مقاله با موضوع کتاب های الکترونیکی، کتاب الکترونیک، کتاب الکترونیکی، کتاب درسی

دانلود پایان نامه ارشد

نسخه، امکان جستجوی آن را در میان خدمات جستجوی گوگل فراهم می نمود. نسخه ای که به آکسفورد متعلق بود امکان یافتن متون را به هنگام جستجو در میان پیشینه های فهرست این کتابخانه فراهم می ساخت( لوسی، 1388).
علاقه مندی به کتاب الکترونیکی در سال 2004-2005 بسیار افزایش یافت به گونه ای که کارگاه ها و همایش های بی شماری در این خصوص برای جذب بیشتر افراد انجام گرفت:
چهار کارگاه در زمینه پیشرفت و مدیریت مجموعه کتاب الکترونیکی در سال 2005 به وسیله گروه الن فورمیشن انگلستان86 انجام پذیرفت.
یک کارگاه ارزیابی کتاب الکترونیکی قبل از کنفرانس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی جنوب آفریقا در سال 2005 و یک کارگاه در زمینه مدیریت کتاب الکترونیکی بعد از این کنفرانس.
یک کارگاه درباره کتاب الکترونیکی که به عنوان بخشی از سمینار سالیانه گروه خودکارسازی کتابخانه اروپا در سرن87( شهر ژنو در سوئیس در سال 2005) برگزار گردید.
یک کارگاه درباره کتاب الکترونیکی به وسیله یونسکو در بنگلور88 هند در سال 2004 برگزار گردید( لوسی، 1388).
در سال 2005 شرکت آمازون، شرکت موبی پاکت89 را خریداری کرد. در همین سال شرکت سونی، دستگاه خواننده سونی90 با قابلیت جوهر الکترونیکی را ایجاد کرد( فیهیمی فر،1388.ص 18).
شرکت لایبر دیجیتال91 در سال 2006 بوک بروز92 را به عنوان خواننده پیوسته برای محتوای ناشر فراهم کرد.
در سال 2007 پروژه کیندل93 توسط شرکت آمازون در آمریکا94 آغاز شد. در اروپا نیز پروژه سای بوک95 در این سال آغاز شد( ویکی پدیا، 2011). در همین سال نخستین کتابخانه کتاب رقومی در محیط اینترنت تشکیل شد.
در سال 2008 و 2009 کتاب خوان های الکترونیکی پیشرفت بسیاری کردند.
شرکت اپل96 در سال 2010 ای پد97 که یک کتاب خوان الکترونیکی است را وارد بازار کرد. در این سال فروش کتاب های الکترونیکی آمازون از فروش کتاب های جلد سخت98 چاپی بالاتر رفت.
در سال 2011 اولین کتاب خوان های لمسی99 وارد بازار شد. در همین سال شرکت آمازون اعلام کرد که فروش کتاب های الکترونیکی از فروش کتاب های چاپی بالاتر رفته است( ویکی پدیا، 2011).
2-4- انواع کتاب های الکترونیکی
انواع کتاب های الکترونیکی با توجه به ویژگی، امکانات، و کاربردها به گروه های زیر تقسیم می شوند:
کتاب های الکترونیکی تمام متن100: در این دسته، کتاب های الکترونیکی فقط شامل اطلاعات متنی هستند و هیچ گونه تصویر، نمودار، و جز آن را شامل نمی شوند. هر صفحه حجم معینی از اطلاعات را در برمی گیرد. این کتاب ها به دلیل آنکه معادل لاتین آن ها تکست بوک101 می باشد نباید با درسنامه ها اشتباه شود. بلکه به دلیل آن که تنها متن را به صورت الکترونیکی ارائه می دهد، به تکست بوک الکترونیک مشهور شده است.
کتاب های الکترونیکی دارای تصاویر ساکن102: در کنار اطلاعات متنی، تعدادی تصویر اسکن شده نیز وجود دارد. تصاویر به صورت ساکن براساس یک حوزه موضوعی خاص ارائه می شوند.
کتاب های الکترونیکی با تصاویر متحرک103: در کنار اطلاعات متنی، تعدادی تصویر انیمیشن و یا قطعاتی از فیلم و یا ترکیبی از هر دو نیز وجود دارد.
کتاب های الکترونیکی سخنگو104: این دسته کتاب های الکترونیکی با استفاده از امکانات صوتی و الکترونیکی تا حدی با کاربر رابطه برقرار می کنند. این کتاب ها به ویژه برای افراد نابینا که امکان مطالعه کتاب های چاپی معمولی را ندارند، بسیار مفید است.
کتاب های الکترونیکی چند رسانه ای105: در این دسته از کتاب های الکترونیکی یک رابطه چند رسانه ای و دوسویه میان کتاب و خواننده برقرار می شود. این دسته کاملاَ با کتاب های سنتی و چاپی متفاوت اند و امکانات کمکی برای جستجو و تحقیق در آن ها در نظر گرفته شده است(علیزاده و ظروفچی،1390). این کتاب ها با به کارگیری چندمجرای ارتباطاتی نظیر صوت، تصویر، و متن و به کارگیری هم زمان حواس بینایی و شنوایی کاربر، اطلاعات را به صورت قابل فهم تر در اختیار کاربر قرار می هد.
کتاب های الکترونیکی چندین رسانه ای106: تفاوت این کتاب ها با کتاب های چند رسانه ای در آن است که اطلاعات موجود در این کتاب ها، به صورت های مختلفی و از طریق محمل های مختلف در اختیار کاربران قرار می گیرد. برای مثال یک کتاب ممکن است هم به صورت چاپی و هم بر دیسک رایانه ای یا دیسک مغناطیسی قابل دسترس باشد( فهیمی فر، 1387.ص59)
کتاب های الکترونیکی فرارسانه ای107: این نوع کتاب ها از طریق شبکه ها، اطلاعات را در اختیار کاربر قرار می دهند.
کتاب های الکترونیکی هوشمند108: این نوع کتاب ها با کاربران ارتباط برقرار کرده و او را مورد آزمایش و ارزیابی قرار می دهند.
کتاب های الکترونیکی دور رسانه ای109: این نوع کتاب ها از طریق شبکه های اینترنتی، اطلاعات را در اختیار کاربران قرار می دهند و افراد از تمام نقاط جهان قادر به استفاده از این کتاب ها هستند.
کتاب های الکترونیکی فضای سایبری110: این نوع کتاب ها محیط واقعی را برای مخاطب خود به صورت مجازی فراهم می کنند. به گونه ای که فرد مطالب را به صورت ملموس درک می کند و در خاطر خود به خوبی نگهداری می کند( مزینانی، 1379، ص 65-66).
در کتابخانه های دانشگاهی انواع گوناگونی از کتاب های الکترونیکی مورد نیاز است، که مهمترین آن ها عبارتند از:
کتاب درسی: کتاب درسی از زمان رونق صنعت چاپ، به عنوان ابزار اصلی ارایه محتوای واحدهای درسی در موسسات آموزشی محسوب شده است. هر چند به نظر می رسد که کتاب های درسی، برای دانشجویان و معلمان و اساتید کمتر مفید می باشند، اما سرعت تولید اطلاعات در مدت پنجاه سال گذشته افزایش یافته و به همان نسبت نیز تعداد کتاب های درسی افزایش یافته است. بنابراین یافتن کتاب درسی که به طور موثر، متناسب با موضوعات یا سرفصل های واحدی خاص باشد، بسیار سخت شده است. این موضوع به ویژه برای دروس میان رشته ای ملموس تر است. کتاب درسی متونی با پیوندهای درونی و غیره هستند، بسیاری از ناشران در حال تدارک کتاب الکترونیکی از کتاب های چاپی هستند( فهیمی فر،1388.ص 34). به عنوان مثال کتاب کتابخانه دیجیتالی: اصول و عملکرد در محیط دیجیتالی111 به منزله کتابی چاپی نوشته شده است اما به صورت الکترونیکی نیز تولید شد.
کتاب چند رسانه ای: این کتب می توانند شامل صدا و تصویر باشند، این کتب به ویژه برای دانشجویان مهندسی، علوم پزشکی، و غیره مفید است. چنین کتاب هایی از همان ابتدای تولید به صورت دیجیتالی در بازار کتاب الکترونیکی وارد شده اند.
کتاب های مرجع: کتاب های مرجع معمولاً در چندین جلد تولید شده و دارای حجم بسیار بالایی در هر جلد می باشند. از سویی این نوع کتاب ها، هیچ گاه از ابتدا تا انتها مطالعه نمی شود. کاربران برای رفع نیاز فوری خود به این نوع کتاب ها مراجعه می نمایند. این کتاب ها شامل واژه نامه ها، دایره المعارف ها، و غیره بوده که در پایگاه منابع مرجع پیوسته آکسفورد112 قابل دسترس هستند. این نوع کتاب ها در قالب الکترونیکی بسیار مورد استفاده کاربران قرار می گیرد(فهیمی فر، 1388.ص34).
کتاب راهنماها: که نیاز به روزآمدی آن ها بسیار احساس می شود، این کتاب ها را باید در دوره های زمانی متعدد روزآمد کرد.
نسخه های دیجیتالی از کتب خارج از چاپ: در دانشگاه ولز، پروژه ای با عنوان” کتاب ها از زمان گذشته” مطرح گردید که کتاب های خارج از چاپ را به زبان ولزی و انگلیسی به صورت الکترونیکی قابل دسترس نماید. بر این مبنا جستجوگر را قادر ساخته یک جستجوی تمام متن را به هر دو زبان در میان کل مجموعه یا در یک کتاب خاص انجام دهد و به خوبی بتواند تصاویر هر صفحه و املاء واژگان و نیز طرح اصلی کتاب را مشاهده کند(لوسی،1388).
2-5-کاربران کتاب الکترونیکی
افراد گوناگونی در تولید، اشاعه و گسترش، و استفاده از کتاب های الکترونیکی سهم دارند. سهمیه داران کتب الکترونیکی در کتابخانه های دانشگاهی به شرح ذیل است:
2-5-1- استفاده کنندگان113 یا کاربران
استفاده کنندگان ممکن است شامل کارکنان آموزشی، محققان، اساتید در محیط دانشگاهی باشند که از اطلاعات موجود بهره برده و سعی در ارائه دانش جدید یا افزایش دانش خود دارند. مزایای گوناگونی برای استفاده کنندگان کتاب الکترونیکی نسبت به کتاب چاپی مطرح است از آن جمله:
آن ها بر رایانه های رومیزی و کیفی قابل دسترس هستند، به گونه ای که نیازی به مراجعه به کتابخانه نیست. این مزیت به ویژه برای دانشجویانی که از آموزش از راه دور استفاده می کنند بسیار موثر است.
بیش از یک شخص می تواند به طور همزمان به آن ها دسترسی پیدا کند البته بعضی از تامین کنندگان این گونه کتب اجازه چنین مزیتی را نمی دهند.
قابلیت جستجو: به ویژه نرم افزارهایی که هر کتاب الکترونیکی را همراهی می کند تسهیلاتی را برای جستجو و پیمودن محتوا ایجاد می کنند که بیش از یک فهرست مندرجات یا نمایه انتهایی کتاب برای استفاده کننده مفید است.
کتاب الکترونیکی می تواند برای ناتوانان جسمی و نیز افرادی که مراجعه به کتابخانه برای آن ها بسیار دشوار است موثر افتند. از سویی وجود نرم افزارهای توسعه یافته این گونه متون مشکلات ناشی از کمبود کتاب چاپی را برای روشندلان کاهش داده و شرایطی را فراهم می کند که این گونه کتب برای آن ها خوانده شود.
کارمندان خدمات کتابداری و اطلاع رسانی به فراهم آوری مدارکی به صورت چاپی یا الکترونیکی به منظور یاری نمودن کاربران در استفاده و دسترسی به کتاب های الکترونیکی فراهم نموده اند.
نیاز برای یکپارچه سازی کتاب الکترونیکی به معنای دقیق کلمه با موارد دیگری احساس می شود. بنابراین ابرداده114 اغلب در فرم پیشینه های مارک مورد نیاز است که موجود باشد( به گونه ای که جستجو هم در مدخل الکترونیکی یک کتاب و هم چاپی انجام گیرد).
با وجود مزایای این گونه کتب برخی پیچیدگی ها در مورد استفاده از این کتب وجود دارد:
برای استفاده از این کتب دانشجویان به ابزارهای خاصی و تجهیزات خاصی نظیر رایانه های شخصی115، رایانه های کیفی116، وسایل الکترونیکی و یا نیاز به ارتباط از طریق اینترنت است.
اگرچه در این گونه کتب امکان جستجو به راحتی برای کاربر فراهم است اما ممکن است به دلیل مشکلاتی نظیر زبان طبیعی آن طور که باید و شاید کاربرپسند نباشد.
اگر یک کتابخانه دانشگاهی بخواهد مجموعه ای از کتب الکترونیکی را از تامین کنندگان مختلف فراهم نماید نیاز به استانداردسازی ساختاری احساس می شود زیرا در غیر این صورت موجب ابهام کاربر هنگام استفاده از آن ها خواهد بود.
دانشجویانی که قصد نوشتن تحقیقی را دارند معمولاً چندین کتاب را بر روی میز خود قرار داده و از آن ها در کنار هم به راحتی استفاده می نمایند و مطالب آن ها را با هم مقایسه و نتیجه گیری می نمایند، اما امکان دسترسی همزمان به چندین کتاب الکترونیکی به طور همزمان مشکل است.
هرچند تعداد کتاب های الکترونیکی در حال رشد می باشد اما هنوز تعداد آن ها محدود بوده و تعداد بسیاری از آن ها به زبان انگلیسی یا با جهت گیری و تمایل به سوی ایالات متحده آمریکا هستند.
2-5-2-کارمندان خدمات کتابداری و اطلاع رسانی117
در این بخش دانشگاهی اغلب کارمندان متخصص در کتابخانه ها و خدمات اطلاع رسانی و مرکز منابع یادگیری118 یک کلید ارتباطی بین ناشران و تولیدکنندگان کتاب الکترونیکی با نیازهای استفاده کنندگان هستند. مزایایی که برای کارمندان کتابداری که کتاب الکترونیکی را برای استفاده کنندگان آماده می سازند، شامل موارد ذیل است:
عدم فقدان هر جلد و عنوان کتاب در مرور زمان.
توانایی آماده سازی فونت های سازگار با نیاز مراجعه کننده و امکان خروجی های صدا و غیره، و برای دانشجویان نابینا امکان انطباق با نیازهای آن ها، همان طور که جزء حقوق آن ها نیز بیان شده است. این منابع نقش

پایان نامه
Previous Entries مقاله با موضوع کتاب الکترونیک، کتاب الکترونیکی، کتاب های الکترونیکی، ایالات متحده آمریکا Next Entries مقاله با موضوع کتاب های الکترونیکی، کتاب الکترونیکی، کتاب الکترونیک، کتاب های چاپی