مقاله با موضوع شبکه های اجتماعی، شبکه اجتماعی، شبکه های اجتماعی مجازی

دانلود پایان نامه ارشد

. درهمین سال سایت شبکه اجتماعی فیس بوک مارک زاکربرگ،2004 درخوابگاه دانشگاه هارواد راه اندازی شد. هدف زاكربرگ ايجاد دسترسي آزاد به داده هاي اساسي تلفن همراه است.
سايت البته قبل از اين سایت‌ها هاي مانند(ملاقات و انجمن‌ها و شبكه همکلاسی‌ها) كه امكان ارتباط با دوستان را به كاربران می‌داند اما تنها سايتي كه اين دو ويژگي را باهم داشت سايت شش درجه بود كه به عنوان اولين شبكه اجتماعي شناخته شد. اين سايت با ارتقاي امكانات كاربران زيادي جذب كرد اما بعد سال 2000 به علت استفاده نادرست كاربران مسدود شد (اكبري،4:1390). اگرپیدایش اینترنت را در پایان هزاره دوم مهم‌ترین رویداد تاریخ بشریت بدانیم، می‌توان ظهور شبکه های اجتماعی را از بزرگ‌ترین آثار این پدیده درآغاز هزاره سوم دانست. یک شبکه اجتماعی، مجموعهای از سرویسهای مبتنی بر وب است که این امکان را برای اشخاص فراهم می‌آورد که توصیفات عمومی یا خصوصی برای خود ایجاد کنند، یا دیگر اعضای شبکه ارتباط برقرار كرده، منابع خود رابا آن‌هابه اشتراک بگذارند (بويد وايسون،212:2007). تعامل در رسانه نوين از نوع تعامل بدون تقابل است. به بيان ديگر تقابل افراد در فضاي مجازي، از نوع تقابل درمحيط فيزيكي نيست. اين صورت از تعامل بين افراد ناآشنا و از راه دور رایج‌ترین نوع تعامل در فضاي مجازي است (150،2005، Holme).
شکل دهی به فرهنگ، هویت، باورها و ارزش‌های اجتماعی، اهمیت این پژوهش را در این زمینه افزایش می‌دهد. بسیاری ازنظریه پردازان ارتباطات، اینترنت و شبکه های اجتماعی را گامی مهم در پیشرفت کشورهای در حال توسعه قلمداد می‌کنند(شجاعی،116:1387). شبکه های اجتماعی پیشینه ای به قدمت حیات بشر و پیوندی آشکار با همزیستی انسان‌ها درکنار یکدیگر دارند. آنچه قابلیت شبکه های اجتماعی عصر کنونی را از گذشته متمایزمی سازد بسترشکل گیری شبکه های اجتماعی ومکانیزم های ارتباطات درونی آن‌ها است. اين قابلیت‌ها، توانايي تغير در معادلات سنتي قدرت را نصيب اين شبکه‌ها نموده است(نجاتي حسيني،86:1392). به بیانی ساده تر شبکه های اجتماعی يك پديد نوين در فضاي رسانه است که همه به صورت آزاد به آن دسترسی دارند. وبه تبادل اطلاعات می‌پردازند. درعصر شبکه‌ها زندگی می‌کنیم، زندگی ما با شبکه های اجتماعی پیوند خورده و ارتباطاتی در هم تنیده و به هم پیوسته تمامی حوزه‌ها، معانی و مفاهیم و به طور کلی همه چیز را تحت تأثیر قرار داده‌اند. کاستلز معتقداست جامعه تحت تأثیر شبکه‌های اجتماعی ورسانه‌هایی که به سوی شبکه‌ شدن پیش می‌رود. كه يكي از پيامد هاي مهم گسترش فناورهاي اطلاعات وارتباطات نوين مبتني بر فرهنگ‌هاست (كاستلز، مانوئل،28:1380). رسانه های این عصر ارزان، قابل انعطاف، در دسترس با سرعت بالا كه باعث گرایش شدید مخاطبان نسبت به آن‌ها شده است. این امر ناشی از مجموعه کارکردها و نقش‌هایی است که ابزارهای ارتباطی نوين برای مخاطبان به ارمغان آورده ‌است. به‌طور کلی در شبکه های اجتماعی فرد در دوره مدرنیته ازجا کنده می‌شود واضطراب‌های وی افزایش پیدا می‌کند. اینترنت نه تنها این وضع را متحول کرد بلکه به آن شدت بخشیده است (سلطاني فر،53:1389). همانگونه كه مك كوائيل يادآوري می‌کند، زمينه هاي اجتماعي در ميزان نفوذو تغييرات ناشي از فناوري مؤثر است. اما مقاومت هاي اجتماعي و سياسي كه در برابر نفوذ فناوري نوين انجام گرفته است به دليل ويژگي هاي آن، چندان پايدار و مؤثر نبوده است و همچنين بر اين باور است كه نيازي نیست كه يك جبرگراي فناوري باشيم تا اعتقاد پيداكنيم قالب فناوري متضمن يك وسيله، می‌تواند تاثيرات زيادي برمحتوا و دريافت آنچه مربوط به ارتباطات وآثار احتمالی‌اش بگذارد. فناوري ارتباطات لازمه‌اش كاربردها وقالب هاي بياني وارائه انتخاب هاي نوين به كاربران است(مک کوائیل ،2007).” نرم افزارهای کاربردی گوشی های اندرویدی یک از فناوری های نوین جهانی که فلج کننده زندگی عادی انسانها شده است این فناوری باتمام جذابیت ها و قابلیت های چند کارکردی تاثیرات منفی مخرب در زندگی اجتماعی فرد وارد کرده است. هدف این شبکه ای موبایلی حفظ ارتباط کاربران در محیط نرم افزاری هاست. واین روابط همبستگی اجتماعی را مستحکم می کنند”
گوشی های موبايل از جمله نمود هاي اين تكنولوژي است كه باتوجه به گستره وسيع پوششي و نداشتن محدوديت هاي گوشي هاي غير هوشمند خود به يكي از بحث انگيز ترين مسائل حوزه هاي اجتماعي وارتباطي بدل شده است (نيازي، ،22:1390). این روزها برنامه های کاربردی موبایل حرف اول را در دنیای نرم افزارها می‌زنند. در این میان استفاده از نرم افزاربه رغم سابقه فعالیت کوتاهی که دارد، کاربران زیادی را جذب خود کرده است (گیبینز وریمر،1388: 78). به سبب گسترش دامنه تاثیررسانه های جمعی بویژه اینترنت و شبکه های اجتماعی مجازی، جامعه اطلاعاتی امروزه بعدی جهانی پیدا کرده ومنحصر به کشور خاصی نمی‌شود اما در عین حال نمی‌توان از این ایراد چشم‌پوشی کرد که وسایل ارتباطی به‌تدریج نقش فزاینده‌ای در سست کردن انسجام اجتماعات واقعی و ذره‌ای کردن جوامع انسانی دارد وباعث رشد یک فرهنگ شخصی‌ شده واین حاصل تخیلات، تصورات و پندارهای فردی است (سلطانی‌فر،53:1389).ميزان تأثير پذيري کاربران دراستفاده از شبكه اي اجتماعي با توجه به شرايط فرهنگي و اجتماعي که فرد در آن زندگي مي‌کند متفاوت خواهد بود. هرچه فرد بيشتر درمعرض و مواجهه محتوای شبکه‌ها اجتماعي قرار گيرد در جهت بازبيني هويت ديني خود تأثیر می‌پذیرد.”تاثیرات شبکه های موبایلی بر احساسات و عواطف ذهنی فرد بیشتر است تا رفتارو کردار،چرا این این رسانه نوین با احساسات و علایق فرد درگیر است و تمرکز اصلی بر تغییر و تحول عواطف فرد گذاشته است. وقتی یک رسانه عواطف ذهنی فرد را به درگیر خود می کنند. در یک ارتباط سه وجهی مشخص و قابل تبین می باشد .هرچند ممکن است دراین درگیر شدن ها ویژگی های فردی و بافت مذهبی کشور هم دخیل می باشد. “
هويت حاصل تفكر است كه در قالب هاي گوناگون ظهور می‌کند و با توجه به عرصه مجازي زندگي بشر اين حقيقت غير قابل انكار است. اين فضاي مجازي با كاربر ارتباطي دوسويه قرار دارد و نحوه تفكر او را تحت تأثیر قرار می‌دهد ودر مقابل گستره وسيعي را فراهم می‌آورد كه كاربر هويت خود را براساس ترجيحات خود ابراز می‌کند و به منصه ظهور می‌رساند (بارتل، ريچارد،164:2004). هویت به عنوان یکی از منابع شناخت از مسائل مهم جوامع بشری است. بدون تردید می‌توان گفت که هویت از نیازهای روانی انسان و پیشنیاز هرگونه زندگی جمعی است (قادري وديگران، 194:1388). از مهم‌ترین عوامل بروز بحران هویت درجوامع فعلی، گسترش صنعت ارتباطات و به‌ویژه فضای مجازی اینترنت وشبکه های اجتماعی سایبری است. هویتهای دینی و ملی در ایران امروز، هر یک به گونهای، با نوعی از بحران هویت مواجه‏اند و با توجه به عصر اطلاعات و نياز كاربران به دانسته هاي ديني، مباني اسلامي در كنار توليد ساير محتواها امري ضروري است كه انجام آن تدابير و اقدامات هوشمندانه اي را می‌طلبد. توليد محتواي ديني و توزيع آن در فضاي مجازي از مهم‌ترین مسائل است. که ضمن بالابردن دانش ديني در اينترنت، في نفسه و فارغ از اينكه توسط چه كسي انجام شده باشد با ارزش و سودمند است. ترويج مباني اسلامي نيازمند انديشمندان قوي ديني است تا بتوانند با روان شناسي مناسب، فرهنگ اسلامي را در جامعه و فضاي مجازي ريشه دار كنند. جنگ نرم امروزي كه دامنگير بسياري از كشورها شده زنگ هشداري براي كشورهاي مسلمان است تا بتوانند با بهره گيري از ابزارهاي دشمن با قالب و اشكالي مناسب ترويج دهنده افكار ايراني و اسلامي در فضاي مجازي باشند. روي آوردن طلاب و انديشمندان ديني به فضاي مجازي يكي از بهترين عوامل گسترش دين اسلام در عصر حاضر است. دین درجامعه ایرانی همواره موضوعیت داشته و نحوه بروز و ظهور آن محل چالش های اجتماعی و سیاسی تا چالش های درونی وفردی بوده است، گوناگونی درسبک ها و شیوه های دینداری وبروز تفاوت‌هایی درصورت بندی های مجازی و واقعی دینداری ازجمله مهم‌ترین تغییرات فرهنگی وهویتی دراین زمینه است.(خانیکی،73:1390). تعامل انسان با انسان سنگ‌بناي فرهنگ است.مدل توسعه فرهنگي”لوريا و ويگوتسكي” نشانگر نياز به بذل توجه به فرهنگ هاي فضاي مجازي درخصوص ارتباطات انساني اينترنت محور است چراكه اين امر مستلزم كنش‌هاي ارتباطي ورفتاري‌ است كه انسان‌ها به هنگام تعامل با محيط اطراف خود انجام مي‌دهند. دین در شبکه جهانی و در میان انبوهی از گروههای خبری و اتاق های گفتگو حضور دارد. به همین سبب مسله هویت دینی از مهم‌ترین موضوعات است. از این رو مطالعه وتحقیق درمورد تأثیر فناوری های نوین اطلاعاتی وارتباطی در شبکه ای مجازی برروی هویت دینی امری مهم وضروی محسوب می‌شود. پیشرفت در فناوری راه و روش انسان را درثبت وضبط تاریخ تغییر داده است. باتوجه به آسیب های روانی شبکه های اجتماعی مجازی با رشد رسانه های نوین، جهان وارد عصر دوم رسانه‌ها شده است که برخلاف دوره مدرن و عصر نخست، آینده آن به طور کامل قابل پیش بینی هستند، زیرا در عصر دوم رسانه‌ها که در آن بحث رسانه های الکترونیک جدید، حاکمیت دارند و اطلاعات حرف آخر را می‌زنند، پدیده‌ها کمتر قابل پیش بینی‌اند (گل محمدی، 268:1386). به قول آنجل آدريان همان قدر كه تجارت و اقتصاد الكترونيك از تجارت جدا نيست هويت هاي الكترونيكي در فضاي مجازي نيز از هویت‌های واقعي قابل بازشناسايي نيستند شبكه هاي اجتماعي موبايلي امروزه دارايي با ارزش هركاربر به شمار می‌رود.
شايدآنگاه كه فردريش نيچه فيلسوف آلماني، با بياني جهان گير، مرگ خدا را به جهانيان اعلام كرد. كمتركسي فكر می‌کرد كه ديگري خبري ازخدا، دين و معنويت باقي بماند. به گمان نيچه وهودارانش، انسان با دانش و فناوري پيشرفته خود به تدريج بايد جاي خدا را می‌گرفت وباورهاي مذهبي و غيرمادي رخت برمي بست. اما گذشت زمان ازخيال هاي خام او پرده برداشت وبرهمگان روشن ساخت كه نه تنها خدا ودين نمرده است. بلكه همگام با پيشرفت تكنولوژي روزبه ويژه فناوري اطلاعات، بازگشت به دين واحياي شعائروجنبش هاي مذهبي نيز به طور چشم گيري فزاينده بوده است (نبوی،8:1390). “رسانه‌ها می‌توانند بر ميزان مذهبي بودن ما تأثیر بگذارند.چرا که هویت براساس تمایلات انسانی شکل می گیرد.”افرادي كه به ميزان متفاوتي در مقابل رسانه‌ها قرار می‌گیرند عقايد مشابهي درباره خدا و مسائل معنوي ندارند. چرا كه پيشرفت تكنولوژي سبب تنوع فرهنگي وديني می‌شود افراد خودشان تصميم می‌گیرند كه چه چيزي را باور كنند.چرا که طبيعت رسانه اين است كه خود را بر ذهن وروح فرد غالب می‌کند. ودراين راستا عقايد افراد هم بر رسانه تأثیر می‌گذارد. هوور معتقد است که ظهور و گسترش رسانه‌ها باعث شده است که پدیده های دینی جنبه عمومی پیدا کند. از نظراو در جهان معاصردین ورسانه هرچند نه بطورکامل همگرایی بالایی دارندو نقاط مشترک همگرایی آن‌ها بسیارمعنادار است (غندالی،157:1382).
بيان مسله و ضرورت تحقیق
“این پژوهش به عنوان یک تحقیق میان رشته ای است بدین معنی که باید از مبانی و ایده های هر دو قلمرو دین و رسانه (شبکه های اجتماعی) بهره جوید” روابط اجتماعي از عناصر اساسي هر جامعه محسوب مي‌شود و هسته‌ اصلي جامعه را شكل مي‌دهد و موجب مي‌شود كه كنش‌گران با گسترش پيوندهاي خود، ‏‏كنش‌هاي خود را در ساختار جامعه تسهيل نموده و از اين طريق به اهداف خود دست يابند. همه‌ افراد درجامعه به نوعي در تلاش براي برقراري ارتباط با ديگران مي‌باشند تا مبادلات خود را در زمينه‌هاي مختلف سرعت دهند (صالحي،5:1386).”شبکه های اجتماعی به عنوان یک رسانه فرا نوین ارتباطی در تمام وجوه زندگی بشر ظهور کرده و سطح زندگی فرد را مورد تغییر قرارداده است. ارتباطات الکترونیک ،داده ها و اطلاعات یا به عبارتی شبکه های مجازی هویت افراد را می سازد وسایل نوین ارتباطی تغییراتی رادر برداشت های فرد به وجود می آورد که در زندگی اجتماعی و فرهنگی و عقاید دینی فرد تاثیر می گذارد.” رشد روز افزون

پایان نامه
Previous Entries مقاله با موضوع توزیع فراوانی، شبکه های اجتماعی، توزیع فراوانی پاسخگویان Next Entries مقاله با موضوع شبکه های اجتماعی، تلفن همراه، شبکه اجتماعی