‌كنيم منظور فعاليت‌هاي ورزشي هستند كه براي افراد درگير در آن حمايت مالي را به دنبال مي‌آورد. ولي در بسياري از موارد ورزش حرفه‌اي و شبه حرفه‌اي را نمي‌توان از هم مجزا نمود و در عمل جدا كردن آنها به طور واقعي امكان پذير نيست. زيرا در بسياري از موارد ورزش حرفه‌اي و شبه‌حرفه‌اي ممكن است يكسان تلقي شده و از چند نوع حمايت مالي برخوردار گردند. اين حمايتهاي مالي از ورزشهاي شبه حرفه‌اي (عملاً آماتور) و حرفه‌اي را مي‌توان به چند دسته تقسيم نمود.
2-23-5-3-1- منابع حمایت مالی ورزش های شبه حرفه ای
1) اولين نوع حمايت مالي از ورزشهاي شبه حرفه‌اي، شامل اشخاص غيرحرفه‌اي مي‌گردد كه اسماً حرفه‌اي‌اند كه توسط دولت، ارتش، نظام سياسي، سرويسهاي شهري مورد حمايت قرار مي‌گيرند، نمونه اين نوع ورزشكاران در شوروي سابق يا كشورهاي جهان سوم وجود داشته يا دارند.
2) دومين نوع حمايت مالي از ورزشهاي شبه حرفه‌اي شامل اشخاص ورزشكاري است كه با شاغل شدن در شركتهاي صنعتي و تجاري مورد حمايت مالي قرار مي‌گيرند ولي عملاً افراد در اين شركتها مسئوليتي نداشته و فقط به امر ورزش در شركتها پرداخته و به نوعي به مفت‌خوري عادت كرده‌اند.
3) نوع سوم حمايت مالي از ورزشكاران شبه حرفه‌اي شامل ورزشكاراني است كه با كمك هزينه مراكز علمي و دانشگاهي، به عنوان تيم دانشگاهي مشغول به فعاليت‌اند. (مانند تيم‌هاي دانشگاههاي دولتي و خصوصي
4) نوع چهارم حمايت مالي از ورزشكاران به ظاهر حرفه‌اي دربرگيرنده كساني است كه كمك خرج روزانه زندگي خود را از طريق ورزش و با حمايت‌هاي مالي رسانه‌هاي جمعي، افراد تاجر، يا درآمدهاي ناشي از فعاليتهاي تبليغاتي خود به دست مي‌آورند.
2-23-5-3-2- منابع حمایت مالی ورزش های حرفه ای
1) نوع اول حمايت مالي از ورزشكاران يا تيم‌هاي حرفه‌اي از طرف سرمايه‌داران انجام مي‌گيرد مانند حمايت‌هاي مالي از تيم‌هاي حرفه‌اي فوتبال يا ديگر رشته‌هاي ورزشي.
2) نوع دوم حمايت مالي از ورزشكاران يا تيم‌هاي حرفه‌اي از طريق وروديه افراد به اماكن ورزشي تأمين مي‌‌گردد.
3) نوع سوم حمايت مالي از ورزشكاران يا تيم‌هاي حرفه‌اي توسط تماشاگران و طرفداران پر و پا قرص آنها تأمين مي‌گردد.
4) نوع چهارم حمايت مالي از تيم‌ها يا ورزشكاران حرفه‌اي از طريق تبليغات تجاري و صنعتي كه اين‌گونه تيم‌ها براي شركتها و مراكز صنعتي انجام مي‌دهند، به دست مي‌آيد و از طريق آنها به تأمين منابع مالي خود مي‌پردازند. 5) نوع ديگر از حمايت مالي از ورزشكاران يا تيم‌هاي حرفه‌اي از طريق حق پخشي كه به وسيله رسانه‌هاي گروهي براي پوشش مسابقات اين افراد يا تيم‌ها به آنها پرداخت مي‌شود، تأمين مي‌گردد. بايد اذعان نمود كه نوع حمايت مالي در جوامع مختلف از تيم‌هاي حرفه‌اي يا به ظاهر حرفه‌اي متفاوت مي‌باشد و نمي‌توان دقيقاً

پایان نامه
Previous Entries مقاله درباره جام جهانی، باشگاه های فوتبال، تامین مالی، بازاریابی Next Entries مقاله درباره تامین مالی، بازار سرمایه، بورس اوراق بهادار، شرکت های پذیرفته شده