دانلود پایان نامه درمورد پولشویی، بانک مرکزی، موسسات مالی

دانلود پایان نامه ارشد

داد. به گزارش جهان، تسنیم به نقل از وال استریت ژورنال نوشت: افغانستان کشوری است که بیش از هر کشور دیگری در معرض فعالیت های پولشویی قرار دارد.در رده بندی ۲۰۱۳ شاخص موسسه بازل ای ام ال که در مورد فعالیت های پولشویی در ۱۴۹ کشور جهان منتشر شده است، به هر کشور از بین صفر تا ۱۰ از نظر ریسک فعالیت های پولشویی نمره ای داده شده است.در نسخه سال ۲۰۱۲، یعنی اولین سالی که این شاخص منتشر شد، ایران رتبه اول را در بین ۱۴۹ کشور به خود اختصاص داده بود. اما امسال، افغانستان جای ایران را در رده اول این شاخص گرفته است. پس از افغانستان ایران، کامبوج، تاجیکستان و عراق قرار گرفته اند.12 کشور شامل افغانستان و عراق در نسخه سال ۲۰۱۳ به جمع کشورهای حاضر در این شاخص اضافه شده اند و نام ۷ کشور نیز از جمله بلاروس، باهاماس و سوریه به دلیل عدم وجود اطلاعات کافی از این شاخص حذف شده است.پنج کشوری که از نظر ریسک فعالیت های پولشویی امن ترین کشورها هستند نسبت به نسخه سال گذشته بدون تغییر باقی مانده اند، هرچند که جابجایی هایی در بین برخی از آنها اتفاق افتاده است: نروژ همچنان امن ترین کشور از نظر این شاخص است و پس از آن کشورهای اسلونی، استونی، فنلاند و سوئد قرار دارند.سه کشور بسیار امن یعنی نروژ، اسلونی و استونی تنها سه کشوری هستند که از نظر فعالیت های پولشویی دارای ریسک پایینی هستند و تنها نقاط جهان هستند که نمره آن ها از نظر ریسک فعالیت های پولشویی کمتر از ۳.۳۳ است.(پایگاه خبری جهان نیوز 21 خرداد ۱۳۹۲ )
2-8-بانکهای ایران در مبارزه با پولشویی
راحت‎ترین روش برای کاهش جلب توجه مجریان قانون به عملیات پول‎شویی این است که مقادیر هنگفت پول نقد به مقادیر کوچکی تبدیل می‎شود. این مبالغ یا به طور مستقیم در بانک سپرده‎گذاری می‎شود یا با آن ابزارهای مالی چون چک، سفته، سهام، اوراق مشارکت، و غیره خریده می‎شود و آن‎ها را در مکان‎های دیگر سرمایه گذاری می‌کنند.طبق اعلام در حال حاضر بعنوان يكي از بانك هاي پيشرو در عرصه مبارزه با پولشويي مطرح است به گونه اي كه در گزارش مورخ 14/2/1393 مرکز اطلاعات مالی شورای عالی مبارزه با پولشویی وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک توسعه صادرات را حائز دریافت رتبه نخست اهداف موردنظر پروژه مبارزه با پولشویی در فاز اول اعلام کرد.
كسب 82.65 درصد از اهداف مورد نظر پروژه مبارزه با پولشويي در فاز اول، رتبه نخست را در بين 33 بانك و موسسه اعتباري به بانك توسعه صادرات اختصاص داد و ارسال با كيفيت گزارش هاي معاملات مشكوك از سوي اين بانك، موجب گرديده است كه در 38.78 درصد اين گزارشها، جرم پولشويي از سوي مركز اطلاعات مالي و مرجع قضايي محرز گردد
در بررسي كمي و كيفي گزارشهاي معاملات مشكوك (STR)، بانك توسعه صادرات پس از بانكهاي ملي و مركزي، رتبه سوم را در ارسال با كيفيت ترين گزارش هاي معاملات مشكوك در بين تمامي بانكها و موسسات اعتباري كشور كسب نموده است.( مرکز اطلاعات مالی شورای عالی مبارزه با پولشویی وزارت امور اقتصادی و دارایی)
نظام اقتصادي ایران بستر مناسبی براي پولشویی است. زیرا بی نظمی این نظام به دلیل تعدد مراکز تصمیم گیري و سیاستگذاري اقتصادي، تعدد مراکز سیاستگذاري و تولیت امور بازرگانی و صنعتی و عدم نظارت جامع بانک مرکزي بر گردش پولی و بازارهاي مالی کشور، همگی دست به دست هم داده تا ایران نتواند از یک نظام اقتصادي تعریف شده با یک سیاستگذاري کلان اقتصادي توسعه گرا برخوردار شود ؛ از طرفی دیگر سیاست خودکفایی مالی نهادها و سازمان هاي دولتی و عمومی به تدریج شرایطی را در
بخش بازرگانی خارجی کشور به وجود آورده که بخش زیادي واردات و اسکله هاي تخلیه بار در مبادي ورودي کالا از نظارت گمرکات خارج شده حدود 62 اسکله واین اسکله ها به صورت شخصی اداره می شوند و مستقل از نقش حاکمیتی دولت و همه بخش هاي اقتصاد بازرگانی کشور عمل می کنند. همچنین گسترش روز افزون مؤسسات پولی و اعتباري خارج از حوزه نظارت بانک مرکزي و وزارت امور اقتصادي و دارایی موجب گردید، تا حاکمیت دولت بر گردش نقدینگی و بازارهاي پولی و مالی کشور محدود شود. با توجه به این وضعیت نابسامان اقتصادي، طبیعی است که در بدنه اقتصاد ملی، شکاف هاي متعددي به وجود آمده و همین شکاف ها بستر ساز سوء استفاده مجرمان و خلافکاران اقتصادي شده است.(صحرائیان133:135:1382 )
عاملان پولشویی به علت توجه نکردن به منابع ملی در سرمایه گذاري هاي خود و هدایت سرمایه ها به فعالیت هاي غیرقانونی موجبات بی ثباتی اقتصادي را فراهم کرده و فرآیند رشد اقتصادي را تهدید می نمایند. علاوه بر آن، پولشویی بر کاهش پایه هاي مالیاتی در دسترس دولت و تحمیل هزینه هاي اضافی براي دولت ها جهت مقابله با آن می افزاید. لذا مبارزه با پدیده پولشویی براي ارتقاء سلامت نظام اقصادي و افزایش بنیه اقتصادي کشور ضروري می باشد. با در نظر گرفتن حجم متناوب این جرم، همکاري
گسترده بین المللی بین مجریان قانون و نهاد هاي قانونگذار به منظور شناخت منشأ کسب درآمد هاي غیر قانونی، ردیابی وجوه وارده به فعالیت هاي مجرمانه و توقیف و مصادره دارای یهاي مالی غیرقانونی لازم می باشد (محمودي،201:203:1382)
به دنبال گسترش اقدامات جهانی برای مبارزه با پولشویی ،در اواخر دهه 70 شمسی بانکهای کشور با موج درخواست بانکهای کارگزار بین المللی برای ارایه خط مشی و دستورالعمل مبارزه با پولشویی مواجه شدند.عدم وجود خط مشی در این رابطه،حیات بانکداری بین المللی کشور را با تهدید مواجه می ساخت و بانک مرکزی ج ا ا برای مقابله با این تهدید فابتدا اقدام به توین مقررات پیشگیری از پولشویی در موسسات مالی و تصویب آن در شورای پول و اعتبار نمود ف پس از ان دستورالعمل مقررات پیشگیری از پولشویی در موسسات مالی را تدوین و در اواخر سال 1381 به شبکه بانکی ابلاغ و در تاریخ 27/6/1381 هیات وزیران نیز لایحه مبارزه با پولشویی را برای تصویب به مجلس شورای اسلامی تقدیم نمود.اما تصویب این لایحه در مجلس با وقفه ای طولانی مواجه سرانجام در تاریخ 17/11/1386، قانون مبارزه با پولشویی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.متاسفانه در اثنای تصویب تصویب این قانون در 11 اکتبر 2007 (19 مهر ماه 1386) FATFطی بیانیه ای از کشورهای عضو خواست که کشور ایران را به دلیل نداشن نظام جامع مبارزه با پولشویی جزو کشورهای پر ریسک طبقه بندی نمایند.در آبانماه سال 1387 فگروهی از بازرسان صندوق بین المللی پول از فعالیتهای نرم افزاری و سخت افزاری صورت گرفته در ایران بازدید به عمل اورده و پیشرفت راضی کننده اعلام کردند،لیکن نسبت به اجرای قانون مبارزه با پولشویی به دلیل عدم تصویب آیین نامه های اجرایی آن،هشدار دادند. این امر نوجب تسریع در تنظیم آیین نامه اجرایی قانون مبارزه با پولشویی گردید،به طوری که این آیین نامه در 11 آدر ماه 1388 به تصویب هیات وزیران رسیده و به نهادهای ذیربط ابلاغ گردیدبراساس مادهد 5 قانون مبارزه با پولشویی ،کلیه اشخاص حقوقی از جمله بانک مرکزی ج ا ا ،بانکها موسسات مالی و اعتباری ،بیمه ها،بیمه مرکزی،صندوق های قرض الحسنه،بنیادها و موسسات خیریه و شهرداری ها مکلفند آیین نامه های مصوب هیات وزیران در اجرای این قانون را به مورد اجرا گذارند و مطابق با ماده 46 آیین نامه مذکور، بانک مرکزی ج.ا.ا در تاریخ 26/2/1390،ده دستورالعمل مرسوم به دستورالعمل های ده گانه و در تاریخ 17/11/1390 ،سه دستورالعمل دیگر برای اجرا به شبکه بانکی ابلاغ نمود.(دستورالعمل مبارزه با پولشویی بانک صادرات 1391)

2-9-مکانیزم های پولشویی
به طوركلی فرایند پولشویی دارای سه مرحله به صورت زیر است

2-9-1-جایگذاری(استقرار)1: اولین مرحله از فرایند پولشویی، جایگذاری یا تزریق عواید از فعالیتهای مجرمانه به شبكه مالی رسمی با هدف تبدیل عواید از حالت نقدی به ابزارها و داراییهای مالی است كه یا برای سپرده گذاری در موسسات مالی خارجی به بیرون از مرزها انتقال داده می شود و یا برای خرید كالاهای با ارزش مانند آثار هنری، هواپیما، فلزات و سنگهای قیمتی به كار می رود. یا به صورت سپرده گذاری در بانكهای داخلی یا دیگر موسســات مالی رسمی و غیررسمی صورت می گیرد.(جباری 12:1381)
2-9-2-لایه چینی (استتار)2: این مرحله كه درواقع جداسازی عواید حاصل از فعالیتهای مجرمانه از منشا یا فعالیتهای موجــــود آن است ازطریق ایجاد لایه های پیچیده ای از معاملات یافتن و انتقال مالی چندگانه با هدف مبهم ساختن فرایند حسابرسی و مجهول گذاشتن هویت طرفهای اصلی معامله و ناممكن كردن ردگیری منشا عواید مزبور صورت می گیرد. (دستورالعمل پیشگیری از پولشویی بانک مرکزی 1386)
2-9-3- یكپارچه سازی(ادغام)3: آخرین مرحله در فرایند پولشویی یكپارچه سازی یا فراهم كردن پوشش ظاهری مشروع و توجیه قانونی برای عواید حاصل از فعالیتهای مجرمانه است. چنانچه مرحله لایه چینی با موفقیت انجام شود عواید شسته شده با استفاده از طرحهای یكپارچه سازی، به نحوی وارد جریان اصلی اقتصادی می شود كه بازگشت به سیستم مالی، وجوه شكل و ظاهری قانونی یافته است. (جزایری 10:1388)
فرایند پولشویی ممكن است به صورت جداگانه و متمایز یا به طور همزمان اتفاق افتد
2-10-چگونگی استفاده از این مراحل به سازوكارهای موجود برای پولشویی و شرایط سازمانهای مجرم بستگی دارد
پولهای  سياه و كثيف، بنابر ماهيت خود پديده‏ي  سيال و بي  ثبات اند كه در بخش‏هي  سايه‏ي  و زيرزميني  اقتصاد پناه مى‏گيرند. از اين رو، هر اقتصادي  كه اقتصاد زير زميني  در آن رواج بيشتري  داشته باشد، ميزبان مطلوبي  براي  عمليات پولشويي  است پولهايي  كه مى‏تواند به شكل نامشروع در اقتصاد هر جامعه مطرح باشد، عبارتند از:
2-10-1- پولهاي  خاكستري
در آمدهي  حاصل از فروش كار يا انجام فعاليت‏هي  توليدي  كه بيشتر به منظور فرار از ماليات از نظارت دولت پنهان مى‏ماند .
2-10-2 پولهاي  سياه :
درآمدهي  حاصل از قاچاق كالا و شركت در معاملات پرسود دولتي  كه خارج از رويه متداول و چارچوب مقررات انجام مى‏گيرد.
2-10-3- پولهاي  كثيف (پولهاي  آغشته به خون):
درآمدهي  ناشي  از نقل و انتقال و دادو ستد مواد مخدر(فصلنامه بانك صادرات 10:11:1381)
2-11-گونه های جرم پولشویی در بانک
یافتن روشهای پولشویی راهی است که دولتها و نهادهای مالی برای مبارزه و چلوگیری از این عمل پیش رو گرفته اند مؤثرترین راه جهت ازبین بردن گروههای سازمان یافته قاچاق مواد مخدر و گروههای شرور ،تمرکز روی منافع این گروهها می باشد.سپرده ها و خدمات اصلی بانکی نقل و انتقال پول،اصلی ترین ابزار پولشویی عواید مجرمانه است. (فیض زرین قلم و حاج نوروزی 12:1384)
پولشویان خرده از یا از سپرده گذاری رایج سیستم بانکی ،نظیر حسابهای سپرده جاری و نیز وامهای از نوع شخصی ورهنی بسیار استفاده می نمایند .پولشویانی که از وضعیت مالی بالاتری برخوردارند به دنبال استفاده از خدمات بانکداری تخصصی و ویژه می باشند که جوابگوی نیاز مشتریان ثروتمند می باشد. بهترین و مؤثرترین روش برای پولشویی در استفاده از سیستم بانکی یا حتی در اختیار داشتن بانک است.هنگامی که یک نهاد بانکی یا یکی از مقامات اصلی آن در فعالیت پولشویی همکاری داشته باشد،فرآیند پولشویی نسبتا اسان خواهد بود .دیگر زمینه مستعد پولشویی ،بازارهای آتی است دراین بازارها ،تمام داد وستد ها با نام کارگزاران انجام می شود نه مشتریان آنها .پولشوها می توانند با خرید یک کالا و فروش آن و صرفا دادن کمیسیونی به کارگزاران ،پولهای خود را شستشو می کنند. (ماهنامه تدبیر71،66:1384)
2-12-انواع مکانیزم های مورد استفاده از خدمات بانکداری برای پولشویی به شرح زیر می باشد:
کارلوس روکا و لویس ساودرا در تحقیقات خود به نتیجه یکسانی رسیده و اظهار نظر داشته اند که نخبگان پولشویی راهی معقول برای این کار پیش میگیرند که پول عظیم را در شعبه های مختلف بانک ها به چند قسمت تقسیم

پایان نامه
Previous Entries دانلود پایان نامه درمورد پولشویی، مواد مخدر، سیستم بانکی Next Entries پایان نامه با کلید واژگان پولشویی، ضریب همبستگی، خدمات بانکداری الکترونیک