فروشگاه اینترنتی، فروشگاه آنلاین، ارزیابی تطبیقی

دانلود پایان نامه ارشد

درصد از کاربران را مردان و کاربران بین سن 10 تا 29 سال اکثریت کاربران اینترنت را در ایران شامل می شوند . اکثر کاربران ر ا دانشجویان و افراد حرفه ای با تحصیلات بالا تشکیل می دهند. نرخ دسترسی به اینترنت 5/26 % می باشد . (صلواتی و خانی؛ 1392) برای گسترش فعالیت های الکترونیکی، دولت مشوق های متعددی را طی دو دهه گذشته منظور کرده و سرعت این توجه از اواخر دهه 70 بیشتر شده است. در این راستا بسیاری از فعالیت ها در بدنه ی دولت به سمت دولت الکترونیک سوق داده می شوند. بطور مثال توسعه ی شهرهای الکترونیک همچون شهر الکترونیک کیش از جمله این فعالیت هاست . ) پروانه، عامری سیاهویی و تقوی گودرزی ؛ 1388 ) برای گسترش فعالیتهای گردشگری و تشویق گردشگران خارجی ، به انتخاب ایران بعنوان مقصدی برای گردشگری ، دولت نه تنها فرآیند پیچیده و وقت گیر صدور روادید را )که بعضاً تا یک هفته طول می کشیده( برای اتباع 68 کشور در محل فرودگاه امکان پذیر نموده است . در حال حاضر امکان درخواست روادید بصورت بر خط (آنلاین) در سایت وزارت امور خارجه ایران به آدرس (http://wvisa.mfa.gov.ir/enter_host.php) فراهم نموده است.
در مورد بررسی عملکرد وب سایت هتل های ایران مطالعات چندانی صورت نگرفته است. از معدود مطالعات انجام شده در این زمینه می توان به مطالعه (حمیدی زاده و مجرد ؛ 1388) اشاره کرد . محققین در این مطالعه به ارزیابی تطبیقی وب سایتهای هتل های لوکس )هتل های چهار و پنج ستاره ( سه کشور ایران، ترکیه و امارت بر اساس مدل 7Cپرداخته اند . نتایج حاصل از این مطالعه گویای آن است که وب سایت هتل های لوکس ایران در مقایسه با رقبای ترک و عرب از عملکرد ضعیف تری برخوردارند.

2-2-6 فروشگاه اینترنتی
فروشگاه اینترنتی43 (فروشگاه آنلاین) یک وب سایت است که مانند یک فروشگاه سنتی، اجناس مختلفی را برای فروش عرضه می‌کند.خریداران پس از ورود به سایت فروشگاه،کالاهای موردنظر خود را سفارش می‌دهند. پس از تکمیل سفارش، هزینه‌ی اجناسی که از طریق خرید اینترنتی خریداری شده اند به چند شیوه قابل پرداخت است:با کارت‌های بانکی(سامان,پارسیان,صادرات …) ، شیوه پرداخت نقدی به مأمور پست در زمان تحویل کالا، و یا واریز به حساب. پس از مشاهده و تأیید سفارش توسط مسئول فروشگاه ، مأمور پست کالا را در محل فروشنده تحویل می‌گیرد و به دست خریدار می‌رساند .
 
اداره‌ی فروشگاه اینترنتی توسط نرم‌افزارهای ویژه‌ای صورت می‌گیرد که اضافه کردن کالا، ایجاد سبد خرید، اتصال به سیستم بانکی، اتصال به سیستم پست ، پیگیری سفارش توسط خریدار، مشاهده و ارسال سفارش‌ها توسط فروشنده، و تهیه‌ی گزارش‌های مختلف از فروش، از امکانات این نرم‌افزار است. هنوز فرهنگ خرید به صورت کاملا آنلاین بدون حتی یک تماس هنوز در ایران کاملا جا نیفتاده است اما داشتن فروشگاه اینترنتی سبب آشنائی هزاران نفر با محصولات شما خواهد گردید که هر کدام از آنها می توانند به صورت سنتی و یا تماس مستقیم با تلفن از شما خرید نمایند.
اولین بار در سال ۱۹۹۱ تیم برنرز لی 44 تجارت الکترونیک را پایه‌گذاری کرد و در سال ۱۹۹۴ که بانکداری آنلاین 45 ایجاد شد ، شرکت پیتزا هات46  اولین فروش اینترنتی خود را آغاز کرد.در همان سال شرکت نت اسکیپ47 ارتباط امنیت لایه انتقال 48 SSL را ابداع و ایجاد کرد و خرید اینترنتی به وسیله این پروتکل ایجاد شد . از مهم ترین و بزرگ ترین سایت‌های خرید اینترنتی می‌توان به سایت‌های ای‌بی 49 و آمازون 50 اشاره کرد. (Kasana & Chaudhary ; 2014)
اینترنت با بیش از 5/1 میلیارد کاربر ، به عنوان یک شریک اصلی در تجارت جهانی و ابزاري براي اقتدار و کمال مشتریانش محسوب می گردد. بر اساس گزارش ، در برخی کشورها ، خرید اینترتی توسط بیش از95 درصد از کاربران اینترنت صورت می پذیرد . 99 درصد از کاربران اینترنت در کره جنوبی به صورت بهنگام یا آنلاین خرید می کنند و در پشت سر آنها با فاصله اي اندك کاربران کشورهای آلمان ، انگلستان و ژاپن قرار دارند. مصرف کنندگان ایالات متحده آمریکا در رتبه هشتم این لیست جاي گرفته اند. براساس یک مطالعه ي مشابه ، 40 درصد ازکل افراد حاضر در شبکه جهانی اینترنت جزء خریداران منظم و پا برجا محسوب می شوند . درحالیکه 85 درصد از کاربران اینترنت حداقل یک خرید بهنگام در ماه ، تا انتهاي سال 2007 میلادي انجام داده اند . Constantinides & et al. ; 2010 :1-2))

2-2-6-1 مزایای خرید اینترنتی برای خریداران 
1) افزایش چشمگیر قدرت خریدار: امروزه تنها با یک کلیک، خریداران می توانند رقبا و محصولاتشان را با هم مقایسه کرده و پاسخ های خود را در کسری از ثانیه دریافت کنند. 
2) دسترسی به انواع بیشتری از کالاها و خدمات : امروزه خریداران می توانند تقریبا هر آن چه را که می خواهند از طریق اینترنت سفارش دهند. (در کشور ایران نیز، مسیر توسعه تجارت و کسب و کار اینترنتی به این هدف تمایل دارد)
3) کسب اطلاعات فراوان در مورد محصولات و خدمات موردنظر و دریافت نظرات استفاده کنندگان از کالا و خدمات. 
4) سهولت بیشتر در سفارش دادن ، روابط متقابل و تحویل گرفتن سفارش : مشتریان امروزه می توانند از خانه، دفتر کار و حتی از طریق تلفن همراه، به صورت 24ساعته و در تمامی هفت روز هفته سفارشات خود را ارائه بدهند و در ضمن این محصولات در کمترین زمان به دست آن ها می رسد. 
5) قابلیت تبادل نظر در مورد محصولات و خدمات : امروزه مشتریان می توانند با ورود به اتاق های گفتگو51  در برخی حوزه های مورد علاقه ی مردم به مبادله ی اطلاعات و عقاید بپردازند. 
6) عدم درگیری با ترافیک شهری: مشتریان علاوه بر انجام خرید بدون برخورد با ترافیک، موجب کاهش آلودگی هوا نیز می شوند. 

2-2-6-2 مزایای کسب و کار اینترنتی برای فروشندگان 
1) فروشندگان می توانند کانال های اطلاعات و فروش جدیدی از طریق اینترنت با دسترسی جغرافیایی گسترده تر ایجاد کنند تا از طریق آن به اطلاع رسانی و ترفیع محصولات و کسب و کارشان در سراسر ایران بپردازند. 
2) فروشندگان می توانند با بررسی رفتار مشتریان، به آنان پیشنهاد کالا و خدمات جدیدی را بنمایند. 
3) فروشندگان می توانند درباره ابزار، مشتریان فعلی، مشتریان بالقوه و رقبا اطلاعات کامل تر و غنی تری را به دست آورند. 
4) فروشندگان قادرند ارتباطات دوطرفه با مشتریان بالفعل و بالقوه داشته باشند و در ضمن مبادلات کاراتری داشته باشند. 
5) فروشندگان می توانند آگهی ها، کوپن های تخفیف، نمونه ها و اطلاعات را به مشتریانی که این اقلام را تقاضا کرده اند و یا اجازه ارسال آن ها را به شرکت مزبور داده اند، ارسال نمایند. 
6) با بهره گیری از قابلیت ثبت رفتارهای مشتریان به هنگام بازدید از وب سایت، فروشندگان می توانند پیشنهاد های متناسب با سلایق و خواسته های آن ها ارائه نمایند. 
7) فروشندگان با صرفه جویی قابل ملاحظه در هزینه و در حالی که دقت و کیفیت خدمات خود را بهبود می دهند در لجستیک و عملیات خود ترقی می کنند. 
8) با حذف بسیاری از واسطه های تجاری و صرفه جویی در زمان، هزینه های مبادلاتی کاهش می یابد. 
9) بدون محدودیت فضا و مکان : فروشگاه ها این امکان را خواهند داشت که ویترین فروشگاه ها را از محصولات گوناگون بدون محدودیت فضا و مکان پر کنند. 

2-2-6-3 ویژگی سایت های رزرو اینترنتی
برخی از ویژگی های وب سایتهای رزرو عبارتند از :
1) امکان رزرو زمان یا وقت قبلی، توسط مشتری بدون نیاز به تایپ و تنها با کلیک
2) امکان مشاهده و انتخاب خدمات مختلف در روزهای مختلف
3) امکان مشاهده پرسنل های مرتبط با یک خدمات در روزهای مختلف
4) امکان مشاهده قیمت مربوط به خدمات
5) امکان مشاهده توضیحات مربوط به خدمات
6) امکان ملاحظه وضعیت خدمات رزرو شده،تایید یا عدم تایید آن ها، از سوی مدیریت
7) امکان دریافت پیام و پیامک (SMS) از سوی مدیریت در رابطه با رزرو انجام شده یا پیام های شخصی
8) امکان ارسال پیام به مدیریت (صندوق ایمیل نرم افزار که یک وسیله ارتباطی بین مشتری و مدیریت می باشد)
9) امکان مشاهده اطلاعات مرکز مانند: آدرس،تلفن و … در پنل رزرو وقت قبلی
10) امکان ویرایش اطلاعات مشتری
11) راهنمای مشتری برای رزرو وقت
12) مشاهده رزرو های صورت گرفته توسط مشتری ها ، جستجوی زمان ها بر اساس تاریخ ثبت، تاریخ رزرو و حذف و ویرایش آن ها
13) امکان تایید یا عدم تایید زمان های رزرو شده و ارسال پیام و پیامک (SMS) به مشتری برای توضیح عدم تایید رزرو و …
14) ایجاد اشتراک برای مشتریان در سیستم،اطلاعات مشتریان و فعال سازی و غیر فعالسازی عضویت آنها
15) ثبت خدمات همراه با توضیحات، قیمت و زمان انجام و ارتباط این خدمات با پرسنل انجام دهنده
16) امکان بالا برای مراکزی که با چندین نفر ارائه خدمات میدهند مانند: بیمارستان ها ، آرایشگاه ها و … کاربرد دارد
17) امکان اعلام و عدم ارائه خدمات در تاریخ های مشخص مانند اعیاد و …
18) امکان ارسال پیام شخصی یا گروهی به مشتریان (توسط سیستم ایمیل نرم افزار)
19) امکان ایجاد محدودیت در تعداد رزرو ها
20) امکان ایجاد محدودیت در تعداد خدمات
21) امکان ایجاد محدودیت در بازه زمانی برای رزرو وقت قبلی
22) حذف هماهنگی های تلفنی و کاغذی
23) انجام تمامی امور تحت بستر وب
24) مدیریت و نظارت دقیق ، لحظه ای و یکپارچه
25) مدیریت دقیق و لحظه ای تراکنش های مالی
26) امکان ایجاد قوانین مختلف رزرو
27) اتخاذ تصمیمات لازم با استفاده از گزارشات مختلف سیستم
28) استفاده حداکثری از ظرفیت با استفاده از سیستم هوشمند رزرو
29) لیست سیاه
30) لیست انتظار
31) ویرایش رزرو
32) تعیین سطوح دسترسی مدیران
33) امنیت بالا (وب سایت طراحی سایت www.rahweb.com)

2-2-6-4 اصول اولیه طراحی سایت های رزرو اینترنتی
در طراحی سایت رزرو از چندین اصول اولیه پیروی می شود که عبارتند از :
• گرافیک بالا در طراحی وب سایت رزرو
• امکان ایجاد صفحات ارتباطی در طراحی وب سایت رزرو برای مشتریان
• امکان پرداخت هزینه های مرتبط از طریق کارتهای بانکی در طراحی وب سایت رزرو
• امکان تبادل نظر بین مشتری و مدیر سایت در طراحی وب سایت رزرو
• بالا بودن سطح پاسخ گویی برای طراحی وب سایت رزرو در فرد طراح
• استفاده از بالاترین امکانات موجود در طراحی وب سایت رزرو برای جذب مشتری
• در طراحی وب سایت رزرو باید تمامی اطلاعات بروز باشد
• طراحی پوسته زیبا و شیک در طراحی وب سایت رزرو برای جذب افراد
• داشتن امکانات بالای طراحی وب سایت رزرو برای سهولت کار مشتری
• استفاده از افراد متخصص برای طراحی وب سایت رزرو
• اصول اولیه طراحی وب سایت رزرو برای ایجاد یک صفحه خوب کاملا باید رعایت شود و در طراحی وب سایت رزرو بیشتر به کیفیت کار اهمیت داده می شود .
• پشتیبانی در طراحی وب سایت رزرو از اهمیت بالایی برخوردار است که وب مستر ها باید در طراحی وب سایت رزرو این امر را به خوبی به خاطر داشته باشند .
• طراحی وب سایت رزرو به بسیاری از ارگان ها و شرکت ها کمک می کند که با استفاده از طراحی وب سایت رزرو مشکلات فراوان خود را حل کنند و با استفاده از طراحی وب سایت رزرو در وقت و هزینه خود صرفه جویی کنند .
• در بسیاری از کشورهای دنیا از طراحی وب سایت رزرو برای تجارت نیز استفاده می کنند امروزه طراحی وب سایت رزرو در بسیاری از مشاغل رایج شده است و طراحی وب سایت رزرو را یکی از بهترین راه های بازاریابی می دانند و حتی از طراحی وب سایت رزروبرای خرید و فروش هم استفاده می کنند .
• در طراحی وب سایت رزرو حساسیت بسیاری وجود دارد چون در طراحی وب سایت رزرو یک نوع تعهد بین طرفین می باشد که همین باعث با اهمیت تر شدن طراحی وب سایت رزرو می شود که باید برای طراحی وب سایت رزرو وسواس خاصی به خرج داد .

2-2-6-5 نماد اعتماد الکترونیک
  یكی از عوامل مهم توسعه تجارت الكترونیكی، ایجاد اعتماد و اطمینان در میان كاربران خدمات الكترونیكی می

پایان نامه
Previous Entries تجارت الکترونیک، صنعت گردشگری، کاربران اینترنتی Next Entries انتقال اطلاعات، وب سایت ها، فناوری اطلاعات