مقاله با موضوع آتش خاموش، حمل و نقل هوایی، کنترل حرکت

دانلود پایان نامه ارشد

آب، قابل کشتيرانی است بکار میرود .
56- سیستم لاترال، علائم جانبی دست چپ و راست را که باید طی شود، مشخص می کند .
57- علائم جهات اصلی در ارتباط با قطب نما برای نشان دادن اينکه در کدام قسمت آب، قابل کشتيرانی است بکار میرود .
58- علائم خطر مجزا برای نشان دادن يک محدوده ی خطرناک که تمام اطراف آن غیر قابل کشتيرانی است، بکار ميرود.
59- علائم آبهای ایمن برای نشان دادن محل هايی که تمام اطراف آنها قابل کشتیرانی است، بکار میرود .
60- بندر، محلی است برای پناه کشتی ها در مقابل امواج و اجرای فعالیت هایی نظیر توقف و انتظار برای حرکت به مقصد دیگر، انجام عملیات بندری مشتمل بر سوار و پیاده کردن مسافران، تخلیه و بارگیری کالا، سوخت گیری، آب گیری و گاه تعمیر و نگهداری کشتی ها.
61- حوضی که برای تعمیر یا ساخت کشتی از آن استفاده می شود. پس از وارد شدن کشتی در داخل اين حوض، درب حوض بسته شده و آبِ داخل آن به تدريج توسط پمپهای مربوطه تخليه می گردد و کشتی بر روی بلوکهائی که مطابق نقشه زیر کشتی در کف حوض قرار گرفته اند، می نشيند .
62- محل جمع آوری بار و کالاهایی که به صورت فله و بسته بندی نشده و غير مظروف حمل می شوند و داخل انبار کشتی ريخته می شوند .
63- سالن های ترانزیت (انتقال بار) ، مکان هايی هستند که در آنها کالاها و محموله ها باراندازی شده و برای مدت کوتاهی منتظر بارگیری يا توزیع می باشند.
64- پايانه مسافری، قسمتی از يک بندر يا بندرگاه است که در آن فقط مسافران به همراه کالاها و بارهای کوچکشان پیاده و سوار می شوند .
65- کشتی مسافری- باری، کشتی مسافر و ماشين بر ؛ اين نوع کشتی در مسافت های کوتاه مورد استفاده قرار می گيرد وعلاوه بر مسافران، بار و اثاثیه و اتومبیل آنها را نیز حمل می کند .
66- محل جمع آوری کانتينرها (محفظه های حاوی بار) .
67- محوطه آبی محصور بين ديواره های اسکله از يکسو و ديواره موج شکن بندر از سوی ديگر که برای تأمين راهی برای پهلوگيری کشتی و جابه جايی کالا از کشتی به اسکله، انبار و ساير محل های نگهداری کالا ساخته شده است .
68- قطعه فلزی برای نگهداشتن طنابها .
69- فرورفتگی چهل و پنج درجه دریچه آب بند .
70- هاورکرافت نوعی وسيله نقليه است که هم در محيط خشکی و هم بر روی آب می تواند حرکت کند و در واقع دوزیست می باشد. هاورکرافت بر روی لایه ای از هوا حرکت می کند وارتفاع این لایه هوا می تواند تا یک متر باشد. ایجاد این لایه هوا بوسیله یک مکنده بزرگ بر روی بدنه و یک بالشتک هوا در زیر بدنه انجام می شود. مکنده هوا که روی بدنه قرارگرفته، هوا را مکش کرده و با فشار زیاد به زیر بدنه می فرستد. در زیر بدنه بالشتک هوا وجود دارد که تا حدودی هوا را حبس و دچار مکث می کند. البته همواره بخشی از هوا با یک دبی مشخص از زیر بالشتک خارج می شود که این خروج هوا باعث ایجاد لایه هوا می شود. این لایه هوا باعث می شودکه هاورکرافت بتواند بر روی خشکی، آب، باتلاق، شنزار و هر سطحی با سرعت بالا عبور کند .
71- پروانه ایجادکننده پیشرانش و ایجاد مانور .
72- میل گردان(گرداننده)، شفت انتقال دهنده نیرو به موتور .
73- این قایق ها که امکان بادشدن دارند، در داخل محفظه های استوانه ای متعدد بر روی عرشه کشتی نگهداری می شوند. در شرایط اضطراری این استوانه ها به داخل آب انداخته می شوند و سپس به طور خودکار باد می شوند .
74- موتور دیزل بالابردن کشتی روی سطح آب .
75- پروانه بالابردن کشتی روی سطح آب .
76- کشتی مسافری- باری، کشتی مسافر و ماشين بر ؛ اين نوع کشتی در مسافت های کوتاه مورد استفاده قرار می گيرد وعلاوه بر مسافران، بار و اثاثیه و اتومبیل آنها را نیز حمل می کند .
77- بالاترین عرشه برروی کشتی، پل فرماندهی نام دارد که هدایت کشتی از آنجا انجام می گیرد . کلیه تجهیزات مربوط به کنترل کشتی از قبیل: قطب نما، سکان، دسته های فرمان موتور، دستگاه های تعیین دور پروانه، دستگاه های عمق سنج، رادار، دستگیره های اتوماتیک آتش خاموش کنی، ارتباطات داخلی و کلیه وسایل مربوط به ناوبری و ارتباطات بصری از قبیل چراغ و پرچم در آنجا مستقر هستند و فرمانده کشتی و سایر افسران عرشه از آنجا کشتی را هدایت می نمایند .
78- شیبراهه جمع شو، سطح شیب دار برای ورود مسافران با ماشین های خودشان و وسائط نقلیه دیگر .
79- قسمت جلو عرشه کشتی ، سینه گاه کشتی .
80- این قایق ها روی کشتی نصب می شوند و در صورت بروز حریق یا خطرات دیگر بوسیله یک سطح شیب دار آب اندازی می شوند .
81- این کشتی دارای دو یا چند بال با مقطع فویل درزیربدنه است که بدانها هیدروفویل نیز می گویند. به کمک این بالها، شناور از سطح آب جدا شده و می تواند با سرعت بالایی حرکت کند و نیروی هیدرودینامیکی توسط همین هیدروفویل های متصل به بدنه تأمین می شود .
82- بالاترین عرشه برروی کشتی، پل فرماندهی نام دارد که هدایت کشتی از آنجا انجام می گیرد . کلیه تجهیزات مربوط به کنترل کشتی از قبیل: قطب نما، سکان، دسته های فرمان موتور، دستگاه های تعیین دور پروانه، دستگاه های عمق سنج، رادار، دستگیره های اتوماتیک آتش خاموش کنی، ارتباطات داخلی و کلیه وسایل مربوط به ناوبری و ارتباطات بصری از قبیل چراغ و پرچم در آنجا مستقر هستند و فرمانده کشتی و سایر افسران عرشه از آنجا کشتی را هدایت می نمایند .
83- کشتی هیدروفویل بوسیله این باله ها روی آب نگاه داشته می شوند و بدنه آن از سطح آب بالا نگاه داشته می شود .
84- فویل جلویی، فویل (وی )شکل .
85- (محور انتقال نیروی موتور به پروانه، میل گردان(گرداننده) .
86- این نوع کشتی ها، خط سیر و زمان تردد معین دارند .
87- عرشه آفتاب گیر کشتی برای گرفتن حمام آفتاب .
88- بالاترین عرشه برروی کشتی، پل فرماندهی نام دارد که هدایت کشتی از آنجا انجام می گیرد . کلیه تجهیزات مربوط به کنترل کشتی از قبیل: قطب نما، سکان، دسته های فرمان موتور، دستگاه های تعیین دور پروانه، دستگاه های عمق سنج، رادار، دستگیره های اتوماتیک آتش خاموش کنی، ارتباطات داخلی و کلیه وسایل مربوط به ناوبری و ارتباطات بصری از قبیل چراغ و پرچم در آنجا مستقر هستند و فرمانده کشتی و سایر افسران عرشه از آنجا کشتی را هدایت می نمایند .
89- پروانه ای که به عنوان پروانه کمکی برای افزایش قابلیت مانور کشتی مورد استفاده قرار می گیرد .
90- این قایق ها روی کشتی نصب می شوند و در صورت بروز حریق یا خطرات دیگر بوسیله یک سطح شیب دار آب اندازی می شوند .

حمل و نقل هوايی

Almored-AL Mareeiحمل و نقل هوایی
(برای مشاهدهی تصویر صفحات دکمهی Ctrl را فشار داده و چپ کلیک کنید)

2-1-3-1. پی نوشت
1- ترابری دوربرد عبارت است از تغییر مکان بار یا وسیله که مسافت بین مبدأ و مقصد تا160کیلومتر است و در محاسبات دو مسافرت(رفت و برگشت) در روز برای یک وسیله نقلیه در نظر گرفته میشود. هواپیمای بوئینگ747 که پرفروش ترین هواپیمای پهن پیکر جهان میباشد از شمار هواپیماهای دوربرد میباشد .
2- اتاق پرواز، کابین پروازی .
3- چراغ چشمک زنی که در بالای هواپیما به منظور افزایش قابلیت دیده شدن نصب میشود .
4- بالچه یا فلپ، سطح متحرکی در لبه حمله یا لبه فرار هواپیماست که میتواند به پایین خم شود، به طرف جلو و پایین حرکت کند و یا با حرکت به عقب یا طرق دیگر انحناء بال، سطح مقطع و یا مساحت آن را به منظور وارد ساختن تأثیرات عمده بر نیروی پسا و برآ در سرعت های کم، تغییر دهد .
5- فشارکاه ؛ برآگیر؛ کاهنده برآ، سطح متحرکی است که در قسمت لبه فرار تعبیه میشود و عمل آن کاستن و از بین بردن نیروی برآ و افزایش نیروی پسا است .
6- سطح متحرک اصلی در بال هواپیما؛ دو سطح کنترلی که روی لبه فرار و در نزدیکی سر بال قرار دارند. این سطوح با حرکت در خلاف جهت یکدیگر، سبب چرخش هواپیما حول محور طولی آن میشوند.
7- پره؛ تیغه یا باله؛ دم عمودی؛ یک سطح عمودی ثابت در قسمت دم .
8- سکان عمودی متحرک؛ رادر؛ سطح (لبه) متحرک اصلی کنترل پرواز .
9- سطح کنترل افقی متحرک که به لبه فرار سکان افقی ثابت ، لولا شده و با حرکت خود به بالا و پایین، چرخش هواپیما را حول محور عرضی ممکن میسازد .
10- سکان افقی ثابت، پایدارساز .
11- ته بال، نوک بالا برگشته بال که به منظور افزایش راندمان بال در حالت، بالا یا پایین نوک بال نصب میشود. این اجزاء معمولا با کاهش جریان های حلقوی نوک بال و در نتیجه جلوگیری از اتلاف انرژی مربوط به آن، بهبود گردش هوا و افزایش نیروی برآ ، برای بخش خارجی بال ، عمل میکنند .
12- نوعی موتور توربینی است که از مجرای ورودی هوا، محفظه احتراق، توربین و مجرای خروجی گازها تشکیل شده است. در این نوع موتور، سوخت به داخل اطاق احتراق پاشیده می شود و در آنجا با هوای فشرده آمیخته شده و می سوزد. محصول سوخت و سوز یعنی گازهای گداخته وارد توربین گاز شده و در ای جا گازهای منبسط شده، بخشی از انرژی خود را به پره های دوربین می دهند. در نتیجه توربین به گردش درآمده، قدرت لازم برای گرداندن کمپرسور را تولید می کند. گازهایی که از عقب موتور خارج می شوند، سرعت قابل ملاحظه ای دارندبه طوری که سرعت آنها چندین بار بیش از سرعت پرواز هواپیماست. این تفاوت سرعت میان سرعت خروج گاز و سرعت هواپیماست که مولد نیروی واکنش موتور می شود. نیروی عکس العمل جریان گازها که از موتور خارج می شوند همان نیرویی است که هواپیمای جت را با سرعت زیادی به پرواز در می آورد .
13- قطعه ای که توسط آن موتور به بال اتصال دارد .
14- تیر(تیرک) های طولی و سازه اصلی ساختمان بال، تیرهای فلزی ای که بال را نگه میدارد.
15- دنده عرضی بال، تقویت کننده های عرضی در بال .
16- بال متحرک، بالی که شکل آن تغییر کند؛ این واژه عمدتا در مورد بال اصلی به کار میرود که قسمت های چپ و راست آن جدا از بقیه ساختمان ساخته شده و با لولاهای مخصوصی با قطر زیاد طوری به بدنه متصل میشوند که هر دو سطح بتوانند به طور متقارن در طرفین محور تقارن، حرکت کنند .
17- اتاق پرواز، کابین پروازی .
18- خلبان خودکار یا سیستم پرواز اتوماتیک، سیستم متعادل کننده ای است که پرواز هواپیما را موزون میکند و بفرامین آن در صعود و نزول و پروازافقی و همچنین کم کردن ارتفاع به سوی مقصد حکم میراند تا خلبان آزادانه بتواند حواس خود را متوجه دستگاه های دیگر کند .
19- نشان دهنده وضعیت هواپیما در حال حرکت یا در حالت سکون نسبت به سطح افق .
20- نشان دهنده ارتفاع هواپیما، بالای سطح زمین .
21- فرمانی برای کنترل حرکت هواپیما حول محور طولی و عرضی که میتواند به صورت میله یا رل باشد .
22- اهرم گاز، دسته تنظیم نیروی موتور .
23- موتور توربوفن مهمترین شکل و نوع پیشرانه برای همه هواپیماهای مادون صوت میباشد. به عنوان مثال از هواپیماهای بوئینگ 747 که مجهز به این موتور می باشد، میتوان نام برد. در این موتور ،فن و کمپرسور به هم متصل میباشند. فن هوا را به داخل می مکد.مقداری از آن صرف ورود به کمپرسور، اتاق احتراق، توربین و در نهایت از شیپوره خارج گردیده و تولید نیروی رانش می کند. بقیه هوا که از فن عبور میکند، مستقیما وارد اتمسفر میشود و یا اینکه از طریق یک مجرای حلقوی از اطراف موتور به سمت عقب هدایت شده و با سرعت از اطراف شیپوره خارج و نیروی رانش اضافی تولید تولید می نماید. توربین، قدرت مورد نیاز این فن را که روی محور کمپرسور سوار است، تأمین میکند. موتور توربوفن شبیه موتور توربوجت میباشد با این تفاوت که این نوع موتور با مقدار مصرف سوخت معین ، تراست بیشتری نسبت به توربوجت ایجاد میکند در حالی که صدای آن بمراتب کمتر از توربوجت است .
24- پره های ثابت (ایستا) بیرونی، جزء ثابت در کمپرسور .
25- پره های ثابت (ایستا) درونی .
26- در موتور توربین گاز، افزایش فشار هوا توسط دو نوع پایه از کمپرسورها انجام میشود،کمپرسور گریز از مرکز و کمپرسور جریان محوری.هردو نوع توسط توربین میگردند و معمولا به محور توربین متصل هستند. کمپرسور گریز از مرکز یک واحد یک یا

پایان نامه
Previous Entries مقاله با موضوع کشورهای آسیایی، دریای عمان، نیروی کشش Next Entries مقاله با موضوع اتوماسیون اداری، خطوط تلفن، کسب و کار الکترونیک