دانلود پایان نامه درمورد پذیرش فناوری، قصد استفاده، مدل پذیرش فناوری

دانلود پایان نامه ارشد

وسیعی از صنعت RFID در تگ‌گذاری حیوانات، بلیط‌های حمل و نقل، شناسایی افراد و غیره است که بازخورد خوبی را برای آنها به‌مراه خواهد داشت و باعث بالارفتن راندمان و امنیت می‌شود. برای مثال در سال ۲۰۱۰، ۱۷۸ میلیون تگ برای حیوانات و شناسایی حیوانات خانگی بکار رفت که هر تگ در حدود ۹۷ سنت آمریکا برای هر کدام هزینه دارد. رشد بخش بازرسی RFID که شامل کارت‌خوان‌های RFID می باشد از۹۲/۰ بیلیون دلار در سال ۲۰۱۰ به ۹۹/۴ بیلیون دلار در سال ۲۰۲۱ افزایش خواهد یافت.
بر طبق تحقیقات IDTechEx بزرگترین بخش براساس تعداد بیشتر تگ مربوط به کارتهای بدون تماس(فرکانس HF، برای حمل و نقل،دسترسی های امنیتی، خرید و فروش و…) با ۴۵۰ میلیون تگ می‌باشد. بعد از آن بلیط‌های RFIDبا فرکانس HF و برای حمل و نقل با ۳۸۰ میلیون تگ و سپس تگ‌های استفاده شده در بخش پوشاک( با فرکانسUHF) به میزان ۳۰۰ میلیون تگ قرار دارند. بر اساس ارزش در سال ۲۰۱۰ بیشتراز یک بیلیون دلار صرف کارت‌های RFID و ۲۴۰ میلیون دلار در تگ گذاری گذرنامه‌ها خرج شده است. ۳۶ میلیون دلار نیز برای تگهای بخش پوشاک صرف شده است. در سال ۲۰۱۰، ۴۳ درصد از تگ‌های RFID در آمریکای شمالی به فروش رفته است. سازمان IDTechEX معتقد است در آینده RFID در چین بسیار وسیع خواهد شد. چین ظرفیت تولید RFID خود را با اضافه کردن شرکت‌های جدید افزایش خواهد داد در حالی‌ که اروپا و آمریکا در تهیه تگ‌ها کاهش اقتصادی خواهند داشت، دولت چین حمایت کاملی را از این صنعت به عمل خواهد آورد و از قدرت خود برای تشویق کمپانی‌ها به استفاده از RFID استفاده می‌کند. در حال حاضر چین بیشترین درخواست‌ها را در زمینه RFID دارد که از نظر ارزش مالی از بقیه کشورها بیشتر است. چین افزون بر یک میلیارد در زمینه کارت‌های شناسایی ملی برای افراد و ۶ میلیارد دلار در سیستم‌های پیاده‌سازی شده درآمد داشته است. در سال ۲۰۰۹/۲۰۱۰ رویدادهای RFID در چین به ۵ برابر بزرگتر از بزرگترین رویدادهای RFID در آمریکا و اروپا رسیده است. در آخر بزرگترین تولیدی آنها تگ‌ها خواهدبود، زیرا بزرگترین صادرکنندگان تگ‌ها در این کشور خواهند بود (مطلب بالا برگفته شده از www.rfidnews.org می‌باشد(.
با تمامی حرف‌های گفته شده بسیاری از سازمان‌ها فناوری جدید را برای بهره‌وری بیشتر در روند کاری، ارائه‌ی خدمات موثرتر و بالابردن راندمان کار کارمندان در اختیار خواهند گرفت. این در حالی است که گاهی این فناوری‌ها سود‌آور و نیز گاهی به ضرر سازمان تمام خواهد شد تا جایی که منجر به کنارگذاشتن کل سیستم خواهد شد[39].
کارمندان نفش بسیار مهمی را در پیاده‌سازی یک سیستم جدید ایفا می‌کنند تا جایی که موفقیت یک سیستم جدید در سازمان را با رضایت و استفاده‌ی آن سیستم توسط کارکنان می‌سنجند. فناوری RFID‌ نیز مانند هر سیستم جدید تاثیر خود را بر سازمان و کارمندان آن می‌گذارد و پیاده‌سازی آن چالش برانگیز خواهد بود. به منظور پیاده‌سازی و استفاده‌ی صحیح از این فناوری بسیار مهم خواهد بود که کارمندان سازمان از این سیستم پشتیبانی کرده و قادر به استفاده از آن باشند.

۲-۸- مدل پذیرش فناوری64
برای پیش‌بینی پذیرش فناوری، قصد استفاده و استفاده‌ی واقعی از فناوری، مدل پذیرش فناوری بیان شده است. مدل پذيرش فناوري براي تعيين عوامل موثر بر پذيرش فناوري توسط كاربران سيستم هاي اطلاعاتي در سال ۱۹۸۹ توسط ديويس معرفي شد. اين مدل بر دو عامل اصلي سودمندي65 و سهولت استفاده66 در پذيرش فناوري مبتني است. اين دو باور به نوبه خود می‌توانند از متغيرهاي خارجی نيز تأثيرپذيرند و در مجموع باعث ایجاد نگرش67 استفاده از سيستم موردنظر شده و به نوبه خود بر مقاصد و نيت‌های استفاده تأثيرگذار بگذارند. ادراک از سودمندی، به‌عنوان «درجه‌ای که شخص باور دارد که استفاده از یک سیستم خاص عملکرد شغلی وی را بهبود خواهد داد» تعریف شده است. ادراک از سهولت کاربرد به‌عنوان «درجه‌ای که یک شخص باور دارد که استفاده از یک سیستم خاص راحت و بدون سختی است» تعریف شده است.با توجه به این دو عامل اصلی که در تحقیقات صورت پذیرفته، محققان به دنبال عوامل تاثیرگذار بر این دو عامل هستند. تئوری اولیه مدل بر این اساس بود استفاده‌ی واقعی از فناوری توسط فردی تابع ِ قصد استفاده‌ی وی از آن فناوری است. این قصد استفاده توسط میزان سهولت و سودمندی استفاده از فناوری تعیین می‌شود. یکی از فرضیات کلیدی در این مدل بر این اصل استوار است که می‌توان ارتباط متغیر‌های خارجی و قصد استفاده از فن‌آوری را با در نظر گرفتن اثر میانی سهولت استفاده و سودمندی فن‌آوری بررسی کرد[40].
سهولت استفاده همچنین ورودی برای درک سودمندی خواهد بود. زیرا وقتی سیستمی به راحتی قابل استفاده است، درک مزایای استفاده از سیستم به مراتب ساده‌تر خواهد بود. همچنین درک سودمند بودن برای کارکنان بسیار ساده‌تر خواهد بود زمانی که با سیستم به راحتی کار کنند[39].

شکل ۲-۵: مدل پذیرش فناوری اولیه دیویس

۲-۹- مدل پذیرش فناوری TAM و RFID
در راستای توسعه و بررسی پذیرش فناوری RFID توسط کارکنان، TAM به‌عنوان مدل اولیه تحقیق استفاده خواهد شد. دلیل استفاده از این مدل به این خاطر است که تا کنون در صنعت‌های مختلف بر روی فناوری‌های گوناگون تحقیق شده است. تاکنون پژوهش‌های زیادی توسط محققان در حوزه فناوری اطلاعات، بازاریابی، رفتار سازمانی، منابع انسانی و… در راستای استفاده از مدل TAM برای پذیرش فناوری‌ انجام شده است که دقت و اعتبار این مدل را بالا برده و استفاده از آن را تضمین می‌کند[41, 42]. لذا تصور می‌شود که TAM، مدل مناسبی برای RFID در این تحقیق باشد. همانطور که بیان شد درک سودمندی و سهولت استفاده از فناوری، تخمین مناسبی برای قصد استفاده از فناوری و استفاده واقعی آن دارد. از طرف دیگر نمی‌دانیم که کدام ویژگی‌های شخصیتی، درک افراد از این موضوع را تحت تاثیر قرار می‌دهند. در این تحقیق سعی بر آن است که ویژگی‌های شخصیتی که به درک سودمندی و سهولت استفاده از RFID بر کارمندان تاثیرگذار است را، مورد بررسی قرار دهد. هنگامی که سازمانی بداند که کدام‌یک از افراد به احتمال زیاد فناوری جدید را مورد پذیرش قرار می‌دهند و چه افرادی با پذیرش فناوری مشکل دارند، بهتر می تواند فعالیت‌های خود را برای تمرکز روی این افراد برنامه‌ریزی کند. سپس می‌توانند با ریشه‌یابی این مشکل افراد مورد نظر را آموزش دهد تا پیاده‌سازی RFID را به بیشینه‌ی موفقت نزدیک‌تر کند.
مدل اولیه‌ی TAM به خصوص برای فناوری‌هایی مفید است که کارمندان به اختیار خود تصمیم می‌گیرند آن را به کار ببرند یا از آن استفاده نکنند. به عنوان مثال سیستم‌های پایگاه داده که به کارمندان این امکان را می‌دهد که اطلاعات داخل سازمان را هر چه بهتر مدیریت کنند و از بی‌نظمی از هجوم اطلاعات جلوگیری کنند. فناوری RFID در نگاه اول اختیاری به نظر نمی رسد تا جایی که جایگزین فناوری جاری مورد استفاده در سازمان شود و روند کارها را تسهیل بخشد، بدون آنکه در نظر گرفته شود که کارمندان قصد استفاده از آن را داشته‌اند یا خیر. همچنین مدل اولیه تاکید می‌کند که اگر استفاده از فناوری توسط کارکنان سیستم اختیاری نباشد هم‌چنان نمی‌توان با قطعیت گفت که آن‌ها قصد استفاده از فناوری را دارند زیرا در این حالت کارکنان تمایل کمتری برای رعایت قوانین و وظایف تعیین شده از طرف کارفرما از خود نشان می‌دهند لذا احتمال قصد استفاده از فناوری کاهش یافته و در آینده نارضایتی کارکنان را به همراه خواهد داشت[39]. این نشان می‌دهد که مدل فناوری TAM مدل مناسبی برای پذیرش فناوری در محیط‌هایی که استفاده از آن الزامی است، می‌باشد.
فناوری جدید زمانی گه جایگزین ِ فناوری قدیم می‌شود تنظیمات و قوانین جدید را نیز به همراه دارد. از آنجایی‌که در این پژوهش قصد داریم ویژگی‌های شخصیتی که در قصد استفاده از فناوری تاثیرگذارند را مورد بررسی قرار دهیم پس از قصد استفاده از فناوری می‌توان به گرایش‌های مثبت و منفی در درک استفاده از RFID بهتر پی برد.
بعضی محققان نیز از TAM به عنوان ابزاری برای پذیرش و رضایت کارمندان در مواجه با فناوری جدید استفاده می‌کنند. با توجه به مطالب بالا استفاده از مدل TAM برای این پژوهش مناسب می‌باشد و نتایج معتبری به همراه خواهد داشت[42].

۲-۱۰- ویژگی‌های شخصیتی ِ موثر بر پذیرش فناوری
علاوه بر به دست آوردن درک بهتری از چگونگی پذیرش فناوری RFID‌ توسط کارمندان، بررسی ویژگی‌های شخصیتی افراد و مشاغل که بر سهولت استفاده و درک بهتر از فناوری موثرند نیز اهمیت پیدا می‌کند. از آنجا که جنبه‌های متفاوتی افراد را از هم متمایز می‌کند، تمرکز بر آن دسته از ویژگی‌های شخصیتی که در افراد برای پذیرش فناوری بیشترین تاثیر را می‌گذارند بسیار مهم است. برای نیل به این هدف، نقش ارتباط شغلی، اثبات نتایج، جنسیت، تجربه، سازگاری با فناوری و فرهنگ بر درک سهولت و سودمندی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

۲-۱۰-۱-ارتباط شغلی
فناوری جدید تاثیرات متفاوتی بر کارمندان می‌گذارد. شغل و نقش بعضی از کارمندان ممکن است گسترده‌تر شود، این در حالی است که بعضی دیگر به ندرت متوجه سیستم جدید خواهند شد. مفهوم ارتباط شغلی به میزان درک یک کارمند از فناوری جدید و تاثیر آن بر شغل وی می‌پردازد. این تاثیر می‌تواند بر روی بازده‌ی کاری کارمند، ترتیب وظایفی که بر عهده دارد و محتوای شغل وی اثرگذار باشد. با توجه به تعریف درک سودمندی، ارتباط شغلی نه تنها به عنوان معیاری برای بهبود بازده‌ی کاری در به‌کارگیری RFID دارد، بلکه خصیصه‌های دیگر شغل را که تغییر می‌کنند را نیز در بر‌می‌گیرد. به عنوان مثال، تغییراتی که در مسئولیت‌های شغلی و ارتباط با همکاران به‌وجود می‌آید. در مجموع هر کارمندی از شغل و وظایفی که بر عهده دارد آگاه است. این وظایف تعیین شده برای هر کارمند است که میزان سودمندی ِ استفاده از فناوری را برای وی تعیین می‌کند[41]. در جایی که فناوری جدید تاثیر کمی بر روی شغل فرد بگذارد، احتمال درک وی از حضور سیستم جدید را به حداقل می‌رساند بنابراین استفاده از فناوری برای فرد موردنظر سودمند نخواهد بود. لذا شاخص درک سودمندی در کارمندانی که حضور فناوری را موثر در روند فرایند شغلی می‌بینند به مراتب بیشتر از افرادی است که حضور سیستم جدید را در وظایف خود کمرنگ می‌دانند.
اگرچه RFID تقریبا فناوری جدیدی (به ویژه در ایران) به شمار می‌آید و به نسبت در فروشگاه‌های کمی چه به صورت عملی و چه آزمایشی در حال اجرا است، این انتظار از مدیران فروشگاه و سازمان‌ها می‌رود که مزایای استفاده از RFID را به کارمندان توضیح دهند. کارمندانی که اجرای RFID تاثیر بیشتری بر روند کار ایشان می‌گذارد نگرش مثبتی بر اجرای فناوری و بهبود روندکارها دارند. بنابراین فرض می‌کنیم که:

فرض ۱: ارتباط شغلی تاثیر مثبتی بر درک سودمندی دارد.

هر چقدر کارمند وابستگی ِ بیشتری به فناوری جدید داشته باشد، چگونگی ِ استفاده از سیستم اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد. در جایی که سهولت استفاده از فناوری برای کارمندان اهمیت خواهد داشت، ارتباط شغلی به تنهایی قادر به تغییر درک سهولت استفاده از فناوری نمی‌باشد. با توجه به مطلب گفته شده ارتباط بین ارتباط شغلی و سهولت استفاده از فناوری فرض نشده است.

۲-۱۰-۲- اثبات نتایج
کارمندان بیشترین تلاش و انرژی خود برای به دست آوردن نتایج مناسب از انجام کار یا وظایف خود صرف می‌کنند. نتایج به دست آمده از انجام کار قابل مشاهده است و گاهی در صورت موفقیت آمیز بودن وظیفه‌ی مورد نظر منجر به گرفتن پاداش از مقام بالاتر خواهد شد. فناوری جدید کمک مهمی به کارمند برای رسیدن به بازده‌ی کاری مناسب بر روی خصیصه‌های کلیدی شغل وی خواهد کرد. با اینکه بعضی فناوری‌ها باعث بهبود بازده‌ی کاری برای کارمند می‌شود ولی مشکل آنجا بوجود می‌آید که

پایان نامه
Previous Entries دانلود پایان نامه درمورد امنیت شغلی، پذیرش فناوری، حریم خصوصی Next Entries دانلود پایان نامه درمورد درک سهولت استفاده، پذیرش فناوری، فناوری اطلاعات