صنعت خودرو، خودروسازی، اثرات اقتصادی

دانلود پایان نامه ارشد

شبکهاي تغيير یافته است.This is because knowledge creation دلیل این تغییر این است که تحت شرایط دشوار، ظرفیت خلق دانش capacity rather than knowledge adoption is the core compe-نسبت به بکارگیری آن، اصلی tency under tough competitive circumstancesرقابتی است. More precisely,بطور دقیقتر،core technology acquisition is more important in parts markets دستیابی به فن‌آوری‌های مهم و اصلی در بازار قطعات than assembly markets, so the advantages of network trade inنسبت به بازارهای مونتاژ مهمتر است، بنابراین مزایای تجارت شبکهای كه در آنwhich firms can induce innovation through competition are شرکتها می‌توانند نوآوری را از طریق رقابت بدست آورند greater than those of dedicated trade, in which competitionاز شرکتهايي كه تجارت اختصاصی دارند، بیشتر است. جایی که در آن رقابتbetween firms is limited. بین بنگاهها محدود شده است.The diffusion of online trading by نفوذ تجارت آنلاین توسطadvanced information technology has facilitated the adoption فنآوری اطلاعات پیشرفته، پذيرش تجارت شبکهای را آسان كرده است.Online trading makes it possible to تجارت آنلاین امکان communicate with partners rapidly and to reduce cost andارتباط سریع با همکاران را ايجاد مي‌كند و به کاهش هزینه وmanagement efforts. تلاش مدیریتی ميانجامد. Besides, the fact that the creation andعلاوه بر این، خلق و diffusion of new knowledge through the interaction amongتوسعه دانش جدید از طریق تعامل بینdifferent parts of knowledge are keys to the acquisition of بخش های مختلف علم، کلید دستیابی بهcompetitiveness for the long run, also promotes the spread of رقابت بلندمدت و همچنین گسترش تجارت شبکهای میباشد. In this paper, considering this phenomenon, we focus on theبا توجه به این پدیده، ما روي ارتباط بین جریانات تجاری و بهرهوری از طریقboth a theoretical model and empirical analysis. مدل نظری و تحلیل تجربی تمرکز مي‌كنيمrelationship between trade patterns and productivity through.Firstly, in

1-1-اهمیت و ضرورت تحقیق

در ایران، جریان اصلی تجارت در صنعت خودروwas dedicated trade until the 1980s. تا قبل از دهه 1380 اغلب تجارت اختصاصی بوده است.In the 1990s, however, the در اوایل دهه 1380 و تحریمات بیشتر، جریان تجارت همراه با تغییر ساختارautomobile industry. صنعت خودروسازی از ساختار تجارت اختصاصی به تجارت شبکهای تغییر یافته است.network trade along with the structural change of theThis was caused from stagnation of the همزمان با این تغییر ساختار در داخل کشور ایجاد پدیدههایی چون رکود کوتاهمدت در بازار داخلیdomestic market, extension of market opening pressure, and a، گسترش فشار باز شدن بازار وincrease in overseas production. افزایش تولید در خارج از کشور را به همراه داشته است.In late 1997, Ssangyoung در اوایل دهه 1380، سایپا به طور پررنگتر وارد صنعت خودرو شد، که پيش از آن تولیدکنندگان دیگری مانندthree main players: Hyundai, KIA, and Dae: ایران خودرو، کرمان خودرو، زامياد، پارس خودرو و خودروسازی اراک و … وجود داشتند.After a while, بعد از مدتی با ورودSamsung also joined the automobile industry, and all players سایپا همه تولیدکنندگانfaced bitter competition for market leadership. جهت بدست آوردن رهبری در بازار، رقابت بيشتري را انجام دادند.
Under these circumstances, the manufacturers relied heavilyتحت این شرایط، تولیدکنندگان برای ایجاد يكprofitable position in the market. موقعیت سودآورتر در بازار، روي تجارت اختصاصي با تأمینکنندگان قطعات خود، به شدت پافشاری میon dedicated trade with their parts suppliers to establish aكردند.Intensive competition among رقابت فشرده در میانmanufacturers led to price competition, which directly related تولیدکنندگان، منجر به رقابت قیمتی شد، که به طور مستقیم با کاهش هزینه مرتبط to cost reduction, and this led to manufacturers requiring partsبود و این موجب شد كه تولیدکنندگان، تأمینکنندگان قطعاتشان را ملزم به کاهش هزینههای خود كنند.However, many parts با این حال، بسیاری از تأمینکنندگان قطعات این کاهش هزینه‌ها را نتوانستند تحمل كنندsuppliers could not sustain these reduced costs, and thus m و در نتیجه بسیاری از parts suppliers went bankrupt.آنان ورشکست شدند.Moreover, stagnant domestic علاوه بر این، تقاضاي راکد داخلیdemand, US pressure to open the Korean domestic market, و فشار قدرتهای خارجی برای باز کردن بازار داخلی، because of removal of diversification policy of import marketforced the car automobile industry in Korea to change the tradeصنعت خودرو داخل را مجبور به تغییر جریان تجاریpatterns between manufacturers and suppliers. بین تولیدکنندگان و تأمینکنندگان کرد.As a result of در نتیجۀsevere competition, Ssangyoung suffered a continued budget رقابت شدید، تعدادی از تولیدکنندگان دچار کسری بودجه شدیدی شده و از دور رقابت خارج شدند.Consequently, the actual production rate of manufacturers در نتیجه، میزان تولید واقعی تولیدکنندگان reached below 50 percent in March 1998.به زیر 50 درصد رسید.
This situation changed manufacturers’ market behavior fromاین وضعیت، رفتار بازاری سازندگان را ازexcessive competition to strategic cooperation. رقابتهای شدید به همکاریهای استراتژیک تغییر داد.Parts suppliers تأمینکنندگان قطعات also revised their strategies along the market environmentنيز استراتژی های خود را در راستای تغییر محیط بازار اصلاح كردنcد.The dedicated trade, a dominant trade pattern of the تجارت اختصاصی، جریان غالب تجارت Koreanautomobileindustryforalongtime,begantochangewthis trend.صنعت خودروی ایران، با این روند شروع به تغيير كرد.Further, with the rapid growth of IT industry and علاوه بر این، با رشد سریع صنعت فناوری اطلاعات6 وincreasing global economy ensured that the trade patterns began افزایش اطمینان اقتصاد جهانی جریانات تجاری از تجارت اختصاصي به تجارت شبکهای شروعto change from dedicated trade to network trade. به تغییر نمودMore detailed.description of Section4
1-2- هدف تحقیق

با توجه به تعريف بهره‌وري، افزايش بهره‌وري در واقع استفاده كمتر از عوامل توليد جهت سطح ثابتي از توليد ميباشد، كه اين با كاهش هزينه توليد همراه است و باعث کاهش قیمت محصول و افزایش رقابت و سرمایه گذاری میشود. ولی از سوی دیگر، استفاده کمتر از عوامل تولیدی چون تکنولوژی تجارت شبکهای، باعث کاهش تولید خواهد شد. با توجه به اهميت خاصي كه بهرهوري در كاهش هزينه توليد و افزايش توان رقابت محصول داخلي و خارجي دارد (به دليل اينكه باعث كاهش هزينه و كاهش قيمت محصول مي‌شود) و از آنجایي كه يكي از مشكلات صنایع خودروسازی در کشورهای جهان سوم مخصوصاً كشور ايران پایین بودن سطح فروش در مقایسه با کشورهای پیشرفته ميباشد، نياز به اين است كه تأثير جریانات تجاری روي بهرهوري بررسي شود. چرا که بر اساس مطالعات انجام گرفته در كشورهاي توسعه يافته مثل کشورهای آمریکای لاتین و کشورهای اروپایی و حتی کشورهای جنوب شرقی آسیا، افزايش بهرهوري باعث افزايش اشتغال و افزایش میزان فروش آنان شده است. هدف از این تحقیق بررسی تأثیر جریانات تجاری بر میزان بهرهوری بخش صنعت خودرو در کشور طی دورۀ 1386-1376 با استفاده از الگوی با دادههای پانل میباشد.

1-3-سؤالات تحقیق

در این تحقیق سؤالات زیر مورد آزمون قرار میگیرد:

تأثیر جریانات تجاری بر میزان بهرهوری صنعت خودرو کشور چگونه است؟
تأثیر سرمایه‌گذاری بنگاهها در زمینه تحقیق و توسعه بر میزان بهرهوری بخش صنعت خودرو کشور چگونه است؟

1-4-روش تحقیق

این تحقیق بصورت کتابخانهای صورت گرفته است و اطلاعات و دادههای لازم را از مرکز آمار ایران استخراج نموده و پس از جمعآوری این اطلاعات و دادهها به دستهبندی آنان پرداخته و جهت تحلیل نیز از الگوی با دادههای پانل استفاده شده است.

Original English text:
Electronic Industry Institute, Korea Electronics Association, 1599 Sangam-dong, Mapo-gu, Seoul, 121-835, Republic of Korea
Contribute a better translation

فصل دوم

مروری بر مطالعات انجام شده

2-1- مقدمه

در زمينۀ مطالعات صورت گرفته در خارج و داخل كشور در مورد “اثرات اقتصادی جریانات تجاری بر بهرهوری در صنعت خودرو: مطالعۀ موردی ایران طی سالهای 1386-1376″، بعضي از بررسيهای خارجی به صورت مستقيم به موضوع تأثير جریانات تجاری بر بهرهوري کل عوامل توليد پرداخته، اما بعضي بررسيها به جاي بهرهوري از عباراتي مشابه همچون، تأثير پيشرفتهاي تكنولوژي و يا تأثير فنآوري اطلاعات و ارتباطات استفاده شده است. در بعضي بررسيها و مطالعات ذکر شده نیز به جاي تأثير بهرهوري كل عوامل توليد، از تأثير بهرهوري نيروي كار و يا تأثير هر دو نوع بهرهوری آورده شده است.
در مطالعات خارجي و داخلي آورده شده عواملي وجود دارد كه، جریانات تجاری ممكن است به صورت غيرمستقيم بر بهرهوري تأثير گذاشته باشد که از جمله عوامل مورد نظر، تجارت خارجي ميباشد. صادرات و واردات باعث جابجايي تكنولوژي از كشورهاي پيشرفته به كشورهاي در حال توسعه شده، يعني باعث افزايش بهرهوري ميشود. همین انتقال تکنولوژی سبب میشود که، برخی از کشورها ساختار اقتصادی جدیدی را اتخاذ کرده و بر اساس این ساختار امور اقتصادی خود را به پیش برده و یا در برخی دیگر از کشورها سبب تغییر نوع ساختار اقتصادی آنان شود. در مورد اثرات اقتصادی جریانات تجاری بر بهرهوری در ايران بررسي‌هایي صورت نگرفته است و مطالعهاي كه به صورت مستقيم به اين موضوع پرداخته باشد يافت نشد، اما بررسيهايي به صورت مستقل در زمينۀ بهرهوري و عوامل تأثيرگذار بر بهرهوري صورت پذيرفته است و این تحقیق جزء نخستین تحقیقات کار شده دربارۀ موضوع یاد شده و درصنایع خودرو سازی کشور عزیزمان است.

2-2-مروری بر مطالعات انجام شده در خارج از کشور

رابرتسون و لنگلویس7(1994)، در مقاله خود تحت عنوان ” نوآوری، شبکهها و ادغام عمودی” بیان میکنند که، بحث محوری در سیاست صنعتی امروزه، از یک سو میان طرفداران بنگاههای بزرگ که دارای ادغام عمودی هستند و از سوی دیگر بنگاههایی که دارای شبکههای تولیدی کوچک و تخصصی هستند، وجود دارد. آنان در این مقاله، ساختار سازمانی را بر خلاف ادعای حامیان آن به عنوان نوشدارو نمیدانند. در واقع فهرست گزینههای سازمانی بسیار زیاد است و بنگاهها و شبکههایی (که انواع مختلفی دارند) که در ارتقاء رشد با محیط رقابتی سازگار باشند میتوانند موفق باشند. ساختارهای صنعتی جهت هماهنگ کردن جریان اطلاعات لازم برای نوآوری و غلبه بر روابط ضد نوآوری از لحاظ توانایی تغییر میکنند. همچنین مطلوبیت نسبی ساختارهای مختلف، به ماهیت و دامنۀ تغییرات تکنولوژیکی در صنعت و اثر محصولات مختلف در الگوهای چرخۀ زندگی بستگی دارد. آنان بیان میکنند که نتیجۀ عمده و اصلی تجزیه و تحلیل این است که، دولت باید به جای محدود کردن تسهیل کننده امور باشد که همان محدودۀ مجاز بنگاهها برای توسعه در سازمانهایی است، که به بهترین وجه خود را با محیط فعالیتشان وفق دادهاند. لازم به ذکر است که، این حرکت نیازمند این است که دولت، زیرساختها و مواردی را تأمین کند، که قوانین و مقررات برای جلوگیری از فعالیتهای ضد اجتماعی و هدایت رفتار رانتجویی در مسیرهای سازنده نیاز دارند. اما این حرکت نی

پایان نامه
Previous Entries بهرهوری کل عوامل، جریان تجاری، تحقیق و توسعه Next Entries صنعت خودرو، صنایع تولیدی، نیروی کار