مقاله درباره تامین مالی، پخش تلویزیونی، دارایی ها، انتشار سهام

دانلود پایان نامه ارشد

درآمد ای سالانه برای ثروتمندترین باشگاه ها مثل منچستریونایتد و لیورپول و آرسنال الان بالاتر از 100 GBP است و بازیکنان می توانند 1 میلیون برای هر فصل از بازی بدست آورند. EPLقادر است ثروتش را از طریق دسترسی به پایگاه وسیعی از جریان های درآمدی افزایش دهد. بعد از پایان طیف لیگ ورزشی حرفه ایی ، منچستر یونایتد توانست 157 میلیون GBP در سال 2005 درآمد از دریافتی های روز مسابقه(66) میلیون، رسانه (48) میلیون، حامیان مالی و تجارت (43) میلیون داشته باشد. اصلی ترین آیتم های درآمدی EPL در شکل نمایش داده شده است. (استوراد24،2007: 25-20)
در گذشته ورزش حرفه اي در انحصار دولتها بود و رقابت و سود در آن مفاهيمي ناشناخته بود. هزينه هاي ورزش از بودجه عمومي تامين مي شد و دولت بر كم و كيف آن نظارت كامل داشت. در بسياري از كشورها هم اكنون نيز دولت سياست گذار، مجري و منبع اصلي تامين بودجه است ولي در برخي از كشورها مثل انگلستان ورزش حرفه اي چنان دگرگون شده است كه نمونه آن در گذشته كمتر وجود داشته است.
مهمترین منابع مالی در لیگ برتر فوتبال انگلستان به ترتیب الویت عبارتست از حق پخش تلویزیونی ، بلیط فروشی ، حامیان مالی و قرارداد ها ی بازرگانی ، خرید و فروش بازیکن و فروش وسایل ورزشی . در این میان نقش تلویزیون و پول دریافتی بابت حق پخش تلویزیونی سهم بیشتری نسبت به بقیه دارد. برای دریافت محور حق پخش تلویزیونی مسابقات لیگ برتر رقابت شدیدی بین شبکه های تلویزیونی و ماهواره ای ایجاد شده است. اولین قرارداد تلویزیونی سازمان لیگ برتر 191 میلیون پوند ارزش داشت که به موجب آن حقوق پخش تلویزیونی به مدت 5 فصل مسابقاتی به یک شبکه ی تلویزیونی با نام “بی اسکای بی” واگذار گردید. پس از آن قراردادهای واگذاری حق پخش به طور سالانه افزایش چشمگیری پیدا کرده است. مسئولین سازمان لیگ برتراین افزایش را مدیون بالارفتن کیفیت مسابقات و متعاقب آن افزایش تماشاگران تلویزیونی مسابقات در سطح جهان عنوان می کند. (دلویتی و تاچ ، 2001: 25)
2-17- باشگاه منچستر یونایتد
در این پژوهش ما بر روی باشگاه منچستر تمرکز می کنیم چراکه موفق ترین باشگاه در تامین مالی فوتبال است.منچستر یونایتد یک نقطه ی عطف در جهان است. ما عملکرد این باشگاه را در سال 2004 در مقایسه با سال 2003 بررسی می کنیم . چراکه مهم ترین کارها برای جذب حامیان مالی و برنامه ریزی های مهم در این دوسال در این باشگاه صورت گرفت و موفقیت های امروزی این باشگاه در سال 2010 تا 2011 به دلیل عملکرد صحیح این باشگاه در این دو سال است. چشم انداز باشگاه منچستر این است که بهترین باشگاه در بین باشگاه های دسته یک انگلستان شود. به همین دلیل برای اجرای این چشم انداز آنها واقعا سخت کار می کنند. منچستر یونایتد حامیان مالی بزرگی مثل نایک 25 و ودافون26 در سال 2004 داشت. آنها گردش سرمایه خود را از169 میلیون پوند به173 میلیون پوند در سال 2004 رساندند.اهمیت درآمد رسانه نباید فراموش شود. موفقیت این تیم باعث درآمد رسانه بیشتر شده است.
هیات بورد منچستر یونایتد سود پایه ی نهایی معادل با 4/1 سنت برای هر سهم پیشنهاد داد که سود کلی معادل با 65/2 سنت برای هر سهم در بر داشت. موفقیت شرکت بر پایه ی توانایی تولید پول نقد از تجارت بدون استفاده از وام های بلند مدت است .
منچستر یونایتد برنامه های میان مدت استراتژیکی دارد مثل : حفاظت از موفقیت بازی ها، رفتار با طرفداران مثل مشتری ها، نفوذ کردن در برندینگ جهانی ، توسعه ی حق پخش رسانه و … برای رسیدن به این برنامه های استراتژیکی آنها مسیر منظمی را طی می کنند. در سال 2004 اعضای منچستر یونایتد به 000/193 نفر رسید و وادافون قرارداد 4 ساله ی خود را با ارزش 36 میلیون پوند تجدید نمود. منچستر یونایتد تجارت موبایل MU را با پیشنهاد دادن سرویس های جدیدی به کاربران تلفن همراه راه اندازی نمود که می خواستند همواره آخرین اخبار و آخرین نتایج مسابقات را در باشگاه ها داشته باشند ، منچستر یونایتد هنوز در حال کار کردن بر روی حداکثر نمودن استفاده از استادیوم ورزشی خود چه در روز مسابقه و چه در روزهایی که مسابقه بر گذار نمی گردد است. در این قسمت هدف سوم استراتژیک این باشگاه را بررسی می کنیم:
هدف سوم ، نفوذ کردن در برندینگ جهانی است که وارد صحنه شده است. طرفداران جهانی منچستر یونایتد به 75 میلیون افزایش پیدا کرده است و این فرصت برای منچستر یونایتد فراهم شده است که ارتباطات مشارکتی خود را افزایش و توسعه دهد. توافق با شرکت ودافون با ارزشی معال 36 میلیون پوند نشان می دهد که ارتباط قوی در این رابطه وجود دارد. منچستر یونایتد توافق 13 ساله ایی با شرکت نایک دارد. که سال 2004 دومین سال این قرارداد است و سال 2010 هشتمین سال این قرار داد است.در دومین سال این قرارداد منچستر فروش تی شرت به 8/3 میلیون افزایش پیدا کرد. منچستر یونایتد همچنین مدرسه ی فوتبالی در شهر دیزنی لند پاریس و هنگ کنگ احداث کرده است ، که فرصت درآمد زایی جدیدی فراهم آورده است ، دیگر حامیان منچستر یونایتد 5/5 میلیون پوند در سال 2004 کمک کرده اند.(Manchester United Annual Report, 2004: 19) این باشگاه با 10 مرکز خیریه قرارداد دارد و باشگاه منچستر هزاران تقاضا برای نذورات خیره ها دریافت می دارد. این باشگاه از محل بخشش های طرفداران دست و دل باز خود به خیریه ها کمک می کند و آنها نیز در عوض تسهیلات رایگان برای مسابقات و همچنین تخفیفاتی با لابی کردن با شرکت های بزرگ برای بازی های این باشگاه پرطرفدار فراهم می کنند. کمک های خیریه ها با این باشگاه در سال 2003 معادل 20000 پوند بود.باشگاه منچستر سالانه بازی هایی را برای کمک کردن به خیریه ی بیماران دیابتی برگزار می کندکه کمک های آن معادل 90000پوند در سه سال اخیر بوده است ( 2002 تا 2004) و به خیریه های محلی نیز در هر بازی 20000پوند کمک می کند.

2-17-1- بررسی مالی باشگاه منچستر یونایتد در سال 2003 تا 2004
درآمد حاصل از روز مسابقه در طی سال های 2003 تا 2004 با 25 بازی د ر Old Trafford درآمدی متوسطی معادل 2 میلیون پوند ایجاد کرده است که 17 درصد افزایش نسبت به سال مالی قبلی داشته است. درآمد روز مسا بقه شامل 7 آیتم است : بلیط های فصلی : 5/28 میلیون پوند، مسابقات لیگ: 2/12 میلیون پوند ، مسابقات اروپا: 4.9 میلیون پوند ، مسابقات دیگر: 4.8 میلیون پوند ، کترینگ روز مسابقه ( تهیه و فروش غذا) :1/4 میلیون پوند ، جام محلی : 6/3 میلیون و عضویت و مسافرت :1/3میلیون پوند بود.بسته های عضویت در روز مسابقه 3.1 میلیون پوند بود که نشان دهنده ی رشد درخواست عضویت به 193000 می باشد. در نتیجه گردش درآمد روز مسابقه در سال 2004 معادل 2/61 میلیون پوند می باشد.که در سال 2003 معادل 6/70میلیون پوند بود.درصد گردش درآمد روز مسابقه معادل 36% در سال 2004 و معادل 41% در سال 2003 می باشد.

2-17-2- روش های تامین مالی در باشگاه منچستر یونایتد
2-17-2-1- تامین مالی از طریق سهام و هدایا در سال 2011
باشگاه منچستر در سال 2011 سرمایه ایی معادل 5/1 میلیون پوند از طریق انتشار سهام به جامعه تولید کرده است.این باشگاه یک سرمایه اضافی معادل 5/0 میلیون دلار از طریق بودجه ی توسعه ی باشگاه ها ( هدایا و بخشش ها ) تهیه کرده است که برای الزامات سرمایه ی کاری استفاده خواهد شد.
2-17-2-2- تامین مالی از طریق دولت محلی در سال 2010
این باشگاه در سال 2009 برنده ی جایزه ی برتری (Coops UK Cooperative Excellence Award ) بود و به همین علت از جوامع وام دهنده و دولت محلی و دفتر مرکزی تامین مالی می گردد برای توسعه ی سهام عمومی انجمن تراست توسعه انگلستان به این باشگاه کمک ها و حمایت های مالی خود را تقدیم می کند.
2-17-2-3- تامین مالی از طریق وام
هرکسری مالی از طریق سهام جامعه می تواند از طریق قرض گرفتن اضافی جبران شود. این باشگاه می تواند دسترسی به تامین مالی ممتاز از یکی از منابع متنوع داشته باشد( مباحثات با بانک چریتی27 ، بانک تریودوس28 ، بانک کوپ29 صورت گرفته است )
2-17-2-4- تامین مالی از طریق سرمایه توسعه
این باشگاه یک سرمایه توسعه دارد که سرمایه را برای توسعه ی استادیوم افزایش می دهد.هدف 5/0 میلیون یورو می باشد اما در سپتامبر 2010 معادل 300000 پوند تامین مالی گردید.
2-17-2-5- تامین مالی ازطریق هدایا و بخشش ها
یک تعدادی از ورز ش ها هستند که بر مبنای منابع تامین مالی بخشش ها و نذورات هستند ما هم در این باشگاه به دنبال آنها هستیم و امیدواریم که بتوانیم از آنها استفاده کنیم :
– تامین مالی از طریق بودجه ی توسعه ی استادیوم های فوتبال ( 150000 یورو)
– تامین مالی از طریق بودجه ی تسهیلات و تجهیزات جوامع فوتبال ( در حدود 375000 یورو)
– تامین مالی از طریق بودجه ی مرکز ورزش های جامعه ی پایدار انگلستان ( بین 200 تا 500 هزار یورو)
که باشگاه منچستر اولین مذاکرات را با بنیاد فوتبال و بنیاد ورزش انگلستان در سطح محلی و ملی انجام دادند.که این مباحثات در اکتبر و نوامبر 2010 صورت پذیرفت.
2-17-2-6-کمک های مالی انجمن منچستر سیتی
ارزش زمینی که سایت فوتبال بر آن قرار گرفته است 1 میلیون پوند است و ما در حال کارکردن بر مبنای کمک های انجمن منچستر هستیم که با اجاره بها ناچیز آن را برای مدت طولانی اجاره کرده اند ( حداقل 99 سال) انجمن منچستر سینی یکی از حامیان مالی باشگاه منچستر یونایتد می باشد. (گزارش سالانه باشگاه منچستر یونایتد، 2004 : 12 )30
2-17-3- مدیریت ریسک در باشگاه ها منچستر یونایتد
مدیریت مسئولیت تشخیص و ارزشیابی ریسک های مهم در زمینه های تجاری را دارد تا بتواند کنترل داخلی خوبی داشته باشد. این ریسک ها بوسیله ی مدیریت ارزیابی به صورت مستمر می شود . اجتماعی ، محیطی و اخلاقی از جمله ریسک های مرتبط با فوتبال هستند. یک گروه از ریسک ها ثبت شده است و بوسیله ی گروه مدیریت ریسک اندازه گیری می شود.اندازه گیری ریسک کمک به مدیران باشگاه منچستر می کند که از چه روش هایی تامین مالی شوند و با توجه به این ریسک ها سرمایه گذاران با این باشگاه قرارداد می بندند .لازم به ذکر است ریسک های مالی و دیگر ریسک های مهم ماهانه به سازمان بورس ، اداره ی سرمایه گذاران و حامیان مالی باشگاه فوتبال ،خیره ها و اماکن دریافت بخشش ها(Donation ) بانک های حمایت کننده، سازمان های حمایت کننده ی باشگاه های فوتبال انگلستان ، باشگاه طرفدران تیم منچستر، سازمان های تجاری مثل نایک و ودافون و… گزارش شده و به خوبی افشا می گردد یک از دلایل اعتماد خوب بانک های انگلستان به این باشگاه صحت اطلاعات منتشره این باشگاه نسبت به دیگر تیم های مطرح دیگر است(گزارش سالانه باشگاه منچستر یونایتد، 2004 : 22)31

2-18- بررسی انواع روش های تامین مالی در ورزش
تامین مای در ورزش بر اساس یافته های آقای استوارد32 در سال 2007 به دو دسته ی 1- سرمایه ایی2- بازگشتی تقسیم می گردد در ادامه به توضیح هریک از این موارد بعلاوه بخش های مختلف آن خواهیم پرداخت.
2-18-1- تامین مالی سرمایه ای
تامین مالی سرمایه پولی است که سرمایه را از دارایی ها تامین می کند و می تواد از منابع زیر ایجاد شود:
2-18-1-1- بخشش های(هدایا) دولت33
که ممکن است مرکزی34 ، ایالتی35 یا محلی36 باشد. تامین مالی ممکن است تحت شرایط خاصی ایجاد شود مثل تطابق با الزامات سیاسی خاص یا فعالیت درون چارچوب قانونی.
2-18-1-2-وام ها و قرض ها37
که ممکن است کوتاه مدت باشند.( تا یک سال ) یا بلند مدت باشند( تا 20 سال) وام ها یاقرض ها ممکن است به عنوان تامین مالی بدهی38 شناخته شود. نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که آن پول نقد آماده ایی را برای سرمایه گذاری بر روی تسهیلات فراهم می کند و درآمدی برای تولیدکردن دارایی هاست. از طرفی دیگر ، آن ممکن است بار بهره 39را موجب شود. و ممکن نیست همیشه درآمد زایی داشته باشد.

2-18-1-3- انتشار سهام جدید40
یا یک شناوری عمومی41 که به عنوان

پایان نامه
Previous Entries مقاله درباره جام جهانی، شرکت های تجاری، شرکت سهامی، مجمع عمومی Next Entries مقاله درباره جام جهانی، باشگاه های فوتبال، تامین مالی، بازاریابی